PDA

View Full Version : Paul Gilbert



a darker shade of grey
2 maart 2007, 14:36
Hier (http://www.youtube.com/watch?v=nPGA3vjMLgE) staat een heel erg leuk filmpje van Paul Gilbert die het nummer Scarifie live doet in een mooi ruimtepak, die gozer kan echt geweldig gitaarspelen. Maar nu vroeg ik me af: welke versterker staat er achter hem? Het is een Laney Combo met een 1x12 eronder, maar welke? Het lijkt op een LC combo, maar die uit het filmpje heeft volges mij twee rijen knoppen, en de LC heeft maar 1 rij.
Iemand?

Matsvansanten
2 maart 2007, 15:11
Geloof dat het een VC50 is... Typ maar even in op google dan zul je het zien.
Bij een gitaarwinkel vlak bij mij om de hoek hebben ze er al een tijd eentje staan. Zeker een vet ding.

a darker shade of grey
2 maart 2007, 15:46
Klopt! Die is het inderdaad volgens mij ook! Alleen wordt ie niet mee rgemaakt, hij staat nie meer op de site van Laney in ieder geval.
En op de site van Laney staat ook dat ze minder geschikt zijn voor metal-achtige muziek :dontgeti:

Matsvansanten
2 maart 2007, 15:50
Nou ik weet niet waar je woont, maar die winkel waar ze hem hebben staan is in Amstelveen (waar ik ook woon). Is naast Amsterdam. Mocht je daar niet al te ver vandaan wonen zou je hem eens kunnen uitproberen zou ik zeggen.

Outrage
2 maart 2007, 17:17
Inderdaad, de VC50, zowat de 50 watt combo versie van de VH100r. Zeker geschik voor zware genres en al uit productie. De versterkers die niet zo voor metal geschikt zijn, zijn de VC15 en 30. De VC50 kan heel wat aan, hoor.

Anders Destium
2 maart 2007, 18:30
Gilbert is echt een van de coolste gitaarhelden ooit, zijn website (http://www.paulgilbert.com/menu.html) is ook echt hilarisch :seriousf:


En dan nog de intro (http://www.youtube.com/watch?v=Xx1hgocfxiA), en the real deal (http://www.youtube.com/watch?v=RzZj8jbxwIs&NR)

pinchaholic
3 maart 2007, 17:37
God... wat een heerlijke filmpjes! Check ook eens dat "Flamingo" filmpje; anders maar ook vet.

rinaldo
3 maart 2007, 19:34
dat is een vc 50 met bij behorende cab, zijn idd vette bakken heb er zelf ook een :satisfie:

aleen de speakers zijn een beetje aan de schelle kant, ga ze denk ik binnenkort vervangen voor celestion v 30,s en ze kunnen idd een heleboel stijlen aan, zeker
de vintage rock stijlen, metal kan ook wel met een pedaaltje ervoor :rockon:

RMCKO
5 maart 2007, 11:09
Wat een supervet filmpje!!! Bedankt voor deze link. Hopelijk komt er een G3 dvd uit met Paul Gilbert. Hij doet nu per slot van rekening ook mee met de andere helden. :rockon:

BLOK182
5 maart 2007, 12:03
Ik heb net zijn site doorgespit, echt lachen:)

a darker shade of grey
6 maart 2007, 09:22
En in het kader van filmpjes van Paul Gilbert wou ik dit (http://www.youtube.com/watch?v=pcLVyoWzbYU) jullie echt niet onthouden!!! Dit is zoooo vet!!! 9 minuten lang jammen op Purple Haze en ik heb geen seconde mn ogen van het beeld kunnen wegrukken! Die Chinees speelt waaaaanzinnig en Gilbert ook! Let vooral ff op in het begin hoe goed hij kan zingen als Jimi himself!

ateng
6 maart 2007, 12:27
Ik vind die aziaat echt niet goed spelen. Zodra ze rustig gaan spelen en met minder distortion dan merk je dat die aziaat geen timing heeft en niet zo best speelt.

