PDA

View Full Version : Effecten op een bas?



illusen
2 maart 2007, 12:29
Hallo,
ik had een vraag...
ik hoor van sommige mensen dat je op een bas geen effecten moet doen,
sommige mensen zeggen alleen distrtion...
alleen ik ben van plan allemaal effecten ervoor te kopen... distortion, wa-wa...
hebben jullie daar ervaring mee?

Dirk_Hendrik
2 maart 2007, 12:35
sommige mensen zeggen alleen distrtion...
alleen ik ben van plan allemaal effecten ervoor te kopen... distortion, wa-wa...
hebben jullie daar ervaring mee?

Persoonlijk heb ik een pestpokkepleurishekel aan bas met distortion maar dat is mijn smaak en als jij het leuk vind... dan moet je het lekker doen.

DREAMMACHINE
2 maart 2007, 12:53
....luister eens naar de basspartijen van muse....!

Dirk_Hendrik
2 maart 2007, 12:54
Nee liever niet!
Dat betekent dat ik ook naar Muse moet luisteren en dat beviel de eerste keer ook al niet ;)

Nellyrocks
2 maart 2007, 13:08
Ik vindt effecten op bass altijd heel lastig. Het luistert veel nauwer dan bij gitaar heb ik het idee. ik hou ook niet van een dikke scheur op een bas maar een heel klein randje kan heel goed werken in het bandgeluid. Wordt het ook iets "neuziger" van waardoor het ook net even iets lekkerder bijt.

Kim Wilson
2 maart 2007, 13:10
Bas moet dreunen. Voor scheur heb je de gitaren. En als het wat neuziger en pinniger moet, kun je je versterker en/of bas wel wat bijregelen. En je kunt altijd nog een EQ'tje gebruiken, de GEB-7 van Boss bijvoorbeeld. Just my €0,02.

zoon van Piet
2 maart 2007, 13:12
Als mensen zeggen dat je iets niet moet doen, moet je het vooral doen!

Nu hebben ze wel hun redenen: de meeste pedalen vreten het laag van je bassound op. En laag is toch een beetje het bestaansrecht van de bassist -kort door de bocht gezegd.
Chorus e.d. wil nog wel lukken, of echo en enveloppe filter en zo. Maar juist distortion/fuzz hebben de neiging het laag af te kappen...

dus je bent gewaarschuwd, maar laat dat je vooral niet tegenhouden.

robert-gitarist
2 maart 2007, 13:14
Persoonlijk heb ik een pestpokkepleurishekel aan bas met distortion maar dat is mijn smaak en als jij het leuk vind... dan moet je het lekker doen.

Ben er ook geen fan van maar wat ik wel mooi vind is in sommige stukken en bass met een randje drive eraan.Dat heeft wel wat.NIet teveel maar alleen een heel dun randje eraan.
Wah wah met basgitaren vind ik wel wat hebben in sommige breaks etc.Soulfly heeft dat ook en ik vind het wel wat hebben :) Maar veder vind ik basgitaar met effecten ook niks.

strat58
2 maart 2007, 13:35
Hallo,
ik had een vraag...
ik hoor van sommige mensen dat je op een bas geen effecten moet doen,
sommige mensen zeggen alleen distrtion...
alleen ik ben van plan allemaal effecten ervoor te kopen... distortion, wa-wa...
hebben jullie daar ervaring mee?

Hoi Peter Vink van Finch had vroeger al veel effecten op zijn bas, en wat denk je van Chris Squier van Yes. Heb ook wel eens foto gezien van de bassist van Living Color die een effectenbak had waar een gemiddelde gitarist jaloers van wordt. Kortom je ziet het af en toe wel eens.

Aimé
2 maart 2007, 18:02
Als er hier mensen zijn die de laatste cd van dEUS hebben: nummer 3. Zo moet een bas met rand klinken, vindek...maar welk effect is dat dan?

schwalbe
2 maart 2007, 19:09
Mijn EBS multicomp compressor staat continu aan als ik bas speel; ik zou niet meer zonder willen/kunnen. En dat terwijl ik geen fan ben van effecten op bas.... De multicomp is als het ware een 'onhoorbaar' effect: je mist hem pas als je hem uitzet.

artnaz
4 maart 2007, 00:50
Ben zelf ook niet dol op effecten voor bass... Bij sommige bands (ja, Muse heeft ook wel leuke dingen af en toe) past het wel, en vind ik het wel ok klinken, maar als het aan mij ligt niet. Gewoon pure tone...:rockon: