PDA

View Full Version : Fusion: studio-opname van afgelopen week



Jimi Hendrix
1 maart 2007, 16:08
deze week wat eigen werk opgenomen met een leuke band,
hierbij een gitaarsolo + eindthema/drumsolo van een van mijn liedjes.
ruwe mix. excuses voor de techniek-slordigheidjes af en toe, maar ja dat krijg je als je live/tegelijk speelt/improviseert he. Maar goed, ik post 't niet voor niets: ben er zelf behoorlijk tevreden mee.

gear: Suhr tele (2 humbuckers) door Egnater MOD100 (voxmodule). Bag-End 1x12, Beyer M88 mic.
delaytje toegevoegd na de opname.

hopla (http://www.jurgenburdorf.nl/1.mp3)


EDIT: de mix is klaar en is hier (http://www.gitaarnet.nl/forum/showpost.php?p=1284019&postcount=19) te vinden.

Tristan
1 maart 2007, 16:29
Ik hoor er weinig slordigheden in moet ik zeggen, ik hoor wel dat je af en toe moet nadenken waar je zit, vandaar dat je timing of beginnoten op sommige punten wat anders klinkt of klinken, dat heb ik zelf ook vaak als ik live een solo speel, maar dat is echt ontzettend mierenneuken hoor...
Goede solo, lekker los gespeeld vind ik...

De gitaarsound vind ik iets minder, een beetje klinisch en misschien ook ietwat dun, het is wel precies in het Fusion straatje, dus voor het doel is het geluid goed, alleen ben ik zelf niet zo'n liefhebber van dat soort sounds...
De Rhodes, of liever gezegd, het Rhodes achtige geluid vind ik ook een beetje zoetjes en dunnetjes, maar ja, zoals ik al zei, it fits the bill...

Het einde gaat wel een beetje lang door naar mijn idee, dat is een beetje saai, misschien dat je daar nog wat overdubs kan doen met dalende melodische lijnen, of misschien is die drumsolo gewoon saai of het akkoordenschema waarover het gaat te kort, ik weet het niet precies, maar daar zou ik nog wat mee doen...

Het klinkt goed hoor, ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het hele nummer, aangezien dit alleen het einde is kan ik er weinig chocola van maken hoe het nummer nu in elkaar steekt, maar dit gedeelte klinkt in ieder geval tof...
Doet me een beetje denken aan Tony Williams Lifetime met Allan Holdsworth wat betreft progressie, eigenlijk redelijk Poppy maar dan toch best tricky omdat sommige akkoorden je een bepaalde kant op duwen en aan de andere kant toch open genoeg om een beetje los op te gaan, dat vind ik zelf ook altijd de leukere schema's om op te soleren...

Jimi Hendrix
1 maart 2007, 16:33
Ik hoor er weinig slordigheden in moet ik zeggen, ik hoor wel dat je af en toe moet nadenken waar je zit, vandaar dat je timing of beginnoten op sommige punten wat anders klinkt of klinken, dat heb ik zelf ook vaak als ik live een solo speel, maar dat is echt ontzettend mierenneuken hoor...
Goede solo, lekker los gespeeld vind ik...

De gitaarsound vind ik iets minder, een beetje klinisch en misschien ook ietwat dun, het is wel precies in het Fusion straatje, dus voor het doel is het geluid goed, alleen ben ik zelf niet zo'n liefhebber van dat soort sounds...
De Rhodes, of liever gezegd, het Rhodes achtige geluid vind ik ook een beetje zoetjes en dunnetjes, maar ja, zoals ik al zei, it fits the bill...

Het einde gaat wel een beetje lang door naar mijn idee, dat is een beetje saai, misschien dat je daar nog wat overdubs kan doen met dalende melodische lijnen, of misschien is die drumsolo gewoon saai of het akkoordenschema waarover het gaat te kort, ik weet het niet precies, maar daar zou ik nog wat mee doen...

