PDA

View Full Version : De ultieme akoestische gitaar



Liefhebber
28 februari 2007, 23:10
Ik ben, wel is waar, nog niet zo lang deelnemer op dit gitaarnetforum maar ik denk wel een beeld te hebben van de mensen die hier op discussieren.
Dat is een heel positief beeld!
Het zijn in ieder geval grotendeels liefhebbers!
We hebben bijna allemaal een schuilnaampje maar je leert in die korte tijd toch veel mensen al enigszins kennen. Er zit van alles onder: startende gitaristen, zogenaamde startende gitaristen, al lang spelende amateurgitaristen(regelmatig van heel goed niveau, gehoord hebbende hun demo's), verzamelaars, mensen die professioneel of semi-professioneel bezig zijn(uitvoerende muziekanten, importeurs, eigenaren van gitaarwinkels, gitaarbouwers)
Er zit heel veel kennis onder de forumleden!
Daarom het volgende nieuwe onderwerp: Wat is in jouw oren/ogen de ultieme akoestische gitaar?
Laat je gedachte er vrij over gaan!

Tho
28 februari 2007, 23:34
ehm.. nou zo eentje met 2 humbuckers er in en solid body :)

nee serieus; Ik heb hem al gevonden. Mijn Alvarez MD95 is echt perfect. Hij is massief, dus het geluid is heerlijk warm, diepe bass, hoge ronde tonen en hij ziet er gewoon prachtig uit.
Verder ben ik meer bekend met elektrische gitaren waar ik sowieso ook meer mee doe, dus ik stel ook niet erg hoge eisen.

Pais
1 maart 2007, 01:39
Startend gitarist is op zoek naar:

Een spaansje, fel genoeg om flamenco mee te leren maar niet te droog en dus ook bruikbaar voor andere dingetjes.
Een senorita mensuur, waardoor ik ietsie meer vrijheid heb met mn senorita-handjes.
Een iets smallere hals, van 52mm naar 50mm.
Vol massief klinkt leuk, al ken ik het verschil niet echt.
Cutaway zou leuk zijn, als het de klank niet benadeeld.
Geen element - is mij te kwetsbaar als ik toevallig een keer een regenbui tref wanneer ik buiten speel, iets wat ik gráág doe.
En nu we het toch over de ideale gitaar hebben, wil ik 1 met simpele bindingen en een neutraal rozet. Daarnaast het liefst al ingespeeld, maar waar vind je zoiets specifieks?

En had ik al verteld dat het me minder dan 1 maandinkomen moet gaan kosten?

Ik ben al wat aan het rondkijken want ik zie de voordelen van twee gitaren in huis hebben wel in en mijn huidige gitaar is er niet 1 van wereldklasse. Tis alleen dat ik financieel een paar meppen in mn gezicht heb gehad dus het laat even op zich wachten. Opzich niet erg, want wie weet kom ik nog wat terug op mn ideaalen naarmate de tijd verstrijkt :D

Janne
1 maart 2007, 09:53
Ik ben, wel is waar, nog niet zo lang deelnemer op dit gitaarnetforum maar ik denk wel een beeld te hebben van de mensen die hier op discussieren.
Dat is een heel positief beeld!
Het zijn in ieder geval grotendeels liefhebbers!
We hebben bijna allemaal een schuilnaampje maar je leert in die korte tijd toch veel mensen al enigszins kennen.
Ik voel een meeting aankomen!!!

Mijn ultieme gitaar is op het moment mijn ayers, hopelijk binnenkort een zelfgebouwde akoestische gitaar :).

Don Capo
1 maart 2007, 10:03
Ik voel een meeting aankomen!!!

Mijn ultieme gitaar is op het moment mijn ayers, hopelijk binnenkort een zelfgebouwde akoestische gitaar :).


Er is as zondag een festival.... zie sticky



OT:
Ik zou heel heul heul graag een hele goede handgebouwde cypresse willen. Merk is voor mij tamelijk onbelangrijk, ken twee bouwers in Madrid waar ik zo terecht kan voor mijn droomgitaar....moet ik helaas wel heel veel geld meenemen.

