PDA

View Full Version : Electro-Harmonix Big Muff



Sjoerd
28 februari 2007, 22:38
Hallo,

een tijdje geleden zag ik de Electro-Harmonix Big Muff Distortion staan en hij is best goedkoop. Ik zoek nog een goed distortion pedaal en dit lijkt me een goede. Ik heb ook veel goede reviews gelezen op harmony central. Ik zou alleen even willen weten of je ook met iets minder distortion kan spelen want op Youtube zie ik veel filmpjes met gestoord veel distortion.
Ook zou ik graag willen weten of er mensen hier ervaring mee hebben.

Bedankt,

sjoerd.

nielsduursma
28 februari 2007, 22:42
Tsja, het is een Fuzz. Die zijn juist lekker smerig, vet, en aggresief. Je kan hem het beste even zelf gaan testen in de muziekwinkel, dan kan je voor jezelf bepalen of hij lekker klinkt, er zijn zoveel verschillende soorten overdrives en distortions namelijk.

Ik denk persoonlijk dat je voor een licht overstuurd geluid (het is maar net wat je "licht" noemt of vindt) je beter voor iets anders kan kijken (of beter nog: Luisteren) dan de Big Muff.

drap
28 februari 2007, 23:05
Als je een echte distortion zoekt, moet je het niet zoeken in een Big Muff. Heerlijk pedaal, maar verre van een strakke distortion. Pure fuzz pedaal.

Joey Handsome
28 februari 2007, 23:17
Ja inderdaad. Wat mij betreft klinkt een Big Muff alleen met de gain flink ver opengeschroefd. Vette dikke fuzz, geen distortion. De Rus heeft dan wel meer een distortion klank, maar dat vind ik maar een poeppedaal.

up-guitarman
1 maart 2007, 00:33
Mwa, ik vind de Rus juist heerlijk. Ik heb zowel de zwarte als de oude groene tank en die oude groene is echt fantastisch, extreem smerig !!!

rocker_71
1 maart 2007, 08:49
Kortom: de meningen zijn verdeeld. :p.

Tip: de double muff. Die is goedkoper en je kunt uit 2 standen kiezen. Ja, ik heb hem zelf ook. :dance:
Staat ook een filmpje van op u-tube.

Sjoerd
1 maart 2007, 09:14
ok, een double muff lijkt me ook wel wat, maar is het waar dat hij alleen goed met buizenversterkers klinkt en anders kut??

Sjoerd.

rocker_71
1 maart 2007, 09:41
Da's gelul.
Zowel op mijn microcube als op mijn marshall lead 30 (SS) klinkt ie prima.

Het enige wat belangrijk is is om de DM vooraaan in je effectrenlus te plaatse, maar daar heb ik al een draadje over gestart.

robzilla
1 maart 2007, 11:26
Mwa, ik vind de Rus juist heerlijk. Ik heb zowel de zwarte als de oude groene tank en die oude groene is echt fantastisch, extreem smerig !!!

Die moet ik ook nog eens..

Joey Handsome
1 maart 2007, 12:25
Kortom: de meningen zijn verdeeld. :p.

Tip: de double muff. Die is goedkoper en je kunt uit 2 standen kiezen. Ja, ik heb hem zelf ook. :dance:
Staat ook een filmpje van op u-tube.

Ja dat zijn ze dan zeker. Ik vind de zwarte rus echt helemaal niks, de groene sloopt je hele signaal. Beiden komen niet in de buurt van het echte Big Muff geluid. Doe mij maar een USA, smaken verschillen uiteraard, maar deze benaderd wel het meest het geluid van een echte 70's Big Muff.

Double Muff heb ik ook. Leuk ding, maar het is wel weer echt iets anders dan een Big Muff. Veel minder vol en romig. Werkt ook lang niet op elke versterker even lekker is me opgevallen. Vind hem het bijvoorbeeld op mijn Twin Reverb nou niet echt lekker doen.

E-J
1 maart 2007, 15:12
Ja dat zijn ze dan zeker. Ik vind de zwarte rus echt helemaal niks, de groene sloopt je hele signaal. Beiden komen niet in de buurt van het echte Big Muff geluid. Doe mij maar een USA, smaken verschillen uiteraard, maar deze benaderd wel het meest het geluid van een echte 70's Big Muff.

