PDA

View Full Version : Akoestische opname



Harald
2 maart 2007, 10:23
Voor de mensen die zelden of nooit in Sounds komen, maar even hier vermelden:

http://gitaarnet.nl/forum/showthread.php?p=1196535#post1196535

chris c
2 maart 2007, 17:12
Prachtig gespeeld ! En proficiat met de cd met je eigen composities. Ben hem nu aan het beluisteren :)

Yamhammer_71
2 maart 2007, 17:17
Mooi gespeeld....welke snaren en gitaar gebruik je Harald?

Harald
2 maart 2007, 17:34
Maton EBG808TE, snaren is wat lastiger, daar heb ik voor verschillende nummers mee gewisseld, en weet niet meer 100% zeker wat waar in alle gevallen. Deze toevallig wel, Elixer nanoweb .012 Had eigenlijk 013 willen hebben ivm de halve toon omlaag stemming, maar die waren niet op tijd binnen. Elixer heeft voor opnames het voordeel dat je veel minder schuifgeluiden op de bassnaren hoort.

The Water is Wide (zit een stukje van in een van de samples of even op mijn site kijken bij de cd samples) is bv. met Cleartone .012 opgenomen op dezelfde gitaar. Klinkt dan weer net iets anders, en voor dat nummer achteraf een geslaagde keuze.

De maton is in ieder geval met Martin SP, Elixer en Cleartone te horen op de cd. Misschien ook nog met AER (ook wel fijne snaren, spelen wel prettig) maar kan zijn dat dat net Dirge for Avalon was. Daar hadden we een kleine technische blunder mee bij het afmixen waardoor die opnieuw opgenomen is. Dat zouden toen Elixer snaren geweest kunnen zijn. Heeft door iets andere mic. opstelling ook weer een net iets andere sound. Stemming en capo spelen daar waarschijnlijk ook een rol bij.

En de snaren voor September Rain in nashville tuning is een bastaard set van oude restjes, geloof zelfs een elektrische snaar erbij, die ook nog eens zeker een jaar op die gitaar ligt. De gitaar zelf (een soort D10 met cutaway) wil je niet zien, gaten erin, kop ooit gebroken... Maar met die stemming klinkt het heel goed voor een set goede microfoons.

kornelius
2 maart 2007, 20:47
way to go Harald, gefeliciteerd.

Yamhammer_71
2 maart 2007, 21:39
Harald,

Kun jij het verschil beschrijven tussen de Cleartone en de Elixirs?
Andere coating, andere klank?

Harald
3 maart 2007, 01:35
Cleartone lijkt meer op normale snaren wat spelen betreft. Schuifgeluiden zijn ook duidelijker aanwezig dan bij Elixer. Houdbaarheid over een dag opnemen heen is goed. De snaren blijven redelijk constant klinken. Houdbaarheid over langere termijn vond ik niet zo geweldig, beide sets die ik op mijn gitaar gehad heb hadden binnen een week met snaarbreuk te maken. De dure prijs is dan dus echt niet gerechtvaardigd wat mij betreft. Breek normaal zelden een snaar. Overigens heb ik bij Elixer de ervaring dat als ik veel met open / alternatieve stemmingen afwissel, ze ook relatief snel breken. Cleartones waren wel fijn voor harmonics.

Janne
3 maart 2007, 09:59
Heerlijk wakker worden, klinkt goed!

Harald
3 maart 2007, 10:38
Thanks allemaal!

Yamhammer_71
3 maart 2007, 15:35
Ja het klinkt inderdaad bijzonder goed Harald....als ik aan ''acoustisch'' denk, denk ik gelijk aan soortgelijke stijlen zoals die van jou...prachtig hoor :)