PDA

View Full Version : de kunst van het solderen



1959SLP
27 februari 2007, 15:19
Vannacht m`n CryBaby TB gemaakt. Dat ging goed. Vanmorgen wat spul gehaald bij de electronicashop om met wat andere mods te experimenteren. 0,01uF vervangen door 0,022uF (zoals bij Dunlop Jimi Hendrix Wah, meer laag), Dat ging ook nog goed. Ik miste toch nog wat meer laag dus ik vervang die 390 Ohm weerstand door een 500K trimpot. Loopt me bij het solderen van het 2e pootje de tin 180 graden de andere kant op :???: Die kloothommel wil maar niet plakken.

Iemand een tip hiervoor?

Dirk_Hendrik
27 februari 2007, 15:31
Soldeer en lijm niet met elkaar vergelijken.
Zodra soldeertin doorheeft dat je het voor lijm aanziet loopt het inderdaad 180 graden de andere kant op.
Soldeer is slim spul .
En gauw beledigt.



Maar serieus,
Oefenen oefenen oefenen. ;)

aad
27 februari 2007, 16:23
Vannacht m`n CryBaby TB gemaakt. Dat ging goed. Vanmorgen wat spul gehaald bij de electronicashop om met wat andere mods te experimenteren. 0,01uF vervangen door 0,022uF (zoals bij Dunlop Jimi Hendrix Wah, meer laag), Dat ging ook nog goed. Ik miste toch nog wat meer laag dus ik vervang die 390 Ohm weerstand door een 500K trimpot. Loopt me bij het solderen van het 2e pootje de tin 180 graden de andere kant op :???: Die kloothommel wil maar niet plakken.

Iemand een tip hiervoor?

Basisprincipes:
Werk met goede tin.
Krachtige soldeerbout. Sommigen zweren bij 15watt (lekker licht en veiliger voor fijne electronica) anderen (zoals ik) zijn het hier niet mee eens en willen een echte soldeerbout van 50watt. Ik werk voornamelijk met Weller WECP-20 of soms (als die het niet redt) mijn JBC van 60watt? (geen idee eigenlijk) :D.
Schone componenten en eventuele draden.
Inderdaad goed oefenen en bedenken dat onderdelen als (trim)potmeters, schakelaars mechanisch zwak zijn (zeker als je ze te) heet maakt.
De contacten van schakelaars zitten bijvoorbeeld d.m.v. het kunststof vast in het huis. Als je gaat solderen met een te lichte soldeerbout gaat het kunsstof smelten. Als je met een sterkere bout soldeert is het contact sneller op temperatuur en vloeit de tin sneller (en beter) en dus voordat het kunststof heet kan worden.

En nogmaals: oefenen

Swan
27 februari 2007, 16:53
t loopt ook daarheen waar het warm is, dus goed verwarmen waar je t wilt hebben en dan de tin aanbrengen.

Negative K3 fan
27 februari 2007, 17:05
t loopt ook daarheen waar het warm is, dus goed verwarmen waar je t wilt hebben en dan de tin aanbrengen.

en zorgen voor een schoon en vetvrij oppervlak...

maargoed een 390 ohm weerstand vervangen door een 500 k pot??

1959SLP
27 februari 2007, 18:24
en zorgen voor een schoon en vetvrij oppervlak...

dat was `t ja.


maargoed een 390 ohm weerstand vervangen door een 500 k pot??
ja, daar zou je de gain/bass mee kunnen regelen.

Op de midboost-mod na heb ik alle mods gedaan. Eigenlijk geeft alleen die truebypass mod een duidelijk hoorbaar verschil. Nog steeds veel mids en hoog. Lijkt wel een mondharp met de fuzz erbij. Maar ik heb me net een Roger Mayer wah upgrade kitje besteld (de standaard versie). Daarmee komt het vast wel goed, uitgaande van de kwaliteit van de RM voodoovibe en RM fuzz.

Dirk_Hendrik
27 februari 2007, 18:47
Ik werk voornamelijk met Weller WECP-20 of soms

WoW Aad,

We gebruiken dezelfde pook!

aad
27 februari 2007, 19:18
WoW Aad,

We gebruiken dezelfde pook!

