PDA

View Full Version : Moet de duim achter de hals?



Infernell
1 maart 2007, 23:44
Hallo , ik speel al een half jaarte elektrische gitaar, mijn vraag is waar ik mijn duim nou moet plaatsen. Ik houd hem zelf bijna altijd boven de hals. Behalve als je je vingers ver moet uitstrekken en je pink gebruikt. (zoals bij het snelle stukje na het intro van Master of puppets Metallica ) Heeft iemand hier antwoord op?

The_syphon
1 maart 2007, 23:57
Ik ben begonnen met klassieke gitaar. Mijn leraar heeft mij toen aangeleerd om de duim min of meer gestrekt achter tegen de hals te houden. Dit heb ik mezelf dan ook aangeleerd. Met electrische gitaar spelen is het echter soms handig om de duim over de hals te leggen. Allereerst is dit ook makkelijker in verband met de dikte van de hals (dunner en smaller dan bij een klassieke gitaar), maar vaak gaat dit ook vanzelf wanneer je bepaalde bends moet pakken. Jimi Hendrix gebruikte ook zeer veel zijn duim om noten op de lage E-snaar te pakken (kijk bijvoorbeeld naar Foxy Lady). Het is maar net wat je fijn vind en wat je jezelf hebt aangeleerd. Er is naar mijn mening geen universele beste methode, maar een rechte en gestrekte duim wordt meestal wel aanbevolen, mijns inziens.

e!
2 maart 2007, 00:10
...Jimi Hendrix gebruikte ook zeer veel zijn duim om noten op de lage E-snaar te pakken (kijk bijvoorbeeld naar Foxy Lady). ...
Met dien verstande dat dat in zijn geval de hoge E was. Jimi, die linkshandig was, hield zijn rechtshandige gitaar gewoon ondersteboven.

Lexvandoef
2 maart 2007, 00:26
Maar hij draaide wel de snaren om, dus is het alsnog de lage E die hij met zijn duim frette.

Gitaro
2 maart 2007, 01:53
Met de duim plat op de hals (niet naar de kop wijzen) en de vingers gestrekt ben je in staat het snelst te spelen. Tot fret 12 speel ik 'plat' (tenzij ik vee moet benden), maar hoger dan dat wordt het er fysiek niet bepaald makkelijker op, en ach, zo praktisch vind ik het nou ook weer niet.

Bij hoge solo's dus lekker de hand in een kuipvorm, hoppakee.

De duim echt OVER de hals doe ik alleen als ik de E moet muten voor een akkoord als C, of om hendrix-achtige dingen te spelen waarbij je met je duim de grondtoon vastpakt en vanaf de D-snaar riedeltjes speelt.

edit: Om het nog wat te verduidelijken. Bij shredders zie je vaak dat zu hun gitaar heel hoog hebben hangen, dat doen ze zodat ze hun hand in die klassieke positie kunnen houden wanneer ze het nodig hebben. Als je Kirk Hammett heet is dat niet nodig, want dan speel je na fret 12 bijna uitsluitend licks op G-B-e.

Vroeger was ik zo'n purist die hem ook zo hoog hing voor perfecte fret access, maar ach. Hoe vaak frette ik 17 op A nou? Nooit.

Infernell
2 maart 2007, 11:38
ok duidelijk. als ik mijn duim boven de hals doe krijg ik mn vingers ook niet echt recht op de frets met sommige houdingen. Ik zal nu mijn duim achter de hals plaatsen. Bedankt voor reacties

eddyvanbuiten
16 april 2007, 19:02
als je de duim KUNT gebruiken, zou ik dat zeker doen. ik doe het zelf ook en je bij sommige stukken heb je meer opties, omdat je een vinger "vrij hebt".
gitaarleraren zeggen idd dat het niet "mag", wat bij klassieke stukken vaak opgaat. bij nummers van Hendrix zul je de duim wel moeten gebruiken
:lp:

Negative K3 fan
16 april 2007, 19:07
ok duidelijk. als ik mijn duim boven de hals doe krijg ik mn vingers ook niet echt recht op de frets met sommige houdingen. Ik zal nu mijn duim achter de hals plaatsen. Bedankt voor reacties

er MOET helemaal niks, maar je zult snel merken dat bepaalde dingen niet lukken met je duim over de hals en andere niet lukken met je duim plat achter de hals.

Mijn duim heeft dus geen vaste posities, als ik (barré) akkoorden pak of lange stretches moet maken staat mn duim achter de hals en anders er overheen.

armageddon
16 april 2007, 19:22
Ik dacht altijd dat het niet mocht maar op gegeven moment speelde ik Absolution van Muse en dan krijg je dit:

E||------------3-------1-------1-------||
B||--------3-----3---3---3---3---3---3-||
G||-----3----3-----3-------3-------3---||
D||------------------------------------||
A||------------------------------------||
E||--3---------------------------------||
en dan moet je om die eerste noot goed door te laten klinken toch even die met je duim pakken.

Nu kom ik er ook vaker achter dat ik me duim beter kan gebruiken, omdat het soms gewoon een stuk makkelijker is :)

Einzeln
16 april 2007, 19:53
Ik dacht altijd dat het niet mocht maar op gegeven moment speelde ik Absolution van Muse en dan krijg je dit:

E||------------3-------1-------1-------||
B||--------3-----3---3---3---3---3---3-||
G||-----3----3-----3-------3-------3---||
D||------------------------------------||
A||------------------------------------||
E||--3---------------------------------||
en dan moet je om die eerste noot goed door te laten klinken toch even die met je duim pakken.

Nu kom ik er ook vaker achter dat ik me duim beter kan gebruiken, omdat het soms gewoon een stuk makkelijker is :)

Of een bareetje en pink voor de f.

armageddon
16 april 2007, 20:01
kan ook, maar dat vind ik minder prettig :) En dan klinkt de c# niet echt lekker door.

paul1988
14 mei 2007, 20:23
zelf gebruik ik mijn duim wel eens om de lage E af te dempen..
maar ik heb nooit les gehad.. dus ik weet niet of dit ´normaal´ is

Guitarmania
14 mei 2007, 21:04
Als jij een duim hebt van 10 centimeter, dan zou ik die gebruiken als ik jou was. De meesten hebben echter een gewone duim. Als je je duim over de hals legt, dan staat dat volgens mij spiertechnisch in de weg aan souplesse in je andere 4 vingers. Tenzij je dus knoesten van handen hebt. Het principe is altijd: als je hele hand maar ontspannen blijft.

Besef ook dat als je je duim gebruikt voor akkoorden etc. het heel lastig wordt om de laagste snaren met je andere vingers te bespelen. Dat raak je namelijk ontwend. De TAB die hiervoor door iemand werd weergegeven met die lage g is heel goed te spelen met je 'gewone' vier vingers. Pak dan een afgedempte barré of zo.

Guitarmania
14 mei 2007, 21:08
Ik dacht altijd dat het niet mocht maar op gegeven moment speelde ik Absolution van Muse en dan krijg je dit:

E||------------3-------1-------1-------||
B||--------3-----3---3---3---3---3---3-||
G||-----3----3-----3-------3-------3---||
D||------------------------------------||
A||------------------------------------||
E||--3---------------------------------||
en dan moet je om die eerste noot goed door te laten klinken toch even die met je duim pakken.

Nu kom ik er ook vaker achter dat ik me duim beter kan gebruiken, omdat het soms gewoon een stuk makkelijker is :)

Deze TAB zou ik met mijn ringvinger spelen met de pink op de hoge g. Die leg je over de g-positie op de hals. Die f over de hoge e-snaar pak je vervolgens met je wijsvinger.