PDA

View Full Version : Pimped my Les Paul Studio!!!



Baker
2 maart 2007, 22:03
Afgelopen week mijn LP gepimped.
Ik was er een beetje op uitgekeken... een zwarte studio, zonder bindingen etc is toch een beetje saai... zeker als je hem al 5 jaar hebt.

Dus mijn gitaar gepimped!!

-Afstelbeurt
-Schoonmaakbeurt
-Hals ge-olied
-Topkam vervangen.
-Twee nieuwe volume potmeters
-En last but zeker not least........ EEN BIGSBY TREMELO!!

De plastic topkam is vervangen door een benen topkam. Was noodzaak... door een val was er een stuk afgebroken....Maar goed, de topkam is nu nog beter dan dat ie was!

Voor wat betreft de potmeters, dit was ook noodzaak. Ze waren gaan kraken. 1 pot is nu switchable. Ik kan nu met 1 druk op de knop beide volumes dicht zetten. (of eigelijk met 1 trek aan de knop).
Vond ik handig omdat ik altijd aan alle knoppen zit te draaien om de gitaar "dicht" te zetten.

En tja, die bigsby... die wil ik al zo lang, het moest er eindelijk maar eens van komen. Het resultaat mag er wezen al zeg ik het zelf. IK BEN BLIJ!!!

Wat vinden jullie ervan?

edit: oh ja, voor ik het vergeet: alles vakkundig uitgevoerd door Erik van het Speeltuygh in Zwolle. Echt vakwerk voor een goeie prijs.


http://www.xs4all.nl/~butme/fotos/apparatuur/044.jpg

http://www.xs4all.nl/~butme/fotos/apparatuur/049.jpg

http://www.xs4all.nl/~butme/fotos/apparatuur/042.jpg

Yamhammer_71
2 maart 2007, 22:05
Wow, mooie gitaar man.
Eindelijk een gitaar waarbij een Bigsby lekker tot zijn recht komt :D
Mooie Gibson.

RolandT
2 maart 2007, 22:49
Ik heb ook zo'n zwarte studio (maar met gouden hardware). Nieuwe PuPs zonder cover. Toon pots zijn ook push/pull.
http://www.10pont.net/lpst.jpg

Yamhammer_71
2 maart 2007, 22:56
Wat is nou eigenlijk het verschil tussen push-pull en gewone potmeters?
Ik heb zelf een Les Paul, maar heb me nooit bezig gehouden met werking van potmeters.

Orpheo
2 maart 2007, 23:23
Wat is nou eigenlijk het verschil tussen push-pull en gewone potmeters?
Ik heb zelf een Les Paul, maar heb me nooit bezig gehouden met werking van potmeters.

dat als je ze uittrekt, er iets gebeurd. er zit namelijk nog een dpst op. (double pole single throw). coilsplit, parallel, fase. een pup extra aanzetten. t kan allemaal.

maar kerel: NOOIT VAN GOOGLE GEHOORD??!?!?!

RolandT
2 maart 2007, 23:23
Push/pull is een gewone pot maar met een "schakelaar". Zo kan je -in de pull stand- bijvoorbeeld 1 van de 2 coils van je humbucker uitschakelen (krijg je een soort single coil geluid ipv een humbucker geluid). In de push stand heb je gewoon terug de 2 coils. Jimmy Page heeft ooit 4 push/pulls gehad met 20+ combinaties.

Orpheo
2 maart 2007, 23:49
Push/pull is een gewone pot maar met een "schakelaar". Zo kan je -in de pull stand- bijvoorbeeld 1 van de 2 coils van je humbucker uitschakelen (krijg je een soort single coil geluid ipv een humbucker geluid). In de push stand heb je gewoon terug de 2 coils. Jimmy Page heeft ooit 4 push/pulls gehad met 20+ combinaties.

gedeeltelijk waar. hij heeft een sig gehad op die manier. maar zijn echte had 2 schuifschakelaars onder de slagplaat. hij kon de 2 elementen in serie zetten, en per element splitten en parallel zetten, en een faseschakelaar zat er ook op. ik kwam ooit op tegen de 60 mogelijkheden. ziekelijk. Page gebruikte t live zelden, en op plaat al helemaal niet. Hij speelde meer met zijn volumeknoppen, en dat ben ik met 'm eens. daar kan je veel meer mee. het is een leuke gimmick, mar meer niet :)

Baker
2 maart 2007, 23:49
Push/pull is een gewone pot maar met een "schakelaar". Zo kan je -in de pull stand- bijvoorbeeld 1 van de 2 coils van je humbucker uitschakelen (krijg je een soort single coil geluid ipv een humbucker geluid).

Dit wilde ik eigelijk ook. Maar, hier moet je pickup wel geschikt voor zijn.
Met een 490R Alnico van een Studio gaat dat niet. Helaas.

