PDA

View Full Version : fret probleem (te lage fret)



apekop
3 maart 2007, 16:03
Ik heb een seagull S12+ 12 snarige akoestische gitaar.

Nu is mijn 12e fret afgesleten waardoor het 12e en 13e vakje op de hoge E snaar dezelfde toon produceren (een F). De 12e fret is ook zichtbaar lager dan de andere frets.

Wat kan ik doen? een nieuwe fret erop leggen? of zijn er nog andere suggesties? en waar bestel ik zo'n fret en hoe weet ik zeker dat ik de goede maat heb?

alle hulp is welkom!

glasbier
3 maart 2007, 16:06
in een andere positie spelen?

Danieldg
3 maart 2007, 16:08
Hier kan je het beste voor naar een goede muziekwinkel/gitaartechnicus gaan.
Waarschijnlijk moet zoals je al zij je 12de fret worden vervangen, en als je hier geen ervaring in hebt, raad ik het af. In de winkel zouden ze bijv. je frets al kunnen vlakken, dit helpt soms en anders kunnen ze je gitaar helemaal refretten, dit is wel een pak duurder dan 1 fret vervangen.

bert k
3 maart 2007, 21:46
Dit verplaats ik naar Zelfbouw. De Werkbank is meer voor elektronica.

tuonra
3 maart 2007, 22:02
Waarschijnlijk moet zoals je al zij je 12de fret worden vervangen, en als je hier geen ervaring in hebt, raad ik het af. In de winkel zouden ze bijv. je frets al kunnen vlakken, dit helpt soms en anders kunnen ze je gitaar helemaal refretten, dit is wel een pak duurder dan 1 fret vervangen.

idd.. precies zoals Daniel 't al zei maar als nood/tijdelijke oplossing zou je ook met een (fret)tangetje de bewuste fret voorzichtig omhoog kunnen werken.. m.b.v. een lineaal (of kort stukkie metaal oid) kunt je de frethoogte t.o.v. de overige frets checken terwijl je 'm met een klein hamertje de fret langzaam weer terug tikt.. eenmaal op de goede hoogte (over gehele fretlengte) kun je met superlijm de boel fixeren.. toets afplakken en lijm laten intrekken tussen fret en toets..
enige handigheid en/of ervaring is bij deze onderneming wel aanbevolen uiteraard..
succes..!

Gitaarbouwer
3 maart 2007, 23:19
Misschien is de 13e fret wel iets omhoog komen zetten.
Dan hoef je 'm er alleen maar weer in te tikken met een hamertje.

Javaca
3 maart 2007, 23:49
Er zijn meerdere mogelijkheden:

-Je kunt de fret vervangen

-Je kunt alle frets laten vlakken. Zo worden alle frets omlaag gebracht tot het geheel weer past.

Maar eerst:
-Controleren met een (vlakke) lineaal

Als je geen ervaring hebt met fretwerk is het handig om het te laten doen of er iig begeleiding bij te hebben.

apekop
4 maart 2007, 03:04
bedankt mensen voor de reacties,

de fret iets omhoog halen en dan fixeren met lijm lijkt me wel een goede tijdelijke oplossing,

ik heb even Seagull gemaild of ik zo'n fret kon bestellen, of dat ze anders de maten even mailen...

ik hoop dat ze snel terug mailen

Enra
4 maart 2007, 08:06
bedankt mensen voor de reacties,

de fret iets omhoog halen en dan fixeren met lijm lijkt me wel een goede tijdelijke oplossing,

ik heb even Seagull gemaild of ik zo'n fret kon bestellen, of dat ze anders de maten even mailen...

ik hoop dat ze snel terug mailen

Als ik dit topic lees krijg ik zo mijn twijfels over het probleem... Hoe kan nu dat ene fretje te laag zitten!!!

