PDA

View Full Version : preamp buizen



ateng
27 februari 2007, 15:49
Ik wil wat gaan experimenteren met buisjes maar kan ik zonder problemen de buisjes gaan wisselen terwijl mijn versterker aanstaat en dan wel op eerst op stanby dan?

En klopt het dat JJ preampbuizen minder laag heeft? Dat ze minder hoog heeft en iets meer mid spreek me wel aan voor mijn drivekanaal maar niet dat minder laag.
En voor mijn cleankanaal mag het wel sprankelend zijn maar niet te kil, sterriel en dun dus wat raden jullie mij aan?

CasB
27 februari 2007, 16:09
Ik zou zeker geen buizen verwisselen als je versterker aanstaat.

Ook al staat hij op standby, er staat wel stroom op de buizen.

kiem
27 februari 2007, 16:40
wat raden jullie mij aan?ik raad je aan om eerst dit een te lezen http://www.tonefactory.nl/shop2/tube.pdf staan een aantal preamp buizen bescherven, of bel/mail anders eens iemand die echt verstand van zaken heeft zoals b.v. dr tube.. www.drtube.com (http://www.drtube.com)

Chris Winsemius
27 februari 2007, 16:49
Pre-ampbuizen verwisselen als de versterker aanstaat kan wel maar is NIET aan te raden!!! Zowiezo is het aan te raden het geluid goed te onthouden en minimaal 5 minuten de buis laten voorverwarmen.

JJs hebben de nadruk op het middengebied, meestal minder laag en hoog dan andere merken/types.

Na heel veel testen, proberen in diverse eigen versterkers en amps van klanten (en dan vaak met de klant er bij) ben ik op het volgende uitgekomen:

TAD 7025 HighGrade heel veel transparantie en balans zonder scherp te zijn
Tungsol 12AX7 idem maar 'n tikje kleuring in het hoog, soort bright-piekje
TAD 12AX7C ook transparant maar ietsje scherper
12AX7C als bovenstaand maar ietsje "killer" qua klank
12AX7 EH (ElektroHarmonix) veel nadruk op het laag, beetje "heavy metal achtig"
JJ ECC83S beduidende nadruk op het middengebied, minder hoog en laag dan bovenstaande merken/types

Hier verschilt de keuze van preampbuizen per merk/type versterker en dan ook nog eens of er wel of geen mods zijn gedaan of trafo's zijn vervangen.
Bij veel moderne, vaak schelle versterkers en geen budget voor mods/trafo's gebruik ik vaak JJs om de klank wat warmer/prettiger te krijgen.

Meestal heeft de 1e voorversterkerbuis de meeste impact op je sound maar hoe beter de versterker/trafo's hoe duidelijker ook de verschillen tussen andere preamp-buizen hoor-/voelbaar zijn.

Succes!!!

jerome
27 februari 2007, 20:55
Hé Chris, je hebt de TAD 7025 HighGrade bovenaan staan...
Bedoel je daarmee dat je die het best vindt kwa sound, en als 2e de Tung Sol, etc...?


Geeft die TAD 7025 HighGrade net zo'n vol geluid als de Tungsol12AX7 ?

Overigens dat bright-piekje heb ik niet....

Chris Winsemius
27 februari 2007, 22:07
Hé Chris, je hebt de TAD 7025 HighGrade bovenaan staan...
Bedoel je daarmee dat je die het best vindt kwa sound, en als 2e de Tung Sol, etc...?

Geeft die TAD 7025 HighGrade net zo'n vol geluid als de Tungsol12AX7 ?

Overigens dat bright-piekje heb ik niet....

De volgorde ("leukste" boven) is inderdaad m'n huidige favo-lijst MAAR 't verschilt per amp. Heb bijvoorbeeld weleens 'n Marshall SuperBass uit '68 meegemaakt, licht gemod/etc. waar JJs 't beste klonken maar de uitgangstrafo was "niet optimaal" ivm. iets vroegere SuperLeads.

Je mag absoluut 'ns wat 7025HGs van mij proberen en (off topic) ik hoop dat jouw F&T elko's zsm. hier binnen zijn...

jerome
27 februari 2007, 22:17
Ik ben absoluut tevreden over de Tung Sols, maar ik begin toch ook wel een beetje nieuwsgierig te worden naar de sound van die TAD High Grade's...

ateng
27 februari 2007, 22:27
Heee thanx guys ben wat wijzer geworden.

JJ's lijkt mij interessant maar dat minder laag vind ik wat minder. Wat is minder laag? Wordt de body wat minder of dat "oempf" is niet aanwezig of valt dat allemaal wel mee?

Ik wil dus wat meer mid en minder hoog in mijn drive kanaal dus ik dat de JJ daar wel geschikt voor is. Cleankanaal wil ik helder maar niet schel dus lijkt mij de TAD 7025 of de Tungsol.

En ik zal mijn versterker eerst uitdoen voordat ik met buizen ga experimenteren. Wat ik dan beter kan doen is een opname maken zodat ik het verschil duidelijk kan horen want het gaat denk ik niet werken als ik het moet onthouden.

Chris Winsemius
27 februari 2007, 22:29
Ik denk dat beiden gewoon toppers zijn qua moderne pre-amp-buisjes.

Als je ze 'n x wilt proberen dan is dat geen probleem wat mij betreft.

Chris Winsemius
27 februari 2007, 22:34
Heee thanx guys ben wat wijzer geworden.

JJ's lijkt mij interessant maar dat minder laag vind ik wat minder. Wat is minder laag? Wordt de body wat minder of dat "oempf" is niet aanwezig of valt dat allemaal wel mee?

Ik wil dus wat meer mid en minder hoog in mijn drive kanaal dus ik dat de JJ daar wel geschikt voor is. Cleankanaal wil ik helder maar niet schel dus lijkt mij de TAD 7025 of de Tungsol.

En ik zal mijn versterker eerst uitdoen voordat ik met buizen ga experimenteren. Wat ik dan beter kan doen is een opname maken zodat ik het verschil duidelijk kan horen want het gaat denk ik niet werken als ik het moet onthouden.

Minder laag bij die JJs: meestal geen enkel probleem.

Qua luisteren/testen: setje (huidige) buizen proberen en de feel/sound in je geheugen opslaan en dan (liefst 1 voor 1) andere buisjes proberen.

Doe dit als je niet vermoeid bent, drink ook geen bier/etc. en rook geen joints (vermindert de gevoelighied voor hogere tonen). Laat de knoppen op dezelfde stand staan en probeer de versterker/box op precies dezelfde plek te laten staan of neer te zetten. Gebruik dezelfde gitaar/etc.

ateng
27 februari 2007, 23:06
Minder laag bij die JJs: meestal geen enkel probleem.

Qua luisteren/testen: setje (huidige) buizen proberen en de feel/sound in je geheugen opslaan en dan (liefst 1 voor 1) andere buisjes proberen.

Doe dit als je niet vermoeid bent, drink ook geen bier/etc. en rook geen joints (vermindert de gevoelighied voor hogere tonen). Laat de knoppen op dezelfde stand staan en probeer de versterker/box op precies dezelfde plek te laten staan of neer te zetten. Gebruik dezelfde gitaar/etc.
Hoe bedoel je geen enkel probleem met minder laag bij die JJ's?

Weet je wat, ik PM je wel ff.