a darker shade of grey
6 maart 2007, 14:35
Maar toch is het een retevet filmpje! :hippie:

edit: maar hoe meer ik van die Gilbert beluister hoe geweldiger en geweldiger ik die sound van hem vind!! Echt heerlijk! Ik denk dat ik dankzij hem een lekkere Laney buizencombo ga aanschaffen, een Laney LC50II ofzo...en dan een TS9 erbij om dat ding es lekker op zn staart te trappen. Zou je op die manier ook lekkere gain kunnen krijgen voor bijvoorbeeld powermetal? Want ik begin qua speelstijl steeds veelzijdiger te worden. In het begin speelde ik vooral heavy metal, nu speel ik blues (redelijk high gain en met een goedkope fake strat), blues invloeden in heavy metal (zakk wylde, hettfield en hammett ook een beetje), prog metal á la dream theater, een heel klein beetje death metal riffing (dimebag darrel!!!), en power metal (melodieus en niet te extreem). Zou ik dit allemaal uit die Laney kunnen trekken icm een TS9?

ateng
6 maart 2007, 14:49
Heb zelf een Laney VH100R en die kan echt alle stijlen aan.

dePerik
6 maart 2007, 21:46
Moet je die VH100R ook zo waanzinnig hard cranken voordat je er een goeie scheur uit kan halen, of heeft ie een apart drive channel? Mijn AOR klinkt best geweldig maar heeft dat niet. Ergo: vol opendraaien die hap, maar da's dan wel zo ontiegelijk hard, dat gaat gewoon niet. Dus ook ik ben op zoek naar een Tubescreamertje.

ateng
7 maart 2007, 15:42
Moet je die VH100R ook zo waanzinnig hard cranken voordat je er een goeie scheur uit kan halen, of heeft ie een apart drive channel? Mijn AOR klinkt best geweldig maar heeft dat niet. Ergo: vol opendraaien die hap, maar da's dan wel zo ontiegelijk hard, dat gaat gewoon niet. Dus ook ik ben op zoek naar een Tubescreamertje.
Dat valt wel mee, drive komt toch uit de preamp dus oversturen doet ie op elke volume maar ik moet wel zeggen dat hoe harder hoe mooier het gaat klinken. Je hoort dan echt de punch van de EL34.
Vooral de Drive kanaal zonder extra drive is echt super als je voluit speelt.

Wat jij moet doen is een loadbox ertussen zetten en gaan met die banaan.

dePerik
7 maart 2007, 22:13
Wat jij moet doen is een loadbox ertussen zetten en gaan met die banaan.

Maar dan ben ik m'n clean kwijt en die heb ik ook nodig. Anders was het inderdaad snel bekeken en had ik al een THX er tussen hangen.


Trouwens, mij banaan gaat al best goed :D

ateng
7 maart 2007, 22:49
Ja oke, ik begrijp het.
Dan zou je een Ibanez SD-9 er voor moeten gooien want die klinkt echt super met jouw versterker.

dePerik
7 maart 2007, 23:08
Ja oke, ik begrijp het.
Dan zou je een Ibanez SD-9 er voor moeten gooien want die klinkt echt super met jouw versterker.

Ja? Ik zat zelf meer aan de TS te denken. Die ken ik nog wel van vroeger zeg maar. Wat iks het verschil in tone tussen die SD en TS en waarom zou je dan voor de SD gaan?

ateng
8 maart 2007, 09:02
SD is wat bruter en heeft niet dat midhump zoals de TS. Ik gebruik ze allebei, TS voor wat bluesy en SD voor rock en allebei voor lead.
SD reageert ook goed op je spel en volume van je gitaar wat voor mij heel belangrijk is.

minoin
8 maart 2007, 11:40
Hmm, ik speel op mijn VC50 een redelijk potje metal! Met 4 Shuguang V1 buizen om de scheur (en stilte) te leveren gaat dat perfect! En met een DBX266 XL klinkt het helemaal strak!
De speakers (H+H 60) klinken inderdaad heel schel, maar de V30's hebben toch ook een redelijke hoeveelheid hoog? Misschien ga ik de G12T eens proberen. Bij Tonefactory zijn de V30's, G12T's en Greenbacks trouwens te koop voor 90 euri (sorry, spam :P).

Magic Bean
8 maart 2007, 12:53
Probeer anders mijn cabinet n keer. Daar zitten G12T-75's in...
Ik ben aan het kijken of ik er binnenkort V30's in ga gooien, maar ben er nog niet zeker van...
Eminence spreekt me meer aan...

ateng
8 maart 2007, 13:47
Hmm, ik speel op mijn VC50 een redelijk potje metal! Met 4 Shuguang V1 buizen om de scheur (en stilte) te leveren gaat dat perfect! En met een DBX266 XL klinkt het helemaal strak!
De speakers (H+H 60) klinken inderdaad heel schel, maar de V30's hebben toch ook een redelijke hoeveelheid hoog? Misschien ga ik de G12T eens proberen. Bij Tonefactory zijn de V30's, G12T's en Greenbacks trouwens te koop voor 90 euri (sorry, spam :P).
V30 vind ik persoonlijk niet zo matchen met VC50/VH100R. Heb V30 gehad in mijn Laney 2x12 en vond m inderdaad ook scherp klinken.

