PDA

View Full Version : een -hallo ik ga mn 1e gitaar kopen- vraag.



original
3 januari 2003, 02:14
hoi! ik ga mn 1e gitaar kopen en het gaat waarschijnlijk worden: Dean Avalanche Zone S
(die witte)
en dan het welbekende vraag: is dit een goed gitaar om mee te beginnen?(of zelfs voor een langere tijd). het is afgeprijst en vrij goedkoop (170 euro) is het goed en goedkoop? of is het goedkoop troep?
ik hoop op snelle reacties want dan kan ik het morgen gelijk halen. alvast bedanktt

mzzzzlz

Reindah
3 januari 2003, 10:44
Je kan het beste meteen beginnen met een redelijke gitaar. Als je je snel ontwikkeld dat groei je zo uit een gitaar en ben je weer op zoek naar net wat beters. Kan je beter in 1 keer al dat goeie kopen en in redelijke, ben je uiteindelijk goedkoper uit. Misschien is een epiphone of een goedkopere(japanse of mexicaanse) fender een beter idee?

Reindah
3 januari 2003, 10:44
Niet te vergeten. Hij moet lekker spelen!!! Dat is wel het belangrijkste!

Shay
3 januari 2003, 11:07
Hoi,

Als ik jou was zou ik dat lekker kopen, er flink op raggen je kennis mee opdoen en orienteren van wat je uiteindelijk wel en niet wilt op een gitaar. Als je dan weet wat je wilt en gaat zoeken en je vind iets, dan kun je gaan sparen en uiteindelijk een geschikte gitaar kopen.

Voor 170 euro heb je ook een ibanez grx40 en dat is misschien wel iets beter. Maar goed, koop gewoon lekker een goedkoop dingetje want wie weet speel je 4 maanden intensief en raak je vervolgens je gitaar nooit meer aan .. zulke gasten heb je er ook zat rondlopen


Greetzz

Ic3gl0vE
3 januari 2003, 12:23
Reindah ik ben het niet met je eens. Toen ik nog een gitaarn00b was wilde ik graag een epiphone les paul omdat die zo mooi zijn. Maar als ik dat ding nu zou hebben zou ik er waarschijnlijk nooit op spelen. Ik vind nu namelijk dat de epi les paul een rotgitaar is en daar had ik 2½ jaar geleden niet over kunnen oordelen.
Oftewel: als je net begint weet je niet wat je over een jaar of wat wilt hebben en als je dan meteen een duurdere gitaar koopt heb je een aardige kans dat dat weggegooid geld is. Van een goedkoop gitaartje kun je haast geen spijt krijgen (tenzij 'ie snel kapot gaat maar daar hebben epiphones ook vaak last van) en is altijd nog leuk voor aan de muur

Thomasvv
3 januari 2003, 13:48
Hey ijsgleuf... das een goeie, zo heb ik er nog niet naar gekeken.. Ik raad mensen altijd aan om niet t goedkoopste van t goedkoopste te kiezen, maar een beetje kwaliteit te nemen. en het hangt natuurlijk helemaal van je budget af.

Maar om ff terug te komen op t topic, die Dean is op zich en prima gitaar! En voor die 170 euro.. super! Maar je moet er natuurlijk niet al te veel van verwachten.. Ik bedoel.. de elementen zijn niet echt super.. Maar probeer m uit en neem desnoods iemand mee die wat van gitaren afweet..

original
3 januari 2003, 14:16
ja ik ga em zeker eerst ff testen.
trouwens, kheb gehoord dat in amsterdam een goeie gitaar store was, The String. Kheb ook gehoord dat ze daar veel goeie 2dehandse gitaren verkopen. iemand daar ooit geweest??

riekie
3 januari 2003, 14:20
Ja , The String zit , volgens mij , op het v/d Helstplein, een beetje vaag buurtje maar wel de moeite waard om een keer een keer een kijkje te nemen.
Hebben een hele hoop 2e hands elec. gitaren staan en verkopen voor zover ik weet alleen acoustische nieuw.