Het klinkt goed hoor, ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het hele nummer, aangezien dit alleen het einde is kan ik er weinig chocola van maken hoe het nummer nu in elkaar steekt, maar dit gedeelte klinkt in ieder geval tof...
Doet me een beetje denken aan Tony Williams Lifetime met Allan Holdsworth wat betreft progressie, eigenlijk redelijk Poppy maar dan toch best tricky omdat sommige akkoorden je een bepaalde kant op duwen en aan de andere kant toch open genoeg om een beetje los op te gaan, dat vind ik zelf ook altijd de leukere schema's om op te soleren...

het begin (2x thema + rhodessolo) heb ik weggelaten om maar meteen met de deur in huis te vallen. Ik verwacht nog wat akkoordjes ofzo over te dubben (met zo'n DI'd chorus sound, om het plaatje compleet te maken haha).
Wat mij betreft is de gitaarsound onverwacht Holdsworthachtig, dat is op zich geen grote invloed van me... ken wel veel van hem.
Hoewel ik bij de harmonieën van 't thema wel ben geïnspireerd door 't nummer Dodgy Boat van de Holdsworth-plaat Wardenclyffe Tower.
't zijn vnl. drieklanken maar 't moduleert alle kanten op, componeren is leuk maar er daarna overheen spelen... :seriousf:

Van dezelfde sessie heb ik ook een smeriger funky nr. met wahwah (verder dezelfde gear), maar ik denk dat ik die niet post, is niet door mij geschreven...
't nummer dicteert op een bepaalde manier toch de sound die je maakt.

Het is trouwens een echte rhodes (markI) maar DI opgenomen, misschien nog ff door een buizenbak halen.

Tristan
1 maart 2007, 16:54
Bij de tweede en derde keer luisteren merk ik helemaal geen slordigheden meer op moet ik zeggen, het is gewoon een verdomd goede solo hoor, lekker los en duidelijk geimproviseerd, zo hoort het ook, de melodische lijnen worden mooi doorgezet op de volgende akkoorden, volgens mij had je inspiratie... :D

Een Holdsworth achtige sound, misschien wel een beetje, maar je hebt er duidelijk meer tophoog en een ander soort gain (ik weet niet precies hoe ik het moet omschrijven) inzitten, wat minder kussenachtig als bij Holdsworth, ik hoor er ook wel meer belletjes in dan bij Holdsworth...

Wardenclyffe Tower heb ik niet, maar ik hoorde inderdaad ook duidelijk die drieklanken op verschillende (vaak omhoog gaande) baslijnen en dat is naar mijn idee echt zo'n stijlkenmerk van die Holdsworth/Williams Lifetime dingen, van wel meer 70's Jazz/Rock of Fusion trouwens...

Het nummer dicteert de sound die je maakt is wel een waarheid inderdaad, wat dat betreft klopt het allemaal precies, voor mijn smaak zou er wat meer ballen in de sound mogen, het mag wel iets rauwer, maar het is maar net wat je bedoeling is natuurlijk...

Die drumsolo vind ik trouwens wel echt saai, ook bij de tweede en derde keer luisteren, niet dat het slecht is ofzo, maar er zit geen (ritmisch) idee in, het is voornamelijk een beetje een snel geroetsj om dan weer op een bepaald punt uit komen, ik hoor er weinig ritmiek in...
Ga je daar nog overdubs doen of gaan jullie met dat eindstuk nog wat doen?

Heb je trouwens een tremolo op je Tele zitten?
Ik hoor je toch duidelijk een aantal noten met je tremolo opduwen heb ik het idee... :D

Jimi Hendrix
1 maart 2007, 17:00
Heb je trouwens een tremolo op je Tele zitten?
Ik hoor je toch duidelijk een aantal noten met je tremolo opduwen heb ik het idee... :D

ja, maar de enige keer dat ik 'm gebruik is op de E in het thema (dive).
Qua sound: 't karakter blijft dan toch een tele (bijtend tophoog) door die voxmodule.

hmm die losse snaren en dat snelle gerommel irriteert me wel en de laatste 8 maten kakken wat in, naja.... perfectie in de kunst?!?!?

ik ga niet editen in de drumsolo denk ik, of er moet zo'n Holdworth-eindje met een biertap komen.

