PDA

View Full Version : Telecaster iets voor mij?



Jeffrey
28 februari 2007, 00:52
Hey

Ik zit rond te kijken naar een nieuwe gitaar. Vandaag in de muziekwinkel heb ik op verschillende gitaren gespeeld. Ik vind telecasters erg lekker spelen en er mooi uitzien.

Ik speel rock, indie, punk. Nu ben ik bang dat dit niet helemaal strak zal klinken op hoge volumes met een tele. Wat denken jullie?

Gitaro
28 februari 2007, 01:17
Tuurlijk wel man. Hoeveel rockers en "indie"-ers spelen er nou op teles? Dat zijn er vast meer dan 10.

GunMetalBlue
28 februari 2007, 01:37
11 dacht ik

DarknessAwaits
28 februari 2007, 01:43
Neen, zojuist bericht van de pers gekregen. Het zijn er nog exact 10 sedert vanmiddag 3:26.

Maarrem... om toch nog even iets zinnigs te zeggen: tuurlijk kan je een tele gebruiken voor die muziek. Het wordt op grote schaal al gedaan, dus wat dat betreft... Ik zou echter voor de wat ruigere rock/punk toch een humbucker bij de brug aanbevelen ivm feedback en overal sound. Maar dat is echt iets wat je zelf zal moeten beslissen, wie weet rock jij wel het lekkerst met een singlecoil.

silenus
28 februari 2007, 08:13
Neen, zojuist bericht van de pers gekregen. Het zijn er nog exact 10 sedert vanmiddag 3:26.

Maarrem... om toch nog even iets zinnigs te zeggen: tuurlijk kan je een tele gebruiken voor die muziek. Het wordt op grote schaal al gedaan, dus wat dat betreft... Ik zou echter voor de wat ruigere rock/punk toch een humbucker bij de brug aanbevelen ivm feedback en overal sound. Maar dat is echt iets wat je zelf zal moeten beslissen, wie weet rock jij wel het lekkerst met een singlecoil.

+1. gewone tele met een Seymour Duncan lil '59 in de brug
(zo kan je nog altijd terug de originle erin plaatsen aangezien deze past zonder aanpassingen)
http://www.seymourduncan.com/products/telesdescr.shtml#Little59forTele

steph
28 februari 2007, 08:51
Tuurlijk blijven "Tele's" op hoog volume strak, sterker nog, het is haast de enige gitaar die ik live gebruik omdat het geluid juist blijft "staan".

AutoStatic
28 februari 2007, 09:22
Ik zeg ja. Tele's zijn zeker strak op hoog volume en werken goed voor de muziekstijlen die jij noemt.

Rutger
28 februari 2007, 09:26
Kopen die Tele!

Maar niet die Lil '59, ik heb dat ook ns in m'n Tele geprobeerd en m na 3x spelen weer op marktplaats gezet. Je hebt totaal geen Tele sound meer vanwege het ontbreken van de bottomplate.

Tele's zijn van zichzelf fel genoeg. En als je echt meer power wilt kun je beter een overwound singlecoil kopen.

steph
28 februari 2007, 09:30
Kopen die Tele!

Maar niet die Lil '59, ik heb dat ook ns in m'n Tele geprobeerd en m na 3x spelen weer op marktplaats gezet. Je hebt totaal geen Tele sound meer vanwege het ontbreken van de bottomplate.

Tele's zijn van zichzelf fel genoeg. En als je echt meer power wilt kun je beter een overwound singlecoil kopen.
Gaat de klank dan richting Les Paul (althans tele zonder twang lijkt erg veel op een LP klank)?

Rutger
28 februari 2007, 09:33
Nee, een Tele wordt nooit een LP, en al helemaal niet met een lil '59.

Het probleem was dat het geluid volledig op de lil '59 leunde, je hebt dus puur een humbuckergeluid zonder dat het karakter van de Tele erin doorklinkt. Ik vond het maar karakterloos...

steph
28 februari 2007, 09:48
Nee, een Tele wordt nooit een LP, en al helemaal niet met een lil '59.