AHUM! Een echte '70s Big Muff zijn de eerste en tweede Big Muff pedalen, respectievelijk de Triangle en de Ramhead. Die zijn voor 100% meer distortion dan fuzz ;) En de USA reissue van tegenwoordig klinkt way anders dan die twee pedalen. De Russische komt meer in de buurt.

Ik heb zelf een 'replica' van de Ramhead, en dat is gewoon een geweldig agressieve distortion met een vrij duidelijke fuzzrandje. 'Echte' Big Muffs zijn niet romig, eerder agressief en scherp. Luister maar naar b.v. David Gilmours lead geluid van eind jaren '70, da's of een Triangle, of een Ramhead ;)

Vergelijk deze kloon van de Triangle met de daaropvolgende USA Muff...
BYOC Large Beaver (Triangle clone) (http://www.youtube.com/watch?v=-WArzKC09DY)

EHX USA Big Muff (http://www.youtube.com/watch?v=xLj8bCWwm3w)

Mitch
1 maart 2007, 15:56
Mijn god, die reviews van Gearwire..... "this is the standard one sheet instruction manual from Electro Harmonix"......BRAAAAAAAAAAAK !!!!!!!!!!!

Anyway, de Muff is een one trick pony. Dik scheuren, meer geschikt voor single notes dan voor akkoorden en erg veel laag, maar niet bijster gedefinieerd. Ik zou 'm zeker niet anschaffen voor zowel slag als solo en voor zowel heavy als minder heavy stuff. Prijs is goed, doel is fout :D

Joey Handsome
1 maart 2007, 18:25
AHUM! Een echte '70s Big Muff zijn de eerste en tweede Big Muff pedalen, respectievelijk de Triangle en de Ramhead. Die zijn voor 100% meer distortion dan fuzz ;) En de USA reissue van tegenwoordig klinkt way anders dan die twee pedalen. De Russische komt meer in de buurt.

Ik heb zelf een 'replica' van de Ramhead, en dat is gewoon een geweldig agressieve distortion met een vrij duidelijke fuzzrandje. 'Echte' Big Muffs zijn niet romig, eerder agressief en scherp. Luister maar naar b.v. David Gilmours lead geluid van eind jaren '70, da's of een Triangle, of een Ramhead ;)

Vergelijk deze kloon van de Triangle met de daaropvolgende USA Muff...
BYOC Large Beaver (Triangle clone) (http://www.youtube.com/watch?v=-WArzKC09DY)

EHX USA Big Muff (http://www.youtube.com/watch?v=xLj8bCWwm3w)

Uhum, pardon.

Nou ja, ik heb net nog over die zwarte gespeeld, maar daar kan ik niks goeds over melden. Zelf heb ik de groene, en de USA slingert hij ook nog ergens rond.

EDIT: Vind ik stiekem nog steeds die USA Reissue lekkerder klinken.

Fuhgawz
1 maart 2007, 18:26
AHUM! Een echte '70s Big Muff zijn de eerste en tweede Big Muff pedalen, respectievelijk de Triangle en de Ramhead. Die zijn voor 100% meer distortion dan fuzz ;) En de USA reissue van tegenwoordig klinkt way anders dan die twee pedalen. De Russische komt meer in de buurt.

Bullshit!! Ik heb zelf een echte Ramshead, die heb ik vergeleken met een USA Reissue. Hieronder een foto:
http://members.home.nl/fuhgawz/muffs.jpg

Ik vond ze helemaal niet zo veel verschillen qua sound. De 70s Muff was wat opener/helderder en wat onvoorspelbaarder, maar dat kan ook door de ouderdom komen. Qua karakter waren ze vrijwel identiek.

EDIT: Om even antwoord te geven op de vraag.. Ik kan alleen maar bevestigen wat de rest hier zegt. Low gain doettie niet op de manier waarop jij dat wil, dus je kunt beter verder zoeken.

Joey Handsome
1 maart 2007, 18:31
Bullshit!! Ik heb zelf een echte Ramshead, die heb ik vergeleken met een USA Reissue. Hieronder een foto:
http://members.home.nl/fuhgawz/muffs.jpg

Ik vond ze helemaal niet zo veel verschillen qua sound. De 70s Muff was wat opener/helderder en wat onvoorspelbaarder, maar dat kan ook door de ouderdom komen. Qua karakter waren ze vrijwel identiek.

Ha, dat is dan weer leuk om te horen. Doet me deugd!

