PDA

View Full Version : Welke geluidskaart voor recording?



stebru
3 maart 2007, 19:01
Ik neem momenteel mijn gitaar op met een onboard geluidskaart. Dit klinkt best redelijk, maar ik neem aan dat de geluidsprestaties met een betere geluidskaart gigantisch vooruit gaan. Nu heb ik eigenlijk geen idee wat voor geluidskaart ik moet aanschaffen...
Ik wil het liefst een interne, en mijn budget ligt rond de 100 euro max. Ik wil er gitaar mee opnemen (guitarport) en later ook basgitaar.

Iemand suggesties of ervaringen?

Thanks, St.

Ic3gl0vE
3 maart 2007, 20:23
Volgens mij kost een Toneport UX1 iets van 125 euro. Zo'n ding maakt je guitarport redelijk overbodig, dus ik zou zeggen verkoop de guitarport, koop er een UX1 voor terug en je houdt nog geld over voor kabels ook.
zie line6.com voor meer info

stebru
3 maart 2007, 20:30
Volgens mij kost een Toneport UX1 iets van 125 euro. Zo'n ding maakt je guitarport redelijk overbodig, dus ik zou zeggen verkoop de guitarport, koop er een UX1 voor terug en je houdt nog geld over voor kabels ook.
zie line6.com voor meer info

hey thanks!
Dus de toneport heeft een ingebouwde geluidskaart die van een dusdanige kwaliteit is dat ik die kan gebruiken? Een guitarport heeft toch ook een geluidskaart ingebouwd? Zou je me uit kunnen leggen wat dan het verschil is, tussen die geluidskaart van de Toneport en van de Guitarport?

Als ik met adobe audition het signaal van de guitarport opneem, dan komt het geluid wat je rechtstreeks hoort van de geluidskaart in de guitarport neem ik aan? De eigenlijke opname gebeurt toch met de on-board (nu in mijn geval) geluidskaart?

Grtz, St

stebru
6 maart 2007, 18:12
Ik zit eigenlijk nog steeds met de vraag hoe het nu zit met de verschillende functies van de geluidskaart in de guitarport (of toneport of pod) en een geluidskaart in de pc.

Mijn concrete vraag: Als je gitaaropnames maakt met bijvoorbeeld een guitarport, waarmee neem je dan op? Met de geluidskaart in je PC lijkt me toch? De geluidskaart in de guitarport kan toch niet functioneren als opnamekaart, maar enkel om het geluid uit de guitarport weer te geven..

Kan iemand mij hier meer helderheid over geven?

Thanks!

glennshred
8 maart 2007, 18:04
Hallo stebru,

Ik heb er zelf niet veel verstand van maar ik denk dat het
met opnamesoftware te maken heeft, die geluidskaart is alleen
maar om weer te geven, mogelijk zit er bij die glkaart nog een versterkertje
vbij of amplifier, ik weet het omdat ik een externe heb daar zitten er 2
bij.. mijn doel was om ook in beter kwaliteit op te nemen, ik heb al is met
men podxt via usb geprobeerd en met de geluiskaart ervan.. ik kreeg exact
dezelfde kwaliteit terug zoals ik speelde, ik dacht waaauw en met hetzelfde
volume ook.. totdat ik de geluiskaart van de podxt uitschakelde.. geluid
was nog goed maar heel laag! dus regelaars naar boven maar vond het
toch niet zo goed.. harry had hier dan ooit ééns gezegd als je opneemt
met de podxt via usb en je wilt exaxt dezelfde kwaliteit: dan moet je
je creatie branden op cd met de geselecteerde geluidskaart van de podxt..
Heb dat nog niet gedaan maar wel met men externe geluidskaart
de emu 0202usb.. resultaat niks verschil.. geluid met een laag volume.
misschien heb ik iets verkeerd gedaan.. had ook last van ruis met de emu 0202 usb totdat ik erachterkwam dat eronder groudliftswitches waren
bevestigd.. kleine knopjes die blijkbaar de ruis volledig verwijderen en de
gitaarklank in veeele betere kwaliteit geven met genoeg volume..
mijn probleem is nu eindelijk dan opgelost.. heb laatst gewoon men gitaar
aangesloten aan de emu 0202usb, ermee opgenomen en een bangelijke
kwaliteit.. de gratis software zoals cubase die je er ook nog ééns bijkrijgt
maakt het compleet leuker.. niks van men gitaar komt int rood, heb dan
ook zo'n klein schuifregelaartje gevonden (vst volume) waar je het geluid
een heel stuk naar boven krijgt.. en om maar van de effecten te zwijgen
waaaauw t'beste programma..beste geluidskaart voor mij.. moet nog veel
leren van de software, maar komt wel in orde..
p.s de gitaar was gewoon zo opgenomen zonder effecten en podxt
na de opname heb ik de emu uitgeschakeld en alles weergegeven op
de gewone soundchip (geluid en kwaliteit was hetzelfde)..