Het probleem was dat het geluid volledig op de lil '59 leunde, je hebt dus puur een humbuckergeluid zonder dat het karakter van de Tele erin doorklinkt. Ik vond het maar karakterloos...
Ahhh... Hetzelfde heb ik weleens gehad met een hotrail er in, idd. karakterloos.

vulvasonic
28 februari 2007, 09:56
Nee, een Tele wordt nooit een LP, en al helemaal niet met een lil '59.

Het probleem was dat het geluid volledig op de lil '59 leunde, je hebt dus puur een humbuckergeluid zonder dat het karakter van de Tele erin doorklinkt. Ik vond het maar karakterloos...

Een tele met een Little '59 klinkt anders dan een gewone tele, maar de gitaar is dan imo wel erg goed bruikbaar voor het wat heavier werk. Je raadt het al, ik heb zelf inderdaad een tele met een little '59.
Dat element geeft een heerlijk rockgeluid, maar clean klinkt ie slecht. Maar als ik het clean van een tele wil, dan schakel ik over naar het halselement en dat is gewoon onvervalt telegeluid. En het tussenstandje blijft ook behoorlijk overeind (als de humbucker in dat geval tenminste gesplitst wordt, zoals ik dat heb gedaan).

Overigens, die 'bottomplate' mis je toch wel bij een moderne telecaster. Die vindt je alleen terug bij de Amerikaanse reïssues.

Rutger
28 februari 2007, 10:31
Ik heb ze altijd met bottomplate gehad. Ik miste die dus enorm bij de lil '59.

Je moet inderdaad van het geluid houden. Als de lil je bevalt heb ik daar ook niks tegenin te brengen! Maar als je een Tele koopt voor die karakteristieke bite, dan moet je m niet gaan vervangen door iets anders dan een singlecoil

ReinoutV
28 februari 2007, 10:56
Ik zou eerste die tele eens een tijdje origineel proberen. Met een pedaaltje kan je ook zorgen dat je iets meer gain krijgt, wanneer dat echt nodig is. Als je dan nog iets mist kan je altijd kiezen om een humbucker in de brug te gooien. Last van feedback had ik trouwens nooit (ik speel ook Am std tele). Als je te goedkope elementen hebt gaat het inderdaad een beetje fluiten.

hansoonk
28 februari 2007, 11:22
Speel zelf in een 'old-school'-punk band en vind de Tele daar waanzinnig in klinken (speel zelf vrij clean over een Blues deLuxe, met alleen een overdrive er tussen). Maakt niet uit hoeveel herrie de anderen schoppen, het brug-element van de Tele prikt daar altijd doorheen. Als je in een muziekwinkel in je eentje op een Tele speelt kan ik me voorstellen dat het wat iel is, maar je moet een gitaar altijd beoordelen in de mix. Luister anders maar eens naar The Clash (Joe Strummer) of The Pixies (Frank Black).

drap
28 februari 2007, 11:31
Johnny Ramone, Joe Strummer (mijn held), Ron Asheton. Meer namen heb je niet nodig. Allemaal met single coil.

Kim Wilson
28 februari 2007, 11:36
Gorro heeft ook een tele, en Vulvasonic ook. What more there is to say? :cooler:

Bij Status Quo gebruiken ze ook al sinds jaar en dag telecasters. Over strakke sound gesproken!

vulvasonic
28 februari 2007, 11:40
Speel zelf in een 'old-school'-punk band en vind de Tele daar waanzinnig in klinken (speel zelf vrij clean over een Blues deLuxe, met alleen een overdrive er tussen). Maakt niet uit hoeveel herrie de anderen schoppen, het brug-element van de Tele prikt daar altijd doorheen.