Janne
1 maart 2007, 10:49
OT: Dan ga ik misschien toch komen zondag. (valt het niemand op dat de afkorting OT zowel voor on-topic als voor off-topic wordt gebruikt?).

Ow, en ik wil altijd al een steelstring met een bovenblad van (donker) ceder, en je moet het kunnen ruiken. Zij- en achterkant denk ik nog even over na, niet teveel versieringen (geen overdreven inlays), heel puur en écht hout.

Daniël_san
1 maart 2007, 11:18
Voor mij bestaat de ultieme akoestische gitaar niet. Ik vind bijvoorbeeld de Martin D45 van mijn leraar heel erg lekker klinken, maar een Taylor klinkt ook heel lekker. De één heeft een diepe ronde bas, de andere mooi hoog. Mijn Lakewood vind ik daar weer tussenin zitten. Klinkt ook mooi vind ik. Het ligt vooral aan wat ik speel voor wat mooier vind.

kornelius
1 maart 2007, 13:53
Op nylonsnarig vlak heb ik m al, op staalsnarig vlak nog lang niet.
ik weet namelijk nog niet wat mijn ultieme steelstring akoestische zou moeten zijn. Ben veel aan het uitproberen, en aan het spelen en krijg steeds meer 'specs' helder daardoor, dat wel.

Yamhammer_71
1 maart 2007, 14:32
Mooi topic! Heel origineel.
De ultieme akoestische gitaar bestaat in mijn ogen niet. Elke Taylor, Martin, Lowden of welk high end merk dan ook hebben net zo goed nadelen...die ontdek je vaak als je de gitaar al een hele poos kent. Dan vind je de hals bijvoorbeeld weer minder fijn, de actie die niet precies naar je smaak valt af te stellen, niet exact de frets die je wenste, net niet genoeg 'hoog' in de klank en ga zo maar door. Elke gitaar heeft zijn mindere dingen.

''De ultieme akoestische gitaar is naar mijn mening een gitaar met een lage actie en toch nog de juiste balans in volume, toon en vibratie zonder dat je enig last hebt van ratelingen en waarbij zo direct mogelijk contact wordt gemaakt met het bovenblad''

Een akoestische gitaar waarbij alle 'onderdelen' laag staan....topkam, zadel etc zal ook eerder en sneller contact maken met het belangrijkste onderdeel van de gehele gitaar, namelijk de klankkast. Daarom vind ik uit principe een hoog zadel of hoge topkam al niet 'ultiem'. Je moet het uiterste uit je gitaar kunnen halen en wanneer er sneller en directer contact wordt gemaakt met het bovenblad, zal deze ook eerder in trilling gebracht worden, wat uiteindelijk een groot aandeel zal zijn in het 'aging-proces'.

Yamhammer_71
1 maart 2007, 22:31
De Yamaha FG 340 uit 1980 is al jaren de ultieme gitaar voor mij...ondanks dat ik veel Yamaha's heb gehad. Ik heb ooit een FG180 (Japan) en een FG 375S (Japan) verkocht en zo nog een aantal Top-Yamaha's. Momenteel ook een FG 160 en FG 295S (Nippon Gakki, black label) in mn bezit. Ik heb er nog nooit ook maar aan gedacht om de FG 340 te verkopen...het is altijd een bijzondere, unieke gitaar met een geweldige rijke, volle, nieuwe sound geweest en nog steeds! Het is ook de enige Yamaha die ik ooit heb gehad, die zo extreem vibreert ondanks dat het een 'laminated top' heeft. En ze komt nog maar uit 1980! Ze heeft een ontzettend lage actie, veel volume en geen rateling over de hele toets...ook niet bij forse picking-stijlen.

