PDA

View Full Version : GCX basics aansluiten



conyo
1 maart 2007, 17:13
Hellup ! Ik heb na 4 maanden wachten eindelijk een GCX en Groundcontrol, rack, pedalpower, 10 meter kabel en een sloot pluggen om mijn 7 effectenpedalen en de switch van mijn top te automatiseren. Ik heb zon beetje alle forums al doorgesjokt maar het is duidelijk; jullie zijn allemaal lichtjaren verder gelet op jullie terminologie. De handleiding van de GCX is ook niet erg duidelijk op dit vlak , dus ik vraag het hier nog maar eens:
Hoe lus ik mijn 7 effectpedalen aan 7 loops in de gcx ? is dat een kwestie van alleen patchkabels koppelen aan de send en return gcx en in en out effect, of moet in daarnaast de in en out van diezelfde loop ook verbinden ? Ik zou verwachten dat dat niet nodig is, dat dat intern geregeld wordt, maar andere posts op deze site lijken dat tegen te spreken.
Kortom, wil ik 7 loops gebruiken voor effecten, moet ik dan achter 7x2 pluggen in mijn gcx hangen ? Of heb ik er 7x4 inhangen (7 patchkabels van in naar uit per loop). En guitar out is uiteindelijk het signaal wat eringaat al dan niet met de loops die aan of uit staan. Graag een korte jip en jannekereactie

frustie Conyo

morris
1 maart 2007, 23:51
Hellup ! Ik heb na 4 maanden wachten eindelijk een GCX en Groundcontrol, rack, pedalpower, 10 meter kabel en een sloot pluggen om mijn 7 effectenpedalen en de switch van mijn top te automatiseren. Ik heb zon beetje alle forums al doorgesjokt maar het is duidelijk; jullie zijn allemaal lichtjaren verder gelet op jullie terminologie. De handleiding van de GCX is ook niet erg duidelijk op dit vlak , dus ik vraag het hier nog maar eens:
Hoe lus ik mijn 7 effectpedalen aan 7 loops in de gcx ? is dat een kwestie van alleen patchkabels koppelen aan de send en return gcx en in en out effect, of moet in daarnaast de in en out van diezelfde loop ook verbinden ? Ik zou verwachten dat dat niet nodig is, dat dat intern geregeld wordt, maar andere posts op deze site lijken dat tegen te spreken.
Kortom, wil ik 7 loops gebruiken voor effecten, moet ik dan achter 7x2 pluggen in mijn gcx hangen ? Of heb ik er 7x4 inhangen (7 patchkabels van in naar uit per loop). En guitar out is uiteindelijk het signaal wat eringaat al dan niet met de loops die aan of uit staan. Graag een korte jip en jannekereactie

frustie Conyo

Hey COnyo,

Ik ken de GCX zelf niet, maar normaal gesproken hoef je alleen de ins en outs van elk pedaal aan te sluiten op de loop. Als het goed is zijn de loops allemaal intern doorverbonden. de outs op de gcx dienen bijvoorbeeld als aftakpunt mocht je twee verschillende ketens gebruiken, bijvoorbeeld een gedeelte voor je amp en de rest in je loop van de versterker.

Morris

Josdevos
2 maart 2007, 00:47
De GCX moet extern doorverbonden worden!

conyo
2 maart 2007, 00:47
Ja, dat leek mij ook het meest logische, echter onderstaand verhaal, ooit gepost, wekt de indruk dat het anders zou zijn:

''Hmmm... Even mijn setup met de GCX en Ground Control meedelen:
(loops gcx zijn erbij vermeld...)

Gitaar - Wah (los, tussen gitaar en gcx) - van daar naar input gcx - Phaser (gcx loop 1) - RC Booster (gcx loop 2) - Tubescreamer (gcx loop 3) - output gcx loop 3 naar Input amp - dan van send van amp (amp's loop !) naar input gcx loop 4 - equalizer (gcx loop 4) - boostpedaal (Raf Moab, Muther of all boosts van FX-Engineering) (gcx loop 5) - ISP Decimator (gcx loop 6) - van output gcx loop 6 naar input Intelliverb (deze zit dus NIET in de gcx loops !) - van de output van de Intelliverb terug naar de return van mijn amp's loop.

En klaar...
(Waar ik niets vermeld, volgen de loops elkaar natuurlijk gewoon op: van de output van de ene loop naar de input van de volgende dus...)

