PDA

View Full Version : Lijmresten op Les Paul verwijderen



Calexico
4 maart 2007, 10:12
De vorige eigenaar van mijn Les Paul heeft destijds een sticker aangebracht op de achterkant (gelukkig daar...) van de headstock. Ik heb die nu verwijderd maar der hangt nog een plakkerige brei van lijmresten op. Hoe kan ik die best verwijderen? Ik zat zelf te denken aan Aceton of White Spirit? Nagellakverwijderaar? Dan wou ik ook ff mijn Fuzzfactory doen want daar heeft pal in 't midden een prijsetiket (belachelijk groot) gehangen en dat is ook een plakkerig boeltje gebleven.....

patricia
4 maart 2007, 10:17
ik zou eerder wasbenzine gebruiken.

dat is niet agressief.aceton wel.

zjanke
4 maart 2007, 10:19
Niet! met aceton of nagellakverwijderaar, dat is erg agressief spul. probeer het eerst eens met wasbenzine of aanstekervloeistof (zippo-fluid).

edit> patricia was sneller...

fred dons
4 maart 2007, 10:23
als het een gibson is inderdaad geen aceton gebruiken omdat die in cellulose gelakt is en die lak lost op in aceton
de meeste polyurethane lakken kunnen wel tegen aceton maar "stickerverwijderaar" (ja het bestaat) is het beste, ik heb zo'n potje bij de praxis gekocht

Calexico
4 maart 2007, 10:45
als het een gibson is inderdaad geen aceton gebruiken omdat die in cellulose gelakt is en die lak lost op in aceton
de meeste polyurethane lakken kunnen wel tegen aceton maar "stickerverwijderaar" (ja het bestaat) is het beste, ik heb zo'n potje bij de praxis gekocht

Van stickerverwijderaar heb ik idd ook al eens gehoord. Alleen herinner ik mij dat je met zo'n spray over de sticker moest spuiten, en dat dan de sticker makkelijker los kwam. Ik heb ondertussen de sticker er zo al proberen af te halen maar nu blijft dus zo'n plakkerige brei over... Zou die ook weggaan met stickerverwijderaar?
Op de fuzz factory ook best geen aceton gebruiken dan?

fred dons
4 maart 2007, 10:52
je hebt inderdaad ook sprays maar wat ik gebruikte was gewoon een klein blikje en dat werkte ook prima om de lijm resten weg halen
ik zou het ook op de fuzz gebruiken, zoŽn blikje zit genoeg in voor de komende 10 jaar

Calexico
4 maart 2007, 11:03
Tip van mijn vriendin! Dreft en heet water! Mmm... even proberen misschien.

p604p603
4 maart 2007, 11:15
Gewoon de sticker nemen die eraf kwam en met een punt op de lijmresten deppen. De lijm laat dan geleidelijk los met stukje en beetje los. Als dit niet lukt wasbezenzine of stickerverwijderaar gebruiken. Als je het voorzichtig doet beschadigd de lak niet. Lukt dat niet omdat de lijmresten hard zijn gebruik dan commandant 4 cleaner (groene pot). Hier zit geen teflon in. Je polijst de lak hiermee gelijk op.

Absoluut geen aceton of thinner gebruiker want dat lost celluloselak op.

Calexico
4 maart 2007, 12:03
Is stickerverwijderaar ook niet op basis van aceton?

Treeb
4 maart 2007, 12:32
Gewoon de sticker nemen die eraf kwam en met een punt op de lijmresten deppen. De lijm laat dan geleidelijk los met stukje en beetje los. Als dit niet lukt wasbezenzine of stickerverwijderaar gebruiken. Als je het voorzichtig doet beschadigd de lak niet. Lukt dat niet omdat de lijmresten hard zijn gebruik dan commandant 4 cleaner (groene pot). Hier zit geen teflon in. Je polijst de lak hiermee gelijk op.

Absoluut geen aceton of thinner gebruiker want dat lost celluloselak op.

Als je nog iets minder aggresieve stickerverwijderaar wilt, dan kun je ook gewone auto was gebruiken, ik verwijderde altijd stickers van mijn scooter met auto was, weet echter niet hoe het reageert op een gitaar.

sugarfish
4 maart 2007, 14:15
Niets anders dan een stuk keukenrol met een paar druppels (sla)olie gebruiken!

Eerst de sticker zover mogelijk verwijderen en dan met de olie aan de slag en voila!

Calexico
7 maart 2007, 15:13
Dreft en beetje warm water... en weg rotzooi:-)

888_Gerrinezzzz
7 maart 2007, 16:31
gebruik vooral geen wasbenziene!!! veel te agresief. heb de lak op mijn fiets mee vernielt:P

Jay75
7 maart 2007, 16:43
Ik zou er een andere grotere sticker overheen plakken :)

Calexico
7 maart 2007, 17:09
Ik zou er een andere grotere sticker overheen plakken :)

Heb ik overwogen maar mijn brilsmurfstickers waren op...
De grotesmurfsticker die ik eraf gehaald heb hangt nu op mijn tele.
Neemt niet weg dat dreft voor mij een wondermiddel gebleken is!

BLOK182
8 maart 2007, 09:04
Dreft en beetje warm water... en weg rotzooi:-)
Hiermee krijg ik inderdaad ook de meest verwaarloosde gitaar mee schoon, afwasmiddel, doekje en warm water. Daarna goed schoonmaken en gelijk afdoen met een droge doek.