PDA

View Full Version : mijn customized Les Paul



Valoosj
27 februari 2007, 21:54
ok, het is mss een beetje voorbarig, maar ik zit al weken met dit in mn hoofd. ook al begin ik pas over een jaar ofzo met de bouw, ik ben er toch al mee bezig om voorbereidingen en opzoekingen te doen.

vorige week tijdens de les Recht was het lekker saai, dus begon ik wat te schetsen...
http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/lastscan.jpg

dat schetsje bewerkt met paint is dan het volgende geworden
http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/LPCustom.jpg

wat ik momenteel in mn hoofd heb is dus een Les Paul model, maar de cutaway is iets platter, want die van gibson vind ik nogal puntig. een kleine toets die ik daar graag zet, is een button (zo'n ding waar je strap aan hangt) ook op die plaats te zetten. ik weet niet wrm, maar ik vind het cool.

het wordt verder een bruine gitaar, met een witte dubbele binding, op het truss rod plaatje graveer ik Les Paul, in inleg komt dan Alice tss de pegheads (madman volgt me hier zeker weer ;)) en bovenaan komt een logo dat ik ooit eens getekent heb, en dat op mijn Superhawk ook te vinden zal zijn.
de body zelf dan. de neck pup wordt een sustainer van fernandes, en in de brug positie komt een originele Gibson pickup. welke dat zijn moet ik nog eens goed opzoeken.
alle hardware wordt chroom. behalve dan de buttons, die slechts met 3 zullen zijn, 1 volume en 2 toon buttons dus. en dan de 2 schakelaars van de sustainer.

momenteel is dit wat ik qua uiterlijk beslist heb, alle hardware enz ga ik eens over denken als ik meer geld heb.

commentaar, opmerkingen das allemaal al welkom natuurlijk.

klein vraagje toch al, waarom krijg je bij een Fernandes sustainer een stereo output mee? je gitaarkabel is toch zoiezo mono.
of is dit om het electrisch circuit te doorbreken wanneer je de kabel uittrekt, en heeft het buiten batterij sparen geen nut.

madman
27 februari 2007, 22:02
het wordt verder een bruine gitaar, met een witte dubbele binding, op het truss rod plaatje graveer ik Les Paul, in inleg komt dan Alice tss de pegheads (madman volgt me hier zeker weer ;)) en bovenaan komt een logo dat ik ooit eens getekent heb, en dat op mijn Superhawk ook te vinden zal zijn.

hahaha, idd
toen ik het zag kwam meteen de vraag in me op of je 'em blauw of transparant ging lakken álla jerry;)

Valoosj
27 februari 2007, 22:09
eerlek gezegd vind ik dat blauw niet mooi

het bruine komt een beetje van de videoclip van 'Would?' door mijn kleurenblindheid dacht ik dat het een bruine gitaar was, en in de clip lijkt het mss wel zo. zijn Wine Red guitar vind ik ook altijd mooi ogen op foto's, maar toen ik er eentje zag in keulen, dan viel dat dik tegen. vandaar toch bruin

madman
27 februari 2007, 22:12
die in "would?" is transparant gelakt of geolied, vind dat er best gaaf uitzien, het blauwe is ook niet echt mijn ding...

Valoosj
27 februari 2007, 22:25
de kleur die GibsonDC heeft bekomen met zijn beitsen vond ik zeer mooi

madman
27 februari 2007, 22:29
de kleur die GibsonDC heeft bekomen met zijn beitsen vond ik zeer mooi
die is ook heel gaaf idd

Valoosj
27 februari 2007, 23:52
deze (http://www.stewmac.com/shop/Bridges,_tailpieces/Electric_guitar,_Tune-o-matic_bridges/1/Gotoh_510_Tune-o-matic_Bridge_and_Stop_Tailpiece/Pictures.html#details) brug lijkt me wel wat
bestaan er trouwens geen bruggen van deze soort waarbij je de saddles ook in de hoogte kunt afstellen? mijn fender is lekker afgesteld, maar mijn stagg les paul, die geraakt maar niet zo goed afgesteld. ok het is een stagg, maar de brug blijf van het principe dat je enkel de zijkanten kan verhogen en verlagen

Ibanez RuleZ
27 februari 2007, 23:54
volgens mij is dat voornamelijk een kwestie van goed kiezen van toetsradius. als je die niet passend bij de radius van je brug kiest gaat dat inderdaad nooit super spelen.

harrald

Valoosj
27 februari 2007, 23:57
maar hier bij stewmac kun je niet kiezen voor een radius bij de brug, en er wordt niets vermeldt


edit : Ok, toch wel een vermelding van welke radius

Valoosj
28 februari 2007, 11:30
http://www.guitarbuild.com/
ik weet niet meer wie deze site aan onze ogen liet verschijnen, maar weet die persoon toevallig niet of er ergens plannen voor een les paul staan? ik vind er toch geen :???:

