PDA

View Full Version : basversterker vraagje;)



godson
27 februari 2007, 15:42
Hallo allemaal! We hebben nu in de band een nieuwe bassist, maar die was eigenlijk gitarist en heeft geen eigen basversterker (wel een basgitaar dus). Nu wilden we gewoon met z'n allen een goedkope versterker kopen omdat we een eigen oefenruimte hebben en daar dus wel een versterker nodig hebben...eventueel moet hij ook goed genoeg zijn om mee te nemen naar een optreden. Ons budget is alleen dus niet zo hoog, namelijk 150 euro. Hebben jullie misschien tips naar welke versterkers ik moet kijken, ik denk ook tweedehands? Of misschien heeft iemand van jullie wel een versterker te koop staan?

hendrix_appendix
27 februari 2007, 15:52
Kijk eens naar merken als Peavey, Laney, Torque e.d Een wattje of 100 zou voor een oefenruimte genoeg moeten zijn. In die prijsklasse heb je meestal wel een geschikte versterker. Kijk ook of er een 12" of een 15'' speaker inzit. Ikzelf prefereer een 15 inch omdat die wat 'aanweziger' is.

godson
27 februari 2007, 15:55
Kijk eens naar merken als Peavey, Laney, Torque e.d Een wattje of 100 zou voor een oefenruimte genoeg moeten zijn. In die prijsklasse heb je meestal wel een geschikte versterker.

bedankt voor de reactie!
Bedoel je tweedehands of nieuw?
en heb je echt 100W nodig? kan het niet met minder?

Ik dacht zelf ook inderdaad aan een 15" speaker..

godson
27 februari 2007, 16:02
laat maar ik denk dat je wel tweedehands bedoelt;)

basswasp
28 februari 2007, 00:34
Grotere speakers zijn niet per sé beter, wel anders.
Een minimum van 100 watt klopt wel, al klinkt de ene 100 watt versterker harder dan de andere (zie ook de efficientie van speakers...).

Kijk 2e hands naar o.a. Peavey en Trace Elliot.


En pas op het 'samen spullen kopen': wie betaalt er wanneer het kapot gaat? Wat gebeurt er als er een bandlid opstapt? Wie handelt de zaken af wanneer een niet-bandlid iets kapot maakt?

godson
28 februari 2007, 09:21
En pas op het 'samen spullen kopen': wie betaalt er wanneer het kapot gaat? Wat gebeurt er als er een bandlid opstapt? Wie handelt de zaken af wanneer een niet-bandlid iets kapot maakt?

Ja ik snap dat je dat zegt, maar wij zijn een hechte vriendengroep, we hebben een bandpot waar dat geld al een tijdje in zit en we zijn allemaal geen mensen die moeilijk gaan doen daarover;) dus mocht er iemand opstappen (wat in ieder geval de komende jaren niet echt denkbaar is;)) dan komt dat allemaal wel goed.

Ik kan nu een peavey TNT 130 kopen voor 150 euro...wat vinden jullie daarvan?
Ook biedt iemand zijn fender frontman 15B versterker aan, maar die is 40 watt dus lijkt me niet genoeg dan.
Dan krijg ik ook nog een SWR LA 15 - 100W aangeboden voor 125 euro. Wat zeggen jullie daarvan?

basswasp
28 februari 2007, 09:34
Bijna alle combo's van Peavey zijn okee. Ze gaan hard, klinken diep/vol en zijn betrouwbaar.

De SWR LA-series klinken erg neutraal met veel dynamiek, maar gaan niet heel hard (voor 100 watt dan). Een voor dit budget en doel wil je vooral zoveel mogelijk volume.


Controleer of er geen potmeters kraken en, als het kan, speel eens hard en let op bijgeluiden of gerammel.

godson
28 februari 2007, 10:19
Ok, bedankt voor de tips!
Die SWR laat ik dan maar zitten.

En wat vinden jullie van de prijs van de peavey? (150 euro)
De eigenaar heeft hem een jaar geleden zelf 2e hands gekocht, en hij schat hem op zo'n 10 a 15 jaar oud...

godson
28 februari 2007, 13:43
En wat vinden jullie van de Fender M-80 160W versterker? Hij staat te koop voor 150 euro op marktplaats...op harmony central staan 2 reviews die allebei positief zijn. Hij is wel 15 jaar oud ofzo denk ik maar maakt dat uit denken jullie?

Mr.Bluesbreaker
28 februari 2007, 14:03
TNT combo's zijn perfect voor het geld dat je kwijt bent. Net Opel Kadet: niet kapot te krijgen:) Gaan behoorlijk hard voor hun opgegeven vermogen.
Als ie in goede staat is is 150 een prima prijs, gewoon doen.

godson
28 februari 2007, 14:05
ok dan:) dus die fender M-80 is niet beter ofzo? (die is bij mij in de buurt op te halen, voor de peavey moet ik een uur rijden;))

godson
1 maart 2007, 09:30
Herstel, het is de fender M-80 BASS,l maargoed dat spreekt voor zich. Ik kan hier niet zoveel over vinden verder, niets op dit forum en op harmony central maar 2 reviews...heeft iemand van jullie er ervaring mee? Hij is 160 watt dusals hij goed is, kan ik die misschien beter nemen dan die peavey TNT van 130 watt toch? Ze zijn even duur verder...