PDA

View Full Version : vraag over marshall 1960a speakerkast



elton
1 maart 2007, 11:16
Hallo,

ik speel regelmatig over de marshall 1960a 300w speakerkast van een vriend. met mijn engl ritchie blackmore vind ik dat vrij goed klinken. deze 1960a speakerkast is een wat ouder model; niet heel oud, maar er zit nog geen stereo/mono switch op zoals bij de nieuwe modellen.

nu heb ik onlangs een nieuwer model 1960a speaker (dus deze wel met stereo/mono switch) uitgeprobeerd, in de veronderstelling dat deze hetzelfde zou klinken als de oude versie. mijn indruk was echter anders. het nieuwere model leek mij wat scheller en minder vet klinken.

Is dit puur mijn indruk? of verschillen ze daadwerkelijk en, zo ja, waarin zit 'm dat dan? ik was namelijk van plan een nieuwe 1960a in de winkel te kopen, maar nu twijfel ik.

alvast bedankt voor de input.

elton

Kim Wilson
1 maart 2007, 11:18
Was de nieuwe cab die je getest hebt ook echt net nieuw? Heb je hem in een winkel getest?

DREAMMACHINE
1 maart 2007, 11:19
...beide dezelfde speakers?

zo ja, waarschijnlijk is de oudere kast van beter/geschikter hout gemaakt. Een bogner cab met v30's klinkt ook heeeeeel anders dan een fame etc. cab met v30's ....bvb.

elton
1 maart 2007, 11:29
Was de nieuwe cab die je getest hebt ook echt net nieuw? Heb je hem in een winkel getest?

nee, die had ik weer van iemand anders geleend.

elton

Kim Wilson
1 maart 2007, 11:33
Oké. Nou ja, het zou kunnen dat de speakers van die nieuwe kast nog niet volledig zijn ingespeeld. Speakers hebben een bepaalde break-in periode nodig om de rand een beetje losser te maken. Nieuwe speakers klinken altijd een beetje strak en neuzig.

Het kan ook aan het soort hout liggen, maar daar geloof ik niet zo in. Ik kan me iig niet voorstellen dat ze voor dezelfde serie ineens heel ander hout gaan gebruiken.

Ik denk dat het aan de speakers ligt. Of ze zijn nog niet volledig losgespeeld. of het is een heel ander type wat erin zit.

elton
1 maart 2007, 11:37
of de speakers anders zijn weet ik dus niet; ik ging er van uit dat dezelfde celestions G12T-75 erin zaten. maar ik dacht dus misschien weet iemand hier daar meer over.

ik denk dat dat de nieuwere speaker al wel in is gespeeld. die is ook al een tijdje in gebruik.

elton

DaveItUp
1 maart 2007, 11:43
Ik denk dat in die ouwe kast 65's zitten. Klinken imho een stuk beter dan 75's.

Kim Wilson
1 maart 2007, 11:45
Ik denk dat in die ouwe kast 65's zitten. Klinken imho een stuk beter dan 75's.
Dat denk ik niet. Het is een 300 watt cab...

Mr.Bluesbreaker
1 maart 2007, 12:57
De 300 watt cab is met standaard G12 75T's van 75 watts per stuk.
Topicstarter heeft niet het wattage genoemd van het andere cabinet, even lezen. Dat zou inderdaad heel goed de versie kunnen zijn met G1265's. Deze werden o.a. in de vroege JCM800 cabinets en JMP combo's gebruikt en klinken stukken aangenamer in het hoog en wat warmer.

FC Spoiler
1 maart 2007, 13:00
De oude is 300 watt, het wattage van de nieuwe staat er niet bij ;)

Mr.Bluesbreaker
1 maart 2007, 14:00
Oops, je hebt gelijk sorry. Het zullen dan hoogstwaarschijnlijk dezelfde speakers zijn, maar de een is wellicht meer ingespeeld. Mijn oude 1960A klonk wat beter na 4 jaar lang podia en misbruik dan toen ie net uit de winkel kwam.

Ook kan het zijn dat de constructie van de kasten anders is, misschien is de bekabeling vervangen, achterplaat van spaanplaat vervangen, dat soort dingen.

elton
1 maart 2007, 15:06
Oops, je hebt gelijk sorry. Het zullen dan hoogstwaarschijnlijk dezelfde speakers zijn, maar de een is wellicht meer ingespeeld. Mijn oude 1960A klonk wat beter na 4 jaar lang podia en misbruik dan toen ie net uit de winkel kwam.

Ook kan het zijn dat de constructie van de kasten anders is, misschien is de bekabeling vervangen, achterplaat van spaanplaat vervangen, dat soort dingen.

ze zijn allebei 300w inderdaad. voorzover ik weet is er niet aan getweaked.

elton

elton
2 maart 2007, 15:20
ik heb het nagevraagd en schijnbaar zaten in die oudere modellen 1960a ooit g12H-75 speakers, waar in de nieuwere modellen dus g12T-75 speakers zitten.

elton