PDA

View Full Version : Marshall JCM 900 of Engl Powerball



BiRdS
2 maart 2007, 17:46
Hallo, ik ben van plan om in de nabije toekomst een stack te kopen en ik dacht tussen de JCM 900 of de Powerball. Ik speel nu op een Bedrock 1000 serie 100 watt tube combo. Ik dacht eerst een Mesa Dual Rectifier te kopen maar ben van dat idee afgestapt gewoon om het feit dat het ding serieus veel geld kost en ik denk (zeg me alsjeblieft als ik fout ben) dat je met andere, goedkopere amps de zelfde kwaliteit hebt...

Hebben jullie enige ervaring met deze amps?

Ik heb nogal negatieve commentaar gelezen hier op dit forum over de JCM 900, is hij dan zo slecht?

Ratdawg
2 maart 2007, 17:52
Welke stijlen speel je? Voor metal en aanverwanten: powerball, voor ouwere punkrock enzo jcm900. De jcm900 klinkt niet gigantisch slecht en is 2de hands best wel goed voor z'n geld.

skabouter
2 maart 2007, 18:06
dat is een vrij belangrijk punt..........GELD

2e hands jcm900 top.......500 euro.
2e hands powerball.........1000 euro.

hoeveel heb je te besteden? ik zou hoe dan ook zeggen powerball........als geld geen rol speelt. jcm900 is een tricky ding, en vrij lastig om hem goed te doen klinken (in mijn optiek!). powerball is veel vetter en allrounder, meer mogelijkheden (als is het toch wel een rockmetal-gerichte amp).

BiRdS
2 maart 2007, 18:09
ik zelf speel in mijn vrije tijd nogal wat metal maar met de band, we zijn een coverband die vanalle soorten genres spelen en dat gaat van dikke hardrock tot metallica nrs. Mijn bedrock is vooral ne hardrock amp en voor de metal nrs los ik het op met een boss metal zone.

FC Spoiler
2 maart 2007, 18:17
Voor Metallica heb je Mesa nodig. :speed:
Mark 3 / Mark 4 zijn te vinden voor 800/1200 (2e hands) en perfect voor die stijl :cooler:

Soulflyhigh
2 maart 2007, 18:45
ik zelf speel in mijn vrije tijd nogal wat metal maar met de band, we zijn een coverband die vanalle soorten genres spelen en dat gaat van dikke hardrock tot metallica nrs. Mijn bedrock is vooral ne hardrock amp en voor de metal nrs los ik het op met een boss metal zone.
Powerball lijkt me dan wel geschikt voor jou. De Powerball heeft ook een lekker clean. Het dist. gedeelte zit helemaal goed. Duidelijke keuze lijkt mij. Alleen het geld haha

AART
2 maart 2007, 18:55
Voor Metallica heb je Mesa nodig. :speed:
Mark 3 / Mark 4 zijn te vinden voor 800/1200 (2e hands) en perfect voor die stijl :cooler:


Hmm, voor die prijzen mag je me op elk tijdstip van de dag wakker maken.

mark III: €900-1200
Mark IV: €1200 - 1800
is realistischer.

Beide afhankelijk van staat, uitvoering en opties.
Hardwood varianten gaan soms voor nog wel meer.

BiRdS
2 maart 2007, 23:01
dat is een vrij belangrijk punt..........GELD

2e hands jcm900 top.......500 euro.
2e hands powerball.........1000 euro.

hoeveel heb je te besteden? ik zou hoe dan ook zeggen powerball........als geld geen rol speelt. jcm900 is een tricky ding, en vrij lastig om hem goed te doen klinken (in mijn optiek!). powerball is veel vetter en allrounder, meer mogelijkheden (als is het toch wel een rockmetal-gerichte amp).

Euhm ja ik werk een maandje en verdien dan iets in de 1300 euro (vakantiejob)

dus een jcm900 zou ik wel direct kunnen kopen dan maar aangezien de powerball zo veel beter is kan ik beter het geld houden en eventjes verder sparen.

de jcm900 is inderdaad niet de makkelijkste amp om je sound op te vinden, in de muziekwinkel lukte het niet zo direct.. en ik vond dat het niet veel verschil gaf met mijn bedrock dus vond ik al dat geld het niet waard. Een mesa of een bogner dat is gewoon het beste van het beste in mijn ogen, maar dan ben je wel veel meer kwijt als 2000 euro voor een amp...

