PDA

View Full Version : Baby Taylor vs Fender TG4 vs Martin Backpacker



RolandT
2 maart 2007, 23:04
Ik ben op zoek naar een reisgitaar. Mijn opties zijn Baby Taylor, Fender TG4 of een Martin Backpacker.
Iemand ervaring (goed of slecht) met deze reisgitaren of een beter voorstel?

northernlake
3 maart 2007, 23:22
Martin Backpacker zou ik laten liggen. Baby Taylor is erg leuk; klinkt goed en is goed bespeelbaar. De Fender die je noemt ken ik niet. Martin LXM is nog te overwegen als je per sé een kleine 3/4 steelstring wilt, maar voor dat geld zou ik toch eerder een goedkopere niet-reisgitaar kopen.

Ik heb zelf een Washburn Rover 110. Gaat overigens in de verkoop want ik merk dat als ik op vakantie ga, ik toch gewoon een echte gitaar mee wil hebben. Wellicht dat er nog eens een Blueridge voor dat doel wordt aangeschaft...

Yamhammer_71
4 maart 2007, 00:37
Ik heb zelf een Washburn Rover 110. Gaat overigens in de verkoop want ik merk dat als ik op vakantie ga, ik toch gewoon een echte gitaar mee wil hebben. Wellicht dat er nog eens een Blueridge voor dat doel wordt aangeschaft...

Een Blueridge om te reizen? Dat is dus echt geen reisgitaar damn...
De goedkoopste zit rond de 500 euro en heeft een solid bovenblad...niet echt geschikt om blootgesteld te worden aan zonlicht etc. Hout werkt en dat kan ook ten nadele van de gitaar zijn als je hem voor verkeerde doeleinden gebruikt. Blueridge gitaren zijn eersteklas gitaren waar vele Martins nog van kunnen leren. Als je toch een gewone western wilt meenemen op vakantie, pak dan een Epiphone of tweedehandse gitaar die goed klinkt.

Picker
4 maart 2007, 01:36
Ik heb een Martin Backpacker. Klinkt voor geen meter, maar daar gaat het niet om. Hij is super dun en kan dus overal mee naar toe, ook in het vliegtuig geen enkel probleem En het voelt hetzelfde als je 's avonds op je hotelkamer wat zit te pingelen.

Ik overweeg ook een Baby Taylor. Die klinkt behoorlijk goied, maar is natuurlijk wel een stuk bulky-er. Het vervelende is dat als ze ooit één keer moeilijk doen in het vliegtuig, en je moet dat ding in zijn draagzakje tussen de koffers op de transportband gooien, je hem net zo goed terplekke aan splinters kunt slaan...

Ze hebben tegenwoordig ook van die elektrieke gevallen, met een koptelefoontje, bijvoorbeeld de Yamaha Silent Guitar. Zijn redelijk aan de prijs, maar dat zou ook een optie zijn.

RolandT
5 maart 2007, 20:44
Dit weekend wat gaan testen in de lokale gitaarwinkel. Algemene conclusie (tot nu toe): een goed geluid moet je bij deze reisgitaren blijkbaar niet verwachten (al blijf ik hopen)

1) Martin Backpacker, zeer onhandige vorm om te spelen (wel ideaal voor transport). Hebben een nylon en steel string versie.

2) Washburn Rover vond ik iets handiger om te spelen. Enkel een steel string versie denk ik, en ik zoek nu een nylon string versie.

3) Tacoma P1 Papoose, soort mandoline die klinkt als gitaar (of zoiets). Goed geluid maar de frets zijn anders dan een "gewone" gitaar. Volgens hun website een "A"-tuned guitar acts like a normal guitar capoed at the 5th fret. Kost ook zo'n 600 euro, teveel voor op reis.

Dus ik blijf nog even verder zoeken, tips blijven welkom...

jplm
6 maart 2007, 13:17
Dus ik blijf nog even verder zoeken, tips blijven welkom...

Hallo.

Ik weet niet in hoeverre het ook daadwerkelijk moet klinken, maar wat ik gedaan heb toen ik nog een gitaar meenam op vakantie is in Nederland de goedkoopste 2ehands strat-imi gekocht die ik kon vinden, daar de hals afgeschroefd, zo in het koffer, en op de plaats van bestemming weer in elkaar gezet. Nadeel is uiteraard dat je het akoestische geluid hebt van een electrische gitaar, maar voor mij persoonlijk voldeed dat op m'n hotelkamer prima. Wil je echter rond het kampvuur ten strijde trekken dat is deze oplossing qua volume weer een stuk minder, of je moet je mede-kampvuurders tot absolute stilte manen :-).
Wat ik ook wel eens heb gedaan is, als je naar een goedkoop land vliegt, om ter plaatse gewoon een akoestisch gitaartje te kopen, en aan het eind van de vakantie weer proberen weg te doen. Lukte mij nog ook, in het laatste hotel voor vertrek naar huis.

Groet, Jan.

Yamhammer_71
6 maart 2007, 13:27
Hallo.Wat ik ook wel eens heb gedaan is, als je naar een goedkoop land vliegt, om ter plaatse gewoon een akoestisch gitaartje te kopen, en aan het eind van de vakantie weer proberen weg te doen. Lukte mij nog ook, in het laatste hotel voor vertrek naar huis.

Groet, Jan.

