PDA

View Full Version : slechte soldeerpunten....



glasbier
4 maart 2007, 12:23
wie heeft aleens slechte soldeerpunten in zijn amp gehad en wat kostte dit om te laten repareren?

jacky
4 maart 2007, 15:21
Is er meestal maar eentje of twee en vaak bij of een oude amp of bij een inputje wat op een printje gemonteerd zit

Vaaak kost het opsporen het meeste werk

glasbier
4 maart 2007, 20:08
ik heb een fender hotrod deluxe en als hij ±2uur aanstaat begint het powerlampje te flikkeren en wordt dan heel zwak;in het overdrive kanaal komt dan ook een hele zware brom.
ik heb me laten vertellen dat van de hotrods de printplaten slechte soldeerpunten heeft...dat kan de oorzaak zijn.
wie heeft hier ook ervaringen mee?

outside
4 maart 2007, 20:11
Onlangs begon mijn valvestate 8008 eindversterker serieus te brommen, er zat 1 soldering niet goed vast en heb em zelf gewoon terug gesoldeerd. Alles werkte terug en het kostte me niets :).

glasbier
4 maart 2007, 20:15
ik zal hem moeten laten repareren want ik ben niet zó technisch.
ben gewoon erg benieuwd wat dat gaat kosten vandaar mijn vraag.

Little Jay
5 maart 2007, 21:33
Mijn Blues Deluxe had ook slechte soldeerpunten, nl. ringvormige breuken in de soldeersels, "cold solder joints" schijnen dat te heten. Is dat wat je bedoeld?

De reparatie was niet duur...... ik heb een soldeerbout gepakt en gewoon tegen de slechte soldeersels aangehouden: vloeibaar laten worden en weer laten stollen. Bij de hele slechte een druppeltje soldeertin (met hars-kern) er bij gedaan. Tadááá! Nooit meer ergens last van gehad! Wel even uitkijken bij kleine kwetsbare weerstandjes etc die niet te heet mogen worden, dan moet je even zo'n metalen klemmetje cq wasknijpertje (gut, hoe heet dat toch?) ervoor plaatsen om de soldeer-hitte te absorberen.

Mocht je het willen laten doen kan ik me niet voorstellen dat het duur kan zijn, hooguit een uurtje arbeidsloon.

glasbier
5 maart 2007, 22:02
bedankt Little Jay,
morgen breng ik hem naar een reparateur;om het zelf te doen vind ik nogal griezelig!
wat voor klachten had jij met je versterker?

Little Jay
5 maart 2007, 22:08
Onverwacht zachter of zelfs helemaal geen geluid of zacht en dan veel storing. En het meest merkwaardige: spontaan van kanaal switchen!

Het is overigens bij de Fender Blues Deluxe en de Hot Rod Deluxe een bekend probleem.

Maar als je niet zeker bent: toch maar wegbrengen dan! Leg de reparateur het goed uit hoor! En vraag een uigebreide gespecifeerde bon met wat er precies gebeurd is. Ik heb helaas niet zulke positieve ervaringen met het laten uitvoeren van reparaties..... Vaak vet betalen terwijl ze weinig doen!

Maar een goede betrouwbare reparateur moet je met dit probleem goed kunnen helpen!

glasbier
5 maart 2007, 22:13
ik hou je op de hoogte;ben zelf ook erg benieuwd!
die van mij begint als hij goed warm is,na 2,5 uur zwaar te brommen en alleen op het overdrive kanaal.
ik heb me laten vertellen dat dit slechte soldeerpunten zijn.....