PDA

View Full Version : Ombouw 6 naar 12 snarig



F. de Gooijer
2 maart 2007, 14:02
hoi, ik heb een imitatie rickenbacker 330. het ding staat maar te staan, en nu was ik van plan om er een soort rick 360/12 van te maken (lijkend op de rick van harrison dus de 360/12c63) het grootste probleem is natuurlijk om van 6 naar 12 snaren te gaan. nu zijn mijn vragen de volgende:

- wat doet zoiets met je nek?
- zijn er zadeltjes te koop met daarin 2 gleufjes, zodat ik geen nieuwe brug hoe te kopen?
- pakken mijn elementen de extra 6 snaren goed?
- wat zijn nog meer belangrijke dingen om op te letten

alvast bedankt,

groeten,
FLoor

DarknessAwaits
2 maart 2007, 14:09
Hey,

Ik weet niet echt of het mogelijk is met dezelfde hals wilt gebruiken die je nu hebt. Normaal gesproken is zo'n 12-snarige hals toch wat breder zodat je toch nog wat kunt spelen zonder dat je alle snaren tegelijk indrukt.

Ook is er dan nog het punt dat de belasting op de hals grofweg 2 keer zo hoog wordt door de verdubbeling van het aantal snaren. Dat lijkt me ook geen verwaarloosbaar iets.

Je elementen zullen waarschijnlijk wel net zo goed overweg kunnen met de 12 snaren als met 6, zolang je de breedte van de brug maar niet aanpast.

jimihattricks
2 maart 2007, 14:45
hoi, ik heb een imitatie rickenbacker 330. het ding staat maar te staan, en nu was ik van plan om er een soort rick 360/12 van te maken (lijkend op de rick van harrison dus de 360/12c63) het grootste probleem is natuurlijk om van 6 naar 12 snaren te gaan. nu zijn mijn vragen de volgende:

- wat doet zoiets met je nek?
- zijn er zadeltjes te koop met daarin 2 gleufjes, zodat ik geen nieuwe brug hoe te kopen?
- pakken mijn elementen de extra 6 snaren goed?
- wat zijn nog meer belangrijke dingen om op te letten

alvast bedankt,

groeten,
FLoor

volgens mij is dit ook je enige probleem of niet? ;)

Je zou de afmetingen (lees: breedte) van een rick 12-snaar hals eens moeten vergelijken met die van jouw hals.. rickenbackers hebben dunne halzen, dus mss gaat het nog wel lukken ook, maar zelfs dan zit je nog met het probleem van de tuners, hoe ga je dat fixen?

F. de Gooijer
2 maart 2007, 15:03
ik heb mijn topkam breedte vergeleken met die van een rick. de mijne is 43 mm een rick 41.5 mm. dus wat dat betreft zit het wel goed.

Ik was van plan om tunertjes te kopen in de stijl van een spaanse gitaar, alleen dan voor een electrische natuurlijk, die hebben ze bij de plaatselijke winkel liggen.
voor de rest wilde ik met een beitel/frees twee sleuven maken in de kop, zodat daar de tuners doorheen kunnen lopen (dus eigenlijk zoals bij een echte 12 snarige)
ik ga vanmiddag even kijken hoe breed die tuners zijn, en of ze dus wel op de kop passen.

no 1 hops
2 maart 2007, 17:38
je gaat dan van zo'n 55 kilo naar 110 kilo trekkracht.

djgitarist
4 maart 2007, 13:23
Lijkt mij ook dat dat niet goed is voor de nek, maar als je het per se wilt proberen:

Er zijn in Nederland meerdere winkels waar ze Indie "Rickenbackers" verkopen. Ik zou zeggen, vergelijk de nekken van de 6 en 12 string modellen eens?

tuonra
4 maart 2007, 14:43
je gaat dan van zo'n 55 kilo naar 110 kilo trekkracht.

hmm.. da's idd niet te weinig..
je zou het natuurlijk eerst eens kunnen uitproberen of de gitaar de extra belasting aan kan voordat je de beitel erin zet..
met een oud setje snaren bv. zou je alles kunnen dubbelen als het tenminste lukt om de dikkere snaren in 1 tuner te proppen.. het wordt dan uiteraard wel effe een onbespeelbaar ding maar je kunt wel op je gemak bekijken wat de extra spanning precies met de hals gaat doen..
hiermee loop je natuurlijk wel het risico toch wat te beschadigen maar als jij dat risico wilt nemen: go ahead!
lijkt me een leuk project trws.. :)

oh.. hebben rickkies niet 2 halspennen? 2 kunnen wrs meer hebben dan 1..

Mr.Fingers
4 maart 2007, 21:06
Is te doen, mits veel geduld, heb het zelf ook gedaan

hier zijn de stappen zoals ik het gedaan heb

1) strip de gitaar helemaal (snaren eraf + stemsleutels)
2) zoek ergens een bovenfrees, met een freesje van 6mm, en frees de 2 sleuven uit, diepte 12mm
3) vijl de sleuven aan de kant van de topkam een beetje uit
4) tricky!!!!!, span de kop van de gitaar STEVIG in in een werkbank, en boor VOORZICHTIG langs de zijkant 3 gaatjes van 8mm dikte voor de stemsleutels, zorg dat je recht boort, want dit kan je gitaar verruinneren
5) steek uw extra stemsleutels erin en vijl een nieuwe topkam
6) draai de trussrod 2 à 3 slagen vaster
7) hang je snaren eraan, stemmen en "rinkelen" maar

B_2_the_a
5 maart 2007, 21:45
dat 2x zoveel belasten valt reuze mee hoor :)

er staat meer spanning op de dikke snaren, kijk maar op een pakje d'addario snaren en reken maar uit