Tristan
1 maart 2007, 17:29
Ah grappig, ik dacht dat ik je die tremolo ook nog ergens anders hoorde gebruiken, maar misschien waren dat inderdaad losse snaren ofzo, ik vond het wel cool klinken, gebeurt mij ook altijd wel een keer, klinkt misschien wat rommeliger maar de noten waren niet vals ofzo, dus het paste wel bij het geheel...
Qua sound hoor ik er inderdaad toch wel iets van Tele door een Vox in...
Holdsworth einde met biertap?
Mwa, die drumsolo is wel okee hoor, maar hij had eigenlijk moeten eindigen bij dat drie over vier stuk heb ik het idee, volgens mij was dat ergens ook de bedoeling van de drummer...

EDIT:
Je zou kunnen overwegen om hem gewoon uit te faden, het is misschien wel een wat lullige oplossing, maar het kan wel...
Wat betreft de Rhodes, ik hoor wel dat het een echte Rhodes is, of ergens had ik wel het idee dat het zo was, maar hij klinkt gewoon een beetje muffig volgens mij, ik hoor de tines niet zo goed, hij is niet zo lekker crispy zoals je dat wel bij Hancock en die gasten hoort, of misschien heeft de toetsenist gewoon niet zo hard aangeslagen, dat kan ook...
Hebben jullie toevallig opgenomen bij Lex Tanger in de Dudok studio (CvA)?

Jimi Hendrix
1 maart 2007, 17:46
Holdsworth einde met biertap?


City Lights op de CD Secrets
of (nog flauwer) 't eindje van Five to Ten op Wardenclyffe Tower

Tristan
1 maart 2007, 18:08
Oh ja, op Secrets heb ik inderdaad weleens een keer zoiets gehoord, maar zat dat niet in het intro ofzo?
Die plaat heb ik trouwens niet, het is wel een hele goeie plaat, maar ik vind dat er toch net iets te veel Synthaxe op staat en daar heb ik helemaal niets mee, daarom heb ik Sixteen Men of Tain gekocht, daar staan een aantal fantastische nummers en gitaarsolo's op die zeker zo goed zijn als een aantal nummers op Secrets, mijn favoriete Holdsworth plaat tot nu toe...

Jimi Hendrix
1 maart 2007, 18:22
Oh ja, op Secrets heb ik inderdaad weleens een keer zoiets gehoord, maar zat dat niet in het intro ofzo?
Die plaat heb ik trouwens niet, het is wel een hele goeie plaat, maar ik vind dat er toch net iets te veel Synthaxe op staat en daar heb ik helemaal niets mee, daarom heb ik Sixteen Men of Tain gekocht, daar staan een aantal fantastische nummers en gitaarsolo's op die zeker zo goed zijn als een aantal nummers op Secrets, mijn favoriete Holdsworth plaat tot nu toe...

ja die is super, wardenclyffe tower is ook meesterlijk (wel veel synthaxe, maar dat kan ik wel hebben), hard hat area ook wel en de solo van Metal Fatigue, ongelooflijk.

Tristan
1 maart 2007, 18:46
Ik kan die Synthaxe ook wel hebben hoor, maar ik vind die solo's dan altijd zo vreselijk saai, er zit zo weinig expressie in en dan die combinatie met die idiote lijnen en tonen die Holdsworth er meestal uithaalt dan wordt ik er al gauw een beetje gek van...
Metal Fatigue vind ik vreselijk, die zanger alleen al, en die gitaarsound, klinkt i.m.o. echt nergens naar, maar het kan best dat er goede solo's op staan, daar ben ik niet echt aan toegekomen moet ik eerlijk zeggen... :D

EDIT:
Over de ruwe mix, van mij zouden de bas en (vooral) de drums wel wat harder mogen in de mix, misschien dat die drumsolo dan ook wat beter doorkomt, ik heb het idee dat het ook een beetje aan de balans ligt van het geheel dat het bij de drumsolo een beetje inzakt...

Das Schaap
1 maart 2007, 20:58
Je hebt van die mensen waarbij het altijd leuk is als ze wat posten omdat je eigenlijk allang nieuwsgierig bent naar het bijbehorende niveau.

