PDA

View Full Version : Welke snaren voor mijn Yamaha FG-420?



bicky
27 februari 2007, 15:23
Heeft er iemand anders een Yamaha FG-420 ?

Ik gebruik al jaren Martin snaren 0.010 dikte.

Heeft er iemand ervaring met een ander merk of met andere diktes en wat voor sound krijg je dan ?

Alvast bedankt voor de info.

Yamhammer_71
27 februari 2007, 15:39
De snaardikte is natuurlijk belangrijk voor je techniek en sound.

-) 0.10 klinkt vaak het beste op akoestische gitaren waarbij de hoge tonen van nature minder worden belicht. Dat heeft gewoon met het karakter van de gitaar te maken. Door een 0.10 setje te gebruiken kun je de gitaar dus wat helderder laten klinken waardoor de hoge tonen er iets beter uit komen...(bijv. tijdens fingerpicking).

-) 0.11 vind ik de meest fijne dikte. Op de meeste gitaren klinkt dat erg goed, vooral wanneer deze van nature al helder klinken...door een dikker setje snaren krijg je iets meer volume.

Het heeft dus ook met de natuurlijke sound van je gitaar te maken. Als je gitaar niet helder klinkt, maar meer naar de donkere kant neigt en je dus meer helderheid wilt, dan kan ik een 0.10 setje als tip geven.

Klinkt je gitaar al helder van nature en komen de hoge tonen zowieso al goed naar boven, dan kun je eens 0.11 of 0.12 proberen (meer volume).

Dat is namelijk altijd een 'probleem' met gitaren...als de balans van de gitaar niet helemaal top is, dan ben je vaker afhankelijk van een goed setje snaren en de juiste dikte. Op die manier kun je een gitaar wat meer in balans brengen.