PDA

View Full Version : Drumtracks 'gelijk zetten'



rjong999
1 maart 2007, 11:22
Een voor mij volledig nieuw fenomeen, maar wel met behoorlijk wat effect. Waarschijnlijk voor de oude rotten hier allemaal bekend spul, maar voor sommigen toch (net als voor mij) nieuw.

De situatie: we hebben aflopen weekeinden in een studio die we van een kennis konden lenen de drumpartijen voor onze nieuwe CD opgenomen. Uiteraard alles volgens het boekje neergezet, afgeplakt, opgenomen, afgeluisterd: helemaal OK. Wij blij.

Ik las van de week op internet een artikeltje over 'alignment' en 'phasing' van drumopnames en besloot onze tracks eens na te kijken. Waar gaat het over ? Als je met 13 microfoons tegelijk opneemt dan staan die microfoons niet allemaal even ver van 'het drumstel' vandaan. En ook staan niet alle microfoons allemaal per se in dezelfde fase. Door die oorzaken krijg je tijds- en faseverschillen tussen de verschillende microfoons.

http://www.kramer-music.nl/time.gif

Dat kun je ook zien, ik heb bijv. onze tracks in cubase wat ingezoomd op een snare-klap. De bovenste track is de bovenmic, de volgende de ondermich van de snare. Je zit al gelijk dat die niet in fase staan en dat er wat verschuiving is. De volgende mic's wordt dat nog duidelijker, het grootste verschil zit uiteraard in de twee room mics waar het verschil is opgelopen tot zo'n 10 ms.

Je kunt je voorstellen wat er gebeurt als je een echo van 10ms over je drums zet en dat doe je dus feitelijk als je deze tracks zo zou mixen.

Ik ben begonnen met het 'recht onder elkaar zetten' van de snare en dat geeft een heel duidelijk effect: het geluid wordt droger en directer. Verder heb ik ook de track van de ondermicrofoon in fase omgekeerd, dat geeft een behoorlijk groot verschil in het volume van het geheel.

Ik zal later nog proberen wat tracks te posten dan kun je het zelf ook horen.

Iemand anders nog tips op dit gebied ?

bert k
1 maart 2007, 11:27
Ja, kijk uit met het verschuiven van de tracks. Je hebt idd faseverschuiving door de overspraak op alle mics. Dat zou niet erg hoeven zijn, hoor, kwestie van goed luisteren.

Als je nou een track gaat verschuiven heb je (bijvoorbeeld) de snare netjes in fase op alle andere tracks. Helaas heb je dan ook de fasefout voor de andere trommels vergroot! Die afstanden onderling zijn immers allemaal anders. Je zou ook kunnen kijken hoe het klinkt met noise gates.

guhlenn
1 maart 2007, 12:23
ik zou ook gates gebruiken rob, want idd is dt de never ending story. bij twee gitaarlijnen kan dit leuk en nuttig zijn, maar om nou alles te gaan macthen ik weet niet (ik ben zelf te lui voo zoiets). phase omkeren is natuurlijk geen slecht idee...
JE doet nu alsof fase verschillen per definitie fout zijn... maar als het goed klinkt...

rjong999
1 maart 2007, 13:22
Het nadeel van gates is wel weer dat je de kleine nuances, ghost notes enzo, vooral bij de snare gemakkelijk kwijt raakt.

Ik heb nu een eerste track klaar en wat je dus vooral hoort is dat de snare zelf veel directer en harder is. Eigenlijk zelfs wat te hard naar mijn smaak, dus ik mix er nu wat van het orginele signaal bij om 'm weer wat te verzachten.

Theoretisch is het idd zo dat je door met je tacks te schuiven andere trommels juist weer verder uit alignment duwt, maar het is wel zo dat met name de snare door alle andere mics goed te horen is, op de snare en kick mics hoor ik bijvoorbeeld nauwelijks bekkens of toms, dus die zet ik hiermee niet merkbaar verder uit alignment.

En lui...jah...ben ik ook natuurlijk. Maar ik breng maar 1 CD per jaar uit en als ik dan met een weekje 's avonds corveeen het resultaat weer ietsje beter kan krijgen heb ik dat er wel voor over.

Een van de dingen die met opvalt is dat ik met zo'n gealignd setje tracks eigenlijk vooral de overheads en de room mics in de mix gebruik, en specifiek de snare en kick maar een klein beetje bijdraai om hun specifieke geluid wat te accentueren. Het geeft wel een vrij natuurlijk geluid, zo. Maar ik vindt in de meeste opnames de snare ook eigenlijk wat onnatuurlijk zacht doorkomen.

bert k
1 maart 2007, 14:07
Ik hou wel van drums die met vier mics zijn opgenomen. Snare, kick, en twee overheads. Ook veel minder last van fasetoestanden.

Die ghostnotes heb je wel een punt. Een gate is vooral lekker als er gewoon op de 2 en de 4 gekleund wordt, en verder niet.

guhlenn
1 maart 2007, 14:24
De ghost notes komen dan, als het goed is, tot hun recht in de OH's. toegegeven dat klintk, in solo, raar.

MAar idd, mbt het verschuiven heb je gelijk... je kan de spot mic matchen met de OH's, ik dacht om de eea reden dat je de OH's aan het schuiven was... is een goede tip... ga het eens porberen...

e!
1 maart 2007, 17:28
Wat je sowieso moet doen is alle bottom mics in fase draaien, aangezien die precies in de tegenovergestelde richting wijzen als je top mics. Met name een tom signaal kan behoorlijk worden uitgedoofd wanneer je dit niet doet, omdat de top en bottom mics van toms perfect in tegenfase staan. De enige reden waarom het signaal niet volledig uitdooft is omdat de klank van top nogal verschilt van bottom, maar qua golfbeweging is het duidelijk: wanneer het vel naar beneden beweegt, beweegt het t.o.v. de bottom mic omhoog.

skanky
1 maart 2007, 17:44
offtopic tip: geef je tracks namen zodat je audiofiles ook die naam krijgen, als je later audiofiles moet zoeken zonder duidelijke naam sla je je zelf voor je kop....

rjong999
1 maart 2007, 18:33
offtopic tip: geef je tracks namen zodat je audiofiles ook die naam krijgen, als je later audiofiles moet zoeken zonder duidelijke naam sla je je zelf voor je kop....
Ik heb in MS Access een tracks-administratie gebouwd, want een goede naamgevingsconventie is praktisch onhaalbaar. Ik heb over het gehele CD-project met zo'n 5000 tracks te maken, die door 6 verschillende mensen op allerhande locaties en spullen opgenomen worden, dus een goede administratie is dan onontbeerlijk.
Ik liep na de eerste opnamedag al tegen het door jou genoemde 'voor-je-kop-slag-moment' aan ;-)

e!
1 maart 2007, 19:58
Ik heb m'n voorhoofd ook al eens moeten laten uitdeuken...

Wat een ellende als je die tracks niet meer weet te onderscheiden. In je pool window kun je trouwens alle ongebruikte tracks laten deleten. Ook helpt 't wel eens als je het project in een nieuwe folder opslaat en de ongebruikte tracks daarbij "discard".

guhlenn
2 maart 2007, 12:26
hier hetzelfde. maar ik ben streng ;) . want iedereen maakt natuurlijk tracks met de illustere namen track 01, track 02 etc... In sonar kan je iig wel met mappen werken, dat houdt het ook wel enigzins overzichtelijk...

rjong999
2 maart 2007, 13:39
In CUbase kun je ook mappen definieren en tracks verzamelen etc., je hebt ook per track een notes pagina. Maar versioning en colaboration is natuurlijk niet geregeld. Ik ben nu bezig om te kijken of ik met MS Sharepoint iets kan regelen, nadeel is natuurlijk wel dat tracks en internet elkaar niet zo leuk vinden vanwege de gigabytes...

guhlenn
2 maart 2007, 14:52
yousendit werkt prima.

guhlenn
3 maart 2007, 15:24
heb eht even geprobeerd. ahd meer invloed dan ik had verwacht. Goede tip!