Misschien was dit geen antwoord op je vraag..
hoop dat ik je toch een beetje verder heb kunnen helpen!

Epic
9 maart 2007, 10:01
Ik zit eigenlijk nog steeds met de vraag hoe het nu zit met de verschillende functies van de geluidskaart in de guitarport (of toneport of pod) en een geluidskaart in de pc.

Mijn concrete vraag: Als je gitaaropnames maakt met bijvoorbeeld een guitarport, waarmee neem je dan op? Met de geluidskaart in je PC lijkt me toch? De geluidskaart in de guitarport kan toch niet functioneren als opnamekaart, maar enkel om het geluid uit de guitarport weer te geven..

Kan iemand mij hier meer helderheid over geven?
Thanks!
Hier het korte antwoord:

Ja, de GuitarPort kan gebruikt worden als een volledige USB geluidskaart met input (recording) en output.
Opnames in Guitarport software worden ook via de guitarport opgenomen.

Mocht je een pc hebben waarin geen geluidskaart zit, dan kan je je luidsprekers ook op de guitarport aansluiten en alle windows geluid komt daar dan uit.

Het enige probleem wat ik er mee had is dat je het ingangs volume alleen via de GuitarPort software kan regelen en niet via het windows volume control.

stebru
9 maart 2007, 23:16
Bedankt voor alle reacties!

Edit: Ik heb dit weekend een podxt gekocht en m'n guitarport de deur uit gedaan (dit met het oog op eventueel live gebruik in combinatie met een eindtrap en de extra amps en fx die erin zitten t.o.v. de guitarport).

Ik heb de pod aangesloten op de pc via usb voor opnames, en 1 van de 2 outputs v/d pod gaat naar de line in op m'n pc. M'n pc is tevens op m'n hifi set aangesloten (pc speaker out --> hifi).

Ik heb in adobe audition de geluidskaart van de pod geselecteerd. Ik zit nu echter met een aantal vragen:

- Als ik m'n opnames in adobe afspeel (uitgepanned op -90 en 90), dan hoor ik alleen geluid door m'n linker speaker (heel erg overstuurd!). Heb ik iets verkeerd aangesloten of ingesteld? (moet ik m'n pod ook selecteren in windows audio mixer, config --> geluiden --> podxt) ?

- Wanneer ik in adobe de geluidskaart van de podxt selecteer, dan kan ik niet kiezen voor de gewenste optie van: input --> podxt (mono en stereo) en output (m'n 97onboard kaart, stereo). Het is OF de pod voor input en output, OF de onboard voor beide... Als ik dit wel zou kunnen instellen, zou mijn probleem opgelost zijn vermoed ik, want ik denk dat de asio kaart in de pod geen stereo output aankan ofzo (of ik begrijp het niet helemaal).

- Is het zinvol om een betere geluidskaart te kopen voor in m'n pc, zodat ik de opnames wél af kan spelen in stereo? Of heeft dat hiermee niks van doen?

Iemand tips of ervaringen? Eventueel een andere aansluiting/instelling...

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe andere forumleden hun podxt aangesloten hebben op de pc, om een zo goed mogelijke geluidskwaliteit te krijgen.

Ik wil graag de geluidskaart van de podxt gebruiken omdat ik hiermee duidelijk een vooruitgang boek ik m'n geluidskwaliteit.

grtz, St.