PDA

View Full Version : andere uitgangstrafo in versterker



manny
28 februari 2007, 21:37
Ik heb wel eens gelezen dat men een andere , lees grotere uitgangstrafo in een versterker zet.
wat is het voordeel hiervan en wat doet het met je geluid.

Chris Winsemius
28 februari 2007, 21:45
Meestal wordt het geluid vetter en voller en krijg je meer laag/bas.

Naast het formaat is vooral de kwaliteit v/d trafo-wikkelaar/merk belangrijk.

Had vanmiddag 'n MercuryMagnetics uitgangstrafo in 'n VOX AC30 geïnstalleerd voor 'n klant en de klank was veel "rijker"geworden, ook meer dynamiek, "chime" en belletjes. Laag kreeg meer definitie.

matto
2 maart 2007, 21:58
Het is niet allen het formaat wat telt:cooler: (telt wel mee natuurlijk) maar vooral de kwaliteit.

Chris Winsemius
3 maart 2007, 18:32
'n MercuryMagnetics uitgangstrafo in 'n VOX AC30 geïnstalleerd voor 'n klant en de klank was veel "rijker"geworden, ook meer dynamiek, "chime" en belletjes. Laag kreeg meer definitie.

In dit geval was het formaat hetzelfde.

Dirtypool
5 maart 2007, 00:03
Hoi, in hoeverre is verouderen van een trafo hoorbaar of merk je dat verschil niet?
Gaat een trafo na verloop van tijd lekkerder klinken of juist niet?
Waar ligt dan het verschil tussen verschillende merken terwijl die dezelfde specs hanteren of gebeurt dat juist niet?

Grtz Richard

Chris Winsemius
5 maart 2007, 00:11
Hoi, in hoeverre is verouderen van een trafo hoorbaar of merk je dat verschil niet?
Gaat een trafo na verloop van tijd lekkerder klinken of juist niet?
Waar ligt dan het verschil tussen verschillende merken terwijl die dezelfde specs hanteren of gebeurt dat juist niet?

Grtz Richard

Bij nieuwe (MM) trafo's merk ik dat ze na 'n uur of 20-40 nog wat smeuïger gaan klinken. Heeft met inspelen en het "richten v/h magnetisme" te maken.

Heel soms kunnen oude trafo's hun punch/helderheid verliezen heb ik begrepen maar ik ben het zelf nog niet tegengekomen hoewel ik af en toe dacht dat 'n 100% MM replica meer leven/etc. zou kunnen geven.

Mr.Jay
5 maart 2007, 18:28
Mijn ervaring met een MM-OT in een goeie Tweed Bassman-clone was dat ik toch een ouwe ( dit geval SuperReverb) OT prefereerde omdat die ouwe wel degelijk anders klonk : smeuiiger, warmer, wat mellower. Dat vond ik de totaalsound ten goede komen.
Is natuurlijk smaakkwestie voor mij mij hoeft "méér" leven of punch echt niet. Zo'n amp gaat juist al hard genoeg en klinkt zéér direct. Met de MM OT vond ik het teveel van het goeie worden. E.e.a. mede afhankelijk van de gebruikte speakers.

PeeVee
6 maart 2007, 11:05
Ik heb precies dezelfde ervaring met een MM OT in een Deluxe Reverb clone; was veel te "wakker"; teveel punch/response, heel onaangenaam, druk en onmuzikaal >> soort ADHD amp. OT zou een replica moeten zijn van originele trafo >> ik weet hoe het origineel moet klinken (zowel bf als sf) maar die amp was totaal anders. Even getest of MM OT daar ook echt aandeel in had dus el cheapo Weber OT-tje gemonteerd; klonk waarempel beter; minder abrubt, puntig en stijl, die MM OT deed die amp zeker geen goed, originele OT is moeilijk te vinden.

Hardnekkig misverstand waar ik vaak tegenaanloop is dat mensen verandering gelijkstellen met verbetering, dus dat het plaatsen van een MM OT altijd verbetering geeft; dat is gewoon niet zo. Meer X of Y is niet altijd beter zoals toch wel vaak gesuggereerd wordt. Meer punch is voor een gezonde SR, zoals Jay ook schrijft, helemaal niet wenselijk. Pinnigheid is iets dat op vele manieren te verhelpen is, een MM OT is een paardenmiddel (en zelfs niet altijd effectief want zeker niet altijd is OT de oorzaak). Je zult dus eigenlijk moeten weten hoe goed je huidige OT is om te kunnen bepalen of een MM een verbetering is of niet en dan ben je eigenlijk weer terug bij af. Ik denk dat het veel beter is om goed voor jezelf op een rijtje te krijgen wat je niet bevalt aan je huidige sound en hoe je het zou willen hebben en vervolgens concreet met een tech bespreken wat de mogelijkheden zijn. OT is "een optie" maar zeker geen wondermiddel of de oplossing voor alle problemen.

Een grotere OT in het algemeen geeft je op hoge volumes meer en strakker laag; trafo zal minder snel verzadigen en blijft dus in het laag op volume langer overeind (c.q. z'n werk doen). In een Fender Super Reverb of Bassman zit een vrij grote OT en daar vind ik het ook gepast. Ik gebruik Super Reverbs voor optredens met bandje www.bugabootang.nl waar ik gewoon die punch en power nodig heb, het is een noodzakelijk kwaad. Voor in mijn zelfbouw low power tweed twin heb ik echter gekozen voor een andere strategie; ik wilde een warme soepele en crunchy amp, een maatje kleinere OT is dan veel mooier; smeuiiger en meer in balans. Groter is niet altijd beter, het ligt er aan wat je wilt en hoe je je geluid op dit moment vindt.

Chris Winsemius
6 maart 2007, 13:50
Bij MM doen ze expres geen kapje om de DR OT om meer helderheid/transparantie te krijgen. Ik ga 'ns vragen of ze d'r 1 met kap kunnen maken.

Bij m'n eigen DR "upgraded replica" (bf met 'n paar kleine tweakjes) met 'n complete MM trafo/spoel-set heb ik nog nooit iemand horen klagen over "pinnigheid". Speaker en buizen zijn natuurlijk ook (net zo) belangrijk. Daarnaast is speelstijl/techniek en het type gitaar zeer belangrijk. Wat voor de één waanzinnig is kan voor 'n ander kl*te zijn.

Het vervangen v/e OT kan soms direct het gewenste resultaat opleveren (bijvoorbeeld bij reïssue 1959/1987 Marshalls imho) en soms moet er gewoon ook aan het circuit gewerkt worden en/of andere speakers en/of buizen d'r in.

Chris Winsemius
6 maart 2007, 13:52
Bij MM doen ze expres geen kapje om de DR OT om meer helderheid/transparantie te krijgen. Ik ga 'ns vragen of ze d'r 1 met kap kunnen maken.

Bij m'n eigen DR "upgraded replica" (bf met 'n paar kleine tweakjes) met 'n complete MM trafo/spoel-set heb ik nog nooit iemand horen klagen over "pinnigheid". Speaker en buizen zijn natuurlijk ook (net zo) belangrijk, bij deze 'n Celestion H30/75Hz.
Daarnaast is speelstijl/techniek en het type gitaar zeer belangrijk. Wat voor de één waanzinnig is kan voor 'n ander kl*te zijn.

Het vervangen v/e OT kan soms direct het gewenste resultaat opleveren (bijvoorbeeld bij reïssue 1959/1987 Marshalls imho) en soms moet er gewoon ook aan het circuit gewerkt worden en/of andere speakers en/of buizen d'r in.

PeeVee
6 maart 2007, 14:12
Bij MM doen ze expres geen kapje om de DR OT om meer helderheid/transparantie te krijgen. Ik ga 'ns vragen of ze d'r 1 met kap kunnen maken.Maken?? Kappen zijn optioneel, kun je gewoon los bijbestellen. Zonder kappen is het overigens ook geen 1:1 kopie natuurlijk. Het weglaten doen ze uit kostenoverwegingen (en typisch Amerikaans om daar dan een marketingverhaaltje aan op te hangen), grotere OEM afnemers willen vaak kappen willen monteren met eigen logo / tekst oid. Je kunt die kappen (b.v. in China) voor een appel en een ei naar wens laten maken. FNS levert trafo's standaard ook zonder kapjes.

Chris Winsemius
6 maart 2007, 14:19
Maken?? Kappen zijn optioneel, kun je gewoon los bij bestellen. Zonder kappen is het overigens ook geen 1:1 kopie natuurlijk. Het weglaten doen ze uit kostenoverwegingen, doorgaans bij grotere OEM partijen die kappen willen monteren met eigen logo / tekst oid. Je kunt die kappen in China voor een appel en een ei naar wens laten maken. FNS levert trafo's standaard ook zonder kapjes.

Nee, had het nagevraagd omtrent die kappen. Heb ook weleens 'n originele blackface Vibroverb OT zonder kap gezien.

TAD levert ook trafo's zonder kappen.

