PDA

View Full Version : Eminence Red Fang



coony
28 februari 2007, 13:46
Hallo!

Ik ben bezig met de bouw van een Marshall Bluesbreaker-clone.
Ik dacht eraan om 2 Eminence Red Fang luidsprekers te gebruiken.
Kan iemand me deze aanraden (of afraden!)? Qua prijs zitten ze in elk geval heel goed, zeker in vergelijking met bv Celestion Alnico Blue's.

Groeten,
Koen

Tristan
28 februari 2007, 13:57
Op de Eminence clipjes klonken ze in ieder geval heel erg dun, staan op de Eminence site...
In combinatie met een Bluesbreaker zou ik toch gaan voor Celestion G12M's of G12H's...
Dit zijn naar mijn mening enkele van de betere speakers van die types:
nieuwe Heritage G12M
oude G12M25 T1221 Blackbacks
nieuwe G12H anniversary
oude G12H's

Squier4ever
28 februari 2007, 14:00
verkeerde subtopic, hoort in versterkers

coony
28 februari 2007, 14:06
verkeerde subtopic, hoort in versterkers

Ja, sorry, te snel geweest! Kan iemand dit verplaatsen aub?

almarvk
28 februari 2007, 14:07
Ja hoor, dat kan :)

coony
28 februari 2007, 14:29
Ja hoor, dat kan :)

Thanks mate!

Toaster
28 februari 2007, 15:51
Op de Eminence clipjes klonken ze in ieder geval heel erg dun, staan op de Eminence site...
In combinatie met een Bluesbreaker zou ik toch gaan voor Celestion G12M's of G12H's...
Dit zijn naar mijn mening enkele van de betere speakers van die types:
nieuwe Heritage G12M
oude G12M25 T1221 Blackbacks
nieuwe G12H anniversary
oude G12H's

Tristan ik heb het je al een een paar keer zien doen. Blackbacks, creambacks en greenbacks zijn hetzelfde...

Tristan
28 februari 2007, 15:54
Dat weet ik zo net nog niet hoor, ik heb het heel specifiek over de G12M25 T1221 Blackbacks, want dat zijn degene die ik heb gehoord en die klonken erg goed...
Het gaat met name om het T nummer en als het goed is geeft dat nummer ook al aan wat voor kapje of back de speaker heeft, er schijnt echt verschil te zitten tussen de speakers onderling, dus is het niet geheel onbelangrijk om het te melden...
De G12M T1221's zijn redelijk makkelijk verkrijgbaar en klinken naar mijn idee erg goed...

Chris Winsemius
28 februari 2007, 16:32
Hallo!

Ik ben bezig met de bouw van een Marshall Bluesbreaker-clone.
Ik dacht eraan om 2 Eminence Red Fang luidsprekers te gebruiken.
Kan iemand me deze aanraden (of afraden!)? Qua prijs zitten ze in elk geval heel goed, zeker in vergelijking met bv Celestion Alnico Blue's.

Groeten,
Koen

De Red Fangs hebben minder hoog/detail dan de ABs.

In de eerste serie originele 60s BBs zaten alnico speakers en daarna gebruikten ze M20s voor op M25s over te stappen.

Gezien het circuit v/d BB zouden Red Fangs zeker niet misstaan.

Het is natuurlijk ook afhankelijk v/d gebruikte trafo's, buizen en andere onderdelen.

Toaster
28 februari 2007, 19:40
Van de Celestion website....

My G12Ms have got black covers, how are they different to the Greenback?

Although the standard colour for G12M rear covers was green ('field green' it was called originally), G12M and G12H speakers were also made with black, as well as grey, beige and cream rear covers at various times. This was probably due to a shortage of the correct colour plastic to make them from (e.g. late delivery of the raw material). The different colour covers were only a cosmetic change not affecting the acoustic performance of the speakers in any way. Black, grey, cream, beige or green, they're all 'Greenbacks'.

Toaster
28 februari 2007, 19:43
Ik wil trouwens wel geloven dat er na 30 jaar hoorbaar verschil kan optreden tussen verschillende setjes speakers. Dit heb jij misschien ooit meegemaakt.

Zo klinken twee zelfde type blackface amps uit hetzelfde jaar nu ook verschillend. (niet helemaal een eerlijke vergelijking omdat in een amp meerdere componenten zitten die kunnen verlopen maar goed)

Tristan
28 februari 2007, 19:51
Dat is een leuk verhaal, maar zoals ik al zei gaat het om de T nummers en speakers met verschillende T nummers kunnen wel degelijk andere technische specificaties hebben en daardoor anders klinken...

coony
1 maart 2007, 21:40
Hey! Bedankt voor de reacties! Ik heb er dan maar een paar besteld, hopelijk heb ik ze snel...


Het is natuurlijk ook afhankelijk v/d gebruikte trafo's, buizen en andere onderdelen.

Ik recupereer de transfo's, lampvoeten, componenten... van een Dynacord Rex die niet meer te redden was. Ik heb nu een omgebouwde Dynacord bassking in bruikleen, en die klinkt vrij geweldig! Echt een vintage sound. Daar zitten die transfo's wellicht voor 'n groot stuk tussen. Als ik m'n plannen kan uitvoeren wordt dit een beestige combo!
Je kan het bouwproces hier volgen:
http://www.geocities.com/koen_pennewaert/Bluesbreaker.html

Groeten,
Koen

Chris Winsemius
1 maart 2007, 23:09
Hoi Koen

Dynacord trafo's zijn behoorlijk ok. Kijk of je 'n B+ van +/- 450 Volt kunt krijgen... indien lager: diode gelijkrichter gebruiken.

