PDA

View Full Version : Legato bijgeluid op hoge frets



peppie
2 maart 2007, 21:18
Nou het zit zo als ik legato speel op de hoge frets 14+

Dan hoor ik bijgeluiden op snaren die een snaar onderzich hebben b/g/a/d/e(bas) Dit komt omdat ik met pull offs tegen de snaar eronder kom.

Bij de lager frets heb ik hier geen last van omdat daar me actie lager is.

Ik weet dat er vast mensen zijn die zeggen dan moet je je vingers eerder optrekken maar de marge is zo klein bij de hoge frets dat me dat zeer lastig lijkt wil je ook nog een beetje snel kunnen blijven spelen.

Dus mijn vraag, Hebben jullie handige mute technieken , zelf ook last van?
Andere oplossingen?

Groetjes pepijn

Gitaro
2 maart 2007, 23:19
Humm... als ik bijvoorbeeld dit speel

e|--------------------------
B|-15p12-------------------
G|-------14p12--14b12~----

dan mute mijn wijsvinger (12) automatisch de snaar eronder. Ik weet niet hoe jij speelt, en dit lijkt me bijna onmogelijk, maar als je je wijsvinger echt verticaal op je snaar hebt staan... dan moet ie dus wat platter.

WICKED
2 maart 2007, 23:31
je moet iig dempen met de palm van je pickhand!

Gitaro
2 maart 2007, 23:55
Erg praktisch ja, de e snaar met je rechterhand muten als je B moet benden :roll:... iets omslachtigers kan ik bijna niet bedenken.

peppie
3 maart 2007, 00:08
maar moet je maar eens goed luisteren als je een lange legato run doet

bijvoorbeeld:



E 20p19p17h19p17
B 20p19p17h19h20p19p17
G 19p17p16h17h19p17p16 etc
A
D
E


Dan hoor ik bij de run op de B en G de snaar er onder mee "knarsen omdat me vinger er tegen komt"

WICKED
3 maart 2007, 01:08
ik snap t niet helemaal meer maar je bedoelt dat je die onderste snaar meespeelt als je op de b legato doet? dan moet je er voor zorgen dat je vingers zo kromt dat je de e snaar niet aanraakt... en ja je kan dempen met de palm van je pickhand.. kijk naar gitaristen zoals petrucci.. die leggen hun pink neer van hun pickhand zodat hij makkelijker kan dempen

peppie
3 maart 2007, 12:01
ik demp de onderliggende snaren met mijn index vinger.
Maar als ik een pull off doe gaat mijn vinger naar beneden om vibratie te creeeren op de snaar die ik speel (een pull off dus) Richting de snaar die er onderligt. en die raak ik dan licht aan. en dan hoor ik geluid (beetje maar het is toch niet helemaal smooth) met gewoon spelen picking heb ik dat dus niet.

Ik heb een filmpie gezien van satriani die daar ook last van heeft en hij legt de vingertoppen van zijn picking hand op de snaar onder de snaar die hij speelt.

Dus eerder optillen ..ik weet niet of dat mogelijk is omdat satriani met toch wel een sublieme legato er ook last van heeft.

Groetjes pepijn

WICKED
3 maart 2007, 12:38
Dat is een kwestie van de juiste beweging maken en veel oefenen. Je moet proberen om je vingers voor het meeste op te tillen en je moet ze niet zeg maar naar beneden laten vallen, naar die onderliggende snaar. De beweging moet op een zo klein mogelijke manier uitgevoerd worden, het is niet de bedoeling dat je vingers over het fretboard gaan zweven:p Dus kortom vind gewoon een beweging waardoor je dat niet krijgt en dan heb je ook gelijk de goede:)

peppie
3 maart 2007, 12:59
ik heb t geprobeerd en geprobeerd en als ik ook al 1 milimeter me vinger naarbeneden doe raak ik de snaar er onder en me handhouding is verder helemaal goed. als jij je vinger optilt hoe krijg je in godsnaam geluid er uit?

En dan heb ik t niet over je gain knop op 120 % want daar doe ik niet aan.

WICKED
3 maart 2007, 13:39
nu ik nadenk.. ik til ze gewoon op ja.. maar op een manier dat ik toch een beetje aan me snaar trek. Je moet je vingers gewoon trainen dus bijv constant 8 7 5, 8 6 5 legato spelen op elke snaar of bijv 8 5 7 8 7 5 etc. Ik heb ooit eens een filmpje opgenomen en daar zie je en voorbeeld:

http://www.youtube.com/watch?v=EgSJNO7lUiA

suc6!

e!
3 maart 2007, 14:04
Dus eerder optillen ..ik weet niet of dat mogelijk is omdat satriani met toch wel een sublieme legato er ook last van heeft.

Als een geoefend gitarist als Satriani er ook last van heeft, maak je je dan misschien niet een beetje te druk over dat minimale bijgeluid?

En als Satriani/Petrucci dempen met hun pickhand pinky, waarom probeer je dat dan niet?

peppie
3 maart 2007, 19:58
Als een geoefend gitarist als Satriani er ook last van heeft, maak je je dan misschien niet een beetje te druk over dat minimale bijgeluid?

En als Satriani/Petrucci dempen met hun pickhand pinky, waarom probeer je dat dan niet?

Zo als je kon lezen heft hij dat opgelost

maar die oplossing werkt niet voor mij dus ik dacht mischien heeft iemand en leuke oplossing

e!
3 maart 2007, 20:17
Ok. Sja, dat had ik niet helemaal zo begrepen, maar goed. Uiteindelijk is het denk ik een manier van eindeloos klooien en je eigen manier vinden om hiermee om te gaan, maar de mogelijkheden om snaren te dempen zijn nogal beperkt. Je hebt uiteindelijk maar twee handen. Je zult 't met een van beiden moeten doen.

Pais
4 maart 2007, 16:38
Is het niet gewoon een kwestie van techniek? In sommige klassieke gitaarstukken zit een hoop bijgeluid-loos legato

peppie
4 maart 2007, 18:28
Is het niet gewoon een kwestie van techniek? In sommige klassieke gitaarstukken zit een hoop bijgeluid-loos legato

met gain hoor je de kleinste dingen al ook als je vinger langs en gemute snaar komt.

Dus vandaar maar het lukt al aardig op de satriani manier dus ik doe dat wel gewoon en leer er mee leven :P

Pais
4 maart 2007, 18:36
Das waar ook, sorry niet aan gedacht.
Wat is het leven als onversterkte akoestische gitaren liefhebber toch heerlijk ongecompliceerd :D

peppie
7 maart 2007, 21:08
kijk HIJ HEEFT HET ERG!!! (vind zijn laatste lick wel gaaf)

NOISE! (http://hobbies.expertvillage.com/videos/metal-legato.htm)


Ik ben trouwens met de metronoom naar 40 gegaan en 8ste noten gespeelt met legato en het rustig en clean opnieuwe opgebouwt en het is nu bijna niet meer merkbaar!