Uiteraard vast niet je top, maar das altijd een mooie indicatie van iemands kunnen.


Gitaargeluid vind ik ook het nèt niet, maar verder vind ik het geheel best geinig.
Het mag soms wel iets minder safe nog hoor, maar voor een improvisatie+thema is het zeer netjes.

En ook wellicht leuk mee te delen hoe je de rest hebt opgenomen ? ;)

Jimi Hendrix
1 maart 2007, 21:04
En ook wellicht leuk mee te delen hoe je de rest hebt opgenomen ? ;)

bas: BSS-DI naar amek DMCL preamp
rhodes: klote-DI door focusrite red.
drums (de nieuwe DW-kit van de drummer):
- overheads: 2x Schoeps CMC4/MK5 door Focusrite Red-preamps
- snare: beyer M201 door GML2032 (haartje hoog erbij rond 8khz, bell)
- kick: Audiotechnica ATM25 door amek
- toms: e604 door klotepreamps :cheerup:

de red had ik gehuurd, ben er niet wild van (beetje te 'donker' klinkend naar mijn smaak, bleek vooral bij de zangeres die een dagje later haar ding kwam doen).
en over op de top van m'n kunnen spelen:
ik ben een enorme generalist, dus je zult me in veel stijlen hopelijk goed horen spelen, maar een 'echte virtuoos' in een bepaalde stijl ben ik niet.
verder is wat je hier hoort zo'n beetje de derde keer dat we't nummer spelen op de eerste dag dat de rest van de band het voor z'n neus kreeg (we hadden de opnames niet voorbereid...), soloschema had ik die ochtend verzonnen, dus de changes zijn nog vers.... r'n'r!

@Tristan: echt mixen moet ik nog doen, verder is't niet opgenomen bij of door Lex Tanger maar door mijzelf in een gehuurde ruimte in Utrecht (wel zo'n zelfde soort drumhok als Lex heeft). De eerste keer dat mijn gitaar naar mijn smaak OK klinkt bij Lex Tanger moet nog plaatsvinden.... terwijl ik er toch wel een keer of vijf als huurling heb opgenomen... ben sowieso nooit zo wild van alles wat uit die studio komt, behalve dan straight ahead jazz.

Tristan
1 maart 2007, 22:00
Ik vind het wel knap hoor, s'ochtends het akkoordenschema verzinnen en er dan s'avonds zo'n solo overheen spelen...

De reden dat ik dacht dat het misschien bij Lex opgenomen was, was omdat de Rhodes via een DI opgenomen was en het een beetje muffig klinkt, dat is bij Lex ook vaak zo, vandaar de vraag...
Wat betreft Straight Ahead Jazz heb ik wel mooie dingen uit zijn studio horen komen hoor, die andere dingen, tsja, ieder mens zijn vak natuurlijk...
Ik neem regelmatig in die studio op, dat is een vast onderdeel van het programma op de Pop afdeling, maar dan wel met andere producers en dat bevalt best okee, het is niet slecht ofzo...
Misschien moet de toetsenist eens naar zijn Rhodes laten kijken, even alles opnieuw afstellen ofzo, het mag wel wat crispier, je mag de tines wel wat beter horen naar mijn idee, of het ligt natuurlijk aan de DI, dat kan ook, dat kan ik van hier af natuurlijk niet beoordelen...
Het schijnt overigens wel een lastig karweitje te zijn om zo'n Rhodes af te stellen, niet iedereen kan dat even goed...

strat 91
1 maart 2007, 22:31
ik vind dit zo chill he dit soort solo's en helemaal als ze zo goed zijn. alleen ik zou dit ook best graag willen gaan leren maar met wat en waar moet ik beginnen dan. en wat zijn wat chill fusion nummers?

