PDA

View Full Version : aarden van een telecaster?



jan jansen
28 februari 2007, 19:15
Ik weet het er zijn meerdere vragen over het aarden,maar nu heb ik een specifieke vraag over een tele.(ik moet mn 2 teles nog bedraden /afsolderen)
Is het noodzakelijk om een tele te aarden?Ik heb ze in een grijs (zeg maar zwart)verleden wel zonder aardedraden van binnen gezien,als mn geheugen me niet in de steek laat,

JJ

madman
28 februari 2007, 19:39
hebben we het hier over aarden of shielden?

sowiezo moet je zorgen dat je brug goed geaard is, en ik heb ergens wel eens iets gelezen dat het zinnig is om een dun waslaagje tussen een tele-brug en de body te hebben om allerlei bijgeluiden te voorkomen

Meneer I.
28 februari 2007, 20:12
Ik zou zeker bij een tele zowel goed aarden als afgeschermde kabels gebruiken. De single coils zijn toch al wat brommerig van zichzelf. Sommigen vinden dit karakteristiek, anderen (zoals ik) vinden het ronduit irritant.

Ik heb zelf een (luchtvaart)electro(nica) achtergrond, en vanuit electrisch oogpunt is het zeker wenselijk om alles goed af te schermen en te aarden ivm potentiaalverschillen. Bij mijn tele in aanbouw ga ik het wel doen, bij mijn tele usa is de hele boel al goed geaard/afgeschermd.

madman
28 februari 2007, 20:26
Ik heb zelf een (luchtvaart)electro(nica) achtergrond

gaaf, ik studeer luchtvaarttechnologie in delft, heb laatst stage gelopen bij de bedrijfsschool van fokker services in hoogerheide, waar heb jij gestudeerd/gewerkt?

ontopic; het schijnt dat een telebrug door z'n grote oppervlak best wel wat invloed heeft op de brom, en die was zou dat moeten verminderen, hoe of waarom weet ik niet.
wat betreft die brom; ik zou hem sowiezo goed aarden, en meteen goed shielden, ik vind het niet karakteristiek

Meneer I.
28 februari 2007, 20:37
OK, even behoorlijk off-topic:
ik heb MTS Anthony Fokker School 'Vliegtuiginstrumententechniek' gedaan, dat is voornamelijk electro, daarna HTS Haarlem Vliegtuigbouwkunde (zit nu in Delft?). Vervolgens ruim 7 jaar als Avionics Engineer gewerkt bij nederlands grootste vakantievervoerder ;) ,en momenteel werk ik al weer 2 jaar als Flight Ops Engineer bij dat zelfde bedrijf.
Nu weer on-topic.

hassent
28 februari 2007, 22:11
Ik heb bij m'n tele een stukje 0,75mm2 ongeveer 25mm gestript en uitgewaaierd onder de brug. Daarna via het brugelementgat naar de electronicaholte en aan massa gesoldeerd. Werkt perfect.

no 1 hops
1 maart 2007, 10:04
het is zelfs zo dat het materiaal van de brug weer invloed zou hebben op de sound.
meneer I,
gewoon even een extra vraag.
hoe hebt je geshield, waarmee en waren er tone verschillen?
want de ene zegt dat hij wel verlies heeft van tone de andere niet.

Meneer I.
1 maart 2007, 11:41
Mijn Tele USA was van zichzelf al goed geaard en afgeschermd. Mijn tele in aanbouw ga ik wel iets anders doen.

Het electrisch signaal dient te worden gemaakt in het element, en niet in de bedrading van en naar het element. Alls wat daar gegenereerd wordt is 'ruis'. Daarom gebruik ik enkel afgeschermde kabel maar zorg er dan wel voordat je de mantel wel aan aarde/massa legt, anders heeft het nog geen effect.

Een Telebrug schijnt inderdaad invloed te hebben op 't geluid, komt door het materiaal en de dikte hiervan (in mijn geval 3mm,'t was ook behoorlijk aan de prijs zo'n Gotoh brug). Ik kan het andere geluid niet zelf niet beoordelen, maar mensen met een hardtailbrug op een tele zouden daar wat meer over kunnen zeggen.
Verder is een Tele brug in principe goed geaard via het brugelement, wat hassent gedaan heeft kan geen kwaad en geeft wellicht dat beetje extra zekerheid mbt een goede aarding.
Vwb het aanbrengen van was onder de brug daar heb ik geen idee over. Misschien heeft het iets te maken met Metallic lak en de aarding daarvan,voor zover dit opgaat?!?!? Geen idee maar ik hou dan ook niet van metallic lak op een gitaar, maar weer wel op m'n auto ;)

madman
1 maart 2007, 11:58
ik kan niet meer vinden waar ik het gelezen had, misschien dat iemand anders het weet...

logischerwijs denk ik dat het bijgeluiden van de brug tegengaat, zeg maar een soort van "rammelen" van de brug tegen de body
het valt vind ik op zich wel mee, maar toch; hoe minder bijgeluid, hoe meer "gitaar" je hoort...