AART
3 maart 2007, 00:34
Ik dacht eerst een Mesa Dual Rectifier te kopen maar ben van dat idee afgestapt gewoon om het feit dat het ding serieus veel geld kost en ik denk (zeg me alsjeblieft als ik fout ben) dat je met andere, goedkopere amps de zelfde kwaliteit hebt...

Tsja, Marshalls halen het niet bij de kwaliteit van Mesa's.
ENGL is heel degelijk gebouwd, maar heeft en totaal andere sound. Scherper en strakker dan de recto. Meer richting Marks of gehotrodde JCM800's.
De recto is lomper en heeft een wat vollere maar minder strakke beuksound met veel boomig laag.

Thijssie
3 maart 2007, 12:50
Tsja, Marshalls halen het niet bij de kwaliteit van Mesa's.

Pardon?

Ik heb toch hele andere ervaringen, ik speel al vanaf '88 over Marshalls en afgezien van buizenwissels heb ik er nog nooit iets mee gehad. Mijn jcm900 is zelfs wel eens van zijn 4x12 gedonderd terwijl ik gewoon doorspeelde (de zanger stond in 1 x heel vreemd te kijken :chicken: ).

In de 2 jaar dat ik een Mesa had, heb ik dat kutding 3 keer weg moeten brengen!

Ik heb geen ervaringen met de jcm2000's maar alles wat Marshall daarvoor heeft gemaakt zijn toch wel zeer degelijk gebouwde werkpaarden....

Balthazar
3 maart 2007, 13:04
Euhm ja ik werk een maandje en verdien dan iets in de 1300 euro (vakantiejob)

dus een jcm900 zou ik wel direct kunnen kopen dan maar aangezien de powerball zo veel beter is kan ik beter het geld houden en eventjes verder sparen.

de jcm900 is inderdaad niet de makkelijkste amp om je sound op te vinden, in de muziekwinkel lukte het niet zo direct.. en ik vond dat het niet veel verschil gaf met mijn bedrock dus vond ik al dat geld het niet waard. Een mesa of een bogner dat is gewoon het beste van het beste in mijn ogen, maar dan ben je wel veel meer kwijt als 2000 euro voor een amp...

hee hier ben ik het zelf niet helemaal mee eens. ik vind de jcm900 juist de ideale amp om te plug&playen. maakt niet uit hoe die ingesteld staat klinkt toch als een lekkere marshall. zitten ook maar weinig knopjes op. de powerball is een stuk veelzeidiger met allerlei kanalen enzo maar of dat hem nou zo veel beter maakt.. ik betwijfel het, vind het clean van de engl niet om over naar huis te spreken. en de lead is absoluut niet mijn sound. beide amps hebben zn voor en tegens, maar toen ik op zoek was heb ik ze vergeleken en voor de marshall gekozen. hoewel ik nu het liefst weer een MESA wil !! en die hoeft echt geen 2000 euro te kosten. de dc-5 die ik heb gehad was drie keer zo goedkoop. maarja t was geen mkIV helaas.

caliban
3 maart 2007, 14:06
Pardon?

Ik heb toch hele andere ervaringen, ik speel al vanaf '88 over Marshalls en afgezien van buizenwissels heb ik er nog nooit iets mee gehad. Mijn jcm900 is zelfs wel eens van zijn 4x12 gedonderd terwijl ik gewoon doorspeelde (de zanger stond in 1 x heel vreemd te kijken :chicken: ).

In de 2 jaar dat ik een Mesa had, heb ik dat kutding 3 keer weg moeten brengen!

Ik heb geen ervaringen met de jcm2000's maar alles wat Marshall daarvoor heeft gemaakt zijn toch wel zeer degelijk gebouwde werkpaarden....
Ik heb ook ooit een JCM 900 gehad en hem 2 of 3 keer moeten binnenbrengen. Juist jou mesa zal een slechter exemplaar geweest zijn en mijn JCM zal een slechter exemplaar geweest zijn. Algemeen geloof ik toch dat mesa veel beter gemaakt is. Daar betaal je ook voor hè
Ik denk dat een powerball de beste keuze is voor de topicstarter.
Goede crunch, goede metalsound en een acceptabele clean
Een mark III zou ook niet slecht zijn, maar voor een coverband is hij denk ik niet gemakkelijk goed in te stellen. Ofwel zijn je instellingen goed voor de lead ofwel voor de rythmkanalen, ofwel moet je aan beide wat toegevingen doen.
Ik denk dat een mark IV buiten het budget ligt, tenzij je geluk hebt.

AART
3 maart 2007, 14:32
Pardon?

