PDA

View Full Version : Inleg



gw_guitars
28 februari 2007, 16:54
Hallo,

Heeft iemand ervaring met het inleggen van roestvrij staal?
Misschien is dit een domme vraag, maar ik loop met plannen rond om een soort 'Ibanez vine' in te leggen in een toets.
Nu is het probleem alleen dat ik roestvrij staal wil gebruiken als materiaal.

Groetjes Gerard

DarknessAwaits
28 februari 2007, 19:59
Zou moeten kunnen toch? Lijkt me heel mooi resultaat opleveren, dus als jij goed staal kunt bewerken zou ik het zeker doen.

zonniewiw
28 februari 2007, 20:02
ik denk als je dit wil doen dat je dan bijna exact je diepte (lees radius) moet uitfrezen en je plaatjes al een beetje in de radius moet plooien en op die manier inlijmen

want rvs gaan schuren achteraf met een een geraduiste schuurblok en wat schuurpapier kweenie

tis keihard en je moet je radius van je toets er terug inkrijgen

maar in principe kan je zo wat alles gebruiken als je het maar geschuurd krijgt


ik ga messing gebruiken voor bepaalde dingen in mijn bovenblad dus ... maar messing is veel zachter


affin das mijn id

charlotte
28 februari 2007, 20:05
Hey Gerard :)

Ik heb bij mijn zelfbouw Jem ook RVS toegepast, het is wel lastig te bewerken, maar met wat geduld zeker te doen.
Kijk maar eens op mijn site bij de Jem.

succes, groetjes Charlotte :hippie:

gw_guitars
28 februari 2007, 21:11
Okee,

Bedankt voor de reacties. Dat RVS moeilijk te bewerken is wist ik, maar het is zo mooi!

Ik ga zeker nog even kijken bij Charlotte d'r site.
Misschien inderdaad van te voren een beetje de radius erin buigen is wel een goed idee.

Ik ga het proberen

Bedankt

Gerard

gw_guitars
28 februari 2007, 21:16
Nog even voor Charlotte,

Ik kijk regelmatig op je site want ik vind de gitaren die je maakt FANTASTISCH!
Het rare is dat ik totaal over het 'bad horsie', het 'Steve Vai' en het 'CM' logo heen gekeken heb.
(ouderdom komt met gebreken)
Dit is precies wat ik bedoel.

Groetjes,

Gerard

PJ
1 maart 2007, 05:01
Voor de inleg van een toets kan je beter geen staal gebruiken en roestvrij staal is wel heel moeilijk te bewerken. Een andere reden om beter geen staal te gebruiken is slijtage aan de snaren. Dat is ook de reden waarom fretten niet van staal zijn. Beter iets zachter materiaal gebruiken, zoals koper of ziverdraad. Dat ziet er net zo glimmend uit.

Mattia
1 maart 2007, 06:39
Er zijn anders genoeg custom bouwers die RVS fretten gebruiken, en erbij zweren.

D3nnis
1 maart 2007, 09:09
Er zijn anders genoeg custom bouwers die RVS fretten gebruiken, en erbij zweren.

Op zich misschien nog wel terecht ook, ik heb liever putjes in de snaren, dan putjes in de fretten!

Mattia
1 maart 2007, 18:08
Op zich misschien nog wel terecht ook, ik heb liever putjes in de snaren, dan putjes in de fretten!

Ik begin er trouwens (nog) niet aan; gewone fretten gaan ook prima lang mee, en ik zou er nieuw gereedschap voor moeten kopen (diamon crowning files, bijvoorbeeld). En ik heb nog anderhalf kilo gewoon StewMac draad liggen...

charlotte
1 maart 2007, 19:35
Hey Luitjes :)

Gewoon staal moet je sowieso niet gebruiken, dit kan gaan roesten.

fretdraad is trouwens over het algemeen een legering ( mengsel in gewoon hollandisch) van verschillende metalen, zo zit er onder andere chroom en nickel in, opdat het niet snel roest, en wat blijkt nu ? ook in rvs zit chroom en nickel.
Slijtage aan de snaren geloof ik niet zo, immers je hebt het bij de inleg over een plat vlak, terwijl de snaar het meeste te lijden heeft op het punt waar deze de fret raakt, en ook daar valt de slijtage reuze mee.

Als je rvs mooi vindt moet je het mijn inziens gewoon doen, echter wees erop bedacht dat je het niet ""even" doet, je moet er wel wat voor over hebben.

succes, groetjes Charlotte .:lp: