PDA

View Full Version : Ritmeaanduiding; 3/4, 4/4 etc



Henk_De_Wombat
1 maart 2007, 20:31
Hallo iedereen,

Vaak lees ik stukjes waarin wordt gesproken over maataangevingen. Zo heb ik begrepen dat de meeste popmuziek in de 4/4 maat wordt gespeeld. Als ik het goed begrijp betekent dit dat er vier "beats" per "bar" (weet zo gauw niet het Nederlandse woord, "maat" waarchijnlijk) worden bespeeld? . Maar als je naar deze pagina's kijkt...

http://en.wikipedia.org/wiki/Time_signature
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_works_in_irregular_time_signatures

... dan zie je dat er veel meer maatsoorten bestaat. 3/4, 8/7, 7/8, etc etc... en daar begrijp ik dus helemaal niets van! :p

In die tweede link zie je dat bijvoorbeeld dat zowel "Paranoid Android" van Radiohead en "The Bitter End" van Sum 41 in 7/8 wordt gespeeld. En toch zijn het totaal verschillende nummers qua snelheid!

Kan iemand mij op een simpele manier uitleggen hoe ik dit soort notaties moet interpreteren?

Alvast bedankt!

Kaïn
1 maart 2007, 20:44
Het is erg eenvoudig ;)

Ritme is niet het zelfde als tempo. Tempo is het aantal "beats per minute". Ritme is hoe je die beats verdeelt.
Ritme heeft alles te maken met accenten. Als jij een klok hoort tikken hoor je "tik tak tik tak tik tak" en niet "tik tik tik tik tik". Let maar ens op. Die tweede tik klinkt echt anders zelfs als je weet dat dat niet kan. Dat is eigenlijk ritme. Het gaat om de accenten die op de tik liggen.

De meest voorkomende maatsoort (tegenwoordig) is de 4/4 ofwel de "Common time". Die verdeelt zich als volgt. EEN twee drié vier.
Een zwaar accent op de eerste tel, niets op de tweede, ligt accent op de derde, geen accent op de vierde tel.

Je kan je voorstellen dat je muziek ook op allerlei andere manieren kan verdelen. De aanduiding 4/4 staat dan ook voor: "vier kwartnoten in 1 maat".
7/8 staat dan voor "zeven achtste noten in een maat", 12/8 staat voor "twaalf achste noten in 1 maat". En zo voorts.

Hoe je deze vervolgens netjes gaat spelen kan soms op 1 manier en soms op meerdere manieren. Goed voorbeeld hiervan is een 3/4 (dus drie kwartnoten in 1 maat). Deze kan je spelen als "EEN twee drié", beter bekent als een wals. Maar, wat minder bekent is de maat zo te verdelen "EEN twéé drie" dus een licht accent op de 2e tel ipv de derde. Dit is een zogenaamde sarabande.
Hoe dit zit bij ingewikkeldere maatsoorten kan je op het internet vinden, of er om vragen, maar anders wordt dit wel een erg lange post ;)

Hopelijk heb je er wat aan!

Das Schaap
1 maart 2007, 20:45
Simpele kwestie van tellen.

Meestal als je muziek hoort knikt je hoofd vast wel mee. Nou meestal doe je dit 4 keer per maat zeg maar. Je hoofd knikt in kwartnoten meestal mee, en een maat duurt in de meeste muziek 4 kwartnoten dus voia 4/4. Een vierkwart.
Snelheid heeft in principe niet echt wat te maken met de maatsoorten zelf.
7/8 is wel een kortere maat dan 4/4, want een vierkwartsmaat bestaat uit 4 kwarten, staat gelijk aan 8 achtsten in principe en 7/8 is dus 1/8 korter dan een 4/4 maat. Maar 4/4 is niet hetzelfde als 8/8 !
Er is vast iemand die het beter kan uitleggen dus daar waag ik me niet aan.