loona
3 januari 2003, 14:27
Ik zou beginnen met niet teveel geld uitgeven en lekker beginnen te spelen. 95% stopt toch na 1 jaar en als je dan een dure gitaar hebt staan is dat niet de moeite waard. Als je na een paar jaar nog speel, dan heb je dat gitaar gevoel wat je nu absoluut nog niet hebt. Dat moet je ontwikkelen en dan ga je voor een Gibson, Fender, Ibanez of een ander gerenommeerd merk.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: loona op 2003-01-03 14:29 ]</font>

original
3 januari 2003, 14:35
Ik speel een jaar acoustisch en ik heb het gevoel wat je bedoelt denk ik al een beetje.:razz: een maat van me heeft een oud goedkoop elecktrisch gitaar die vroeger van zn tante was. en terwijl ik nog weinig verstand er van heb, vind ik em redelijk kut klinken hehe. ik ben bang dat een goedkopere gitaar ook zo klinkt. toch voor een duurdere gaan dan maar??

JimGitaar
3 januari 2003, 14:49
Je kan echt het beste beginnen op een goede elektrische gitaar. Neem bijvoorbeeld een Squier Strat van Fender. Ik heb ze gezien bij Feedback in Roterdam. Je hebt een hele goede gitaar voor weinig geld. Ze beginnen ongeveer vanaf 180 euro. Ze spelen heel erg lekker en dat is het belangrijkst. Je moet gewoon naar veel verschillende gitaarwinkels gaan en proberen wat je zelf het lekkerst vindt spelen en absoluut niet overhaast kopen.

Succes, Jim

original
3 januari 2003, 14:56
khad van iemand gehoord dat een Squier wat minder was. van wie en waarom weet ik niet meer. oja trouwens, wat is eigenlijk het grootste verschil tussen een goedkope gitaar en een dure? het geluid, okee maar iets meer in details.

Shay
3 januari 2003, 15:16
Op 2003-01-03 15:14, schreef Shay:
Hoi,

Duurdere hoeft niet perse beter van kwaliteit te zijn. Dus laten we het kwalitatieve gitaren noemen.

Kwalitatievere gitaren zijn uitgerust met betere hardware als brug, piezo zadels (voor acoustiek), floyd (veel flexibere brug dan wat op de meeste strats ala fender zit), low pro edge (floyd van ibanez), ingebouwde preamp (actieve gitaar ala blade), elementen (die magneetjes onder je snaren. Dit is erg belangrijk en vormt samen met de hout van je body, hals frets en brug de basis van je geluid, in een later stadium je versterker ook), humsplitters (splitten van je humbucker tot single coil), betere hout (vormt de basis van je geluid en zorgt o.a. hoe dik of dun je geluid klinkt en sustain en ongetwijfeld andere dingen), de hals en fretten (voor denk aan radius, grootte en dikte van je frets en materiaal van de toets), tuners (sperzels bijvoorbeeld in een draai aan de "nut" zit je snaar vast"), en de looks van een gitaar en duurzaamheid.


Er is een wereld van verschil qua sound.


p.s. guys corrigeer me als ik verkeerd zit of iets vergeten ben

R. Flagg
3 januari 2003, 15:25
Op 2003-01-03 12:23, schreef Ic3gl0vE:
Toen ik nog een gitaarn00b was wilde ik graag een epiphone les paul omdat die zo mooi zijn.

Hahaha dat had ik ook na 2 maanden spelen zag dat ding er van mij uit als een vintage gitaar. Overal zaten deuken in die gitaar,een pickup hing er half uit en de switch was afgebroken. Na dat iemand er wat reparaties op had uitgevoerd, heb ik hem ook snel verkocht voor weinig. Maar toch als ik de bewuste koper zie dan ga ik maar ff een blokje om.

Maar goed een beetje een robuuste gitaar is ook wel een goede tip voor een beginner

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: R. Flagg op 2003-01-03 15:26 ]</font>

JimGitaar
3 januari 2003, 15:51
Een dure gitaar hoeft inderdaad niet beter te zijn dan een wat goedkopere, helemaal mee eens.
Maar ik zelf bezit naast een Fender ook een Squier Stratocaster, het is een hele goede gitaar als ik hem vergelijk met de Fender doet hij het redelijk goed.
Stel nou dat een element in een goede Squier kapot gaat? Dan zou ik er een nieuwe inzetten wat dat is de gitaar waard. De hard-ware is goed. Bij een Dean is dat wat minder.

