PDA

View Full Version : Bo-el MC6 probleem help!



jw009
1 maart 2007, 09:06
Gister een tweedehands mc6 gekocht, wat echt een super gitaar is.
Thuis gekomen zet ik de tremelo arm er op en ga ff gek doen. Nu is het probleem als volgt:

Als ik de arm naar achter druk (snaarspanning wordt hoger) en de arm dan weer los laat komt hij niet op het zelfde punt terug. De lage e is bijna een fis geworden. Je zou zeggen dat hij ontstemt is maar het vage is dat als je de tremelo een klein beetje help met hem naar voren te drukken dat je hem wel weer gewoon op het goede punt terug krijgt. (waar hij ook blijft hangen)
Er lijkt dus een gebied te zitten waar hij "stroef" loopt.


Wie kan mij hiermee helpen, na 6 jaar spelen is dit mijn eerste gitaar met floyd rose, dus ik hoop dat dit een neit al te n00b vraag is. Alvast bedankt!


ps. ik dacht eerst dat het lag aan de te lage spanning van de veren maar deze heb ik ook flink aan gedraaid en het probleem is niet verholpen.

fred dons
1 maart 2007, 11:06
de Boel heeft een licensed trem die van zachter materiaal dan een OFR of Schaller gemaakt is, hierdoor kunnen de messen en de posts (sneller) slijten waardoor hij inderdaad blijft hangen
kijk even of de posts versleten zijn (als je het messing kan zien) die zijn makkelijk te vervangen, en anders zal je toch al snel een andere trem moeten kopen wil je dit probleem verhelpen (of er mee leren leven)

olaf reijnders
1 maart 2007, 11:56
Je kan ook de bouwer (Boel) het probleem voorleggen. Aardig wat kans dat, omdat het een van zijn bouwsels is, het probleem voor een gereduceerd, of zelfs gratis, voor je verhelpt. Veel bouwers hebben een lifetime warranty beleid. Misschien dat dit ook voor hem geldt.

jw009
1 maart 2007, 11:59
de Boel heeft een licensed trem die van zachter materiaal dan een OFR of Schaller gemaakt is, hierdoor kunnen de messen en de posts (sneller) slijten waardoor hij inderdaad blijft hangen
kijk even of de posts versleten zijn (als je het messing kan zien) die zijn makkelijk te vervangen, en anders zal je toch al snel een andere trem moeten kopen wil je dit probleem verhelpen (of er mee leren leven)

De gitaar is een jaar oud, en naar eigen zeggen heeft de vorige eigenaar bijna nooit de tremelo gebruikt. Kan toch niet zo snel slijten?
En wat zijn de posts, die schroeven waarmee de brug in de body zit?


Je kan ook de bouwer (Boel) het probleem voorleggen. Aardig wat kans dat, omdat het een van zijn bouwsels is, het probleem voor een gereduceerd, of zelfs gratis, voor je verhelpt. Veel bouwers hebben een lifetime warranty beleid. Misschien dat dit ook voor hem geldt.

Ja dit is zeker een optie, ik hoopte eigenlijk dat het makkelijk verholpen kon worden.

jw009
1 maart 2007, 12:46
Het probleem is grotendeels opgelost, er zat een veer tegen de zijkant aan en werd beinvloed door het hout. Ik heb de veer verplaatst en nu is het een stuk beter. Ik vind wel dat hij nog steeds niet helemaal stabiel is, als ik met een stemapparaat een dive bomb maak, dan komt hij niet precies terug op het punt waar ik hem gestemd had. Misschien is dit wel normaal met een floyd rose...

intGod
1 maart 2007, 12:57
Het probleem is grotendeels opgelost, er zat een veer tegen de zijkant aan en werd beinvloed door het hout. Ik heb de veer verplaatst en nu is het een stuk beter. Ik vind wel dat hij nog steeds niet helemaal stabiel is, als ik met een stemapparaat een dive bomb maak, dan komt hij niet precies terug op het punt waar ik hem gestemd had. Misschien is dit wel normaal met een floyd rose...

Neen, da's niet normaal. Ik heb een Kahler Floyd Rose gehad op een Strat (jaja), twee Jackson tremolo's en een echte FR. Voor allemaal geldt dat ze gewoon netjes terug op stemming komen. En ik ben niet altijd even lief voor mijn FR's, maar ze komen altijd netjes terug of ik nou een bommetje duw of een snerpertje trek.

pikasso
1 maart 2007, 12:59
Dat is niet normaal hoor, dat hoor bij een kwaliteitsgitaar gewoon goed te gaan.
Is die niet gewoon vuil? Dat heb ik nog wel eens met mijn tremolo.

minas
1 maart 2007, 14:39
Wat ook kan helpen is een tremsetter.
http://www.hipshotproducts.com/cart.php?m=product_detail&p=115

fred dons
1 maart 2007, 15:44
niet als je messen niet goed zijn, integendeel zelfs

jw009
1 maart 2007, 17:16
zou jij met een plaatje kunnen laten zien wat nou de posts en de messen zijn?

fred dons
1 maart 2007, 21:40
ik ben niet zo sterk in plaatjes maar de "messen" zijn de 2 ronde happen in het blad van de tremelo die kontakt maken met de studs (posts)
bij een schaller floyd zijn dit echt "losse"stalen inserts daarom de term messen
bij de meeste andere licensed floyds is dit 1 geheel met het onderblad en als dat onderblad niet niet als bij Gotoh of Orginal Floyd van gehard staal is, is dit een kwetsbaar punt op de trem. Deze kan overigens snel beschadigd worden indien bij deze trems de trem omhoog of omlaag wordt geschroeft onder volledige spanning van de snaren.

jw009
1 maart 2007, 22:12
Wat kost het ongeveer om die posts te vervangen? Ik zie wel dat de lak eraf is gesleten.

Noid
1 maart 2007, 22:44
Wat kost het ongeveer om die posts te vervangen? Ik zie wel dat de lak eraf is gesleten.
Je zou echt Huub Boel even moeten bellen. Hij kan je vast verder helpen. Zijn nummer: 0575 546 887 zie ook www.huubboel.nl (http://www.huubboel.nl). (Nee ik heb er geen aandelen etc.). Succes.

Oh ja, wat messen en posts zijn: zie plaatje hieronder. Nr 21 is een post en de vorm van dat halve maantje waar hij tegenaankomt, dat is het mes. Als er schade is (als dat in jouw geval dus al het geval is) zijn meestal niet alleen de posts gaar, maar ook de messen beschadigd.
http://www.kawai.co.jp/schaller/images/s-frt-2.gif

FrankS
3 maart 2007, 10:55
Is ie wel goed afgesteld? Trem helemaal recht? Kan nl te ver naar achter/voren zijn afgesteld waardoor de balans dus een beetje weg is.

'k Heb 2 bo-els (mc6 en mc7), en nooit zulke problemen.

En naar Huub gaan is idd de beste optie. Perfecte service, en hij of Harry fiksen dat probleem vast wel ff voor je.

jw009
9 maart 2007, 14:27
Is ie wel goed afgesteld? Trem helemaal recht? Kan nl te ver naar achter/voren zijn afgesteld waardoor de balans dus een beetje weg is.

'k Heb 2 bo-els (mc6 en mc7), en nooit zulke problemen.

En naar Huub gaan is idd de beste optie. Perfecte service, en hij of Harry fiksen dat probleem vast wel ff voor je.


Ja de trem is gewoon goed recht afgesteld. Naar zutphen is aan aardig stuk rijden dus dat is neit echt mijn eerste keus.
Als ik de posts zou vernieuwen zou dit kunnen helpen? Ik zal laten wat foto's maken hoe de posts en messen eruit zien, de posts zien er vrij versleten uit.

jw009
9 maart 2007, 15:42
Zoals je hieronder kunt zien zijn de posts redelijk aangetast, de messen zien er minder versleten uit. Zou het helpen als ik die posts bestel bij Huub Boel? Of zou toch heel de tremelo vervangen moeten worden.
Zijn er nog andere opties? Vijlen/lakken ofzo/...?

http://pic18.picturetrail.com/VOL899/3943545/9415137/236471364.jpg

http://pic18.picturetrail.com/VOL899/3943545/9415137/236471361.jpg

FrankS
9 maart 2007, 19:58
Als je em opbelt kan ie je dat vast wel opsturen :)

Of je mailt em ff die foto's met het verhaal : hmboel[at]zonnet.nl

Weet zeker dat ie je wel helpt :)

[edit]volgens mij had de vorige eigenaar ontzettende zweethanden tijdens het spelen.. behoorlijk roestig voor zo'n betrekkelijk jonge gitaar.. dat tast het metaal wel aan..