Chris Winsemius
1 maart 2007, 23:14
Zo klinken twee zelfde type blackface amps uit hetzelfde jaar nu ook verschillend. (niet helemaal een eerlijke vergelijking omdat in een amp meerdere componenten zitten die kunnen verlopen maar goed)

Had hier laatst 'n oude blackface TwinReverb die bij 'n "echt amp-bedrijf" ff half gesilverfaced was en er waren 2 weerstanden meer dan 100% (!!!) verlopen waardoor de klank veel te warm was, rest v/d toleranties was beneden de 20%......

Zo'n groot verloop, afgezien van wat potmeters in oude plexi Marshalls, had ik nog niet eerder meegemaakt.

coony
1 maart 2007, 23:20
Hoi Koen

Dynacord trafo's zijn behoorlijk ok. Kijk of je 'n B+ van +/- 450 Volt kunt krijgen... indien lager: diode gelijkrichter gebruiken.

Nou, ik 'vrees' dat ik met deze transfo maar een 415V ga halen (Rex en bassking zijn zonder buisgelijkrichter maar gebruiken vrijwel dezelfde transfo's). De headroom zal wat minder zijn, maar anders kan je de amp verder open zetten om er een goeie lampendist uit te halen - en daar is het me nu net om te doen! Om het buisgelijkrichter effect te simuleren zet ik misschien wel 'n 100 ohm weerstand in de B+ (klassieke truc) die eventueel te overbruggen is... En met 103dB loudness van de red fangs zal het ding wel luid genoeg zijn hé?!

Koen

coony
1 maart 2007, 23:23
Had hier laatst 'n oude blackface TwinReverb die bij 'n "echt amp-bedrijf" ff half gesilverfaced was en er waren 2 weerstanden meer dan 100% (!!!) verlopen waardoor de klank veel te warm was, rest v/d toleranties was beneden de 20%......

Zo'n groot verloop, afgezien van wat potmeters in oude plexi Marshalls, had ik nog niet eerder meegemaakt.

Tja, wie weet waren die weerstanden origineel al buiten de toleranties?
De weerstanden uit m'n Dynacord REX zijn in elk geval 'spot on', de condensators zijn ruim 70% toegenomen...

Chris Winsemius
1 maart 2007, 23:47
Tja, wie weet waren die weerstanden origineel al buiten de toleranties?

Lijkt me sterk, +/- 20% is normaal bij weerstanden en tot 100% kom ik regelmatig tegen bij 60s Marshall-potmeters.


De weerstanden uit m'n Dynacord REX zijn in elk geval 'spot on', de condensators zijn ruim 70% toegenomen...

Ok! Bij F&T elko's wordt -10% tot +30% als tolerantie aangegeven en de meest nieuwe elko's meten nieuw meestal meer qua capaciteit dan aangegeven. ESR/lekstroom is natuurlijk weer 'n ander verhaal...

coony
5 maart 2007, 17:29
Daarstraks de Red Fangs geleverd gekregen (pas donderdagavond besteld - das snel!), samen met de tolex en de witte 'piping' voor m'n bluesbreaker clone. 'k Ben benieuwd hoe ze gaan klinken!

Koen

Oppy
1 juli 2007, 20:14
@coony: En hoe klinken de Red Fangs?
Ik zit er aan te denken er een te kopen voor m'n Fender DRII.

Waar komt dat prijsverschil nu vandaan? Op google gekeken en de prijzen
voor de speakers variëren van ongeveer 150 euro tot 264 euro p/st.
Een Red Fang speaker is er toch maar in 1 uitvoering?

PeeVee
2 juli 2007, 15:10
Ik heb recentelijk Emi Red Fang vergeleken met Celection Alnico Blue in mijn 5PV3 (tweed Deluxe clone). Ondanks dat er zeker wat te zeggen is voor de AB, is de Red Fang absoluut een prima alternatief.

AB is prachtig in balans en bijzonder fijn gedefiniëerd, nergens vervelend of brutaal maar toch is het er allemaal zeg maar. De RF is iets brutaler maar eigenlijk wel op een leuke manier. Het kan zijn dat dat ook te maken heeft met de sensitivity die maar liefst 3 dB hoger is dan de AB (RF 103 dB, de AB 100 dB). Verdubbeling van het vermogen zou (met zelfde speaker) hetzelfde effect geven. De RF klinkt dus letterlijk en figuurlijk dus harder. Resonantiefrequentie van de RF ligt een tikkie hoger maar in een 5E3 circuit in ieder geval geen tekort aan bas, in tegendeel.

Conclusie: de 30W Red Fang is absoluut "bang for the bucks" en voor sommige amps misschien nog wel geschikter dan de 15W (!) AB. Als prijs/kwaliteit verhouding afweegt, dan zou ik eerst gaan voor een setje Red Fangs. Dan houd je ong. €400 in je zak, kun je mooi setje goeie NOS buizen voor kopen, wat goeie pots etc. en dan waarschijnlijk nog genoeg over om een avondje aangeschoten te worden incl. shoarma ;)

Red Fang is b.v. bij Thomann.de €129. Ze rekenen voor verzending per bestelling €8 verzendkosten. Eigenlijk tot 30 kg maar ik heb daar eens een bestelling van ruim 70 kg gedaan en betaalde gewoon €8.