PDA

View Full Version : Buizen of transistor versterker?



Stratoman
2 januari 2003, 19:46
Hoi allemaal,
Zoals waarschijnlijk bekend is zweren de meeste gitaristen op dure buizenamps als het gaat om een vette overdrive-sound (dus niet die rafelige scheerapparaat-imitaties uit de Boss- en andere pedaaltjes). Ik speel op een Fender USA Stratocaster en heb diverse Marshall buizenamps gehad, juist voor die mooie lead-sound. Sinds kort heb ik een piepkleine Roland Cube 15 versterker, nieuw voor 125.- Euro. Uit dat ding haal ik echt elke sound die ik wil hebben, van warme blues tot woeste heavy metal, en totaal niet rafelig, het klinkt gewoon vet goed. Dus een goede sound moet niet altijd duur zijn, je kan maar beter een goede gitaar kopen. De Cube amps zijn er ook in 30 en 50 watt uitvoering.
Oh ja, ik wordt NIET betaald door Roland voor dit bericht(jammer, anders had ik de 50 watt amp kunnen kopen).
Groeten,
Stratoman

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Stratoman op 2003-01-02 19:51 ]</font>

green_day
2 januari 2003, 20:03
.. dus?

the sure thing
2 januari 2003, 20:23
... Dat er ook een 50Watt versie is, wist ik niet. Wat moet 'ie kosten?

Anders Destium
2 januari 2003, 20:24
Voor het geld leuke dingen idd, maar om het nou te vergelijken met een Line-6 amp, neuh!

En dit hoort bij versterkers thuis!

BLOK182
2 januari 2003, 20:29
Het probleem met buizenbakken is dat je ze flink hard moet zetten, daarom is het vergelijken met een Cube 15 erg moeilijk. Natuurlijk is zo'n cube voor thuis te oefenen een heel fijn dingetje, maar ik denk dat een buizenversterker in bandsituatie en live veel beter klinkt.

the sure thing
2 januari 2003, 20:32
.... Volgens de site van ROland bestaat er helemaal geen 50Watt versie!!!!!!!!!!!!!

Electrical Storm
2 januari 2003, 20:38
Ik heb zelf een Marshall MG30DFX, een transistorversterker met een wattage van 30 en 4 digitale effecten. Ik ben er ook super-tevreden mee, en ook op harmony-central was iedereen er positief over; Werkelijk ieder geluid kan er wel uit worden gehaald. Hij heeft één of ander ingebouwd elektronisch circuit waardoor optioneel een veel dieper geluid kan worden 'ingeschakeld' (bijna te vergelijken met het geluid van een buizenamp). Het enige minpuntje van mijn amp: De distortion klinkt super wanneer gain volop open staat, maar wanneer ik de gain-knop terugdraai loopt de hoeveelheid distortion niet echt helemaal soepel terug. Ik denk dat je zoiets altijd wel zal blijven houden met transistorversterkers. Maar voor de prijs die ik ervoor heb betaald ben ik echt meer dan tevreden.

Lacrymosa
2 januari 2003, 20:48
1 standpunt, 1 woord, 1 argument........Koch...

CheerS!!

michielv
2 januari 2003, 20:56
Transistor.

Khep zelf jarenlang op verschillende soorten buizenversterkers (Orange, Fender) gespeeld en dat klonk allemaal geweldig. Maar die dingen wegen ook lood en een grote versterker (voor live) is thuis nix en andersom en twee versterkers is weer erg duur..

Een tijdje terug heb ik 2e hands een prachtige Fender transistor versterker gekocht en ik haal er alles uit wat ik wil hebben, op alle volumes. Nog een groot voordeel: het is enorm draagbaar en een stuk minder lomp.

Khad nooit gedacht dat ik het zou zeggen maar ik ben compleet overtuigd. Verder voordeel: de buizen worden niet rommelig en het geluid blijft lekker strak.

gerrekat
2 januari 2003, 21:07
RANDALL...............RANDALL.........RANDALL
RANDALL...............RANDALL.........RANDALL
RANDALL...............RANDALL.........RANDALL
RANDALL...............RANDALL.........RANDALL
RANDALL...............RANDALL.........RANDALL
RANDALL...............RANDALL.........RANDALL

heeft Dimebag een scheerapparaat sound, scott ian, hank Shannon, disturbed, paul stanley, soulfly, hmmmmmm...... er zijn blijkbaar ook goede solid state versterkers.

