PDA

View Full Version : Zoom G2.1U gisteravond gekocht



Luctor
2 maart 2007, 12:49
Sinds gisteravond ben ik in bezit van de Zoom G2.1U. Hoe maken ze het voor dat geld. Ik heb mij bij thuiskomst op mijn zolderkamer teruggetrokken om met dat apparaat aan de gang te gaan. Ik volde mij net een kind in de speelgoedwinkel. Ik wilde alles tegelijk en het liefst zo snel mogelijk.
Vanavond gaan we serieus aan de slag. Heeft iemand nog tips hoeaantevangen met zo'n multieffect zonder dat je door de bomen het bos niet meer ziet?

Azrael
2 maart 2007, 12:51
Sinds gisteravond ben ik in bezit van de Zoom G2.1U. Hoe maken ze het voor dat geld. Ik heb mij bij thuiskomst op mijn zolderkamer teruggetrokken om met dat apparaat aan de gang te gaan. Ik volde mij net een kind in de speelgoedwinkel. Ik wilde alles tegelijk en het liefst zo snel mogelijk.
Vanavond gaan we serieus aan de slag. Heeft iemand nog tips hoeaantevangen met zo'n multieffect zonder dat je door de bomen het bos niet meer ziet?

Handleiding lezen.

Luctor
2 maart 2007, 12:58
Dank je voor je snelle reactie! Natuurlijk heb je helemaal gelijk alleen dan ga je stuk voor stuk alle effecten en instellingen af. En weet je aan het eind niet meer wat je in het begin gedaan hebt. Wat ik bedoel: wat kun je het beste doen om de effecten goed eigen te maken.

Azrael
2 maart 2007, 13:01
Dank je voor je snelle reactie! Natuurlijk heb je helemaal gelijk alleen dan ga je stuk voor stuk alle effecten en instellingen af. En weet je aan het eind niet meer wat je in het begin gedaan hebt. Wat ik bedoel: wat kun je het beste doen om de effecten goed eigen te maken.

Toch is dat precies de oplossing. Handleiding lezen en luisteren. Kijk ook gewoon even op Wikipedia en zoek op de namen van de effecten. Dan krijg je een idee wat ze doen. Andere tip heb ik echt niet zo een twee drie. De handleiding mits goed geschreven moet je over je apparaat alles kunnen vertellen en voor de technische know-how kijk je dus op Wikipedia bijvoorbeeld.

Het kost ook gewoon tijd om dit te leren allemaal.

jimihattricks
2 maart 2007, 13:02
dat is precies de reden waarom ik geen multieffect gebruik, het werken met losse pedaaltjes gaat veel intuïtiever, ik kan dan ten minste zien wat waar naartoe gaat en hoe alle knopjes staan..

maargoed, je zou eens aan de slag kunnen gaan met een mod van de presets, daar zitten vaak toch al wat bruikbare geluiden bij, je kunt dan zelf de parameters aanpassen zodat t klinkt naar jouw smaak..

Luctor
2 maart 2007, 13:06
Kijk, daar hebben we wat aan....
Thanx voor de ideeën. Ik ga w.s. wat leuke uurtjes tegemoet. Ik kijk ernaar uit om de dingen te ontdekken en idd zo mijn eigen geluid te ontwikkelen.

1959SLP
2 maart 2007, 13:07
Dank je voor je snelle reactie! Natuurlijk heb je helemaal gelijk alleen dan ga je stuk voor stuk alle effecten en instellingen af. En weet je aan het eind niet meer wat je in het begin gedaan hebt. Wat ik bedoel: wat kun je het beste doen om de effecten goed eigen te maken.

Goed luisteren hoe van elk onderdeel de parameters reageren. Daarna vul in en kleur de plaatjes.

Enterprice
3 maart 2007, 10:46
Op de volgende site vind je veel info over de Zoom serie http://www.thestompbox.net/forum/forumdisplay.php?f=18&order=desc

Meneer I.
3 maart 2007, 11:07
idd de handleiding lezen. Ik heb deze Zoom zelf ook en ben meer dan tevreden erover. Ik heb mijn POD er voor ingeruild.

Ik heb in eerste instantie alle presets eens beluisterd, daarna enkele presets gewijzigd door stapsgewijs door de handleiding te lopen.

Nu heb ik de A-bank geprogrammeerd met 5 clean geluiden, en 5 distortion geluiden. De distortion geluiden lopen op van crunch naar zwaar.
De Wah vindt ik erg goed in dit pedaal, als volumepedaal vind ik het wat minder.
Ik speel momenteel in een coverband (60s, 70s, 80s) en ieder geluidje is er wel uit te halen! Ik heb alle geluiden bij de hand met repeteren over een Marshall of PA, en met een koptelefoon thuis ook.

Nog een tipje mijnerzijds:
koop er een footswitch bij voor (o.a.) de tap-functie, maar dan niet de FS01 die is veel te duur. Ik heb bij Conrad deze besteld en die doet precies hetzelfde voor een fractie van de prijs.

Voetschakelaar FS50
Bestnr.: 307963 - 8A

Gitaristje 18
3 maart 2007, 11:13
Het is hierbij eigenlijk een kwestie van experimenteren. Ik heb zelf een POD 2.0. Daarbij heb ik de standaard presets genomen en een beetje geexperimenteerd door verschillende instellingen wat te veranderen. En soms lijkt het lang te duren voordat je je sound hebt gevonden, maar op een gegeven moment heb je echt zoiets van, oh yes dit is hem:p.
Ik vond mijn sound na 3 dagen ofzo een uurtje pielen per dag.

marter544
3 maart 2007, 13:03
Ik heb de G2, en het is gewoon ff in de eerste 2 weken de handleiding erbij houden, en daarna, wijst het zichzelf eigenlijk. Der zit wel veel onzin op die je nooit gaat gebruiken trouwens, maar wel leuk is om mee te klooien :satisfie:

Luctor
4 maart 2007, 12:31
Ik kon niet reageren gisteren; ik was de hele dag in Rotterdam bij Feedback (koffer voor mijn Ibanez gekocht).
Ik ben nu bezig de diverse presets te bestuderen en te kijken wat er allemaal mogelijk is.

