PDA

View Full Version : Clicks en plops bij audiointerface



sebass
1 maart 2007, 22:56
Ik heb vandaag een vocalen setupje gekocht met een tascam us-122l. Deze heb ik op een usb 1 poort aangesloten aangezien hij met de pcmcia usb 2 kaart niet werkt. Nu doet alles het wel maar krijg ik soms wat plops en clicks en het geluid wat je krijgt als je aan slechte kabels zit. Dit is bij afspelen en bij opnemen. Ook gaat er soms bij het afspelen van audio wat mis waardoor alles heel raar vervormd, alsof het verkeerd geconverteerd wordt. Wat kan dit zijn en wat kan ik eraan doen. Alvast bedankt.

Overigens gaat de line out van de tascam direct naar mijn stereotoren. De drivers zijn de nieuwste, namelijk vandaag van de site gehaald.

tascam (http://www.tascam-europe.com/1024.html)

Oh ja hier is een kleine opname te horen waar je de plops kan horen. Nu natuurlijk weer minder dan normaal:

Gitaarriedel (http://media.putfile.com/testlw)

bass blom
2 maart 2007, 11:01
latency settings niet goed?
voldoende processor power?
genoeg geheugen?
geen andere dingen die het usb verkeer kunnen storen?

Aragorn
2 maart 2007, 11:54
(heb sample niet beluisterd)

Ik heb dezelfde interface. Ik zou echt aanraden hem toch proberen aangesloten te krijgen op de USB2 poort, op verschillende fora kwam ik mensen tegen met dit soort problemen die hem aan USB1.1 hadden hangen. Zelf heb ik alleen bij de setting "lowest latency" (control panel) af-en-toe plops & clicks, maar heb daar nog niet verder naar gekeken (nieuwste drivers heb ik er nog niet afgehaald).

Han S
2 maart 2007, 12:09
Ik moest een CD masteren van Egon Kracht, iets van werken van Bach in jazz en hij had een externe harddisc welke via usb op mijn computer werd aangesloten.

Dat was met andere producties al eens eerder gebeurd en dat ging prima, maar de CD van Egon, dat lukte niet zonder een golf van tics en spetters. super irritant en eigenlijk stond ik volkomen voor lul.

Het waren wav's in 16/44.1 en als die op CDR hadden gestaan was er niets aan de hand geweest. Hij heeft de procedure bij een collega in Amsterdam overnieuw gedaan en daar ging alles goed.

Schijtziek word ik van dit soort problemen, die je op geen enkele wijze kunt beredeneren. Computers doen soms dingen die je kennelijk maar hebt te aanvaarden, want waarom het gebeurt kom je niet achter.

harrie-beton
2 maart 2007, 15:47
Kan zijn dat de FSB te druk is met andere windows dingen.
Als eersts zou ik in Windows XP in "uitvoeren" MSCONFIG intypen.
Dan alles uitklikken op het laatste tabblad behalve de software die bij je Taskam hoort. Dan opnieuw eens opnemen.

sebass
2 maart 2007, 15:59
Bedankt voor de reacties.

Ik heb de meeste dingen al bekeken. Eerst alle andere usb apparaten eraf gehaald maar het blijft. De andere externe geluidskaart heb ik ook helemaal verwijderd. Processor is een 1,33 GHz en lijkt mij voldoende alleen kan wat meer geheugen in. Ook de andere processsen heb ik gesloten omdat ik zo min mogelijk wil draaien op mijn computer.

Wat inderdaad wel helpt is de latency veranderen. Wanneer de tascam "vastloopt" kan ik de latency veranderen en doet hij het weer. Het maakt niet uit op welke die staat dus high latency geeft niet minder problemen dan normal.

Usb 2 lukt echt niet want die zitten alleen op mijn pcmcia slot en daarvoor heb ik een usb hub nodig, maar wanneer ik dit allemaal aansluit dan kan ik geen audio meer afspelen. Alles loopt vast in een loop. Ook winamp stokt bij 2 sec.

Ik heb nu de interne geluidskaart via apparaatbeheer uitgezet en hoop dat dit voldoende werkt. Tot nu toe gaat het goed (15 minuten).

Ik maak overigens ook gebruik van een externe harddisk misschien levert dat ook weer problemen. (overigens ook zonder geprobeerd en loste het probleem niet op).

Martien
2 maart 2007, 22:08
Ik moest een CD masteren van Egon Kracht, iets van werken van Bach in jazz en hij had een externe harddisc welke via usb op mijn computer werd aangesloten.

Dat was met andere producties al eens eerder gebeurd en dat ging prima, maar de CD van Egon, dat lukte niet zonder een golf van tics en spetters. super irritant en eigenlijk stond ik volkomen voor lul.

Het waren wav's in 16/44.1 en als die op CDR hadden gestaan was er niets aan de hand geweest. Hij heeft de procedure bij een collega in Amsterdam overnieuw gedaan en daar ging alles goed.

Schijtziek word ik van dit soort problemen, die je op geen enkele wijze kunt beredeneren. Computers doen soms dingen die je kennelijk maar hebt te aanvaarden, want waarom het gebeurt kom je niet achter.


huh, Maar Han. Had je alles eerst gekopieerd naar de pc?

Han S
3 maart 2007, 00:08
Uiteraard, ze moeten naar CD architect.

skanky
3 maart 2007, 08:27
Verschrikkelijk irritant, ik had afgelopen donderdag dus precies hetzelfde in de studio.... alleen maar ellende met mn eigen externe HD in een andere studio, er waren in de files ook hele stukken stil en allemal noisebursts enzo....

Ic3gl0vE
3 maart 2007, 20:30
Als het een windowspc is, moet je in apparaatbeheer even kijken of de usb poorten wel genoeg stroom leveren in zo'n geval (moet minimaal 500mah per poort zijn). Sowieso nooit een externe usb hub gebruiken en eventueel voor zover mogelijk alle andere usb apparaten van de pc loskoppelen.

e!
4 maart 2007, 11:50
Nog een tip:

- Open de task manager (Alt+Ctrl+Del)
- Klik met de rechter muisknop op het proces van het audio programma dat je gebruikt
- Stel de prioriteit in op "Hoog"

sebass
5 maart 2007, 15:38
Het lukt mij niet om hem normaal te krijgen. Ik overweeg om hem te ruilen misschien voor de emu 0404.