Ik ben ook van plan om nieuwe preamp buizen in te doen maar ben er nog niet over uit. Waarschijnlijk JJ's maar dat moet ik nog zien. Heb je 6L6 of EL34 erin?

dePerik
8 maart 2007, 21:46
Ik ben ook van plan om nieuwe preamp buizen in te doen maar ben er nog niet over uit. Waarschijnlijk JJ's maar dat moet ik nog zien. Heb je 6L6 of EL34 erin?

Ik heb JJ's (longplate 803) in de pre-amp en ben er redelijk tevreden mee. Prachtige klank, iets te weinig 'scheur' voor mijn smaak. Ik zit er over te denken om de V1 en V2 te vervangen door Tung Sol buizen, dan heb ik een mix tussen scheur en 'british overdrive'. Maar goed, da's een experiment.

@Ateng; ik ga die pedalen beiden maar eens testen, kijken wat het lekkerst klinkt.
Enneh oja, ik ben fan van V30's...niet dat ik ze heb, maar ik weet dat ze erg lekker klinken en way beter dan HH. Im moet die cab van me nou toch echt eens gaan open maken om te kijken wat er in zit :)

ateng
8 maart 2007, 22:38
Ik heb JJ's (longplate 803) in de pre-amp en ben er redelijk tevreden mee. Prachtige klank, iets te weinig 'scheur' voor mijn smaak. Ik zit er over te denken om de V1 en V2 te vervangen door Tung Sol buizen, dan heb ik een mix tussen scheur en 'british overdrive'. Maar goed, da's een experiment.

@Ateng; ik ga die pedalen beiden maar eens testen, kijken wat het lekkerst klinkt.
Enneh oja, ik ben fan van V30's...niet dat ik ze heb, maar ik weet dat ze erg lekker klinken en way beter dan HH. Im moet die cab van me nou toch echt eens gaan open maken om te kijken wat er in zit :)
Nou... die SD-9 wordt niet meer gemaakt dus ik zou niet weten waar je m kan testen tenzij je iemand kent die m heeft. Maxon heeft wel een SD-9 en die moet hetzelfde zijn als de Ibanez maar dat weet ik niet zeker. Wat je dan moet doen is de tone helemaal dicht draaien en van daaruit gaan doseren met de tone. De SD klinkt gauw schel (duh... Sonic Distortion) maar als je voorzichtig bent met de tone regelaar klinkt ie echt super.

a darker shade of grey
9 maart 2007, 07:52
Dus........als ik het allemaal goed begrijp is er prima metal te slepen uit een Laney? Die buizen dat zegt me allemaal niks...maar ik wil dus die LC-50II en dan met een TS erbij....maxon is me veels te duur :)

minoin
9 maart 2007, 12:57
Zeker! Een VC50 (VH100) is geschikt voor strakke metal!
Ik heb zelf ook een Laney LC50, maar die vind ik echt niet geschikt voor metal. Een heerlijk solo geluid, maar de strakke high-gain shreds zijn niet te halen. Daarom een VC50 gekocht.
Maar de buizen zijn daar wel heel belangrijk bij. Ikzelf gebruik de 6L6 in mijn VC50, omdat die minder snel opbreken bij hoge volume's en toch een tikkeltje strakker zijn. De EL34 schijnen daarintegen toch wat warmer te zijn.
En de voorversterkerbuizen zijn nog belangrijker, al helemaal als je met je gain vol open speelt. Ik heb laatst JJ ECC83 V1 buizen geprobeerd en ik vind het helemaal niets; in ieder geval niet voor metal.
De Shuguang buizen daarentegen vind ik veel beter klinken! En EH ga ik ook nog proberen. En misschien de G12 T's van The Magic Bean inbouwen, zodra hij zijn Eminence heeft :P
Paul Gilbert rocks! ALtijd trouw aan Laney!