Het lijkt in Nederland een echt ondergewaardeerde gitaar....waarschijnlijk omdat de Yamaha uit Taiwan komt en niet uit Japan...op foto's komt de FG 340 niet direct tot zn recht, waardoor er al geen link van interesse is. Veel gitaristen houden het liever bij hun oude Japanse Yamaha....en toch is de FG 340 verreweg een van de beste en opmerkelijkste FG's ooit gemaakt. Het model staat overigens bekend om haar 3 piece-back, het is een regelrechte Martin D35 kopie. Ik twijfelde of ik toevallig een goede FG 340 in mn bezit had, maar de volgende link bewijst het maar weer eens en das geen koek en ei :)

http://reviews.harmony-central.com/reviews/Guitar/product/Yamaha/FG-340/10/1

Luca P
1 maart 2007, 23:11
Deze komt aardig in de buurt.
Die zijn het mooist.

http://elderly.com/images/new_instruments/10N/D35_body-front.jpg

De Martin D35.

Yamhammer_71
1 maart 2007, 23:19
Klopt, hier heb je nog een link van de FG 340:
Op de foto's lijkt de gitaar lichter van kleur dan in het echt.
In real life is de gitaar heel donker van body (die van mij althans).

http://66.102.9.104/search?q=cache:r4EDoYX4ke8J:cgi.ebay.co.uk/YAMAHA-FG340-70s-VINTAGE-ACOUSTIC-TAYLOR-MARTIN-STRINGS_W0QQitemZ130080166789QQihZ003QQcategoryZ23 85QQcmdZViewItem+Yamaha+FG340&hl=nl&ct=clnk&cd=4&gl=nl

Luca P
1 maart 2007, 23:48
Ja die is heel mooi.
Toen ik begon met spelen leende ik een Yamaha stalen snarige gitaar. En die was goed. Het type weet ik niet meer.
Speelde heel makkelijk voor mij als beginner.
Ik heb altijd een zwak gehad voor die gitaren met die typische vorm slagplaat.
Ik zal er toch weer eens een proberen als ik ik een muziekzaak ben.
Er een kopen is een ander verhaal want de kindertjes moeten ook nog eten...
:satisfie:

Yamhammer_71
2 maart 2007, 11:32
Ik zal er toch weer eens een proberen als ik ik een muziekzaak ben.
Er een kopen is een ander verhaal want de kindertjes moeten ook nog eten...
:satisfie:

Inderdaad 'kopen' wordt je dan natuurlijk niet altijd makkelijker gemaakt :)
Maar je hebt wel een fantastische Ibanez, die Artwood en die kom je inderdaad niet zomaar meer tegen en zeker niet zo een. Ik had pas een filmpje gedownload van www.youtube.com ook van een Ibanez Artwood...klonk erg goed en de reacties onder het filmpje waren allemaal heel belangstellend naar de gitaar etc...
Ik haal vandaag (weekend) eens een nieuw setje snaren...(Martin SP of DR) om deze op mn FG 340 te zetten. Er zitten nu Elixir snaren op die het fantastisch doen, alleen ik heb het idee dat de gitaar daardoor weer wat minder 'warm' en 'diep' klinkt. Ben benieuwd.

Yamhammer_71
2 maart 2007, 11:38
Hier een Ibanez Artwood (22 seconden).

http://www.youtube.com/watch?v=7HwvM6Vi_RU

sebastiaan88
2 maart 2007, 11:52
Jongens, het is zo makkelijk kijk gewoon ff naar mijn topic, Dan zie je de ultieme gitaar:p
Wat mij betreft MIJN LARRIVEE OM-09 !

Laser
7 maart 2007, 14:07
Ik stelde de vraag over de 'Holy Grail' aan Pierre Bensusan, en hij zei:

Elke gitaar die me doet vergeten dat ik een gitaar in mijn handen heb en me toelaat om mijn muziek uit te drukken is op dat moment de goede gitaar.

Ik kan me daarmee verzoenen; elke muziek en sfeer kan een andere gitaar vereisen.
De Furch kan alle fingerstyle aan, de dread Hashhimoto is beter voor boom-chuck, laatst speelde ik op een maple/spruce OM Larrivee die me deed achteroverslaan van klank en projectie. Een ideale alleskunner, daar geloof ik niet in.
De gitaar die ik bespeel moet me inspireren om te musiceren. Daarom verkocht ik laatst de Harmony Sovereign 1203, hoewel die interessante bluesspecifiacties had: de klank inspireerde me niet. Weg ermee dan maar. Was die Furch lekker mee betaald.

