PDA

View Full Version : Hulp bij afstellen van electrische gitaar



rudmerbruinsma
2 maart 2007, 09:48
Hallo,

Ik heb een Ibanez JS100 electrische gitaar en deze bevalt mij qua bespeelbaarheid en geluid erg goed. Nu heb ik het probleem dat de A snaar bij het aanslaan nogal resoneerd. Ik gebruik de door Ibanez geadviseerde 0.09 dikte aan snaren en heb geprobeerd de brug iets te verhogen. Al met al heb ik nog steeds last van resonantie bij de eerste fret. Zou er nog een mogelijkheid zijn om hier vanaf te komen? Ik ben benieuwd.
Alvast bedankt voor je reactie.


Groet, Rudmer

Dootch
2 maart 2007, 10:13
Hoi,
Wat bedoel je met resoneren? Want dat betekent eigenlijk meetrillen.
In dat geval meetrillen met wat?

bert k
2 maart 2007, 10:17
Een aanlopende eerste fret is vaak een te vlakke hals. Dat betekent dat de spanning van de halspen wat lager moet. Niet echt een klus voor een beginner, een gitaartech doet het in vijf minuten.

Spitfire
2 maart 2007, 10:18
Allereerst moet je nakijken of de holling van de hals goed is. Als dat goed is het waarschijnlijk de topkam die te laag is bij de a-snaar (corrigeer me als het fout is, je kunt ook rinze een pm sturen, hij heeft wel ervaring met dit soort dingen).

dracobaco
2 maart 2007, 11:27
Vulplaatje onder de locknut als je buzz hebt bij een open gespeelde snaar...........

rudmerbruinsma
2 maart 2007, 19:06
Thanks guys! ik ga er eens mee stoeien. Ik vertel nog wel even hoe het is afgelopen.

Groet,

Rudmer