ateng
9 maart 2007, 15:32
Zeker! Een VC50 (VH100) is geschikt voor strakke metal!
Ik heb zelf ook een Laney LC50, maar die vind ik echt niet geschikt voor metal. Een heerlijk solo geluid, maar de strakke high-gain shreds zijn niet te halen. Daarom een VC50 gekocht.
Maar de buizen zijn daar wel heel belangrijk bij. Ikzelf gebruik de 6L6 in mijn VC50, omdat die minder snel opbreken bij hoge volume's en toch een tikkeltje strakker zijn. De EL34 schijnen daarintegen toch wat warmer te zijn.
En de voorversterkerbuizen zijn nog belangrijker, al helemaal als je met je gain vol open speelt. Ik heb laatst JJ ECC83 V1 buizen geprobeerd en ik vind het helemaal niets; in ieder geval niet voor metal.
De Shuguang buizen daarentegen vind ik veel beter klinken! En EH ga ik ook nog proberen. En misschien de G12 T's van The Magic Bean inbouwen, zodra hij zijn Eminence heeft :P
Paul Gilbert rocks! ALtijd trouw aan Laney!
Wat vond je niks aan de JJ in V1 dan? V1 is toch alleen de drivekanaal en heeft toch geen invloed op clean of heb ik dat verkeerd. En wat is er beter aan de Shuguang ten opzichte van een JJ buis. En klopt het dat JJ minder laag heeft?

a darker shade of grey
10 maart 2007, 11:22
Das allemaal heel leuk....maar van buizen en buizensoorten weet ik geen bal! En VC 50's worden niet meer gemaakt :S
Dat sologeluid uit die nummers van Gilbert vind ik prachtig, en zou ik dan die strakke gain niet uit die versterker kunnen sleuren met een TS? En een apart pedaal dan? Zou dat gaan? TRex bloody mary, Dime distortion, Rocktron Zombie Rectified, zoiets?
Of is die Laney echt daar niet voor bedoeld en kan ik dan beter iets anders kopen?

interessander
11 maart 2007, 13:58
Wat vond je niks aan de JJ in V1 dan? V1 is toch alleen de drivekanaal en heeft toch geen invloed op clean of heb ik dat verkeerd. En wat is er beter aan de Shuguang ten opzichte van een JJ buis. En klopt het dat JJ minder laag heeft?


V1 is de eerste buis waar je signaal doorheen gaat, en heeft daardoor het meeste invloed op zowel je clean als drive.

ateng
11 maart 2007, 14:16
V1 is de eerste buis waar je signaal doorheen gaat, en heeft daardoor het meeste invloed op zowel je clean als drive.
Oke zo ja maar in de handleiding (of eigenlijk de schema van mijn versterker) staat dat V1 niet door het clean kanaal gaat maar door het drive kanaal en dat V3 door het clean kanaal gaat en dat beide vanuit de input.

interessander
11 maart 2007, 14:19
Ik ben dan ook niet bekend met jouw versterker maar dat is eigenlijk de definitie van V1, de eerste versterkingstrap van je versterker.

FrankC
11 maart 2007, 16:23
http://www.youtube.com/watch?v=tqoVQ-IBOug&mode=related&search=

Super!!

F*R*E*A*K
11 maart 2007, 17:43
http://www.youtube.com/watch?v=jAZWmGZkAj4

hier nog een filmpje, gaat vooral over pickups, maar t laat ook zien wat een toffe gozer paul is.
overigens speelt hij hier over een marshall, maar het blijft klinken als paul.
die les paul aan het eind is dezelfde als het filmpje hierboven.

minoin
11 maart 2007, 22:46
Klopt, de V1 is inderdaad de eerste trap van de versterking. Bij Clean minder belangrijk omdat er geeen buizen worden overstuurd, wat de nodige hoeveelheid ruis meebrengt. Dus aparte V1-selected buizen produceren minder ruis.
De JJ's vind ik te rommelig klinken, niet aggressief genoeg. Ik zou ze voor blues of rock wel willen proberen, maar niet voor metal.
En de Shuguang hebben een hogere output met een relatief lage hoeveelheid ruis.
Je zou een pedaaltje kunnen gebruiken voor de gain, voor veel mensen werkt het perfect. Toch zullen de meeste forumleden het met me eens zijn, dat de gain in eerste instantie uit je versterker moet komen.
En als je een distortionpedaal koopt, koop dan geen Behringer, maar een Fulltone Distortion Pro ofzo. Maar daar heb ik minder verstand van.

Magic Bean
11 maart 2007, 22:48
WHAHAHAHA, "The Tone Zone, My favorite pickup that goes 'ONGH'..."