Blijven zoeken.... het is toch een passie!

Buzz
7 maart 2007, 14:18
Mooi verwoord, Laser!:)

Enra
7 maart 2007, 14:20
Elke gitaar die ik bouw is opnieuw streven naar de ultieme gitaar. En soms zit ik er verrassend dichtbij, maar het is me tot dusverre niet gelukt. Kortom, ik bouw verder... En verder... En verder... En misschien ooit...

Maar wat is dat nu, die ultieme gitaar? Ik denk dat dat een combinatie is van :
klank, speelbaarheid, "feel", esthetiek en intuitie of impact op de ziel.

Yamhammer_71
7 maart 2007, 14:20
Mooi verwoord, Laser!:)

Juist, goed verwoording. Zie eerder bericht van mij:


De ultieme akoestische gitaar bestaat in mijn ogen niet. Elke Taylor, Martin, Lowden of welk high end merk dan ook hebben net zo goed nadelen...die ontdek je vaak als je de gitaar al een hele poos kent. Dan vind je de hals bijvoorbeeld weer minder fijn, de actie die niet precies naar je smaak valt af te stellen, niet exact de frets die je wenste, net niet genoeg 'hoog' in de klank en ga zo maar door. Elke gitaar heeft zijn mindere dingen.

''De ultieme akoestische gitaar is naar mijn mening een gitaar met een lage actie en toch nog de juiste balans in volume, toon en vibratie zonder dat je enig last hebt van ratelingen en waarbij zo direct mogelijk contact wordt gemaakt met het bovenblad''

Een akoestische gitaar waarbij alle 'onderdelen' laag staan....topkam, zadel etc zal ook eerder en sneller contact maken met het belangrijkste onderdeel van de gehele gitaar, namelijk de klankkast. Daarom vind ik uit principe een hoog zadel of hoge topkam al niet 'ultiem'. Je moet het uiterste uit je gitaar kunnen halen en wanneer er sneller en directer contact wordt gemaakt met het bovenblad, zal deze ook eerder in trilling gebracht worden, wat uiteindelijk een groot aandeel zal zijn in het 'aging-proces'.

Buzz
7 maart 2007, 14:23
Zeg, Yam,


Niet om het één of ander hoor, maar....

....zou het voor jou niet beter zijn om snoepjes zonder kleurstof te eten?

Yamhammer_71
7 maart 2007, 14:32
Zeg, Yam,

Niet om het één of ander hoor, maar....

....zou het voor jou niet beter zijn om snoepjes zonder kleurstof te eten?

Hoezo?

_____________
Pickin The Blues :speed:

Fenndangoband
7 maart 2007, 15:23
Eerst en vooral... ik speel het meest elektrisch maar de beste akoestische gitaar is voor mij een LARRIVEE. Ik weet niet meer welk type ik vasthad maar het was heerlijk om op te spelen... lage actie, geen gekletter, een volle heldere klank, prachtige afwerking, easy to play... maw... een topgitaar... Ik heb ook al op Martin en Taylor gespeeld, wel... als je een LARRIVEE hebt bespeeld maak je van deze brandhout 8-). Een LARRIVEE staat op het lijstje "Wat ik zeker nog eens aanschaf".

Buzz
7 maart 2007, 15:25
Ik heb ook al op Martin en Taylor gespeeld, wel... als je een LARRIVEE hebt bespeeld maak je van deze brandhout


Ben je niet een beetje aan het overdrijven?

Yamhammer_71
7 maart 2007, 15:29
Eerst en vooral... ik speel het meest elektrisch maar de beste akoestische gitaar is voor mij een LARRIVEE. Ik weet niet meer welk type ik vasthad maar het was heerlijk om op te spelen... lage actie, geen gekletter, een volle heldere klank, prachtige afwerking, easy to play... maw... een topgitaar... Ik heb ook al op Martin en Taylor gespeeld, wel... als je een LARRIVEE hebt bespeeld maak je van deze brandhout 8-). Een LARRIVEE staat op het lijstje "Wat ik zeker nog eens aanschaf".