Bij mijn volgende pimp beurt (over een jaar of wat) moet ik misschien het hals element vervangen door een schakelbare Seymour duncan of zo.
Maar dat zie ik dan wel weer.

Tupelo
3 maart 2007, 00:34
Phatcat als nekelement & je hebt een monster! :rockon:

Baker
3 maart 2007, 02:21
maarre,
even weer on topic...
wat vinden jullie van mun bigsby?

vox
3 maart 2007, 02:56
dat als je ze uittrekt, er iets gebeurd. er zit namelijk nog een dpst op. (double pole single throw). coilsplit, parallel, fase. een pup extra aanzetten. t kan allemaal.

maar kerel: NOOIT VAN GOOGLE GEHOORD??!?!?!

die kerel heb vast wel eens van google gehoord en vast ook weleens bezocht,
misschien perongeluk of express. maar waarom is er dan een forum? toch om dingen te vragen en te delen? ;) gebruik dan duidelijke taal, zodat er geen vragen jou kant opkomen ;)

Gitaro
3 maart 2007, 03:37
Het zelfde wat jij waarschijnlijk vindt, een perfecte manier om zo'n saaie plank er levendig uit te laten zien :)

Franc
3 maart 2007, 07:57
Geil.
Bigsby op een LP is altijd geil :cooler:

RolandT
3 maart 2007, 09:26
gedeeltelijk waar. hij heeft een sig gehad op die manier. maar zijn echte had 2 schuifschakelaars onder de slagplaat...Ik wou gewoon push/pull uitleggen via het JP voorbeeld, niet noodzakelijk historisch correct. Trouwens ik heb gelezen dat JP heeft heel vaak een telecaster gebruikt :)
maarre,
even weer on topic...wat vinden jullie van mun bigsby? Bigsby staat er zeer goed op. Ik heb echter al een Gretsch met Bigsby, ik wou mijn Studio een vnl zwart sober uiterlijk geven.

bazzieman
3 maart 2007, 10:56
Ik vind je les paul er nu echt helemaal te gek uitzien!

Classy

patricia
3 maart 2007, 11:41
wat een prachtige gitaar dude!!

werkelijk schitterend.
concrats to you!!

bass blom
3 maart 2007, 11:41
ik vind bigsby op LP meestal nix.
in dit geval zeer stijlvol.
nu de toets nog zwart bij gebrek aan ebben :D

ACSlater
3 maart 2007, 16:16
Ziet er cool uit! Misschien nog een zilveren slagplaatje of zilveren volumeknoppen?

Luke-wannabe
3 maart 2007, 16:26
Vet! Ik vind een Bigsby op een LP echt de shit!

up-guitarman
3 maart 2007, 16:28
Ja, ik zou ook die knoppen nog vervangen door chroom, van die Gretsch-achtige dingen of Tele knoppen...
Verder ziet hij er prachtig uit. Welke Bigsby is het ???

De Beer
3 maart 2007, 19:02
Het is zeker een upgrade! ziet er fraai uit.

BTW. ik wist niet dat bij het swichen van ebony naar rosewood ook de trapezoid inlay is vervallen. Is dat bij allemaal?

RolandT
3 maart 2007, 19:27
BTW. ik wist niet dat bij het swichen van ebony naar rosewood ook de trapezoid inlay is vervallen. Is dat bij allemaal?Ik denk dat het nog altijd rosewood is op de Studio. Ebony is toch veel donkerder? Maar ik zie idd dat de "Bigsby Studio" geen trapezoid inlay meer heeft, mijn Studio heeft die wel. Heeft de topicstarter de nek van zijn Studio veranderd, de kleur lijkt op mijn rosewood nek. (Ik zou wel graag een ebony nek hebben op mijn Studio)
http://www.10pont.net/lpst.jpg

De Beer
3 maart 2007, 19:36
Ik denk dat het nog altijd rosewood is op de Studio. Ebony is toch veel donkerder? Precies...ik wist aleen niet dat ze er ook waren met dot inlay ipv trapezoid

Maar ik zie idd dat de "Bigsby Studio" geen trapezoid inlay meer heeft, mijn Studio heeft die wel. Heeft de topicstarter de nek van zijn Studio veranderd, de kleur lijkt op mijn rosewood nek. (Ik zou wel graag een ebony nek hebben op mijn Studio)wat dus bevestigd dat ik in goed geweten dacht dat ook rosewood toetsen trapezium inlays heeft......wat met dus nog meer doet verbazen over die van de bigsby studio van de topic starter.

Ik heb er zelf ebony op namelijk, en schrok even toen ik dacht dat ze met het overgaan naar rosewood ook de trapezium inlay hadden laten varen. Zou dubbel zonde zijn.


BTW. de tuners zijn ook geen standaard green keys?

