PDA

View Full Version : Moet de duim achter de hals?



Infernell
1 maart 2007, 23:44
Hallo , ik speel al een half jaarte elektrische gitaar, mijn vraag is waar ik mijn duim nou moet plaatsen. Ik houd hem zelf bijna altijd boven de hals. Behalve als je je vingers ver moet uitstrekken en je pink gebruikt. (zoals bij het snelle stukje na het intro van Master of puppets Metallica ) Heeft iemand hier antwoord op?

The_syphon
1 maart 2007, 23:57
Ik ben begonnen met klassieke gitaar. Mijn leraar heeft mij toen aangeleerd om de duim min of meer gestrekt achter tegen de hals te houden. Dit heb ik mezelf dan ook aangeleerd. Met electrische gitaar spelen is het echter soms handig om de duim over de hals te leggen. Allereerst is dit ook makkelijker in verband met de dikte van de hals (dunner en smaller dan bij een klassieke gitaar), maar vaak gaat dit ook vanzelf wanneer je bepaalde bends moet pakken. Jimi Hendrix gebruikte ook zeer veel zijn duim om noten op de lage E-snaar te pakken (kijk bijvoorbeeld naar Foxy Lady). Het is maar net wat je fijn vind en wat je jezelf hebt aangeleerd. Er is naar mijn mening geen universele beste methode, maar een rechte en gestrekte duim wordt meestal wel aanbevolen, mijns inziens.

e!
2 maart 2007, 00:10
...Jimi Hendrix gebruikte ook zeer veel zijn duim om noten op de lage E-snaar te pakken (kijk bijvoorbeeld naar Foxy Lady). ...
Met dien verstande dat dat in zijn geval de hoge E was. Jimi, die linkshandig was, hield zijn rechtshandige gitaar gewoon ondersteboven.

Lexvandoef
2 maart 2007, 00:26
Maar hij draaide wel de snaren om, dus is het alsnog de lage E die hij met zijn duim frette.

Gitaro
2 maart 2007, 01:53
Met de duim plat op de hals (niet naar de kop wijzen) en de vingers gestrekt ben je in staat het snelst te spelen. Tot fret 12 speel ik 'plat' (tenzij ik vee moet benden), maar hoger dan dat wordt het er fysiek niet bepaald makkelijker op, en ach, zo praktisch vind ik het nou ook weer niet.