B_2_the_a
28 februari 2007, 15:12
dat voor die stereo output zit zo:

als je plug erin zit, is de - van het circuit aan de aarde gesloten, dan werkt het systeem dus...

het kan wel met een mono systeem maar dan loopt je batterij constant leeg

Valoosj
28 februari 2007, 17:18
net zoals ik dacht dus :)
merci voor bevestiging

charlotte
28 februari 2007, 20:27
Hey Guys :)
Idd, het is om de spanning uit te schakelen,zodra de plug ingeplugd wordt, is het systeen onder spanning.Dit is nodig omdat ook bij normaal gebruik van de gitaar ,zonder dat de sustainer aan staat, er spanning op moet staan, anders komt er geen geluid uit.
Alles loopt n.l. via de sustainer print.
Dus als je de plug zou laten zitten, gaat de batterij minder lang mee .

groetjes Charlotte :lp:

madman
28 februari 2007, 20:31
zomaar een gedachte hoor maar; als je je neckpup niet veel gebruikt zou het dus eigenlijk zinniger zijn om er een switch tussen te zetten?

Valoosj
28 februari 2007, 20:45
misschien ipv die stereo output, een push pull pot. die je uittrekt als je de schakeling wil onderbreken.
dat oogt beter dan nog een schakelaar.
maar is het mogelijk

B_2_the_a
28 februari 2007, 21:26
dat kan altijd, push pull pot

maar dat stereo outputje moet je gewoon zo laten :)

Valoosj
28 februari 2007, 21:29
ok cava, maar dan is de stroom wel onderbroken als ik de push pull pot omhoog trek, en blijft de batterij meegaan ook al laat ik de jack insteken?

B_2_the_a
28 februari 2007, 21:34
je moet die push pull gebruiken om het element zelf daadwerkelijk aan te zettten... inplaats van de mini switch..


maar je batterij blijft leeglopen :P
en als je dat ook met een switch doet, krijg je elke keer een plop als je 'm aangooit ;)

madman
28 februari 2007, 21:41
en als je dat ook met een switch doet, krijg je elke keer een plop als je 'm aangooit ;)
hmz, is dat ook zo als je je PUswitch op je brug hebt staan als jem aanzet?

Valoosj
28 februari 2007, 21:42
die 2 mini switches vind ik niet erg.
ik ga mijn gitaren op een A/B box zetten, dus ik kan dan de push pull pot die de electrische stroom van de batterij onderbreekt gewoon uittrekken nadat ik gewisseld ben van gitaar op de A/B, of ik kan ook mijn tuner ff opzetten, of het volume toedraaien fzo :) manieren genoeg om de plof te ontwijken dus

Valoosj
28 februari 2007, 21:43
hmz, is dat ook zo als je je PUswitch op je brug hebt staan als jem aanzet?
ik heb al gespeeld op een fernandes met sustainer, geen ploffen, en de neck pickup werkt als gewone pickup als de sustainer uitstaat

B_2_the_a
28 februari 2007, 21:45
hmz, is dat ook zo als je je PUswitch op je brug hebt staan als jem aanzet?


neeh,
die plof is er alleen als je het circuit aansluit zegmaar, dus wanneer de - van het systeem aan de massa gaat :)

madman
28 februari 2007, 21:47
hahaha, op zich geen slecht idee om een switch te gebruiken dus?:);)

madman
28 februari 2007, 21:48
ik heb al gespeeld op een fernandes met sustainer, geen ploffen, en de neck pickup werkt als gewone pickup als de sustainer uitstaat
ging eigenlijk over die "plof"....

Valoosj
28 februari 2007, 22:24
ok :)

ik ga het gewoon doen met een push pull pot die de stroom verbinding onderbreekt, en om de plof te voorkomen zet ik of het volume uit, of de A/B switch op mn andere gitaar


niemand die commentaar had op mn tekentalent, wat ontmoedigend :D

B_2_the_a
28 februari 2007, 22:34
maar waarom zou je?

Valoosj
28 februari 2007, 23:16
omdat ik nu al met een nummer in mn kop zit dat begint met de les paul met ellendig lange sustain, en dan moet ik overschakelen op mn superhawk omwille van een vette solo waarin ik de tremolo zal gebruiken

beide gitaren zullen ook helemaal anders gestemd zijn

B_2_the_a
28 februari 2007, 23:35
maar waarom moeilijk doen met een mini switch voor je sustainer om 'm aan en uit te zetten?

trek gewoon je snoer eruit als je 'm niet gebruikt ;)

Valoosj
28 februari 2007, 23:57
heb je nu mn laatste post niet gelezen? daar stond het antwoord in :D
en geen extra mini switch, een push pull pot. dat zie je niet

B_2_the_a
1 maart 2007, 01:08
ben het zat


biertje?