Tsja, het is toch wat die financiele problemen met invoerrechten etc...tis dat ik er recentelijk iets over gelezen heb, anders had ik dit nooit geweten. Ik vind het echt dikke flauwekul dat regelement....ik bedoel waarvoor zou je nu nog naar bijv. Tsjechie of Duitsland gaan om een topgitaar voor minder aan te schaffen? Die invoerrechten verknallen dat, zo gaat ook een stukje cultuur en vakantie-gevoel van dat 'goedkope' land naar de kl*te.

Don Capo
6 maart 2007, 13:32
Die invoerrechten zorgen er dan wel weer voor dat wij hier in Nederland gitaarwinkels behouden en gitaarbouwers nog een soort van een eerlijke kans geven.

jplm
6 maart 2007, 13:39
Die invoerrechten zorgen er dan wel weer voor dat wij hier in Nederland gitaarwinkels behouden en gitaarbouwers nog een soort van een eerlijke kans geven.

Daar zul je best gelijk in hebben, maar wat mij als eerste opvalt als ik bij een gitaarbeurs of zo eens rondsnuffel op de stands van de Nederlandse gitaarbouwer is dat ze zichzelf qua prijs zonder uitzondering meteen maar tussen Martin, Gibson e.d. wurmen :satisfie:. En op die Gibson of Martin zitten dan wel invoerrechten, en die zelfbouw-gitaar niet.

Groet, Jan.

Yanniick
6 maart 2007, 18:34
Hmm, ik zou ook wel wat meer over die Martin backpacker staal snarig willen weten, ziet er wel lachen uit zo'n dingetje.

LaurentB
6 maart 2007, 20:25
(..)

Ik overweeg ook een Baby Taylor. Die klinkt behoorlijk goied, maar is natuurlijk wel een stuk bulky-er. Het vervelende is dat als ze ooit één keer moeilijk doen in het vliegtuig, en je moet dat ding in zijn draagzakje tussen de koffers op de transportband gooien, je hem net zo goed terplekke aan splinters kunt slaan...
(...)


Die Baby Taylor is echt lachen. Je verwacht zo'n speelgoedgeluid, dat van die kindergitaartjes meestal hebben, en dan komt er ineens verrassend veel geluid uit zo'n dingetje. Klinkt inderdaad lang niet slecht, goed genoeg om met plezier naar te luisteren.

Oude Drummer
6 maart 2007, 22:34
Ik heb al 4 jaar een Baby Taylor. Superding. Fantastisch warm geluid. Maar helaas is de hoes toch niet tegen al het leed bestand dat op z'n weg komt. Dus onderkant al eens flink gebarsten waarschijnlijk doordat ie tussen achterbank en voorstoelen moest en een beetje uitstak en ik de deur dichtkwakte. Gerepareerd door Vox Humana, voorzover mogelijk. Kort daarop (oude post) door de koffergooier (i.s.m Varkefly) op Heraklion weer de tiefus gegooid. Achterblad stond hol en kwam met een knal weer terug. Barstje vlak onder de hals. Klinkt nog steeds goed.... Maar ik droom toch van een nieuwe.
In geval van nood kun je de hals er domweg afschroeven, 2 kruiskoppen, en in je koffer proppen, maar dat heb ik nog niet geprobeerd.
Binnenkort krijg ik een harde koffer van SKB. Wat ze daarvan op Schiphol gaan zeggen. Het blijft tobben, maar er moet een gitaar mee anders heb ik geen vakantie!
Laatst een Tacoma Papoose geprobeerd. Klinkt iets minder. Speelt ook goed, maar is in A gestemd, net als een Yamaha guitalele. Dat is ook een kandidaat voor de reiziger, maar klinkt minder.

Liefhebber
6 maart 2007, 23:35
Hee RolandT. Waar maak jij je nou druk om? Reisgitaartje? Als ik naar jouw gear kijk: speel jij zowiezo wel akoestisch? Oh sorry: Ramirez! Gaat het om een ver reisje met het vliegtuig? Man, man. Gewoon een businessticket, taylortje mee en stukje spelen voor het stewardesje!

RolandT
7 maart 2007, 08:58
Hee RolandT. Waar maak jij je nou druk om? Reisgitaartje? Als ik naar jouw gear kijk: speel jij zowiezo wel akoestisch? Oh sorry: Ramirez! Gaat het om een ver reisje met het vliegtuig? Man, man. Gewoon een businessticket, taylortje mee en stukje spelen voor het stewardesje!Ik heb een Ramirez (gekocht in Madrid bij de man -of toch een van zijn kleininderen- zelf) en ook een Greg Bennett elect-akoestische gitaar.

Maar je hebt volkomen gelijk die reisgitaar is niet voor mij maar voor mijn schoonzus. Zij trekt de wereld rond, en daarom zoekt ze een reisgitaar. Geef mij maar mijn gibson in een buizenamp :)

huublaus
6 februari 2012, 10:05
Nou, als je in de buurt van Eindhoven bent kun je het ff komen proberen.

Rizz
6 februari 2012, 10:31
Nou, als je in de buurt van Eindhoven bent kun je het ff komen proberen.

3x een post en evenzoveel keer een eeuwenoud topic omhoog trappen.. :D
wordt nu wel een beetje genant, niet?

LaurentB
6 februari 2012, 10:33
Nou, als je in de buurt van Eindhoven bent kun je het ff komen proberen.

Ik denk dat-ie er na 5 jaar wel uit is... :D

Muzieknono
6 februari 2012, 11:32
Dat denk ik ook wel :-)
Mvgr. Dirk Jan :B