Maar even een vraag voor Original. Wat voor soort muziek wil je eigenlijk spelen. Dat is belangrijk voor het geluid dat je zoekt.

Ic3gl0vE
3 januari 2003, 18:47
maar met Squiers is het wel zo dat de een redelijk goed is en de ander echt bagger. Dus probeer er zo veel mogelijk uit

original
3 januari 2003, 18:47
ik wil hardrock/metal spelen.... maar ook rustige nummers en gitaar solo's

Pee
3 januari 2003, 18:50
ibanez

original
3 januari 2003, 18:52
ibanez grx40?

Reindah
4 januari 2003, 00:20
Aangezien ik nogal wat problemen bij verschillende mensen op dit forum zie aangaande mijn mening over het aanschaffen van een 1e gitaar zal ik deze duidelijker formuleren:

Volg de instructies--->
A Je begint met het spelen op de/een gitaar
B speelt ie fijn, klinkt ie goed, is ie niet te duur. Kopen! Je bent nu klaar met het aanschaffen van je 1e gitaar.
C Speelt ie slecht, klinkt ie als een strijkplank, kost ie je een vermogen wat de gitaar niet waard is. Niet kopen. Ga verder naar D
D Herhaal stap A net zo lang tot je bij B uitkomt!


Het probleem met het uitzoeken van een 1e gitaar is het ontbreken van ervaring met het kopen van een gitaar, het is allemaal heel spannend en ontzettend leuk!, en het (denk ik) ontbreken van het aantal gitaarspeel jaren. Zorg gewoon dat je een gitaar koopt waar jij een goed gevoel over hebt, en dat je er veel op kan spelen en je talent op kan uiten en ontwikkelen. Veel plezier met het kopen van je gitaar!


Ik hoop u bij deze beter te hebben geinformeerd.

gitaarTijntje
4 januari 2003, 01:04
hey mense

kdenk dat die dean die je wilt kope een goede keus is alszijnde eerste gitaar. Deze gitaar doet zeker niet onder voor een squier of soortgelijke. Ik heb ze ook naast mekaar gelegd. de dean en de squier (de dean was toen nog wel duurder als nu. dus kweenie of ze er nog iets aan verandert hebben ofzo). maar ben tog voor de dean gegaan. kmoet zegge dat het nog steeds een fijne gitaar is maarja dat blijft smaak. maar als je budget niet hoger is dan dit is dit zeker een goede keus.

Als je idd nog weinig weet op het gebied van wat is nou een goeie gitaar, ga dan naar een paar winkels en laat je gwoon adviseren ofzo.

sterkte ermee.

Shay
4 januari 2003, 09:39
Op 2003-01-03 18:47, schreef original:
ik wil hardrock/metal spelen.... maar ook rustige nummers en gitaar solo's



Ibanez, defenitly...

Jij bent het meest gebaat met een ibanez.

JimGitaar
4 januari 2003, 19:49
Een Ibanez gitaar is toch het beste voor jou. Je moet maar eens bij Feedback in Rotterdam gaan kijken. Ze hebben daar een hele wand vol met Ibanez-gitaren.
Ze hebben daar ook een Ibanez GTO. Ik heb hem bespeeld en vond hem erg goed omdat hij een lekker scheurgeluid heeft.
Hij is wel wat hoger als je budget maar je moet het zelf weten.
Je kan er heel veel Deans en Squiers uittesten.

Let op: Ga nooit naar Feedback op een Zaterdag of tijdens uitverkoopdagen. Het is dan erg druk en de werknemers hebben weinig tijd voor je.

Succes, Jim

original
5 januari 2003, 15:53
okeey, nog bedankt iedereen!

Ic3gl0vE
5 januari 2003, 15:54
Laat het ons weten als je iets hebt gekocht!

original
5 januari 2003, 15:55
zeker weten! xxxx