Valoosj
1 maart 2007, 01:25
wel een belgisch dan :D

B_2_the_a
1 maart 2007, 09:52
of een hertog jan?

madman
1 maart 2007, 09:54
of een hertog jan?
= interbrew = belgisch, toch?

B_2_the_a
1 maart 2007, 10:00
= lekker <= boeit me geen reet waar het vandaan komt, alst maar lekker =

Valoosj
1 maart 2007, 12:40
gitaren, bier en vrouwen, dat blijft hier toch het eeuwige onderwerp onder ons mannen :D

ik heb nog een metertje verschillende belgische bieren in de kast staan, nu nog... :D

Valoosj
15 maart 2007, 20:25
het hout voor de Les Paul Custom, das mahonie met een maple top zeker?
2 stukken hout tegen mekaar geplakt, en een vastgeplakte nek, zeker geen bolt on?

ik wil de nerven van het hout zoals op deze foto, is dit ook maple, maar dan anders gezaagd? en als je de gitaar bruin beitst, en dan gewoon doorzichtige aflak lak op doet, zie je dan dat patroon nog?
http://img.alibaba.com/photo/11216540/1997_Gibson_Les_Paul.jpg

AvU
15 maart 2007, 20:29
dit is een flamed maple top, de nerf gaat wel van brug naar kop. Deze is ook gebookmatched. Als je hem beits en transparant aflakt, krijg je idd dit effect

Valoosj
15 maart 2007, 20:32
zolang het patroon maar zijwaartse strepen zijn .

wat is gebookmatched?

DarknessAwaits
15 maart 2007, 20:35
"Bookmatching is a term used by instrument makers to describe specially sawn pieces of wood used to fabricate major components of the musical instrument. Typically the top, back and sides of the instrument all employ the use of these specially sawn timbers. Bookmatching yields nearly identical half pieces that are typically joined along a center line. Bookmatching is aesthetically pleasing and more importantly provides predictability in terms of expansion and contraction characteristics of the finished component. The best bookmatched stock comes from resawing material that is perfectly quartersawn, that is to say that the annual rings are perfectly perpendicular to the face plane of the board. The less perpendicular the grain line, the less the bookmatch will reveal mirrored pieces; and the less predictably the pieces will respond in the drying process."

edit: Of in het Nederlands, als dat makkelijker is:

Bookmatching

Wanneer er echter gebruik wordt gemaakt van een transparante finish, dan is het mooier om niet alleen het hout op zich, maar ook het nervenpatroon netjes aan te laten sluiten. Deze procedure heet "bookmatching". Dit wordt meestal gedaan door een stuk hout te nemen dat twee keer zo dik is als de gewenste dikte. Dit stuk hout wordt vervolgens over de breedte doormidden gezaagd. Hierna kunnen de twee delen als een boek worden opengeklapt (vandaar ook de term "bookmatching"). Als de zaagsnede juist is gemaakt, dan zullen de nerven van de twee stukken hout precies op elkaar aansluiten. Bookmatching wordt ook gedaan door verschillende stukken hout te selecteren die mooi op elkaar passen.

http://www.gitaar.net/wiki/uploads/Encyclopedie/bookmatch.gif

Valoosj
15 maart 2007, 20:40
nice!

mercikes

de rest van mijn gezever over de les paul was juist? van de soort hout en de geplakte nek?

DarknessAwaits
15 maart 2007, 20:49
Nja... de hals is gelijmd, geplakt dat klinkt me meer als iets met een prittstift :).

Maar het hout klopt, mahonie + esdoorn top.

Valoosj
15 maart 2007, 21:14
haha dat zou pas iets zijn :d een gitaar met pritt plakke, ik denk da ze direct los springt.

is dat bij elke les paul hetzelfde qua soort hout? of ligt er verschil tss custom, deluxe, standard....

ik las bij bij google en LP Custom dat het mahonie en maple is. flamed maple geeft dan dat mooie gestreepte patroon, of zijn daar meerdere soorten maple voor te gebruiken

Ibanez RuleZ
15 maart 2007, 21:41
een les paul is op een paar zeldzame gevallen na van mahony met een esdoorn top (esdoorn kan gevlamd, naturel, quilted en nog watpatroontjes hebben) en allemaal zijn ze bruikbaar en klinken ze min of meer hetzelfde.

de hals is of van esdoorn of van mahony... het is maar wat je wilt.

Harrald