PDA

View Full Version : Voor de tele-met-bigsby gitaristen



Rutger
28 februari 2007, 15:20
Ik heb onlangs een Bigsby B5 op m'n assemble-Tele gezet, met de bijbehorende Jazzmaster brug. Die twee komen samen in één setje met een bridgeplate, speciaal voor de Tele. Wat me eigenlijk direct al verbaasde toen ik m uitpakte, is de grote radius die de brugzadels ten opzichte van elkaar hebben, met name de zadels van de hoge en lage E-snaar staan erg laag t.o.v. de rest.

Na flink afstellen en intoneren heb ik de snaren op een goeie hoogte, maar kletteren de E-snaren bij indrukken net iets tegen de fretten terwijl de andere snaren eigenlijk hoog zat staan. Ik wil de snaren niet hoger afstellen, omdat ie dan niet meer lekker speelt. De 4 middelste snaren staan dan gewoon te hoog boven de hals. En de zadels kun je niet afzonderlijk in hoogte verstellen.

Ben ik de enigste die daar last van heeft? Ik had er niet eerder van gehoord toen ik het Telesetje bestelde. En weet iemand er een goede oplossing voor? Andere brug, de 2 zadeltjes ergens mee ophogen, ....?

hansoonk
28 februari 2007, 15:50
Snap ik niet. Je kunt toch de zadeltjes afzonderlijk in hoogte instellen met die twee kleine boutjes waarmee het zadeltje op de brug rust? Heb je alleen een heel fijn imbusje voor nodig, die niet standaard op iedere set imbussleutels in de winkel zit.

Rutger
28 februari 2007, 15:52
Dat zei ik dus, dat kan niet ;)
Net als op een LP brug kun je alleen de brug in z'n geheel in hoogte verstellen.

Rutger
28 februari 2007, 15:55
dit is m, besteld bij Vox-humana

http://www.warmoth.com/hardware/images/bridges/mustang.jpg

hansoonk
28 februari 2007, 16:52
Da's een Mustang brug.

Dit is een Jazzmaster brug: http://www.warmoth.com/hardware/images/bridges/jazzjag_fixed.jpg

Sorry ... een beetje wijsneuzerig ...

In de loop van de tijd is er vrij veel variatie geweest in soorten halzen. Maar wat ik zo snel zie op de Fender-website is dat de Mustang toch een kleinere radius heeft (7,25") dan een American Standard Tele (9,5"). Misschien dan maar even terug naar Vox humana en kijken of je de Mustang-brug kunt ruilen tegen een Jazzmaster brug.

Of anders op Gitaarnet/Marktplaats een ruil aanbieden. Voor een Jazzmaster (zo te zien ook met 7,25"radius) wordt een overgang naar een Mustang brug gezien als een verbetering (geen geklooi meer met die schroefjes), dus win je beide er iets mee.

Rutger
28 februari 2007, 16:55
Ah, thanks!

Lekker slim dan van Vox Humana, om er een Mustangbrug bij te doen. Met een beetje nuchter verstand zie toch zo dat dat niet werkt met een Tele :sneaky:

Hij heeft een tijd in de kast gelegen dus ik hoop dat ie nog in te ruilen valt. Anders marktplaats maar weer op....

Tupelo
28 februari 2007, 16:59
Ik ben wel benieuwd naar die assemble-Tele van je, met Bigsby, hoe gaaf man! :cool:

Ben je in de gelegenheid om een foto te posten?

Rutger
28 februari 2007, 17:05
Nu niet, maar ik zal ns wat foto's maken en hier neerzetten :)

Jammin J
28 februari 2007, 17:05
Mocht je niet kunnen ruilen:

Is het ook niet mogelijk om andere zadeltjes voor dit systeem te kopen?

Misschien zou je de zadeltjes kunnen bewerken door ze (net als een topkam) een beetje uit te vijlen. Dan kan je zorgen dat de ADGB snaar iets lager komen te liggen. Je zou vervolgens de hele brug weer wat kunnen verhogen zodat je toch de doede actie houdt.

Rutger
28 februari 2007, 17:11
Dat is een idee ja, maar ik denk wel erg lastig om netjes te doen. het zijn ronde zadels, ook aan de onderkant, dus is het een lastige zaak om precies dat vlak af te vijlen dat op de brug leunt.

intussen een mailtje richting VH verstuurd, ben benieuwd

Reigor
28 februari 2007, 18:42
Ik heb mij oude Jazzmasterbrug juist door deze vervangen!

omni
5 maart 2007, 15:27
@Rutger Ik ben ook bezig met een tele / bigsby project. Ik wil ook zo'n mustang achtige brug gaan gebruiken maar ik vroeg me ineens af hoe zit dat eigenlijk met de posts. Ik neem aan dat je daar gaten voor moet boren, maar hoe bepaal je de plaats of kan je gewoon de twee gaten van de oude brug verder vergroten?

Rutger
20 maart 2007, 12:41
ik kan m inruilen bij Vox Humana! :) Goeie service

@omni: je zult de positie van de gaten voor de brug zelf uit moeten meten. netjes in het midden en op de juiste afstand van de neck.

ik weet niet of je de groundplate ook hebt, maar dat is tevens een handig hulpmiddel om de positie van de gaten te bepalen. in de groundplate zitten namelijk twee gaten waar de brug doorheen moet, en een gat voor de bridgepickup. als je de groundplate positioneert met behulp van de positie van de bridgepu, kom je al een heel eind!