PDA

View Full Version : snaar spanning



jan54
27 februari 2007, 15:56
hey ik was benieuwd of het slecht is voor je gitaar om regelmatig van stemming te veranderen. van E naar D bijvoorbeeld.

Sjel
27 februari 2007, 17:18
nee, geen probleem. Tenminste zolang je geen extreme dingen doet.

jan54
27 februari 2007, 18:52
ok, volgens mij had ik ergens wat gehoord over dat het slecht was voor je intonatie omdat de spanning op de brug steeds anders is.

DeiDRagonas
27 februari 2007, 19:08
Wat een enorme flauwekul!
Lekker omstemmen zo vaak je wil....

jan54
27 februari 2007, 19:51
ok zalk doen^^

Blend
27 februari 2007, 20:15
dan moet je 't slimmer doen dan ik, want mijn hoge 'E' snaar was er door geknalt 8-)

Noid
27 februari 2007, 20:24
@jan 54: je hebt het goed gehoord, je moet rekening houden met intonatie en trussrod spanning. Verder kan het echt geen kwaad voor de gitaar, maar je loopt wel tegen een paar beperkingen van de gitaar aan, waar je rekening mee moet houden:
A) de intonatie: die zal anders zijn bij een E stemming dan bij een D stemming
B) op welke stemming is de trussrod in de hals afgesteld? Indien op E dan krijg je wellicht fretbuzz.
Wil je dus veel van stemming veranderen, dan zou je qua trussrod en intonatie misschien het beste voor een middenweg kunnen kiezen.

(of met 2 gitaren gaan werken: 1 in D, 1 in E)

De Beer
27 februari 2007, 20:25
ok, volgens mij had ik ergens wat gehoord over dat het slecht was voor je intonatie omdat de spanning op de brug steeds anders is.Dat klopt, hij is wellicht her en der op de hals niet 100% zuiver...maar slechte intonatie is niet slecht voor je gitaar(qua schade)

Orpheo
27 februari 2007, 20:59
@jan 54: je hebt het goed gehoord, je moet rekening houden met intonatie en trussrod spanning. Verder kan het echt geen kwaad voor de gitaar, maar je loopt wel tegen een paar beperkingen van de gitaar aan, waar je rekening mee moet houden:
A) de intonatie: die zal anders zijn bij een E stemming dan bij een D stemming
B) op welke stemming is de trussrod in de hals afgesteld? Indien op E dan krijg je wellicht fretbuzz.
Wil je dus veel van stemming veranderen, dan zou je qua trussrod en intonatie misschien het beste voor een middenweg kunnen kiezen.

(of met 2 gitaren gaan werken: 1 in D, 1 in E)

onder A)

bullshit. intonatie heeft te maken met snaarlengte. die heeft geen bal te maken met hoe strak je snaren staan (als ze onder een kritieke spanning komen naturlijk wel).

onder B) ook kul. ik heb NOOIT aan mijn trussrod hoeven sleutelen. NOOIT. op al mijn gitaren niet. en ik heb er een stuk of 20 gehad ofzo... T verschil tussen E en D is minimaal. En anders pak je toch 011 ipv 010? is netto gezien evenveel spanning.

Noid
27 februari 2007, 22:03
onder A)

bullshit. intonatie heeft te maken met snaarlengte. die heeft geen bal te maken met hoe strak je snaren staan (als ze onder een kritieke spanning komen naturlijk wel).

onder B) ook kul. ik heb NOOIT aan mijn trussrod hoeven sleutelen. NOOIT. op al mijn gitaren niet. en ik heb er een stuk of 20 gehad ofzo... T verschil tussen E en D is minimaal. En anders pak je toch 011 ipv 010? is netto gezien evenveel spanning.
Lieverd, doe svp even wat genuanceerder wil je? Verder respect voor jouw mening, maar mijn mening wijkt daar dus duidelijk van af.

Inhoudelijk: kun je dat "En anders pak je toch 011 ipv 010" toelichten? Waarschijnlijk begrijp ik je niet helemaal: Ik krijg nu het beeld dat hij iedere keer als hij van stemming wil wisselen er andere snaren op zou moeten zetten???

marter544
27 februari 2007, 22:34
A) Heb ik ook nooit last van, maar van B) zeker wel. Ik heb mijn actie graag zo laag als mogelijk is. Stem ik dan om naar D, dan krijg ik inderdaad enige fretbuzz.

jan54
27 februari 2007, 22:47
bedankt iedereen (@noid ik heb mijn hals op E afgesteld maar ik heb gelukkig geen fret buz als ik naar D ga). Ook van verkeerde intonatie geen last maar ik ben blij te weten dat dit wisselen op de lange termijn geen schade aan mij gitaar gaat toebrengen