De notaties zijn simpelgezegd het aantal/de eenheid.
4/4 is dus 4 kwartnoten; het aantal(4)/de eenheid(4)
4/8 is dus 4 achtsten
13/16 is dus een maat van 13 zestienden :dance:

gorgasm
2 maart 2007, 16:11
ik kan soms zien aan de hand van partituur in welke maat ze staat, maar ik weet er ook bitter weinig over.

Mss kan es iemand hier wat maten in elkaar drummen/spelen en posten om aan te tonen...

Das Schaap
2 maart 2007, 18:45
Freak Kitchen - Blind -> check de 11/4
Freak Kitchen - Nobody´s Laughing Here -> 5/4 op z´n simpelst
Alice in Chains - Them Bones -> heb em niet liggen maar die was 7/8 dacht ik ?
Miles Davis - All Blues -> 6/8, belangrijk !

Zo zijn er door de jaren heen genoeg voorbeelden te beluisteren waarin je alle instrumenten hoort werken met de maten. Betere voorbeelden zijn er niet dan complete muziek, behalve wellicht meshuggah in dit geval. :o

Jimi Hendrix
2 maart 2007, 18:56
soundgarden van de plaat 'SuperUnknown':
fell on black days: 6/4
spoonman: 7/4
the day I tried to live: 7/8

sowieso een must have, die plaat, wat mij betreft... sjeesj"

echte moeilijkdoenerij is te vinden op platen van Steve Coleman:
meshuggah maar dan op z'n jazz en met moeilijkere patroontjes in vreemde maatsoorten. Bijv. de plaat Black Science, in 13en etc.

intGod
2 maart 2007, 19:18
De basis is simpel, de uitleg en het begrijpen moeilijker.

De maatsoort waarin een nummer staat wordt weergegeven als een breuk. De teller (bovenaan) kan eender welk getal zijn wat groter is dan 0. Het getal onder de streep is altijd een macht van 2, dus 2, 4, 8, 16, 32, 64 enzovoort. Wat betekent dit nu?

Het getal ONDER de streep geeft het gevoel aan van het nummer, namelijk in welk tempo er gespeeld wordt. Dit "tempo" is niet het aantal beats per minute, wel of het nummer hoofdzakelijk een kwartgevoel, een achtstegevoel etc heeft. Het makkelijkst is dat "gevoel" uit te leggen aan de hand van een ritme wat je zelf speelt. Even aan de hand van een vierkwarts (4/4).

Klap op een regelmatig tempo in je handen en tel daarbij elke klap. Tel maar tot 4, als je op 4 bent keer je terug naar 1. Dus: 1, 2, 3, 4, 1, 2, 3, 4 ... Dat is een vierkwartsgevoel. Doe nu hetzelfde, maar klap 2 keer zo snel en tel tot acht in plaats van tot vier. Dus: 1,2,3,4,5,6,7,8,1,2,3,4,5,6,7,8 ... Alhoewel je nu eigenlijk het gevoel hebt dat het nummer sneller gaat klap je hetzelfde tempo. Tot zover de uitleg over wat er onder de maatstreep staat.

Het cijfer ONDER de maatstreep geeft dus aan wat de onderverdeling van de maat is.

Het cijfer BOVEN de maatstreep geeft aan hoeveel keer de "onderverdeling" voorkomt.