Met name deze laatste zin zet me op het verkeerde been denk ik, maar goed, ik ga es e.e.a. proberen met alleen de send en return, dank voor je reactie...

boss
2 maart 2007, 00:49
Inderdaad, wat jos ook al zegt.
De loops van de GCX zijn intern NIET doorverbonden.
Je moet dus om een keten te maken telkens:
Signaal naar input loop
send-return naar fx in-out
Output loop naar input volgende loop

Dus patchkabeltjes tussen de loops.

conyo
2 maart 2007, 00:51
dus jos (en boss), jij zegt dat het anders moet, zoals omschreven in het verhaal ? Vertrekpunt is dus de in van loop 1 ? Wat is wijsheid in dat geval, de gebufferde gitaar out gebruiken achter en die naar loop 1 in ?

Josdevos
2 maart 2007, 00:52
De GCX moet extern doorverbonden worden!

Sterker nog, als je de feedthru's vooraan gebruikt, moet je ook de outputs van die feedthrus naar de input van de eerste loop doorverbinden, de gebruikte loops met elkaar verbinden, en de output van de laatste loop terug verbinen met de feedthru naar voor.

Persoonlijk gebruik ik de feedthrus niet omdat de buffer niet zo goed klinkt als de Axess buffer die ik ook gebruikt, en verbind de input van de eerste loop en de output van de laatste loop door naar in en outputs op mijn interface.

Josdevos
2 maart 2007, 00:54
dus jos, jij zegt dat het anders moet, zoals omschreven in het verhaal ? Vertrekpunt is dus de in van loop 1 ? Wat is wijsheid in dat geval, de gebufferde gitaar out gebruiken achter en die naar loop 1 in ?

Inderdaad, als je inputs vooraan wil gebruiken!

conyo
2 maart 2007, 00:57
okay, er valt een hoop op zn plaats, ik ga es druk kabels trekken...Bedankt allemaal ! Kan ik me dan vast gaan bijten op de groundcontrol...

cheers

boss
2 maart 2007, 01:03
Hou vol conyo, de aanhouder wint.
Het is even wennen in het begin, maar uiteindelijk valt alles op z'n plek. :)
Ik ben hartstikke tevreden met mijn GCX met Ground Control Pro setje.
Maar wordt nu wel nieuwsgierig naar het verschil met de Axess buffer na de opmerking van Jos...

Josdevos
2 maart 2007, 01:07
Hou vol conyo, de aanhouder wint.
Het is even wennen in het begin, maar uiteindelijk valt alles op z'n plek. :)
Ik ben hartstikke tevreden met mijn GCX met Ground Control Pro setje.
Maar wordt nu wel nieuwsgierig naar het verschil met de Axess buffer na de opmerking van Jos...

Axess, Masotti, andere buffer of goeie buffer in pedaal, 't maakt niet énorm veel uit, ze zullen bijna altijd beter zijn als de buffer op de Gitaarinput van de GCX ,hoewel ik de Axess toch boven de Masotti verkies. Maar dat is 100% een smaakkwestie. Ik vond de Masotti iets smoother klinken en de Axesss iets meer punch in't midden hebben.

conyo
2 maart 2007, 01:22
stel ik kom tot de ontdekking dat die buffer niet jé is en ik ga bv voor zo'n massotti (black box geloof ik hé, of iedere andere), waar laat ik hem dan in de keten ? laatste out naar versterker ?

morris
2 maart 2007, 08:40
GCX alleen extern door te verbinden? Wat een baggerapparaat :)
Kost je toch al een stuk of 14 neutriks extra, kun je ook een fatsoenlijke switcher voor kopen :angry:

Morris

LordRiffenstein
2 maart 2007, 09:41
GCX alleen extern door te verbinden? Wat een baggerapparaat :)
Kost je toch al een stuk of 14 neutriks extra, kun je ook een fatsoenlijke switcher voor kopen :angry:

Morris

Iemand die kan solderen en wat tijd heeft, kan hem intern doorverbinden natuurlijk. Ik weet niet waar jij Neutriks koopt maar daar haal je geen overpriced Danish POS voor in huis :seriousf: :seriousf:

BeeJee
2 maart 2007, 13:01
Echt suf dat je die loops moet doorverbinden, puur bezien vanuit de loopfuncties (waar volgens mij 95% hem voor gebruikt). Niet echt een briljant design als je het mij vraagt. Als ik ooit ga upgraden wbt. mijn Kitty Hawk (die kan nl. niet met cc's overweg. Wat ook redelijk suf is, by the way, maar voor het geld mag ik niet klagen 8-) ), dan valt de GCX daardoor al af voor mij. denk dat ik tzt. maar voor de Ernst Grasshopper ga, past goed bij mijn Rover en Traveller, of als Masotti die Looprail nou eens CC-compatible maakt, dan lijkt me die ook zeer interessant.