Dat is een heel belangrijk punt.
Dat is ook de kracht van een telecaster. Vooral in een bandsituatie met twee gitaristen (we hebben het over ruige muziek, toch?) is het geweldig om een gitarist met een Les Paul-achtige gitaar te hebben met een groffe oversturing EN een tele met een relatief cleane setting op de amp. Daarmee realiseer je een geweldig bereik en een muur van geluid. En bovendien wordt het ritmisch een heel stuk interessanter, omdat het beter hoorbaar is.

drap
28 februari 2007, 11:40
Gorro heeft ook een tele, en Vulvasonic ook. What more there is to say? :cooler:

Bij Status Quo gebruiken ze ook al sinds jaar en dag telecasters. Over strakke sound gesproken!

Kijk, ik hou er natuurlijk niet van om mezelf op de borst te kloppen, maar je vergeet er eentje... :sneaky:

Oh ja en we hebben nog punk invloeden ook nog! Wel de ouwe punk dan, de punk van tegenwoordig noemt men ook wel popmuziek.

Kim Wilson
28 februari 2007, 11:43
En Marc-Odijk, natuurlijk!!! Marc heeft ook een tele!! :cheerup:
















:D

drap
28 februari 2007, 11:46
You bastard! :eek:

nopster
28 februari 2007, 11:47
Ik ook. Een fat-tele ... Ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast was door het geluid vd sc in de brug, scheurt heel lekker. Meestal speel ik blues en lichtere rock, maar zelfs voor zware muziek klinkt het goed.

De slagplaat ga ik nog veranderen in tortoise ipv dat flashy rood. De pickups zijn beide vervangen door de vorige eigenaar door SD's.
Oja, die tele weegt 5.3 kg. :dontgeti:

http://img.photobucket.com/albums/v366/nopster/guitars/protonetele.jpg

robert-gitarist
28 februari 2007, 11:48
Gorro heeft ook een tele, en Vulvasonic ook. What more there is to say? :cooler:

Das de doorslaggevende factor!
Nu ga ik ook aan de tele :dance:





;)

Kim Wilson
28 februari 2007, 11:48
Heeej Noppie! Lang niet gezien! :)

treblemaster
28 februari 2007, 11:52
Ik heb ook een Tele en speel bijna alleen maar punk/rock/'indie'...(af en toe wat metal, slide, ska, surf). Voor mij is de Telecaster echt perfect! Ik ben verslaafd aan dat 'bijtende' rauwe geluid van het brugelement ('stock' en met bottomplate). Ik heb m'n epiphone Les Paul zelfs de deur uitgedaan (werd niet meer aangeraakt). De laatste tijd gebruik ik het halselement ook steeds vaker trouwens (meer voor 'blues' achtige garagerock 'n roll).
Gewoon proberen dus!! De telecaster kan het zeker aan! Puur persoonlijk of je het geluid mooi vind of niet. En zoals gezegd, je kunt er altijd een ander element inzetten mocht het nodig zijn.

steph
28 februari 2007, 11:55
Toen ik een tele kocht 15 jaar terug, was het helemaal niet cool (speelde destijds altijd Gibson Customs).
Nu lijkt iedereen het er om te doen, en gelijk hebben ze!
http://i15.photobucket.com/albums/a351/stephan52/Afbeelding007.jpg

nopster
28 februari 2007, 12:06
Heeej Noppie! Lang niet gezien! :)

Ruime tijd ziek geweest... Zelfs een maand zo goed als geen gitaar gespeelt. Wel willen maar niet kunnen, heel frustrerend. :)

drap
28 februari 2007, 12:28
Ik ben verslaafd aan dat 'bijtende' rauwe geluid van het brugelement ('stock' en met bottomplate).

Die 'bottomplate', wat voegt dat nou toe dan? Ik heb de term de laatste tijd meer gelezen en het zegt me opzich niks. Wat houdt dat nou precies in, zo'n bottomplate en wat doet het?