4/4: Deel de maat in vier, en speel vier keer. Dus: 1, 2, 3, 4
8/8: Deel de maat in acht, en speel acht keer. Dus: 1,2,3,4,5,6,7,8 of wat makkelijker telt: 1 eh 2 eh 3 eh 4 eh (spreek uit als eenuh, tweejuh, driejuh, vieruh).
5/4: Deel de maat in vier en speel vijf keer. Dus: 1, 2, 3, 4 5. Je maat heeft een kwartgevoel, maar elke maat duurt 5 tellen. Dat tel je doodgewoon als 1, 2, 3, 4, 5, 1, 2, 3, 4, 5, ...
7/8: Deel de maat in acht en speel zeven keer. Dus: 1 eh 2 eh 3 eh 4 1 eh 2 eh 3 eh 4 (dus geen "eh" achter de vier).
11/8: Deel de maat in acht en speel elk keer. Da's moeilijker tellen. 1 eh 2 eh 3 eh 4 eh 5 eh 6 1 eh 2 eh 3 eh 4 eh 5 eh 6 (dus ook weer zonder "eh" achter de vier). Als je wil mag je ook 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 tellen, maar je zal merken dat dat lastig is omdat 7 en 11 twee lettergrepen zijn als ze worden uitgesproken (ze-ven, el-lef) en dan kom je in de knoei met je telling ;)

Als het nog niet duidelijk is probeer ik het nog eens ;)

Edit: even een mp3'tje omhooggeladen met daarin wat simpele maatsoorten.

Achtereenvolgens krijg je de volgende maatsoorten. Tussen elke maatsoort zit een pauze. Het tempo is altijd 120 bpm!

4/4
8/8
5/4
5/8
3/8

De mp3 staat hier: www.sentientbeings.nl/beats.mp3

Das Schaap
2 maart 2007, 19:51
echte moeilijkdoenerij is te vinden op platen van Steve Coleman:meshuggah maar dan op z'n jazz en met moeilijkere patroontjes in vreemde maatsoorten. Bijv. de plaat Black Science, in 13en etc.
Klinkt nu al interessant, die ga ik zeker checken.

mawashi
2 maart 2007, 21:28
De basis is simpel, de uitleg en het begrijpen moeilijker.

De maatsoort waarin een nummer staat wordt weergegeven als een breuk. De teller (bovenaan) kan eender welk getal zijn wat groter is dan 0. Het getal onder de streep is altijd een macht van 2, dus 2, 4, 8, 16, 32, 64 enzovoort. Wat betekent dit nu?

Het getal ONDER de streep geeft het gevoel aan van het nummer, namelijk in welk tempo er gespeeld wordt. Dit "tempo" is niet het aantal beats per minute, wel of het nummer hoofdzakelijk een kwartgevoel, een achtstegevoel etc heeft. Het makkelijkst is dat "gevoel" uit te leggen aan de hand van een ritme wat je zelf speelt. Even aan de hand van een vierkwarts (4/4).

Klap op een regelmatig tempo in je handen en tel daarbij elke klap. Tel maar tot 4, als je op 4 bent keer je terug naar 1. Dus: 1, 2, 3, 4, 1, 2, 3, 4 ... Dat is een vierkwartsgevoel. Doe nu hetzelfde, maar klap 2 keer zo snel en tel tot acht in plaats van tot vier. Dus: 1,2,3,4,5,6,7,8,1,2,3,4,5,6,7,8 ... Alhoewel je nu eigenlijk het gevoel hebt dat het nummer sneller gaat klap je hetzelfde tempo. Tot zover de uitleg over wat er onder de maatstreep staat.

Het cijfer ONDER de maatstreep geeft dus aan wat de onderverdeling van de maat is.

Het cijfer BOVEN de maatstreep geeft aan hoeveel keer de "onderverdeling" voorkomt.

4/4: Deel de maat in vier, en speel vier keer. Dus: 1, 2, 3, 4
8/8: Deel de maat in acht, en speel acht keer. Dus: 1,2,3,4,5,6,7,8 of wat makkelijker telt: 1 eh 2 eh 3 eh 4 eh (spreek uit als eenuh, tweejuh, driejuh, vieruh).
5/4: Deel de maat in vier en speel vijf keer. Dus: 1, 2, 3, 4 5. Je maat heeft een kwartgevoel, maar elke maat duurt 5 tellen. Dat tel je doodgewoon als 1, 2, 3, 4, 5, 1, 2, 3, 4, 5, ...
7/8: Deel de maat in acht en speel zeven keer. Dus: 1 eh 2 eh 3 eh 4 1 eh 2 eh 3 eh 4 (dus geen "eh" achter de vier).
11/8: Deel de maat in acht en speel elk keer. Da's moeilijker tellen. 1 eh 2 eh 3 eh 4 eh 5 eh 6 1 eh 2 eh 3 eh 4 eh 5 eh 6 (dus ook weer zonder "eh" achter de vier). Als je wil mag je ook 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 tellen, maar je zal merken dat dat lastig is omdat 7 en 11 twee lettergrepen zijn als ze worden uitgesproken (ze-ven, el-lef) en dan kom je in de knoei met je telling ;)

Als het nog niet duidelijk is probeer ik het nog eens ;)

Edit: even een mp3'tje omhooggeladen met daarin wat simpele maatsoorten.

Achtereenvolgens krijg je de volgende maatsoorten. Tussen elke maatsoort zit een pauze. Het tempo is altijd 120 bpm!

4/4
8/8
5/4
5/8
3/8

De mp3 staat hier: www.sentientbeings.nl/beats.mp3

Dit noem ik nu eens een geweldige post se! Thx!

CowGuitar
2 maart 2007, 21:58
spoonman: 7/4

Hier tel ik dus als ik het goed begrijp: 1 ne 2 je 3 je 4 ? (zonder eh na de 4)
Maar volgens mij klopt dat niet altijd, wisselen ze soms van maatsoort of moet ik gewoon leren tellen?

intGod
2 maart 2007, 22:45
Hier tel ik dus als ik het goed begrijp: 1 ne 2 je 3 je 4 ? (zonder eh na de 4)
Maar volgens mij klopt dat niet altijd, wisselen ze soms van maatsoort of moet ik gewoon leren tellen?

Ik heb even geluisterd naar het stukje vanaf "Speak the rhythm all alone".

Vanaf dat moment gaat het nummer over in 8+6 (opgeteld: 14, dus je zou het als 2x 7/8e kunnen schrijven). Maar als ik naar de riff luister zou ik die eerder noteren als 8+6, dus een 8/8e maat gevolgd door een 6/8e maat. Vanaf het moment dat de riff weer herpakt en er weer over lepelman gepraat wordt gaat het ritme:

1 eh 2 eh 3 eh 4 eh
1 eh 2 eh 3 eh
1 eh 2 eh 3 eh 4 eh
1 eh 2 eh 3 eh

En vervolgens gaat het over in doodgewone 8/8e.

Dat brengt me er trouwens toe te melden dat men "lange" maatsoorten ook kan tellen als kortere maatsoorten.
1 eh 2 eh 3 eh 4 eh 5 eh is hetzelfde als
1 eh 2 eh 3 eh 4 eh 1 eh

Ik vind dit vooral handig bij snellere riffs. Op de een of andere manier is tot 4 tellen een stuk makkelijker dan tot 9 tellen ;)

gorgasm
3 maart 2007, 15:59
als ik je uitleg goe begrijp dna staat bv hoobastank; the reason is you in 4/4?

e!
3 maart 2007, 16:19
Eerste deel 7/8 - 8/8 - 7/8 - 8/8. Tweede deel 8/8. (http://www.puhchi.com/music/The%20Mutha%20(Live%20-%20Nu%20Of%20Nooit%20-%20128%20Kbps).mp3)



:gitarist:

e!
3 maart 2007, 16:25
(Hoezo plugge.. ? :D)

vox
4 maart 2007, 23:22
4/4 lekker ramones drum werk, een 4 kwarts maatje..

Henk_De_Wombat
4 maart 2007, 23:24
Dus als ik het goed begrijp, het getal aan de linkerkant van de / geeft aan hoeveel beats per maat, en het getal aan de rechterkant van de / geeft de interval tussen deze beats aan? Zo simpel is het?

Jimi Hendrix
5 maart 2007, 08:33
Ritme is niet het zelfde als tempo. Tempo is het aantal "beats per minute". Ritme is hoe je die beats verdeelt.

Wat jij ritme noemt, noem ik metrum.
't Ritme is dan wat in de noten gebeurt, dus als het ware bovenop 't metrum.

Gitaro
5 maart 2007, 08:54
Dus als ik het goed begrijp, het getal aan de linkerkant van de / geeft aan hoeveel beats per maat, en het getal aan de rechterkant van de / geeft de interval tussen deze beats aan? Zo simpel is het?

Als ik dat goed lees wel ja

4/4 is 4×1/4 noot (kwartnoot)
8/8 is 8×1/8 noot (achtste noot), hetzelfde als 4/4 dus
En zo id 5/4 = 5×1/4 noot. Makkie dus!Q

alsiemand hier mee wil oefenen, ik heb het goed geleerd door m'n nummers in guitarpro te schrijven. Zodra jeiets in 5/4 etc. hebt geschreven ben je er al een stuk gevoeliger voor. Dan luister je een liedje en vis je er met gemak de 5/4, 7/8 stukjes uit.

gorgasm
5 maart 2007, 12:31
Wat jij ritme noemt, noem ik metrum.
't Ritme is dan wat in de noten gebeurt, dus als het ware bovenop 't metrum.
wel ja kijk, ritme blijft tzelfde, maar in je ritme kan je uiteraard kwart, halve, volle, achtsten en zestienden spelen a volonté, maar je ritme blijft hetzelfde uiteraard :)

juist toch :)

maar ik hoor vaak niet in welke maat een nr staat omdat de drummer moeilijk doet of ik bekijk t op de verkeerde manier

e!
5 maart 2007, 14:48
Schijtziek wordt je d'rvan! Drummers die moeilijk doen... :sneaky:

intGod
5 maart 2007, 14:54
Als ik dat goed lees wel ja

8/8 is 8×1/8 noot (achtste noot), hetzelfde als 4/4 dus
En zo id 5/4 = 5×1/4 noot. Makkie dus!Q


Het is moeilijk uit te leggen, maar 8/8 is niet hetzelfde als 4/4. Het duurt wel even lang, maar het gevoel is anders. Zeggen dat 8/8 hetzelfde is als 4/4 is puur mathematisch en dan zou je even goed kunnen zeggen dat 4/4 1 is ;)

yanto
5 maart 2007, 17:08
Die maat verdeling slaat idd op een bepaalde feel. Waarschijnlijk kan een drummer het beter uitleggen.

4/4 is dus vier kwartnoten per maat. Dit is rechttoe rechtaan pop/rock.
Je accenten liggen op de tel, dit geeft een strakke feel.

Speel je iets in 8/8 dan heb je een lossere feel omdat je alle achsten benadrukt.
je telt dus niet strak in vieren maar in achtsten.
Een goed voorbeeld van een achtsten feel is een blues shuffle in 12/8
Hoewel je dit ook als een triolen feel kan zien omdat je vier groepjes van 3 hebt.
Luister maar eens naar het intro van Red House - Hendrix.

Deze benadering geld voor alle maatsoorten.
3/4 is een strak walsritme 6/8 is losser en geeft je ook daadwerkelijk het gevoel dat je in zessen telt en niet in drieën.

Het makkelijkste om het te doorgronden is om nummers te vinden met een constante maatsoort. Je leert dan vanzelf de feel van het nummer en dus ook de maatsoort te begrijpen.

Daarna kun je je op de complexere maatwisselingen storten.

intGod
5 maart 2007, 20:17
Plus het feit dat je met 8en vaak rythmisch wat meer kan dan met vierden.

vox
5 maart 2007, 22:44
Schijtziek wordt je d'rvan! Drummers die moeilijk doen... :sneaky:

haha.. ben ik ff blij dat ik een simpele drummer heb..