PeeVee
6 maart 2007, 16:27
Hoeveel kappen wil je hebben? ;)

Wat ik bedoel is dat MM niet specifiek een "trafo met kappen" hoeft te maken; je kunt die kapjes gewoon (elders) kopen en zelfs voor weinig naar specificatie laten maken.

Mijn ouwe '61 brownie Deluxe had ook geen zijkapjes. Is puur cosmetisch / kostenbesparing; MM verzint er een marketing verhaaltje bij wat goed in hun straatje past.

tmcm
6 maart 2007, 22:14
nou het toch over MM trafo's gaat..

Ik heb geen klachten over mijn Korg Vox AC-15 maar het schijnt allemaal beter te kunnen. Behalve het instaleren van een GZ-34 is het instaleren van een MM choke en MM OT "the thing to do".
D'r is ook nog zoiets als power transformer.
En dan zou je ook iets aan filtering moeten doen?

Iemand hier enig idee wat er dan precies verandert t.a.v. het originele geluid?

Chris Winsemius
6 maart 2007, 22:59
nou het toch over MM trafo's gaat..

Ik heb geen klachten over mijn Korg Vox AC-15 maar het schijnt allemaal beter te kunnen. Behalve het instaleren van een GZ-34 is het instaleren van een MM choke en MM OT "the thing to do".
D'r is ook nog zoiets als power transformer.
En dan zou je ook iets aan filtering moeten doen?

Iemand hier enig idee wat er dan precies verandert t.a.v. het originele geluid?

Iets oudere "reïssue" of de nieuwere CC?

Qua GZ34: als er nu 'n andere gelijkrichtbuis (bijvoorbeeld 'n 5Y3) inzit zou ik dat niet doen; als je wat minder sag en meer strakheid op hogere volumes wilt zou 'n Weber CopperCap met SS of GZ34 style sag en 5Y3 voltagedrop 'n goeie/betere oplossing zijn.

"Les Paul" van dit forum heeft goede ervaringen met 'n AC15CC met NOS buizen en 'n Celestion AlnicoBlue.


Filtering zou ik even na moeten kijken; als je gen last hebt van "ghostnoting" (valse tonen er bij als je rond de 12e positie speelt) is de filtering ok. 'n Beter choke zorgt voor 'n "lekkerder feel" en meer punch/strakheid/definitie in het laag en 'n betere OT doet dat over het hele toonbereik.

Aarzel niet te mailen/PB-en indien nodig.

EDIT: Korg AC15: stock of Weber rectifier. Voor 'n choke: contact me even. OT: zal ik ook even nakijken. Heb al wat Koch AC15s meegemaakt en de basis is goed.

tmcm
6 maart 2007, 23:11
dank voor uw adekwate reactie

Amp is van '99 of daaromtrent, de serie tussen '95 en de CC's dus.
De amp heeft misschien wat aandacht nodig, beide inputs gaan even hard terwijl ik me toch herinner dat kanaal 1 luider ging. Voorts pruttelt er wat als, zonder gitaar, het volume opengezet wordt. Niet echt een probleem voor live maar als het een simpel dingetje is..
afijn, alsie dan toch onder het mes zou gaan is een kleine upgrade misschien geen gek idee. Ik zit een beetje in de orientatie fase he, af en toe een hoofdpijntje maar om nou gelijk naar de dokter te lopen..

Chris Winsemius
6 maart 2007, 23:16
Hoeveel kappen wil je hebben? ;)

Wat ik bedoel is dat MM niet specifiek een "trafo met kappen" hoeft te maken; je kunt die kapjes gewoon (elders) kopen en zelfs voor weinig naar specificatie laten maken.

Mijn ouwe '61 brownie Deluxe had ook geen zijkapjes. Is puur cosmetisch / kostenbesparing; MM verzint er een marketing verhaaltje bij wat goed in hun straatje past.

Nee, dank je.

Heb ook diverse tweeds en brownies zonder kappen gezien.

"MM verzint er een marketing verhaaltje bij wat goed in hun straatje past."

Heb zelf al tientallen MM trafo's en spoelen gebruikt en verkocht, jouw opmerking kan ik niet plaatsen gezien het contact met hun. 't Is natuurlijk 'n bedrijf en amerikaans (andere manier van marketing/reclame/etc. dan hier in NL) maar dat ze dat om die redenen dat zouden verkondigen betwijfel ik ernstig, met kapje zou er per trafo waarschijnlijk $10 tot $20 bijkomen wat gezien hun prijzen volledig "verdedigbaar" zou zijn en dan nog extra marge zou opleveren voor hun en verkopers.

Qua kapjes: heb al diverse remake-trafo's gezien met naderhand geplaatste kapjs en dat zag er NIET netjes uit. Ik denk dat de werking van die kapjes behoorlijk te vergelijken is met wel of geen hulsjes om je preamp-buizen.

Chris Winsemius
6 maart 2007, 23:43
dank voor uw adekwate reactie

Amp is van '99 of daaromtrent, de serie tussen '95 en de CC's dus.
De amp heeft misschien wat aandacht nodig, beide inputs gaan even hard terwijl ik me toch herinner dat kanaal 1 luider ging. Voorts pruttelt er wat als, zonder gitaar, het volume opengezet wordt. Niet echt een probleem voor live maar als het een simpel dingetje is..
afijn, alsie dan toch onder het mes zou gaan is een kleine upgrade misschien geen gek idee. Ik zit een beetje in de orientatie fase he, af en toe een hoofdpijntje maar om nou gelijk naar de dokter te lopen..

Hoi tmcm,

Je hoeft geen u tegen mij te zeggen; ben gewoon 'n gitarist met soldeerbout :)

Het probleem lijkt op slechte contacten en/of solderverbindingen op de ingangsprint, laatst megemaakt in 'n 90s AC30TB en weer opgelost.

Wat voor speaker zit er in jouw AC15?

Later,

Chris

PeeVee
7 maart 2007, 18:15
Heb ook diverse tweeds en brownies zonder kappen gezien.Ja, dat zei ik ;)


jouw opmerking kan ik niet plaatsen gezien het contact met hunDan heb jij blijkbaar andere contacten dan ik (met Paul?). Pat heeft het ooit in een telefoongesprek (weliswaar schoorvoetend) toegegeven. Ze hebben veel OEM afnemers die zelf kappen (laten) maken. China kapjes kosten nog geen $2 per set maar dan heb je pisbakken ijzer en past niet mooi, je hebt ze natuurlijk in allerlei soort / maten / kwaliteiten. Het is vrij gebruikelijk dat ze later worden gemonteerd maar je kunt ze er ook door MM op laten zetten (evt. ook je eigen kappen), betaal je uiteraard voor.

Chris Winsemius
7 maart 2007, 19:12
Ja, dat zei ik ;)

Fijn :)


Dan heb jij blijkbaar andere contacten dan ik (met Paul?). Pat heeft het ooit in een telefoongesprek (weliswaar schoorvoetend) toegegeven. Ze hebben veel OEM afnemers die zelf kappen (laten) maken. China kapjes kosten nog geen $2 per set maar dan heb je pisbakken ijzer en past niet mooi, je hebt ze natuurlijk in allerlei soort / maten / kwaliteiten. Het is vrij gebruikelijk dat ze later worden gemonteerd maar je kunt ze er ook door MM op laten zetten (evt. ook je eigen kappen), betaal je uiteraard voor.

Ik heb liever dat het echt mooi past, betalen is geen enkel probleem; volgende week weer 'n hele stapel MMtjes hier :D

Mr.Jay
7 maart 2007, 20:20
volgende week weer 'n hele stapel MMtjes hier :D

hopelijk heeft Dr.Tube ze dan ook. Duurt eeuwen

Chris Winsemius
7 maart 2007, 20:47
hopelijk heeft Dr.Tube ze dan ook. Duurt eeuwen

Naar mijn weten heeft Xavier er nog wat op voorraad, dankzij mij is hij er ook mee begonnen qua mods/etc. 'n tijdje terug na het horen van wat ampjes van mij en wat "MM-samples".

't Zijn en blijven "niet goedkope" trafo's maar door grotere inkoop hier zullen de prijzen wat lager zijn dan zelf enkele trafo's laten overkomen. Mijn webgozer zal binnenkort nog meer exemplaren toevoegen op mijn site.

bas bus
14 maart 2007, 18:40
Smit transformatoren in Nijmegen kunnen trafo's wikkelen van enkele kubieke meters. Als ik dat nou op een pignose zet?
Dan kom ik erachter dat het niet uitmaakt bij een transistor amp....

Chris Winsemius
16 maart 2007, 12:43
Smit transformatoren in Nijmegen kunnen trafo's wikkelen van enkele kubieke meters. Als ik dat nou op een pignose zet?
Dan kom ik erachter dat het niet uitmaakt bij een transistor amp....

In de portable Pignose zitten 2 trafootjes in de signaalweg...

matto
17 maart 2007, 19:51
In mijn 5e3 de luxe zitten MM trafos en ze klinken TOP!!!