Yamhammer_71
3 maart 2007, 22:31
een Bigsby op een Les Paul Standard of Custom vind ik afschuwelijk. Op een Les Paul Studio staat het echter heel erg mooi vind ik, omdat het de gitaar wat meer tot een geheel maakt.
Een Gretsch komt nou eenmaal met een Bigsby, maar daar vind ik het persoonlijk helemaal niet op staan...te 'speelgoed-achtig' en 'fleurig'.

Neals
3 maart 2007, 22:33
Mijn Studio is meer een relic :D

RolandT
3 maart 2007, 23:33
Een Gretsch komt nou eenmaal met een Bigsby, maar daar vind ik het persoonlijk helemaal niet op staan...te 'speelgoed-achtig' en 'fleurig'.Malcolm Young had geen Bigsby op zijn Gretsch (http://www.gretschguitars.com/gear/index.php?product=G6131MY&cat1=&cat2=&q=&st=1) :rockon:

Yamhammer_71
3 maart 2007, 23:55
Malcolm Young had geen Bigsby op zijn Gretsch (http://www.gretschguitars.com/gear/index.php?product=G6131MY&cat1=&cat2=&q=&st=1) :rockon:

Juist, I know!!! Dude, echt goed dat je daarmee kwam.
Ik vind AC/DC heerlijk en die gitaar van Malcolm vind ik zeker wel een schitterende Gretsch...absoluut de mooiste vind ik.

Baker
4 maart 2007, 20:31
Precies...ik wist aleen niet dat ze er ook waren met dot inlay ipv trapezoid
wat dus bevestigd dat ik in goed geweten dacht dat ook rosewood toetsen trapezium inlays heeft......wat met dus nog meer doet verbazen over die van de bigsby studio van de topic starter.

Ik heb er zelf ebony op namelijk, en schrok even toen ik dacht dat ze met het overgaan naar rosewood ook de trapezium inlay hadden laten varen. Zou dubbel zonde zijn.


BTW. de tuners zijn ook geen standaard green keys?

De rosewood hals met dot inlay en de tuners zijn origineel.
Pas toen ik mijn studio al een hele tijd had kwam ik er achter dat mijn studio er anders uitziet dan de meeste andere studio's: Dot inlay en verchroomde tuners. Niet dat ik het erg vind. Het past er wel bij vind ik. zeker die verchroomde tuners nu.

Baker
4 maart 2007, 20:33
Maar inderdaad... een ebben toest had wel erg mooi geweest nu.....
Maar goed. Die ga ik niet vervangen. Je kunt niet alles hebben he....

d'oh
4 maart 2007, 21:18
edit: oh ja, voor ik het vergeet: alles vakkundig uitgevoerd door Erik van het Speeltuygh in Zwolle. Echt vakwerk voor een goeie prijs.

Erg fijne winkel, met echt verstand van zaken en altijd tijd voor een leuk praatje, Erik is een topreparateur en 'modder'. En inderdaad voor een goede prijs.

Klinkt allemaal erg spammerig, maar het is echt zo. En weinig weten van het bestaan van dit winkeltje, maar het is zeker de moeite waard.
Voor mensen die net beginnen met klassieke gitaar spelen, hebben zij ook echt heel goede gitaren.

De Beer
5 maart 2007, 14:22
De rosewood hals met dot inlay en de tuners zijn origineel.
Pas toen ik mijn studio al een hele tijd had kwam ik er achter dat mijn studio er anders uitziet dan de meeste andere studio's: Dot inlay en verchroomde tuners. Niet dat ik het erg vind. Het past er wel bij vind ik. zeker die verchroomde tuners nu.Het is anders, zeker niet minder fraai.

Met die bigsby erbij heb je een behoorlijk unieke gitaar!

silenus
5 maart 2007, 14:41
Knappe Studio Mbakker...mooi gedaan

telesmettie
5 maart 2007, 23:09
hoi Mbakker, knap gepimped die lp studio.

Je hebt idd een vrij originele versie in handen. Wat betreft die tuners en de inlays heb ik ondertussen reeds meer van die LP modellen gezien met dot inlays ipv de trapezoids. ook op de rosewood necks. Volgens mij zijn de tuners Grovers
Ik heb zelf een lp gothic van gibson en daar staan er precies dezelfde tuners op maar in het zwart.en daar staat enkel een moon & star inlay op de 12e fret.
dat Bigsby idee vind ik echt super, moet ik later mss ook overwegen.:lp:

Baker
7 maart 2007, 09:27
Ik heb hem inmiddels flink aan de tand gevoeld die bigsby.
Het is echt heel erg leuk. Ik ben helemaal geen tremelo gewend, maar er gaat een wereld voor me open.

En, ik was van te voren erg bang dat de gitaar niet op stemming zou blijven, maar dat valt gelukkig erg mee.