LordRiffenstein
2 maart 2007, 13:10
Echt suf dat je die loops moet doorverbinden, puur bezien vanuit de loopfuncties (waar volgens mij 95% hem voor gebruikt). Niet echt een briljant design als je het mij vraagt. Als ik ooit ga upgraden wbt. mijn Kitty Hawk (die kan nl. niet met cc's overweg. Wat ook redelijk suf is, by the way, maar voor het geld mag ik niet klagen 8-) ), dan valt de GCX daardoor al af voor mij. denk dat ik tzt. maar voor de Ernst Grasshopper ga, past goed bij mijn Rover en Traveller, of als Masotti die Looprail nou eens CC-compatible maakt, dan lijkt me die ook zeer interessant.

Ik vind het design juist briljant want de GCX heeft zo nog tal van andere mogelijkheden. Ik heb zo bv 6 loops in gebruik voor pedalen, 1 loop in gebruik om de output van mijn SPX te muten en eentje om de kanalen op mijn Carr te switchen. Ik denk niet dat er nog toestellen zijn die dat kunnen tenzij een Switchblade die minstens dubbel zo veel kost.

Riffcrusher
2 maart 2007, 13:19
Euh,... Hier heb je hopelijk ook iets aan:
(volgorde van pedalen en zo, voor de amp, in de loop,...)

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=85359

Cheers !
Jo D.

Josdevos
2 maart 2007, 13:24
Ja ik vind de GCX eigenlijk wel best perfect voor wat hij moet doen, en klinkt oké. Minpuntjes zijn wel de luidruchtige adaptor die je overal vandaag moet houden in je rack, en de mindere buffer, maar daar zijn oplossingen voor!

Ik gebruik op't moment ook 2 switches om m'n amp te schakelen...

IMO beste value for money 2dehands... De mijne was 325 EUR.

morris
2 maart 2007, 13:39
Ik vind het design juist briljant want de GCX heeft zo nog tal van andere mogelijkheden. Ik heb zo bv 6 loops in gebruik voor pedalen, 1 loop in gebruik om de output van mijn SPX te muten en eentje om de kanalen op mijn Carr te switchen. Ik denk niet dat er nog toestellen zijn die dat kunnen tenzij een Switchblade die minstens dubbel zo veel kost.

Of een Danish P.O.S. natuurlijk ;)

FrankC
2 maart 2007, 18:33
Axess, Masotti, andere buffer of goeie buffer in pedaal, 't maakt niet énorm veel uit, ze zullen bijna altijd beter zijn als de buffer op de Gitaarinput van de GCX ,hoewel ik de Axess toch boven de Masotti verkies. Maar dat is 100% een smaakkwestie. Ik vond de Masotti iets smoother klinken en de Axesss iets meer punch in't midden hebben.

Jos,

De belangrijkste functie van de buffer is toch dat hij alles laag ohmig maakt? Vind je het verschil in kwaliteit zo groot dat je daarom de GCX niet gebruikt?

M.a.w. waarom vind je de GCX buffer zo slecht? Ik ben er dik tevreden mee maar heb niet het vergelijkingsmateriaal wat jij tot je beschikking hebt.

boss
2 maart 2007, 18:51
Voor diegene die een soldeerbout kunnen vasthouden, en het aandurven...
Zo maak je de loops van de GCX intern WEL verbonden:
http://users.adelphia.net/~chunk814/images/GCXGrounds.JPG
Dit komt van HRI vandaan. Hier de bijbehorende tekst:
Here's a pic of an applied ground bus.
Note that connecting all the grounds does NOT eliminate the potential for ground loops... in fact it does just the opposite. If you have any loops that are post-preamp, then do not tie those grounds to grounds in loops which are pre-preamp. I have loop 7 & 8 after the preamp... you can see a break in the wire between loop 6 & 7.

DMC internally lifted the ground on the return of each loop to prevent ground loops. This pic shows the return is isolated from the large solder plane of each loop.

conyo
4 maart 2007, 15:29
Heren,

gelukt, het werkt op hoofdlijnen, leek erger dan het was...Heb nog een paar probleempjes te tackelen; allereerst klinkt de compressor (gewoon een ordi boss ding) wel heel erg kut nu, hij kraakt als de ziekte, moet hem er eens uithalen en kijken of het niet aan het apparaat zélf ligt. Of is dit een typisch probleem als er iets met de voeding niet goed zit ?