Veekeren
28 februari 2007, 12:34
Toen ik een tele kocht 15 jaar terug, was het helemaal niet cool (speelde destijds altijd Gibson Customs).
Nu lijkt iedereen het er om te doen, en gelijk hebben ze!
http://i15.photobucket.com/albums/a351/stephan52/Afbeelding007.jpg

Wow, die linkse... Heb op een of andere manier een blauwe-gitaren-fetish... Wat voor een Tele is dat als ik effe tussendoor mag?

vulvasonic
28 februari 2007, 12:34
Die 'bottomplate', wat voegt dat nou toe dan? Ik heb de term de laatste tijd meer gelezen en het zegt me opzich niks. Wat houdt dat nou precies in, zo'n bottomplate en wat doet het?

Nou, in feite heeft ieder element een bodemplaat. Maar als het specifiek wordt genoemd bij teles dan heeft dat doorgaans te maken met het feit dat in de originele elementen gebruik werd gemaakt van een metalen (koper?) bodemplaat. Dat ding is van invloed op het geluid van het element en bepaalt in zekere mate de typische 'teleshreeeeeek'.

steph
28 februari 2007, 13:09
Wow, die linkse... Heb op een of andere manier een blauwe-gitaren-fetish... Wat voor een Tele is dat als ik effe tussendoor mag?
Tele US deluxe ash.
Eigenlijk is ie groen, maar komt vaak blauw over (licht inval)
http://i15.photobucket.com/albums/a351/stephan52/AAAA0025.jpg

Jeffrey
28 februari 2007, 13:11
Bedankt voor de reacties. Het waren er meer dan ik ooit had durven dromen :D
Het is wel mooi om te horen dat meer mensen hier ongeveer dezelfde muziek als ik spelen met een tele. Misschien moet ik het maar proberen allemaal.
Het liefst verander ik niet gelijk teveel aan de gitaar (pickups enzo).

treblemaster
28 februari 2007, 13:37
Die 'bottomplate', wat voegt dat nou toe dan? Ik heb de term de laatste tijd meer gelezen en het zegt me opzich niks. Wat houdt dat nou precies in, zo'n bottomplate en wat doet het?

Hier een stukje van Bill Lawrence:

"I see there is quite some confusion about the Tele bridge base plate. Everybody tries to explain the reason for this baseplate with only one function, but this baseplate has, in reality, 3 different functions:

A. Ferromagnetic functions,

B. Electrodynamic functions

C. All metal plates provide extra shielding.

#1 -- Only the steel baseplates corresponds to function A, B, and C.

#2 -- Brass, copper and aluminum baseplates have no ferromagnetic functions, and therefore, only correspond to function B and C

#3. Alloys of the 300 series stainless steels have neither ferromagnetic nor electrodynamic functions and therefore, only correspond to function C.

Function A

Leo Fender used copper-plated steel baseplates on the Tele bridge pickup to stabilize and to increase the magnetic force of the relatively weaker Alnico 3 slugs. The ferromagnetic steel plate increases the inductance of the coil ( like increasing the number of turns on the coil). The steel baseplate also transmits from the steel bridge mount via the steel mounting screws some of the body vibrations into the pickup, resulting in that typical Tele twang. As a negative, this is also the cause of microphonic squealing at high volume levels.

Function B

Baseplates made of steel, copper, brass or aluminum are the cause of eddy current interference. Eddy currents shift the resonances toward the lows, resulting in a fatter, more pleasant tone, especially in the bridge position. If you don’t want to increase the inductance of the coil and the magnetic force of the magnets, aluminum and brass baseplates are ideal to fine tune the tone of single coil pickups. These baseplates can be very effective on traditional single coil pickups with alnico slugs, but on many different designs, the result can be disastrous. Also, the thickness of the baseplate is very important -- if the plate is too thin, the effect is very little, but if the plate is too thick, you may end up with a muddy pickup. For excellent results, keep the thickness of the plate between 1/32” and 1/16” and make sure that the plate is firmly attached to the pickup."

