PDA

View Full Version : hout



slash103
28 februari 2007, 11:13
Beste,

Binnenkort begin ik aan mijn eerste zelfbouw gitaar (Les Paul style), heb de kribbels goed te pakken na het lezen van de vele topics hier.

Heb echter nog enkele vraagjes die ik tijdens mijn voorbereiding niet echt kon vinden ivm hout

Op welke mannier moet het hout gezaagd worden, voor de nek duidelijk kwartiers tegen kromtrekken. Maar hoe zit het voor de body, mijn toplaag word riegel sedoorn en daaronder mahonie.

In woon in de streek rond brussel. Zijn er daar houthandels die deze houtsoorten verkoepn, op mijn internet zoektocht kwam ik voor belgië enkel bij een firma in kortrijk

De fijnhouthandel in Arnhem is wel haalbaar (2 uur rijden ongeveer)
zouhet anders de moeite lonen daar hout te halen of moet je daar op voorhand bestellen.


Alvast bedankt

G.G.
28 februari 2007, 12:10
Body zou ik gewoon maken van dosse gezaagd mahonie (denk dat kwartiers ook wel heel prijzig gaat worden in die breedte en dikte.)

Bij de AFH zou ik persoonlijk het hout halen omdat ik er goeie ervaringen mee heb. Maar bij je lokale houthandel kan je het net zo goed halen, vraag wel even hoe het gedroogd is, hoe lang het er al ligt etc...

thijser
28 februari 2007, 14:24
meestal is het dosse of vals kwartiers(tussen dosse en kwartiers in) dit is een stuk goedkoper dan kwartiers.

Mattia
28 februari 2007, 14:32
Of perfect kwartiers (echt niet nodig voor een body, maar kan er leuk uitzien. Maargoed, best duur, vaak), of perfect dosse, als het even kan. Rift sawn (ertussen) is het minst stabiel, en heeft te grootste kans op kromtrekken. Als je een balk perfect dossee mahonie koopt, kun je er makkelijk een 2-delige gelamineerde perfect kwartierse hals uit halen (hout 90 grade draaien).

Mattia
28 februari 2007, 14:36
Als je perfect kwartiers vind, mag je dat gewoon gebruiken, prima. Maar reken er maar op dat het duurder zal zijn, moeilijk te vinden, en mahonie is zwz een stabiele houtsoort. Ik kan je ook van harte Khaya en/of Sipo en/of Sapele (afrikaanse mahoniesoorten) aanraden. Stukken goedkoper dan swetenia, en minstens net zo goede (klank)houtsoorten.

Verder: koop het liefst perfect dosse hout, en niet fals-dosse; dat laatste heeft de grootste kans om flink lelijk krom te trekken, met wat twist erin. En als je 2" spul hebt, 90 graaden draaien, verlijmen, en je hebt een perfect kwartierse, 2-delige hals.

De Arnhemse heeft prima hout, verder, maar er moet in de buurt ook toch wel wat te vinden zijn. Genoeg gitaarbouwopleidingen in belgie, immers, en mijn grote partij Khaya is via Antwerpen binnengekomen (staat er lekker groots op).

Coppens
28 februari 2007, 19:03
www.houthandel.be

keuze zat

slash103
1 maart 2007, 17:34
Bedankt voor de snelle reacties

Nog een vraagje, ik was sowieso van plan een lintzaag aan te schaffen

Hebben jullie tips waarmee ik rekening moet houden?

zaaghoogte?
Merk?
Zo goedkoop mogelijk, maar toch degelijk
Welk zaagblad


Bedankt

Mattia
1 maart 2007, 18:10
Bedankt voor de snelle reacties

Nog een vraagje, ik was sowieso van plan een lintzaag aan te schaffen

Hebben jullie tips waarmee ik rekening moet houden?

zaaghoogte?
Merk?
Zo goedkoop mogelijk, maar toch degelijk
Welk zaagblad


Bedankt

Tweedehands zoeken, oud, Italiaans, Duits, Nederlandse makelij. Tenminste, als je wil resawen (dus: blokken hout verzagen tot topjes voor electrische/akoestisch gitaren, bijvoorbeeld). Zaagblad hangt van wat je wil doen af. Een boek over lintzagen kopen (bijv. 'The Bandsaw Book') is wel aan te raden, wordt uitgelegd waar je precies op moet letten, hoe je dat ding veilig moet gebruiken, afstellen, etc.

Valoosj
1 maart 2007, 19:14
zalige topic. ik wil ook een les paul maken, en dit komt van pas.

ik moet wel eens opzoeken welk hout in de originele gibsons gebruikt werd.
of iemand die andere ideeën heeft die beter zijn. ik zal hier de zoekfunctie eens voor gebruiken om te achterhalen welke klank bij welk hout hoort zeker...

kwartiers en dosse, zijn daar foto's van? anders zal deze luiaard weer moeten googlen

G.G.
1 maart 2007, 19:35
kwartiers en dosse, zijn daar foto's van? anders zal deze luiaard weer moeten googlen

Ja hoor, klik hier (www.google.com)

Valoosj
1 maart 2007, 19:36
lul :D


(10tekens)

Valoosj
1 maart 2007, 19:39
kwartiers en dosse leverde me geen nuttige foto op

G.G.
1 maart 2007, 19:40
Zoekt en gij zult vinden:

http://tbn0.google.com/images?q=tbn:Nthceb6gR0eQRM:http://www.gitaarnet.nl/img/magazine/artikelen/lionguitars/img2.jpgEDIT: deze is beter:

http://www.gitaarnet.nl/img/magazine/artikelen/lionguitars/img2.jpg

Links onder: Kwartiers. Midden boven : Dosse. (bron : Centrum Hout)

Mattia
1 maart 2007, 19:43
Google op 'Quartersawn' en 'Flatsawn'. Levert wat meer op.

Valoosj
1 maart 2007, 19:44
vreemd dat dat niet kwam bij mijn zoektocht

wel nogal klein :D
wat waren je zoektermen?

is er hier ergens al iets besproken over de klank die je krijgt bij de soorten hout?
want ik heb nog geen idee hoe dat allemaal zit en wat ik ga gebruiken

G.G.
1 maart 2007, 19:46
wel nogal klein :D

Kijk omhoog Sammie,

post is aangepast.

Valoosj
1 maart 2007, 19:48
mijn naam is niet sammie. maar toch merci voor de hulp! greatly appreciated.

next stop, originele gibson opzoeke, met de soorten gebruikt hout