De voedingskabels zal ik maar allemaal gaan inkorten om geen onnodige spaghetti te hebben. Ook wat goeie tips over gelezen binnen de rack-topics, Gelukkig hebben een aantal apparaten eurostekkers female achterop waardoor ik zonder gedoe een aantal korte eurostekkers kan maken.

Heb ik nog één ding; ik heb nu 8 loops in gebruik, tw 7 pedaaltjes en 1 switch voor mijn tweekanaals top. Ik heb dus geen mixer en toestanden ertussen zitten, geen preamps en weet ik wat al, maar ik zou toch graag het signaal willen muten om te kunnen stemmen (Korg racktuner). En het liefst dit ook via de Groundcontrol bedienen.

Zijn hier oplossingen voor te verzinnen zonder dat ik een pedaal eruit hoef te gooien ? In dat geval heb ik een racktuner te koop.

boss
4 maart 2007, 21:08
Heren,
Heb ik nog één ding; ik zou toch graag het signaal willen muten om te kunnen stemmen (Korg racktuner). En het liefst dit ook via de Groundcontrol bedienen.

Zijn hier oplossingen voor te verzinnen zonder dat ik een pedaal eruit hoef te gooien ? In dat geval heb ik een racktuner te koop.Nou verkopen dan die racktuner :)
Als je die tuner nu aansluit in loop 8 net als de overige 7 loops, maar dan zonder een return naar die loop.
Wat is dan het resultaat als je loop 8 activeert denk je....??? Precies, geen geluid ;)

conyo
4 maart 2007, 23:48
nou Boss, ik hoopte oorspronkelijk dat ik op één of andere manier het signaal kon muten middels een te maken preset op de groundcontrol. Gaandeweg lijkt mij dit géén haalbare kaart aangezien er dan nog altijd een droog kanaal doorheen loopt. Mochten er toch alternatieven zijn hoor ik het graag, anders ga ik weer gewoon via een pedaaltuner aan de slag; in dat geval kan ik het hele rack op z'n Leenderts H's verstoppen achter mijn top en cab. Da's dan het voordeel. Aan de andere kant; ik wilde juist van mijn pedalen af en zo blijf ik aan het klooien; zit ik behalve een Wah met een pedaaltuner te klooien terwijl de verbindingen tussen m'n loops bestaan uit jawel: patchkabeltjes, tís op zo'n dag dat je gaat denken: waar is m'n minst nu ? Niet in de buffer dus......

Maar goed, jouw oplossing is feitelijk dat ik loop 8 zowel gebruik voor latching switch tbv schakelen kanaal als een ingang voor signaal tuner: ik ga het morgen eens uitproberen, maar op dit moment valt het kwartje nog niet helemaal...cheers

ruezzz
5 maart 2007, 11:10
Als je die tuner nu aansluit in loop 8 net als de overige 7 loops, maar dan zonder een return naar die loop.
Wat is dan het resultaat als je loop 8 activeert denk je....??? Precies, geen geluid

sluw plan....

boss
5 maart 2007, 17:31
nou Boss, jouw oplossing is feitelijk dat ik loop 8 zowel gebruik voor latching switch tbv schakelen kanaal als een ingang voor signaal tuner: ik ga het morgen eens uitproberen, maar op dit moment valt het kwartje nog niet helemaal...cheersAch ja, je had loop 8 al in gebruik voor je amp... even overheen gelezen. :(
Maar nee, ik bedoelde dus niet dat je met loop 8 beide kon doen. Dat is fysiek ook niet mogelijk denk ik.
mmmm, moet toch wel iets op te verzinnen zijn....

BeeJee
26 april 2007, 12:21
Aantal posts terug gaf ik aan het design wat 'suf' te vinden, maar ik ben toch overstag gegaan voor de GCX. Grootste voordeel voor mij is dat je zonder problemen zowel pre- als postloops kunt maken. Ik gebruik een Rover als preamp, met een zwik seriele en parallele loops aan boord waar je akelig van wordt. Kan deze post-gain met de GCX natuurlijk perfect gaan benutten. Nu maar hopen dat ik alles goed bekabeld krijg, want de jacks zitten wel dicht op elkaar op de GCX (kan ook niet anders). Kortom, wordt weer klussen de komende weken :)