Tristan
1 maart 2007, 23:37
Tsja, hoe leer je zoiets?
Het beste is gewoon met cd's meespelen dwars door de solo's heen, misschien nog een beetje uitzoeken wat ze daar spelen, maar vooral luisteren en net zo lang proberen totdat je zelf een aantal lijnen hebt gevonden die goed werken...
Het moet gewoon in je oren komen, op een gegeven moment heb je het gevoel te pakken en dan kan je de dingen wat meer los gaan laten...
Uiteindelijk moet je gewoon ervoor gaan, tenminste, dat is meestal wat ik probeer te doen, ik probeer het stuk zo goed te kennen en horen in mijn hoofd dat ik er niet meer over hoef na te denken, maar het kan dan altijd nog mis gaan hoor, het is en blijft een momentopname...
Een van de belangrijkste dingen is ook om fouten te kunnen oplossen, dus om je lijn door te zetten en iets met je fout te doen, daar herken je misschien pas echt de ware meesters in...

VHsologitarist
2 maart 2007, 01:21
sjezus wat vet om zo te kunnen spelen!!

klasse!!
grtz
Fer

Jimi Hendrix
2 maart 2007, 08:14
ik vind dit zo chill he dit soort solo's en helemaal als ze zo goed zijn. alleen ik zou dit ook best graag willen gaan leren maar met wat en waar moet ik beginnen dan. en wat zijn wat chill fusion nummers?

mijn aanpak om dit soort dingen erin te krijgen is eerst alleen 'goede' noten proberen te spelen. dus noten die 100% passen over de akkoorden, dan gaat op een bepaald moment het schema echt in je hoofd en in je vingers zitten...
dus begin met oefenen van het spelen/verbinden van akkoordtonen ipv toonladders.
kan ook op een schemaatje als C-F-G.

Per akkoord wordt 't dan op z'n veiligst vaak 1-2-3-5, dus op 't C-akkoord: C-D-E-G. evt. ook een 6 erbij (A). Voor de kenners: de typische 'Giant Steps'-patroontjes kun je hier goed op kwijt.
Als je 't wat beter hoort kun je een 4tje oplossen naar de 3 of wat meer chromatische leidtonen gaan gebruiken... maar goed 't is een lange weg.

Verder kun je voor 't idioom echte gitaarfusion luisteren (holdsworth, gambale, scott henderson etc) maar dat doe ik bijna niet, luister liever oudere jazz (coltrane, miles) en modernere klassieke muziek (bartok vind ik te gek) laat je ook wennen aan andere dan ladiela melodieën.

Voor de liefhebbers hierbij het schema:
EDIT: De B in maat 6 is een Fm geworden.
http://www.jurgenburdorf.nl/schema.JPG

thefox
2 maart 2007, 09:51
Moddervet :) Precies mijn straatje muziek. Zit de laatste tijd veel Upside Downside van Mike Stern... Ben zelf nog niet zo ver met improviseren enzo, maar als ik aangenomen wordt en vier jaar de kans krijg om alleen maar met muziek bezig te zijn...! :P Cool hoor

Jimi Hendrix
25 mei 2007, 14:41
dan hierbij de min of meer definitieve mix: (paar kleine balansdingetjes en de rhodes wat meer stereo maken) van het hele nummer.
Holadiejee (http://www.jurgenburdorf.nl/audio/TheSlasher.mp3)

EDIT: voor de bakker, 't is nu de definitieve versie.

Gert-Jan
25 mei 2007, 16:58
Ik vind dit retegoed!!! Knap hoe je 'door' de accoorden heen speelt en het lijkt me geen gemakkelijke progressie. Lekker hoor. Sound is best ok vind ik.

Bosch
25 mei 2007, 18:49
Ik hou het wat korter dan de meeste voorgaande replies: heerlijk om te luisteren. Sterker nog, hier kan ik de hele avond wel naar luisteren. Mooie drums(olo) ook.

MartijnB
26 mei 2007, 11:53
Knap gespeeld, je weet duidelijk waar je mee bezig bent. Ben benieuwd naar meer!

jaspie
26 mei 2007, 14:23
top werk, echt heerlijke gecontroleerde losse solo stijl.

Jimi Hendrix
27 mei 2007, 00:49
dank voor jullie reacties!
binnenkort post ik nog wel eens wat.

Bloodline
27 mei 2007, 10:52
Jezus dit vindt ik zo geweldig hae:
Fusion. Ik kan het zelf echt totaal niet.
Weet geen eens akkoorden schema's ervoor :(