Ik vond die in het clipje van EJ NL ook meer als een Rus klinken en dat vind ik zelf nou niet bepaald lekker.

drap
1 maart 2007, 19:32
Zoekt de topicstarter ook niet een overdrive pedaal inplaats van een distortion? Als ik dingen lees van 'krankzinnig veel distortion' dan denk ik eerder dat het gezocht moet worden in een overdrive pedaal. Wellicht een tubescreamer achtig pedaal of de MXR distortion + (laat je niet misleiden door de naam).

E-J
1 maart 2007, 21:54
Bullshit!! Ik heb zelf een echte Ramshead, die heb ik vergeleken met een USA Reissue. Hieronder een foto:

Ik vond ze helemaal niet zo veel verschillen qua sound. De 70s Muff was wat opener/helderder en wat onvoorspelbaarder, maar dat kan ook door de ouderdom komen. Qua karakter waren ze vrijwel identiek.

EDIT: Om even antwoord te geven op de vraag.. Ik kan alleen maar bevestigen wat de rest hier zegt. Low gain doettie niet op de manier waarop jij dat wil, dus je kunt beter verder zoeken.

Een Big Muff blijft een Big Muff ;) Ik vind zelf de Russische/Ramshead meer een distortion dan de USA, die wat donkerder en fuzziger is... smaken verschillen wel natuurlijk :)

Gekke instelling van de toneknop trouwens, op die instelling klinkt 'ie wel aardig als een USA haha.


Zoekt de topicstarter ook niet een overdrive pedaal inplaats van een distortion? Als ik dingen lees van 'krankzinnig veel distortion' dan denk ik eerder dat het gezocht moet worden in een overdrive pedaal. Wellicht een tubescreamer achtig pedaal of de MXR distortion + (laat je niet misleiden door de naam).

Lijkt me ook beter...een Big Muff zal altijd als een Big Muff klinken... extreem.

Nobrain
1 maart 2007, 22:02
hoe is de Muff fuzz nou eigenlijk vegeleken met de Big Muff??

zoon van Piet
2 maart 2007, 11:25
Een Big Muff blijft een Big Muff ;) Ik vind zelf de Russische/Ramshead meer een distortion dan de USA, die wat donkerder en fuzziger is... smaken verschillen wel natuurlijk :)

Gekke instelling van de toneknop trouwens, op die instelling klinkt 'ie wel aardig als een USA haha.


Vrij subjectieve en dus tamelijk zinloze discussie, maar ik ben nooit te beroerd om mijn twee centen in de vijver te gooien. Ik heb zowel (http://img136.imageshack.us/img136/630/oldmuffslt6.jpg) de ramshead als de triangle en hoewel ze niet bepaald hemelsbreed verschillen, is de Ram ietsje meer distortion - in de zin van: iets minder fuzz. Maar in een vergelijkende test afgelopen week door een waar fuzzfanaat/stonerrocker bleek het klankverschil tussen zijn groene Rus en mijn triangle vrij klein. Qua sound, bedoel ik, want de triangle klonk wel beter (goddank! of D_H dank, eigenlijk). Vooral het laag was echt veel mooier en duidelijker, groter en lekkerder.

De gekke instelling van de toneknop kan veroorzaakt worden door de gekke pots/dopkes die de stonede hippies van EH destijds gebruikten. De regelaars van mijn Ramshead beginnen niet waar je dat zou verwachten...

E-J
2 maart 2007, 11:56
Vrij subjectieve en dus tamelijk zinloze discussie, maar ik ben nooit te beroerd om mijn twee centen in de vijver te gooien. Ik heb zowel (http://img136.imageshack.us/img136/630/oldmuffslt6.jpg) de ramshead als de triangle en hoewel ze niet bepaald hemelsbreed verschillen, is de Ram ietsje meer distortion - in de zin van: iets minder fuzz. Maar in een vergelijkende test afgelopen week door een waar fuzzfanaat/stonerrocker bleek het klankverschil tussen zijn groene Rus en mijn triangle vrij klein. Qua sound, bedoel ik, want de triangle klonk wel beter (goddank! of D_H dank, eigenlijk). Vooral het laag was echt veel mooier en duidelijker, groter en lekkerder.

Je hebt gelijk natuurlijk :) Laten we weer ontopic gaan. Een Big Muff, welke dan ook, lijkt me niet zo passend bij de topicstarter... een veelzijdig overdrivepedaal lijkt me een betere keuze.