PDA

View Full Version : Hout soorten



hugo123
28 februari 2007, 19:03
Ik ben aan het overwegen zelf een gitaar te gaan bouwen, maar eerst wat research. Ik wou voor de body een massieve plank Mahonie nemen, maar ik las in de hout FAQ dat er verschillende soorten zijn, en er stond ook bij dat mahonie sipovoor de body het beste was maar wat voor soorten hout heb ik nodig voor dehlas, de toets, en de kop(is dat niet het zelfde als neck, en hoe maak ik dan de hals vast aan de body, met lijm ja maar kan je dat er gewoon op lijmen? en waar kan ik die soorten hout halen, hier in friesland?


hugo

AvU
28 februari 2007, 19:08
Wat voor een gitaar wil je maken? Als je een hals van mahonie wilt maken kun je ook sipo gebruiken of honduras (is de nerf iets dichter bij elkaar maar een stuk duurder). Sipo of hounduras maakt voor de klank niet uit. De kop is vaak van het zelfde hout als de hals. Mahonie klinkt zeer warm met veel laag en midden. De toets, bij een mahonie hals kun je het beste rosewood of ebben gebruiken. Beide soorten zorgen voor meer hoog in je geluid.
Verder heb je voor een hals ook nog esdoorn (maple) deze zorgen voor een heldere klank met veel attack en hoog. Ook hiervoor kun je beide houtsoorten voor de toets gebruiken. Ook zie je toetsen van esdoorn. Hierdoor krijg je wat meer hoog in je geluid.

Geef me maar een aanvulling of een verbetering als het nodig is!

grt. Arjan

hugo123
28 februari 2007, 19:14
Ik wou proberen een beetje in de richting van de Ibanez SA serie ndus een body van mahonie en volgens mij een hals van esdoorn de toets weet ik niet, en de kop is dan ook esdoorn. die richting en opzich kan het wel met dat hout. weet iemandhoe duur ik dan uitkom?
(ik neem aanvoor de body mahonie sipp)
ik heb ook nog geen idee wat voor elementen erin komen. daar nog een tip voor?


hugo

G.G.
28 februari 2007, 20:06
Hugo, volgens mij pak je het helemaal verkeerd aan. Ga eerst eens een berg gitaren uitproberen en analyseren (houtsoort body, top, hals, toets, constructie, elementen etc...) en dan weet je precies wat je wilt hebben.

hugo123
28 februari 2007, 20:32
Ja het is ook eerst nog maar een idee, dus daar heb ik nog mooi lang detijd voor. :)

hassent
28 februari 2007, 22:14
Kijk eens in de topics van oa Charlotte, GG, Oknarb180, Darkness Awaits, Cocobolo, Mattia en alle anderen die ik nu vergeet. Daar staan heel veel van je vragen beantwoord.

Oh ja, ondergetekende beunt zelf ook wel eens iets :D . Zie sig.