PDA

View Full Version : Overstappen van 0.9 naar 0.10?



Jehuty
3 maart 2007, 11:46
Ik heb hier veel verschillende dingen over gehoord. "Je zal em wel even moeten afstellen", of "Het is zo'n klein verschil dat het niet uitmaakt".

Ik wil wat duidelijkheid :). Afstellen of niet? Ik heb het op mn Squier ook gedaan en daar waren geen problemen mee, maar ik heb nu een Amerikaanse Strat.

Any help is granted.

Tho
3 maart 2007, 11:49
van 9 naar 10 boeit echt niks, gewoon doen dus :)

DarknessAwaits
3 maart 2007, 11:49
In principe moet je wel even opnieuw afstellen, maar het zal niet erg veel werk zijn. Door de grotere spanning zal je hals ietsjes krommer trekken en door de iets dikkere snaren zal je intonatie er ook een klein beetje naast zitten. Redelijk snel verholpen dus.

patricia
3 maart 2007, 11:49
ja,volgens mij moet je wel wat hier en daar afstellen.

de intonatie misschien,maar zeker denk ik toch de hals.
er komt toch wat meer spanning op de hals.....moet je gewoon ff aanzien.
succes.

D3nnis
3 maart 2007, 11:54
Gewoon snaren erop gooien en kijken wat er gebeurt.
Kapot kan er niks, en als de afstelling niet optimaal is kun je dat altijd nog laten veranderen.

Het enige wat ik in het verleden wel gedaan heb is dan de schroeven van de tremolo (aan de achterkant van de body) wat verder in het hout gedraaid, zodat de tremolo vlak tegen de body blijft (of de kleine hoek die die maakt bij de body handhaven - als je nu een tremolo hebt natuurlijk).

Voor de hals zal het niet gek veel uitmaken, alhoewel er in stabiliteit wel onderlinge verschillen zijn.
Als ik op een gitaar de stemming verander (van e naar eb, of d, of whatever), dan ga ik ook niet aan de hals lopen prullen, dus ik geloof niet dat het gek veel uitmaakt.

Hector_Tsolodimos
3 maart 2007, 11:54
intonatie zal waarschijn even nagekeken moeten worden
en verder.. de veren naar eigen smaak (tenzij je een vaste brug hebt (hardtail), want het kan zijn dat de tremolo iets anders aanvoelt, door de beetje extra druk, maar goed
er hoeft dus niet veel afgesteld te worden
edit: ik lees nu ook iets over de hals, maar bij mij maakte dat niks uit..

drap
3 maart 2007, 11:59
Je kan die snaren er gewoon opflikkeren. Als het nou van 0.09 naar 0.11 was dan zou je hals zo maar eens ietsje te bol gaan staan door de spanning, maar nu niet. Je hoeft ook niet opnieuw te intoneren in het geval de intonatie nu goed is, er verandert namelijk helemaal niks aan de lengte van de snaar.

DarknessAwaits
3 maart 2007, 12:03
De snaren worden dikker dus theoretisch gezien verschilt het een fractie met de lengte.

drap
3 maart 2007, 12:05
De snaren worden dikker dus theoretisch gezien verschilt het een fractie met de lengte.

Als dat al zo is, wat ik niet kan begrijpen waardoor het ook in lengte scheelt, gaat het dan dus om een verschil van 0.01 millimeter. Ik denk haast niet dat dat te meten is in de intonatie.

DarknessAwaits
3 maart 2007, 12:28
Ik heb het ook niet verzonnen, maar dat is wat ik heb onthouden van alle afsteltopics die ik hier heb gelezen. Of het klopt en of het merkbaar is... dat is inderdaad de vraag.

WICKED
3 maart 2007, 12:41
toen ik dat deed was het afstellen wel duidelijk nodig!

FruscianteFan
3 maart 2007, 13:00
Als dat al zo is, wat ik niet kan begrijpen waardoor het ook in lengte scheelt, gaat het dan dus om een verschil van 0.01 millimeter. Ik denk haast niet dat dat te meten is in de intonatie.Het is eigenlijk wel logisch: dikkere snaren, hogere spanning, trekt harder aan de hals. De hals zal ietsje meegeven, en anders de brug wel.

Ik heb mijn Strat alleen nog niet hoeven afstellen. Ben met 009 begonnen, naar 010 en 011 gegaan en weer terug naar 010.

Jehuty
3 maart 2007, 13:29
Ik zie wel hoe het gaat. Mn brug is wel een beetje omhoog getrokken, maar de nek is nog goed.