Het blijft natuurlijk je eigen voorkeur, maar Larrivee heeft wel inderdaad een geheel ander karakter dan een Martin of Taylor.
Je moet er maar net van houden.

Laser
7 maart 2007, 15:34
Ben het met je eens Yammie,
je moet ervan houden.
Dat kan evolueren met de jaren...
Ideaal zou zijn dat je alle gitaren die je graag hoort kan kopen en bij je houden... maar bruintje kan én de gitaren én het huis dat daarbij past én de vrouw en kinderen niet aan.
Stapje voor stapje dan maar, en we zien wel wat de tijd aanbiedt aan kansen.

Bliiiiijve speeeuleeeeee....!!!!!

Makor1966
7 maart 2007, 19:44
Wat is in jouw oren/ogen de ultieme akoestische gitaar?
Laat je gedachte er vrij over gaan!
Die ene die ik hier aan de muur heb hangen. Niet omdat het zo'n geweldige gitaar is, maar hij is van mij, hij klinkt best mooi, en ik kan erop spelen als ik er zin in heb.
Ik heb natuurlijk nog wel het een en ander op m'n verlanglijstje staan, maar ik ben qua niveau nog niet echt aan een dure gitaar toe.
Tegen de tijd dat ik dat wel ben kan ik hopelijk de goede van de mindere onderscheiden. :satisfie:

Fenndangoband
9 maart 2007, 09:52
Citaat:
Origineel gepost door Fenndangoband
Ik heb ook al op Martin en Taylor gespeeld, wel... als je een LARRIVEE hebt bespeeld maak je van deze brandhout

Ben je niet een beetje aan het overdrijven?


Ok dan toegegeven :p een "beetje" wel... maar ik vind die Taylor en Martin zo overroepen... vind ze niets speciaals hebben en vind ze eerder stroefjes spelen.... met Larrivee had ik onmiddellijk zoiets van "Yesssssssssssssss" dat is het... Ik zeg het nogmaals ik ben geen akoestisch kenner... het is gewoon het gevoel dat ik had bij deze gitaren... misschien hebben de Taylor en Martin iets dat je moet ontdekken na verloop van tijd... ik weet het niet. Ik heb ook al op Lowden gespeeld en terug vond ik dat deze iets meer hadden dan een Taylor en Martin. Misschien een beetje Gibson LP-syndroom... ze moeten het hebben van hun naam die garant moet staan voor kwaliteit (en te merken aan prijskaartje) ... maar hoe groter de naam hoe minder belangrijk kwaliteit wordt... vele Gibson LP's zijn de naam Gibson niet meer waardig, alhoewel dit nu terug aan het verbeteren is. Ik wil hier niemand in de ballen schoppen... gewoon mijn ervaring... sorry about that.

-Yves-
18 maart 2007, 10:00
Ik heb ooit de kans gehad om in Hawaii de 'fabriek' van James Goodall te bezoeken. Heb verschillende modellen mogen proberen. Wel, de "Traditional Dreadnought" is tot nog toe het beste wat ik in mijn handen heb gehad. Helaas is de doos nauwelijks betaalbaar en hier al helemaal niet.
Maar bij tijd, gelegenheid en veel geld... je weet maar nooit.

Uiteraard bestaat DE ultieme gitaar niet gezien het feit dat dit volledig afhankelijk is van ieders smaak. Maar dat werd al gezegd.

