PDA

View Full Version : potmeter hulp (es335)



oaf
1 maart 2007, 01:40
beste mensen,
mijn schatje, witte epi es335, heeft nieuwe pots nodig.. ze kraken!
nou is het zo dat ik linkshandig ben en de gitaar voor een rechtshandige is, dus ik bespeel hem hendrix style zeg maar,.. hij speelt zalig!! maar je raad het misschien al, de pots en de switch zitten onder mijn speel arm.. vooral mn tonepot heeft het soms zwaar!
dus.. is er iemand die een idee heeft voor echte hele goede pots en misschien voor de knoppen. zijn er pots die je vast kan zetten op de stand die je wil, of zoiets... alle hulp is welkom!!
thanks!!!!!!
oaf

vinni
1 maart 2007, 10:31
Hoi,

Voor humbucker gitaren worden meestel 500K pots gebruikt.
Het merk CST is wel goed.....een beetje de standaard.
tussen volumepots en tonepots zit ook verschil.

RS Guitarworks maakt uitstekende replacementkits.
Pots die je in een bepaalde stand vast klunt zetten zie je niet zoveel
op gitaren.....weet wat je bedoeld.....heb er zelf ook wel eens over nagedacht......voor een bepaald soundje zet je dan bv je tonepot op
standje 7 en dan klinkt het altijd hetzelfde.....

Hoop dat je er wat aan hebt.

Vinni

hadv
1 maart 2007, 17:43
je zou een meerkeuzeschakelaar kunnen gebruiken, zo'n draaitype (vergelijk de toonregeling op een BB-King)
aangezien een potmeter nix meer is dan een spanningsdeler kun je met een 6 staps schakelaar en 6x2 weerstanden 6 standen realiseren

Rooftop
1 maart 2007, 17:58
Hallo oaf,

ik weet een hele goede tip voor je ik doe dit ook altijd als mijn potmeters kraken
Koop WD-40 kan je kopen in Action enz.
Spuit dan met de WD-40 in de potmeter en draai paar keertjes met je potmeterknop en dan is je probleem opgelost ;) :cheerup:
groet,

Rouzy

Agent_Smith
1 maart 2007, 19:36
Hallo oaf,

ik weet een hele goede tip voor je ik doe dit ook altijd als mijn potmeters kraken
Koop WD-40 kan je kopen in Action enz.
Spuit dan met de WD-40 in de potmeter en draai paar keertjes met je potmeterknop en dan is je probleem opgelost ;) :cheerup:
groet,

Rouzy

Contactspray lijkt mij beter eerlijk gezegd...

Rooftop
1 maart 2007, 19:45
Das het zelfde hoor alleen WD-40 kost goedkoper
Kijk hier is die site :http://www.rinzesgitaarweb.nl/onderhoud.html
er staat:WD-40 maakt potmeters en dergelijke schoon zonder het metaal al te veel aan te tasten

Chris Winsemius
1 maart 2007, 20:09
????

Metaal: geen probleem maar koolstofbanen/etc. wel..... (en dat zit in zo'n potmeter).

absoluut af te raden!!!

aad
1 maart 2007, 23:52
Das het zelfde hoor alleen WD-40 kost goedkoper
Kijk hier is die site :http://www.rinzesgitaarweb.nl/onderhoud.html
er staat:WD-40 maakt potmeters en dergelijke schoon zonder het metaal al te veel aan te tasten

Wat betekent: zonder het metaal al te veel aan te tasten, dat het goed is?
Het ging er toch om om de potmeter weer beter te maken?

@oaf:
Ik heb even een tekeningetje gemaakt voor een mogelijke oplossing: http://img14.imagevenue.com/loc17/th_89387_vergrendeling_pot_122_17lo.jpg (http://img14.imagevenue.com/img.php?image=89387_vergrendeling_pot_122_17lo.jpg )
Ik denk dat je het wel snapt. Het lijkt mij fijn om aan het uitstekende deel (wat een beetje schuin is getekend) iets beschermends te maken (een plastic dopje o.i.d.

Vroeger waren er professionele dingen voor te koop. Het schiet me nu weer te binnen. Die dingen heetten "potlocks" dacht ik.

Anyway: op zoek naar wat verenstaal?

Pas op oma. Je Friese staartklok gaat eraan :D

matto
2 maart 2007, 22:33
Als de gitaar je echt goed bevalt kun je natuurlijk ook overwegen om de potmeters meteen maar te verplaatsen naar de andere kant.
De gaten zullen waarschijnlijk geen afbreuk doen aan je geluid.
Als het goed is zitten er ook al een paar F gaten in, toch?

heinz3110
2 maart 2007, 22:57
Goedkope tip (en prettige bijkomstigheid,ook ) om je potmeters vast te zetten:
(Of beter gezegd: wat zwaarder lopen)

-Koop 4 beugelflesjes Grolsch
-Drink ze op
-Gebruik de rubbertjes om onder je knoppen te zetten, dus ,hop,knop eraf,rubber erop,knop erop.

aad
2 maart 2007, 23:48
Als de gitaar je echt goed bevalt kun je natuurlijk ook overwegen om de potmeters meteen maar te verplaatsen naar de andere kant.
De gaten zullen waarschijnlijk geen afbreuk doen aan je geluid.
Als het goed is zitten er ook al een paar F gaten in, toch?

De beste tip tot nu toe :D

bert k
2 maart 2007, 23:58
Als de gitaar je echt goed bevalt kun je natuurlijk ook overwegen om de potmeters meteen maar te verplaatsen naar de andere kant.
De gaten zullen waarschijnlijk geen afbreuk doen aan je geluid.
Als het goed is zitten er ook al een paar F gaten in, toch?

:nervous: Bloody hell, dit is toch een geintje? Ik zie geen smiley...
Als je dit meent, vraag ik me af of het gaatje in je hoofd bijdraagt aan je denkvermogen...

oaf
3 maart 2007, 16:49
bedankt voor al jullie reacties!!

ik kan idd iets van een contact spray gebruiken, alleen ga ik toch nieuwe kopen omdat deze van die standaard dingen zijn,..

ik ga eens denken over wat ik ga doen
nogmaals bedankt allemaal!!!!

oaf