Barend, frets worden im de werkplaats of in de fabriek gezamenlijk gevlak en gekroond, nooit individueel!! Kortom, die ene fret kan - als vlakken en kronen correct is gedaan - eigenlijk niet te laag zijn, eerder anderen te hoog. Eén fretje bestellen bij de fabriek is dan ook nauwelijks in de buurt van een oplossing.

Mijn advies aan jou is dat je naar een gitaarbouwer gaat om het probleem te laten beoordelen en je laat je adviseren. Eerst even niet meer dan dat. Dan ga je pas bedenken of je dingen zelf gaat doen aan je gitaar. Want je kunt ook heel gemakkelijk zaken verergeren.

Tot slot, dat fretje omhoog halen en fixeren zou ik als bouwer dus echt niet op komen, laat staan doen!!!

Groet,
Enra

no 1 hops
4 maart 2007, 09:34
ben met enra eens dat je dat omhoog halen niet moet doen.
je lijmt immer dan weer dat stukje metaal aan het hout waardoor, als je het werkelijk goed wilt aanpakken en de fret er alsnog uit moet hout mee losgetrokken word.
niet doen!

laat gewoon je gitaar even checken en misschien is een 'partial'( gedeeltelijke) refret genoeg.

tuonra
4 maart 2007, 14:28
Misschien is de 13e fret wel iets omhoog komen zetten.
Dan hoef je 'm er alleen maar weer in te tikken met een hamertje.

idd.. da's ook een mogelijke oorzaak..
eerst effe goed checken met een lineaal wat er precies aan de hand is..



Als ik dit topic lees krijg ik zo mijn twijfels over het probleem... Hoe kan nu dat ene fretje te laag zitten!!!


nou die ene fret zou een tik gehad kunnen hebben bv.. omgevallen tegen een tafelrand ofzo waarbij de fret dieper in de toets gedreven is..
dus nogmaals: eerst effe onderzoeken wat de mogelijke oorzaak is geweest..

dat van het omhoogwerken van de fret verzin ik trws niet zelf hoor ;) :
http://www.frets.com/FRETSPages/Luthier/Technique/Frets/FretTrouble/BuriedFret/buriedfret.html

apekop
5 maart 2007, 14:42
die 12e fret is toch echt te laag! (na jullie reacties ga ik toch weer twijfelen)

misschien is ie afgesleten, het is een 2ehandsje...voor de rest is de gitaar prima in orde

toen ik hem kocht was dit al een beetje
ik dacht eerst ook dat de fret te hoog zou zijn waardoor de toon dood slaat, daarom heb ik er een heel klein beetje afgevijld....dat hielp echter niks, het werd alleen maar erger.

Aangezien ik op zowel het 12e als op het 13e vakje van de hoge E snaar dezelfde toon krijg (een F), lijkt het mij dat de fret te laag is waardoor de 12e fret een F ipv een E produceert....de 12e fret wordt als het ware overgeslagen omdat ie te laag is...tenminste dat is mijn verklaring, maar ik ben natuurlijk geen professionele bouwer, wel een ervaren muzikant.

Enra
5 maart 2007, 15:50
die 12e fret is toch echt te laag! (na jullie reacties ga ik toch weer twijfelen).

Kies een andere invalshoek! De andere frets zijn te hoog!!! Op die manier is het probleem veel eenvoudiger. Gewoon opnieuw laten vlakken en kronen!

oknarb180
5 maart 2007, 21:25
nou die ene fret zou een tik gehad kunnen hebben bv.. omgevallen tegen een tafelrand ofzo waarbij de fret dieper in de toets gedreven is.

Sorry, maar dat kan volgens mij niet waar zijn. Een fret zou dan enkel kunnen beschadigen. Ik 2 weken geleden m'n fretten in de toets van m'n hals geperst en geloof me, die krijg je echt niet in z'n volledigheid dieper in het hout gedrukt. Een beetje toetshout is al zo hard en dicht van structuur dat je dat niet voor mekaar krijgt.