Over extra pedaaltjes gesproken: Is het ook mogelijk een volumepedaal in te pluggen in de extra uitgang (volgens de beschrijving zou dat een expressiepedaal moeten zijn maar volgens mij is de werlking hetzelfde) Ik heb het geprobeerd maar tot nog toe zonder resultaat. En die extra footswitch: Er kan maar één extra pedaal worden ingeplugd. Zou een splittertje oplossing brengen?

tuonra
4 maart 2007, 15:35
ik heb jaren over een gfx-707 gespeeld en daar zaten al een hoop mogelijkheden dus de nieuwere zoom pedalen zullen wel helemaal een eindeloze hoeveelheid instelmogelijkheden hebben..
hierbij dus meteen de waarschuwing: het is erg verleidelijk om zelf allerlei geweldige effecten te maken met alles d'rop en d'raan.. thuis klinkt dit geweldig echter in een live situatie blijft er bijzonder weinig van over en wordt het 1 modderige toestand..
bij een jamsessie laatst werd e.e.a. weer eens overduidelijk geillustreerd toen de gitarist met slechts 1 overdrive pedaal (niet eens aan geloof ik) en buizenamp de andere gitarist met multieffect compleet wegspeelde.. en het lag niet aan de speelstijl maar puur aan het geluid dat veel te "druk" was en zeer synthetisch overkwam ('t kwam eigenlijk nauwelijks door)..
kortom, ondanks de vele mogelijkheden van je pedaal zou ik willen aanraden om de geluiden zo simpel mogelijk te houden, niet teveel effecten mixen en niet overal direct een delay in willen hebben..
goed.. gewoon mijn persoonlijke visie.. msschn dat je er toch wat aan hebt.. ;)

Luctor
4 maart 2007, 19:35
Daar zou je best eens gelijk in kunnen hebben. Het is idd zeer verleidelijk om direct alle registers open te trekken. Maar ik ben nu bezig wat presets clean met reverb te maken en daarnaast er één met een chorus te maken. De overige effecten zullen gerust eens langskomen maar die zitten voor mij nog in de bak om ontdekt te worden. Ik speel lichte jazz en als begeleider van een zangeres in zang en gitaar duo. Dan is het voor mij erg belangrijk de zuiverheid hoog te houden en zo weinig mogelijk effecten te laten horen.
Dit kastje heb ik aangeschaft om daarnaast te kijken wat er allemaal mogelijk is en puur voor de leuk.
Goed punt heb je daar!

Meneer I.
5 maart 2007, 07:41
Heb ik ook gedaan. Clean met slechts '1 of 2 sausjes' erover, bijv een beetje reverb en Wah-optie. Of clean met alleen een flanger. Maar de preset akoustic vind ik echt heeel behoorlijk klinken zonder aan te passen!

Verder wil ik de distortions redelijk droog (komt door al die jaren Marshall). Ik moet zeggen dat ik 'very-close' mijn Marshall scheur eruit krijg.

delay
27 mei 2009, 09:14
heej luctor ik krijg vandaag ook die ZOOM G2.1U !
volgensmij ga ik me ook even terug trekken en er lekker me klooien ;P

Luctor
29 mei 2009, 17:34
Ik heb hem nog steeds en vindt het een prettig ding alhoewel ik moet toegeven dat ik lang niet alle mogelijkheden benut. Een paar programma's gemaakt met een enkel effectje erin.
Eentje met een beetje chorus, eentje met een wah erin. Verder één met de overdrive en wat cleane opties.
Mijn speelstijl nodigt niet uit tot zwaar scheurwerk. Ik speel voornamelijk jazz. Ik heb hem destijds aangeschaft om wat mee ontdekken wat er allemaal op effectgebied te koop is. En de bruikbare zaken eruit te filteren. Da's leuk gelukt en ik heb er een mooi setje aan. Neem er wel een apart volumepedaal bij; da's handig.
De rythme's zijn niet helemaal mijn ding maar voldoen goed en als ik er behoefte aanheb is het redelijk simpel in te stellen. Net als de delay.
De Cubase heb ik één keer gebruikt maar ik heb geen pc in de oefenruimteop zolder dus moet ik steeds alles naabeneden halen en dat is lastig. Daar heb ik dus eigenlijk (nog) geen ervaring mee.

Kortom ik vind het een zeer bruikbaar ding. Zeker als je nagaat wat ie kost.
Natuurlijk zullen er betere effectpedalen bestaan. Maar dit volstaat zeker.

Heel veel plezier met je Zoom!

RobertoL
30 mei 2009, 20:14
Zoom G2.1U. Ik kreeg hem ook vorig jaar. Wat ging ik doen:

1. Alle patches uitproberen en lekker kloten
2. Alle patches uitproberen en lekker kloten
etc.

Gewoon lekker doorgaan totdat het geen hol meer an is, dan ga je het boekje lezen en ontdek je veel meer leuke dingen. Dan herhaal je stap 1 en 2 weer totdat je bij de oplossing eronder komt.

marter544
31 mei 2009, 02:14
heej luctor ik krijg vandaag ook die ZOOM G2.1U !
volgensmij ga ik me ook even terug trekken en er lekker me klooien ;P

................ Juist :chicken: