PDA

View Full Version : Versterker dilemma



PJWB
28 februari 2007, 13:49
Na jaren op matige versterkers, van rond de 500 euro, gespeeld te hebben heb ik nu rond de 2000 euro bij elkaar om echt een goede amp te kopen.
Mijn oog was gevallen op een Mesa Lonestar head. Deze stond voor 1600 in belgie en was nieuw. Afgelopen zaterdag heen gegaan bleek de versterker te storen, geluid weg te vallen en de belg had geen aankoopbon en garantiebon. Dus het hele feest ging niet door.
Het geluid was overgens, als het eruit kwam, wel echt heel goed.

Nu kan ik een nieuwe head kopen, maar deze is rond de 2300 euro en met het restant had ik een G-Major en midipedaal willen kopen.
Nu heb ik weer het dilemma of ik voor een andere head ga of bv 19" preamps en eindversterker ga kopen.

Wat zijn goede opties als je het geluid van Andy Timmons, Petrucci e.d. ambieert?

Feedback graag!

harryTG
28 februari 2007, 15:39
Beste PJWB

Dat is een lastige.

Dat ligt er een beetje aan wat je wilt qua sound en wat je natuurlijk kan spenderen. Het valt me op dat 2e(3e/4e?) hands amps vaak nog voor (teveel?)veel geld van de hand gaan. Anderzijds kan je soms ook mazzel hebben.

Met een buizenversterker is het altijd de vraag of
a) wil je die sound,elke buizenbak heeft zo zijn eigen geluid, een marshall is een ander verhaal dan een boogie bijv..maar dat wist je al denk ik.
b) in welke staat is de buizenbak in kwestie. Ga er vanuit dat als je particulier een buizenamp koopt je alsnog langs een deskundige reparateur moet om je versterker te laten screenen. Er kan zo veel verslijten, stuk gaan in een amp, niet alleen buizen. Soms hoor je dat niet direct en openbaart zich dat later, bijvoorbeeld in de studio als de opname haarfijn weergeeft dat er iets niet lekker klinkt.

Het rack verhaal is nog weer een heel ander verhaal. sommige rackpreamps klinken prima en sommige totaal niet...
Ik speel zelf met een Groovetubes Trio maar ik kan me voorstellen dat heel wat gitaristen daar niks mee kunnen.
Sommigen vinden de JMP marshall geweldig en dat vind ik nou weer niks haha

Mocht je voor rackspul gaan wil ik je best op weg helpen:
Ik heb een marshall 9200 eindbak staan en die is pas helemaal (dec 06) opgelapt bij FNS/Marble amps in Renkum. Die is wat heter&beter afgesteld waardoor hij ook daadwerklijk in de buurt komt bij wat het zou moeten leveren (2x100watt). Die mag weg voor 650,- en dat is een nette prijs.(nieuw zit het ergens tussen 1600 en 1900...)

Mocht je dan ook nog een 4x12 nodig hebben. Ik heb nog een oude marshall kast staan, jcm 800.(zo rond 1985) Niet helemaal netjes meer van de buitenkant maar speakers nog prima. En die mag weg voor 300.

Samen mag het weg voor 900. Heb je onder de duizend euro al een eindtrap/box. dan nog een preamp en effectprocessor.

tip: hou je ogen open voor een oude intellifex, dat vindt ik nou een goeie.

PS: bedenk wel dat een buizenamp onderhoud nodig heeft! dus om de 2 tot 4 jaar (afhankelijk van je speelgedrag) zal je eindbuizen en eventueel drivers/fasedraaiers moeten wisselen. Dat is een flinke kostenpost elke keer want je bent zo 200 euro lichter...afhankelijk van het aantal buizen.

Succes

Harry TG

Wickerman
28 februari 2007, 15:53
't Is maar een simpele oplossing, maar als je echt de petrucci-sound wil kan je toch gewoon zijn amp kopen ?

boss
28 februari 2007, 18:06
En als je van de prijs nou nog wat af praat wegens de storing die erin zit?
Dan kan je dat bedrag weer besteden om de amp te laten nakijken (wat zowieso slim is bij een 2e hands buizenbak, zoals harry ook al opmerkte).
En ook ik kan je misschien wel verder helpen in je zoektocht naar een midipedaal, ik heb nog een Rocktron midimate die weg mag.

harryTG
28 februari 2007, 18:48
Maar de vraag is dan, hoeveel moet je er dan "afpingelen"
waar komt die storing vandaan. Is het iets simpels, kapotte op-amp of wat weerstanden of misschien wel een trafo probleem. Zelfs als het iets simpels betreft kan een reparateur nog uren bezig zijn het te lokaliseren...

Ik zou daar toch op gevoel gaan: als de versterker het doet en goed klinkt kan je kopen en vervolgens naar een goede buizendokter gaan om het ding weer helemaal top te krijgen. Als hij nu al hoorbare problemen heeft...je weet niet wat je je op de hals haalt daarmee.

Ik schrik toch elke weer als ik kleine "probleempjes"denk te hebben en dan de rekening krijg. Probleempjes opsporen kost vaak toch veel uren en dus €...

Gr Harry

alex1959
1 maart 2007, 08:37
Het voordeel van een rack is dat je helemaal zelf kan bepalen welke sound je zelf mooi vind.
Je kan zelf bepalen welke eindversterker en preamp je bij elkaar wil zetten.

Ga veel luisteren naar preamps en eindversterkers want we hebben allemaal een ander idee hoe je vind dat je gitaar moet klinken. Ieder mens beleeft dat anders.

Het is wel zo dat als je goed spul koopt dat je dan een mooiere afwerking van je geluid krijgt.
maar het leuke is een mesa preamp op een brunetti eindtrap of een marshall preamp op een mesa eindtrap, zo'n versterker kan je normaal niet kopen in een combo of een stack.

Ik ben zelf een Mesa liefhebber en omdat ik de buizen oversturing mooi vind
Clean vind ik ze wat minder maar door andere buizen te kopen krijg je weer meer mogenlijkheden.

Als je nog vragen heb laat maar horen.
Alex
________________________

Te koop:
G-Major TC-electronic
Yanaha G50 met Midilelement
Dunlop Crybaby True Bypass

AART
1 maart 2007, 15:54
probeer eens een Mark IV head of Quad/Studio preamp.
Die diongen worden ook door petrucci gebruikt.

BeeJee
1 maart 2007, 21:13
Maar Timmons gebruikt weer heel ander spul ;)

PJWB
1 maart 2007, 21:48
Wat vinden jullie van een mesa Quad en een Rivera TBR-1? De rivera is dan natuurlijk ook de eindtrap van de Quad.
Zelf ken ik de TBR-1 niet, maar de Quad is top.

harryTG
1 maart 2007, 22:29
De quad ken ik niet goed genoeg, zal best een goed ding zijn. Het gaat erom dat jij m goed vindt klinken...

Met eindtrappen hetzelfde: uitproberen. Ik heb in de loop der jaren gemerkt dat er heel wat verschillen tussen buizeneindtrappen zit. Maar ook hier geldt weer: er zit al een koei van verschil tussen een goed en een slecht ingeregelde eindtrap.

Kortom: oordeel echt met de oortjes wat je goed vindt klinken en, nu verval ik in herhaling, ga bij aankoop van (voor jou goedklinkende) 2e hands buizenspullen toch ff langs de expert. kost een paar centen maar dan ben je ook vaak gevrijwaard van (toekomstige) ellende.

H