PDA

View Full Version : pathfinder -> speakerkast



oaf
1 maart 2007, 01:50
beste mensen,

ik heb een oude vox pathfinder 15 niet de 15r.
op de 15r zit een line in en out op die van mij niet (een hij heeft een reverb)
ik zou graag mijn heerlijk klinkende 15 verbinden met een speakerkast.
is dit op een een of andere manier mogelijk??
alle hulp is welkom!!!!!!!

oaf

jerome
1 maart 2007, 08:18
Die Pathfinder heeft een vermogen van 15 watt
Dat is eigenlijk te weinig om een extra speakerbox op aan te sluiten.
Die versterker is daar eigenlijk niet geschikt voor.
Je kan er een speakerbox op aansluiten van 20-30 watt maar dan moet je de originele speaker wel loskoppelen anders trekt de versterker het niet.
Als je versterker overbelast raakt kan ie gaan clippen en dan kan het gebeuren dat in no time de speaker(s) stuk gaat.
Ik denk dat je er eventueel zelf een speakeroutput in kan maken die zo gauw je er een speakerkabel instopt de originele speaker verbreekt, maar nogmaals die externe speakerbox mag niet meer zijn dan 20-30 watt.

Nobrain
1 maart 2007, 18:40
@ jerome

Hoe zit dan met de Epiphone VJ head? :???:
Die is 5 Watt en kan een cabinet van 4x 12inch speakers aan.

Chris Winsemius
1 maart 2007, 18:49
Heel simpel: je kan iedere kast met dezelfde impedantie (ohmmage) als (en ipv) de ingebouwde speaker gebruiken.

5, 15 of xxx Watts zeggen niet veel. Heb diverse kleine amps meegemaakt die reuzegoed op grotere kasten klonken.

jerome
1 maart 2007, 20:18
@ jerome

Hoe zit dan met de Epiphone VJ head? :???:
Die is 5 Watt en kan een cabinet van 4x 12inch speakers aan.

Over het algemeen kan een transistoramp niet goed tegen een overload aan speakers. De kans bestaat nogmaals dat ie gaat clippen en dan kunnen gek genoeg je speakers eraan gaan.
Ik heb meegemaakt dat iemand een Marshall 120 Watt 4 x 12 " kast naar de klote hielp met een 10 watt transistorcombootje!
Ik denk dat een buizenversterker hier minder last van zal hebben...
Maar als je amp te weinig power geeft om je speakers lekker te laten bewegen krijg je meestal een iel futloos schel k*tgeluid met totaal geen bas erin.
Het klinkt over het algemeen veel lekkerder als de amp genoeg power heeft om de speakers lekker te laten bewegen.

Nobrain
1 maart 2007, 20:49
in principe hebben buizen méér ''power'' dan transistor.

Rutger
1 maart 2007, 20:58
De kans bestaat nogmaals dat ie gaat clippen en dan kunnen gek genoeg je speakers eraan gaan.
Ik heb meegemaakt dat iemand een Marshall 120 Watt 4 x 12 " kast naar de klote hielp met een 10 watt transistorcombootje!

Dat moet je dan toch ns uitleggen, want ik kan me er technisch gezien niets bij voorstellen