Misschien is de fret wel beschadigd geweest en is ie reeds vervangen door een knutselaar die niet wist wat ie aan het doen was. En dat ie een te lage fret heeft geplaatst en de hoogte niet heeft gecontroleerd.

Ik zou die ene fret (laten) vervangen en levelen t.o.v. de naastgelegen fretten en daarna de hele hals opnieuw (laten) vlakken.

vr.gr.

Branko

Enra
5 maart 2007, 21:54
Sorry, maar dat kan volgens mij niet waar zijn. Een fret zou dan enkel kunnen beschadigen. Ik 2 weken geleden m'n fretten in de toets van m'n hals geperst en geloof me, die krijg je echt niet in z'n volledigheid dieper in het hout gedrukt. Een beetje toetshout is al zo hard en dicht van structuur dat je dat niet voor mekaar krijgt.

Misschien is de fret wel beschadigd geweest en is ie reeds vervangen door een knutselaar die niet wist wat ie aan het doen was. En dat ie een te lage fret heeft geplaatst en de hoogte niet heeft gecontroleerd.

Ik zou die ene fret (laten) vervangen en levelen t.o.v. de naastgelegen fretten en daarna de hele hals opnieuw (laten) vlakken.

vr.gr.

Branko

Ik denk eerder dat die fretjob nooit helemaal goed gegaan is. Dat ze bij het vlakken niet gemerkt hebben dat de twaalfde niet geraakt werd!!

oknarb180
6 maart 2007, 12:42
Ik denk eerder dat die fretjob nooit helemaal goed gegaan is. Dat ze bij het vlakken niet gemerkt hebben dat de twaalfde niet geraakt werd!!

Ik heb vorige week de fretten van m'n zelfbouw-gitaarhals gevlakt en ik moet je zeggen dat ik niet had verwacht dat er nog zoveel hoogteverschil in het fretdraad onderling zou zitten. En het waren gewone Dunlop Jumbo 6000 fretten. Dus ja, jouw visie kan ik ook inderdaad begrijpen, alleen blijft het gek denk ik dat een hele fret over de volledige fret niet is geraakt, toch?

vr.gr.

Branko

madman
6 maart 2007, 12:49
misschien een onlogische gedacht, maar het zou wel een oorzaak kunnen zijn;
wat nou als die twaalfde fret een ander (lager) type fret is?

piezo
6 maart 2007, 14:24
Mocht inderdaad die 12e fret vervangen moeten worden en je dat echt zelf willen doen, dan is het soms handig om hem te vervangen door de laatste fret (die je toch nooit gebruikt op een akoestische). Dan weet je zeker dat je het juiste fretdraad hebt. Vlakken moet je dan meestal toch nog, hoewel ik met een truukje wel eens een enkele fret heb gevlakt in zo'n geval.

apekop
7 maart 2007, 10:39
goede tip Piezo van die laatste fret! zal wel goed werken mits je hem heel er uit krijgt.

ik ga hem vrijdag naar een gitaarbouwer brengen.

Enra
7 maart 2007, 10:47
Mocht inderdaad die 12e fret vervangen moeten worden en je dat echt zelf willen doen, dan is het soms handig om hem te vervangen door de laatste fret (die je toch nooit gebruikt op een akoestische). Dan weet je zeker dat je het juiste fretdraad hebt. Vlakken moet je dan meestal toch nog, hoewel ik met een truukje wel eens een enkele fret heb gevlakt in zo'n geval.

Het is inderdaad heel goed mogelijk op één enkele fret te vervangen, te vlakken en te kronen. Het kost vaak wel meer geduld en is een prutserig klusje. Maar het kan je oplossing zijn.

Dat idee van de laatste fret vind ik wel interessant, maar tegelijk ook wat trickie. Lijkt me lastig om de fret bruikbaar te verwijderen en dan weer bruikbaar te plaatsen. Is er niet een gitaarbouwer in de buurt die een stuk of wat maten fretdraad op voorraad heeft?