Yamhammer_71
18 maart 2007, 10:11
Ok dan toegegeven :p een "beetje" wel... maar ik vind die Taylor en Martin zo overroepen... vind ze niets speciaals hebben en vind ze eerder stroefjes spelen.... met Larrivee had ik onmiddellijk zoiets van "Yesssssssssssssss" dat is het... Ik zeg het nogmaals ik ben geen akoestisch kenner... het is gewoon het gevoel dat ik had bij deze gitaren... misschien hebben de Taylor en Martin iets dat je moet ontdekken na verloop van tijd... ik weet het niet. Ik heb ook al op Lowden gespeeld en terug vond ik dat deze iets meer hadden dan een Taylor en Martin. Misschien een beetje Gibson LP-syndroom... ze moeten het hebben van hun naam die garant moet staan voor kwaliteit (en te merken aan prijskaartje) ... maar hoe groter de naam hoe minder belangrijk kwaliteit wordt... vele Gibson LP's zijn de naam Gibson niet meer waardig, alhoewel dit nu terug aan het verbeteren is. Ik wil hier niemand in de ballen schoppen... gewoon mijn ervaring... sorry about that.

Ben ik blij dat ik een monsterlijke Gibson heb uit 88' :)
Nee dat verhaal verder over Gibsons.....I don't know, er zijn nog steeds goede maar ook hele slechte.
En wat betreft het akoestische verhaal: ben het helemaal met je eens.
Ik vind Taylor en Martin over het algemeen wat 'droog' klinken en Larrivee klinkt 'natter', met heel veel belletjes in de hoge tonen.

Enra
18 maart 2007, 10:29
Niet ultiem, maar wel dichtbij. Mijn favoriete gitaar... Gitaartje eigenlijk! Sprankelend, luid, warm en zangerig.
http://www.lionguitars.nl/images/DSC08667.jpg

Liefhebber
18 maart 2007, 14:49
Niet ultiem, maar wel dichtbij. Mijn favoriete gitaar... Gitaartje eigenlijk! Sprankelend, luid, warm en zangerig.
http://www.lionguitars.nl/images/DSC08667.jpg
Zoals een twaalffretter moet zijn! Prachtig!
O of GA model, open kop! Liever niet groter! Zo te zien op de foto: spruce top en maple zijbladen en achterblad. Hals kan ik niet zien maar palissander toets en brugbalk?
Lijkt me heel interessant om met dit model te experimenteren met diverse houtsoorten en het balkjespatroon.

Enra
18 maart 2007, 16:56
Zoals een twaalffretter moet zijn! Prachtig!
O of GA model, open kop! Liever niet groter! Zo te zien op de foto: spruce top en maple zijbladen en achterblad. Hals kan ik niet zien maar pallisander toets en brugbalk?
Lijkt me heel interessant om met dit model te experimenteren met diverse houtsoorten en het balkjespatroon.

Top : Fijnspar AAA
Klankkast : Esdoorn
Hals : Mahonie
Toets : Rio Palissander
Brug : Indisch Palissander

De volgende - een start is gemaakt - wordt het zelfde model en dan van :

Top : Master Grade Sitka
Klankkast : Rio Palissander
Hals : Honduras Mahonie
Toets + Brug : Ebben

Klinkt allemaal wat decadent wellicht, maar ja, ik bezit het materiaal. Dus waarom niet! Het blijft een streven naar de ultieme gitaar!!!

Liefhebber
18 maart 2007, 18:11
Helemaal niet decadent!
Dat verhaal met dat Rio palissander! Mag niet meer!
Uit nieuwschierigheid laatst eens wezen kijken bij een Fijn hout handel. Had nog een mooi pakketje liggen voor een belachelijke prijs! Hij leverde veel hout aan vioolbouwers.
Is het dat waard? Volgens mij wordt er ook ontzettend mee gerommeld!
Ik vraag me echt af of er geen hele goede en misschien wel betere alternatieven zijn! Bijvoorbeeld Australisch black wood!

Enra
18 maart 2007, 18:38
Helemaal niet decadent!
Dat verhaal met dat Rio palissander! Mag niet meer!

Nouja, het staat sinds 1991 op de CITES lijst van bedreigde soorten en mag sindsdien niet meer gekapt, noch verhandelt worden, tenzij er een certificaat van herkomst voorligt of het aantoonbaar van voor 1991 is. Ik heb nog een stuk of wat setjes liggen van ongeveer 25 tot 30 jaar oud. Ik weet niet of het zo heilig is. Ik heb er nog nooit mee gebouwd, maar heb het al heel lang liggen. Ik vond dat het nu maar eens tijd werd.