Bill Lawrence
www.billlawrence.com

Tupelo
28 februari 2007, 14:21
En ik dan?
Ik heb er 2. :sneaky:

Waaronder.
http://i76.photobucket.com/albums/j25/Tupelo1011/1998_Fender_Tele-Sonic_N8352458.jpg
Die inmiddels de weg naar mijn hart heeft gevonden. :satisfie:

Kim Wilson
28 februari 2007, 14:24
:o

Goddamn, dat ding is wel héél erg mooi...

Tupelo
28 februari 2007, 14:32
Hij moest even even een gewenningsfase door - en had een bezoekje aan de gitaarbouwer voor "een goede" afstelbeurt tegoed, maar na dit alles ben ik er erg tevreden mee.

Inmiddels in de band (overigens ook behoorlijk Indie) is 'ie bruikbaar in combinatie met mijn Vox AC30 & Jekyll and Hyde. Dikke sustain, mooie hoge tonen en ondanks alle mods toch nog die 'twang.' Alleen veel ruis, dat is wel jammer.

Clean - zowel op mijn Vox als op mijn gare FBT - klinkt het gewoon heerlijk jazzy. Vooral de nekpup, klinkt heerlijk rond, donker & belly bubble. Eigenlijk heel bruikbaar. Zag gisteren een topic hier van iemand die een kleine jazzgitaar zocht. Zou 'm haast een Telesonic (=24,75) aangeraden hebben. :D

Kim Wilson
28 februari 2007, 14:34
Ah, dat is dus een Telesonic?

Rutger
28 februari 2007, 14:37
heb ik ook altijd interessant gevonden. dat ding heeft toch klankkamers?

Meneer I.
28 februari 2007, 14:52
@Tupelo,
wat een geweldig mooie tele is dat zeg! :o
Kun je wat meer vertellen over de pickups die daar inzitten?

hansoonk
28 februari 2007, 15:11
@Tupelo,
wat een geweldig mooie tele is dat zeg! :o
Kun je wat meer vertellen over de pickups die daar inzitten?

Zijn DeArmond 2K's of 2000 ... ken het verschil niet zo goed (als dat er is). Modernere versies van de oude DeArmond Dynasonic, toegepast door Gretsch voor de introductie van de Filtertron in 1957. Ik heb pas door ruil een Gretsch Duo Jet (Electromatic) gekregen met deze pick-ups erin. Vind ik ook erg goed klinken ... clean, maar toch heel dirty. Ze zien er uit als mini-humbuckers maar zijn en klinken toch echt single-coils.

Tupelo
28 februari 2007, 15:17
Klopt, 13 klankkamers als ik me niet vergis. Mahony body en top, maple hals met pallisander toets. 24,75 mensuur, Wilkinson stoptail en Dearmond2K single coil elementen.

Wat de elementen betreft. Het zijn dus Dearmond2K's, single coils.
Eerder eens seymour duncan P90's op een gitaar gehad, zelfde karakter, alleen hebben P90's meer bite, meer output dan de Dearmonds.

Tele meets Gretsch was de bedoeling van deze gitaar geloof ik. Ondanks bovenstaande specs klinkt de gitaar wanneer ik 'm zou moeten catalogiseren bovenal 'Fender' & dan in het bijzonder 'telecaster'.

Dit is een usa versie van ik geloof eind '90, maar 't kan ook goed begin '00 zijn.
Zijn maar gedurende een korte tijd gemaakt.

steph
28 februari 2007, 16:22
Zou ik wel willen hebben zo'n Telesonic :p
Lijkt mij een geweldige gitaar!

Postov
1 maart 2007, 01:30
Fender Tele 1998 Collectors Edition

http://www.guitarsandeffects.com/images/newdec32_081.jpg

Speelt als een strat met de dunnere en wat rechtere hals, heerlijk fel en toch clean, vind em geweldig :p