Ik heb toch hele andere ervaringen, ik speel al vanaf '88 over Marshalls en afgezien van buizenwissels heb ik er nog nooit iets mee gehad. Mijn jcm900 is zelfs wel eens van zijn 4x12 gedonderd terwijl ik gewoon doorspeelde (de zanger stond in 1 x heel vreemd te kijken :chicken: ).

In de 2 jaar dat ik een Mesa had, heb ik dat kutding 3 keer weg moeten brengen!

Ik heb geen ervaringen met de jcm2000's maar alles wat Marshall daarvoor heeft gemaakt zijn toch wel zeer degelijk gebouwde werkpaarden....


Ik heb met mijn marshall alleen maar problemen gehad. 3 keer iets kapot in een half jaar(SL-X).

Mijn mesa's werkten allebei perfect. Eentje was zelfs zwaar mishandeld, maar zelfs op die manier niet kapot te krijgen.

En over het algemeen hoor ik vooral bevestigende verhalen(TSL series bovenaan qua problemen).

Oude Marshalls zijn nog wel ok, maar vanaf 1990 is het volgens mij kwantiteit boven kwaliteit bij Marshall. Zowel oude als nieuwe mesa's zijn nog steeds gebouwd als een tank.

Tho
3 maart 2007, 14:50
De powerball heeft ook nog eens een uitstekende crunch die je helemaal naar eigen smaak kan instellen, dus kan je daarmee ook nog flink in de buurt van een Marshall komen



ik heb nu een hele horde marshallfans achter me aan..

BiRdS
4 maart 2007, 01:16
zo veel verschillende meningen. maarja dat is ook wel ergens te verwachten, smaken verschillen hé! Ik denk dat het beste is om gewoon mij is heel lang bezig te houden met beide amps en zoeken naar mijn sound. Vanalles uitproberen en zo. Wat zouden jullie kiezen? een marshall jcm800 of 900? Ik heb altijd gehoord dat de jcm800 veel beter is of is dat weer een mening?

Ratdawg
4 maart 2007, 01:38
De jcm800 is wat overhyped de laatste tijd, zodat ze toch wel overpriced zijn ook IMO.

Laney GH100 is een alternatief als je iets jcm800-like wilt.

Je moet dan wel een pedaaltje aansluiten ervoor als je wat zwaarder wil dan gewoon rock.

Er zijn echter nog een hoop andere alternatieven in de prijsklasse die je voor ogen hebt (al dan niet 2de hands): engl blackmore, marshall jcm2000 dsl of tsl, mesa dc-5,...

ME.
4 maart 2007, 08:32
Tsja, Marshalls halen het niet bij de kwaliteit van Mesa's.
ENGL is heel degelijk gebouwd, maar heeft en totaal andere sound. Scherper en strakker dan de recto. Meer richting Marks of gehotrodde JCM800's.
De recto is lomper en heeft een wat vollere maar minder strakke beuksound met veel boomig laag.

Dat boomig laag in zo'n recto, waar komt dat uit? De eindtrap, de voorversterker of is het een combinatie van beiden?

cardinal
4 maart 2007, 10:12
ik zelf speel in mijn vrije tijd nogal wat metal maar met de band, we zijn een coverband die vanalle soorten genres spelen en dat gaat van dikke hardrock tot metallica nrs. Mijn bedrock is vooral ne hardrock amp en voor de metal nrs los ik het op met een boss metal zone.

Ik heb de jcm 900 en ook op de powerball gespeeld, maar zou voor jouw spul toch eerder richting de powerball gaan. De Fireball is ook te gek en zit net wat gunstiger qua prijs en is retesimpel te bedienen.
Zou ik ook zeker eens naar kijken.

Hou ook de H&K switchblade in de gaten, die zit ook wellicht goed in jouw richting. Erg fijne amp.

Heb net een tsl 100 en zou ook nog wel wat voor je zijn trouwens, en een bulk aan mogelijkheden.

j.augustus
4 maart 2007, 11:50
[QUOTE=AART]Ik heb met mijn marshall alleen maar problemen gehad. 3 keer iets kapot in een half jaar(SL-X).

Ik heb je geloof ik weleens geholpen met een losgebrande diodebrug.Maar Marshalls hebben altijd kleine zelf te maken defectjes,die zelf te maken zijn.

Ik heb ook amerikaanse versterkers gehad met 300 euro reperaties en zo.Nou nooit meer een amerikaanse versterker.Geef mij maar Vox,Marshall of Hiwatt.En momenteel speel ik met zeer veel plezier met mijnEngl Blackmore top.