Liefhebber
18 maart 2007, 18:59
Ja , de vraag is of het wel zo heilig is in meerdere opzichten!
Het heeft wel een naam uit het verleden!
Dat gezeur met certificaten! Enorm hypocriet!
Een oude mooie boom omzagen moet je altijd bewust doen en doet altijd pijn!
Maar je kunt er heel mooie dingen mee doen, althans in de ogen van ons mensen. Als je er dan een gitaar van kunt maken!

kornelius
19 maart 2007, 08:54
eeh die certificaten zijn er meer voor om een bepaalde boomsoort te beschermen, niet om mensen bewust om te laten gaan met het omzagen van oude bomen in het algemeen.

Enra
19 maart 2007, 13:37
eeh die certificaten zijn er meer voor om een bepaalde boomsoort te beschermen, niet om mensen bewust om te laten gaan met het omzagen van oude bomen in het algemeen.

Kornelius, je hebt helemaal gelijk. Dat is voor mij ook het decadente en bovendien ook genante van het gebruik van Rio Palissander; hoe oud het materiaal ook is.

Laser
19 maart 2007, 15:01
Kornelius, je hebt helemaal gelijk. Dat is voor mij ook het decadente en bovendien ook genante van het gebruik van Rio Palissander; hoe oud het materiaal ook is.

Jamaaaarrr..
als je het materiaal al lang liggen hebt is de boom al xx jaren terug geveld en het 'kwaad' al geschied nog voor er een regeling bestond.
Kan het hout - dat er anders toch stof ligt te wreten - dan beter niet voor een tweede leven als prima instrument gebruikt worden? Op voorwaarde dat het klankmatig dan ook de beste optie is voor dat instrument welteverstaan...

Is maar mijn idee.... dacht ik dus desalnietemin althans waarschijnlijk dus zoiets ...

Liefhebber
19 maart 2007, 22:35
Kornelius, je hebt helemaal gelijk. Dat is voor mij ook het decadente en bovendien ook genante van het gebruik van Rio Palissander; hoe oud het materiaal ook is.
Enra,

Je noemt het gebruik van dat Rio palissander decadent! Ok. ligt absoluut gevoelig! Je veronderstelt dat het bijzonder materiaal is. Waarom? Het heeft een goede naam uit het verleden als materiaal dat in topgitaren werd gebruikt. Dat zal zeker ook wel zo zijn als je ziet wat topgitaristen(met name klassieke) hierover zeggen al vele jaren lang. En als je nog over een pakket beschikt dan moet je het zeker ook eens gebruiken. Daar hoef je je mijns inziens helemaal niet bezwaard over te voelen. Maar als het over certificaten gaat dan gaan mijn haren een beetje overeind staan! Want daar wordt ontzettend mee gerommeld. Er duiken overal op de wereld plots weer partijen Rio palissander op met certificaat! Dan gaat bijv. een Japanse bouwer dit weer gebruiken. Geldt ook voor vele klassieke bouwers en de grote Amerikanen zoals Martin. De vraag is zowiezo of dit wel Rio palissander is.
Er is een beetje een mythe ontstaan rondom dit hout! En hoe zit het dan met het indisch rosewood, mahonie uit diverse werelddelen en koa wat heel veel gebruikt wordt voor gitaren? Wordt dit op verantwoorde wijze gewonnen?
En er zijn naar mijn mening hele goede alternatieven voor de zij -en achterbladen van gitaren. Ik denk bijvoorbeeld aan Australisch blackwood(uit verantwoord productiebos) maar ook aan laminaten met carbonfiber laag.
Ik ben een groot voorstander van verantwoord bosbouwen.
Ik kom al jaren regelmatig in Canada en heb daar in dat mooie land met ergernis aanschouwd wat onverantwoord kappen aan schade kan opleveren!

Liefhebber
19 maart 2007, 23:28
Ik realiseer me dat we erg afdwalen van het onderwerp: de ultieme gitaar!
Hoewel?