Ik prefereer ook buizenbakken, maar mijn Cyclone klinkt zeker niet beroerd, alleen is hij veel te hard voor thuis, dus moet ie weg, als ik hem op 1 zet klinkt ie nog niet zo lekker moet echt harder om dat echte ripping tone te krijgen, en dat gaat niet echt thuis.

In de bandsituatie blaast ie een buizenversterker zeker weg, de Marshall 100 W kwam er echt met geen mogelijkheid bovenuit, en vet strak op hoge volumes, maar toch vind ik mijn Triple XXX nog beter klinken.

Kjiratsiekoedel
2 januari 2003, 22:24
kan dit worden verplaatst??

buizenbakken schijnen een beter geluid te hebben dan transistor. maar er zijn zeer goede en goedkopere alternatieven voor een 'enorme buizenbak'

gerrekat
2 januari 2003, 22:29
niet beter, anders!


je moet een transistor versterker heel anders benaderen, en er tijd instoppen, de Randall Cyclone klinkt niet gelijk lekker, maar als je blijft draaien aan de knoppen en de EQ juist afstelt (9 bands grafische EQ ingebouwd!!!) dan komt er opeens een heel vet strak geluid uit.

Ze klinken wat killer, maar voor metal is dat juist cool, niet voor niets spelen veel metalbands in de US op transistor versterkers.
DEATH maakte ook gebruik van marshall valvestate versterkers(V100)!

jpb
2 januari 2003, 22:45
Op 2003-01-02 20:29, schreef BLOK182:
Het probleem met buizenbakken is dat je ze flink hard moet zetten, daarom is het vergelijken met een Cube 15 erg moeilijk. Natuurlijk is zo'n cube voor thuis te oefenen een heel fijn dingetje, maar ik denk dat een buizenversterker in bandsituatie en live veel beter klinkt.


Ook op slaapkamervolume hoor ik verschil tussen transistor- en buizenversterkerers, tenminste clean (voor high-gain is dat mischien anders, dat weet ik niet).

Dude
2 januari 2003, 22:50
Op 2003-01-02 20:29, schreef BLOK182:
maar ik denk dat een buizenversterker in bandsituatie en live veel beter klinkt.


ik WEET dat een buizenbak live beter klinkt, het is een godvergeten FEIT dat een buizenversterker in een live situatie veel beter klinkt...... damn ! :smile:

Moonchild
2 januari 2003, 23:54
Ik moet zeggen dat Lacrymosa tot nu toe het beste argument heeft gegeven :wink: :grin:

Verder is t zo, dat buizenversterkers zoooveeeel meer BODY hebben dan solid states. En dat is denk ik ook het belangrijkste verschil.
Je hebt t gevoel dat het geluid uit een VERSTERKER komt, en uit een SPEAKER, ipv het computerluidsprekertje achterin je computerkast.
Verder klinkt t zo lekker WARM, vooral op het clean kanaal is het verschil met de transistoren zo pijnlijk duidelijk.

Sleutelwoorden: WARM, VOL, BODY, heerlijk

Negative K3 fan
2 januari 2003, 23:59
Op 2003-01-02 20:38, schreef Electrical Storm:
Ik heb zelf een Marshall MG30DFX, een transistorversterker met een wattage van 30 en 4 digitale effecten. Ik ben er ook super-tevreden mee, en ook op harmony-central was iedereen er positief over;

niet op het harmony central amps forum, jij bedoelt zeker die flauwe reviews waarin iedereen hun eigen gear de hemel in prijst.

Bins
3 januari 2003, 00:08
Op 2003-01-02 20:56, schreef michielv:

&lt;knip>
Een tijdje terug heb ik 2e hands een prachtige Fender transistor versterker gekocht en ik haal er alles uit wat ik wil hebben, op alle volumes. Nog een groot voordeel: het is enorm draagbaar en een stuk minder lomp.
&lt;/knip>

Mag ik vragen welk model?

vulvasonic
3 januari 2003, 00:29
Ik heb alleen buizenbakken omdat ik het geluid mooier vind dan de meeste niet-buizenbakken.

Ik word alleen niet goed van het feit dat ik die krengen om de haverklap naar de reperateur kan brengen.

Om moedeloos van te worden.....