Tsssk, het is toch een kleine wereld..... niet dan? ;)

B_2_the_a
2 maart 2007, 00:39
ik gebruik zelf met volle trots de voltfract ls50, ooit een x voor 65 euro gekocht samen met 3 verhuisdozen vol:
- behuizingen
- componenten
- breadboard (met jumpers)
- hele kist met alles om te etsen
- schema boeken
- etc..

altijd leuk :)


gebruikte daarvor een weller whs 40, werkt ook goed :)

Speeddemon
2 maart 2007, 18:23
Werk nog steeds trouw met mijn 40W Ersa, die ik van forumite V!N heb gekocht, al weer ruim 3 jaar geleden.

Maar ik verwacht in de toekomst een digitaal station te kopen.

AART
2 maart 2007, 19:20
Ik ben amateur, dus een Weller 25 of 30 W. :sneaky:

Valoosj
2 maart 2007, 22:23
http://www.musikding.de/product_info.php?cPath=51&products_id=1052&osCsid=dd26fd0ac8928ba80fd492f646004212
:D

matto
2 maart 2007, 22:29
Soldeer en lijm niet met elkaar vergelijken.
Zodra soldeertin doorheeft dat je het voor lijm aanziet loopt het inderdaad 180 graden de andere kant op.


Prachtig!!
En helemaal waar.
Zo had ik het nog nooit bekeken, soldeertin heeft dus ingebouwde intelligentie.
Dat zal wel komen door de harskern, dan?

aad
2 maart 2007, 22:29
http://www.musikding.de/product_info.php?cPath=51&products_id=1052&osCsid=dd26fd0ac8928ba80fd492f646004212
:D

Gaat ook.
Je moet alleen erg oppassen met c-mos schakelingen.
Maar wellicht gebruik je die niet?

aad
2 maart 2007, 22:31
Citaat:
Origineel gepost door Dirk_Hendrik
Soldeer en lijm niet met elkaar vergelijken.
Zodra soldeertin doorheeft dat je het voor lijm aanziet loopt het inderdaad 180 graden de andere kant op.







Prachtig!!
En helemaal waar.
Zo had ik het nog nooit bekeken, soldeertin heeft dus ingebouwde intelligentie.
Dat zal wel komen door de harskern, dan?

hahaha :D

Valoosj
2 maart 2007, 22:31
wa zijn da nu weer?

ik gebruik em om binnenkort de bedrading van mn gitaar te doen, en soms wa me pedale te brolle

Lucluc
3 maart 2007, 14:14
http://www.musikding.de/product_info.php?cPath=51&products_id=1052&osCsid=dd26fd0ac8928ba80fd492f646004212
:D

He, die geweldige Skytronic heb ik ook! Laat ik mijn dure Weller voor in de kast. Volgens mij heb ik 3 eurotjes en 50 cent voor dat ding betaald.

Valoosj
4 maart 2007, 14:08
Gaat ook.
Je moet alleen erg oppassen met c-mos schakelingen.
Maar wellicht gebruik je die niet?

wat zijn dit?

aad
4 maart 2007, 21:59
wat zijn dit?

Dat bedoel ik.

Maar even serieus: Cmos schakelingen zijn die schakelingen waarbij IC's gebruikt worden die met Cmos technologie werken. Dit is electronica die zeer gevoelig is voor te hoge (statische bijvoorbeeld) spanningen.
Ook een soldeerbout die rechtstreeks op 230vac werkt kan deze IC's beschadigen doordat er op de stift een lekstroom kan ontstaan (110vac).
Aangezien Cmos meestal tot maximaal 18VDC kan werken gaan ze bij 110vac stuk!
Soms meteen, zodat je apparaat meteen al niet werkt (lullig).
Soms later, omdat er een niet direct dodelijke beschadiging in de chip zit die later opeens "doorslaat" (misschien wel nog lulliger, omdat alles eerst goed werkte). Dan zoek je je dus letterlijk het leplazarus.

Valoosj
4 maart 2007, 22:00
en waar kan ik dat vinden bij gitaren en effectpedaaltjes?
of moet ik me daar geen zorgen maken

aad
4 maart 2007, 22:14
en waar kan ik dat vinden bij gitaren en effectpedaaltjes?
of moet ik me daar geen zorgen maken

Bijvoorbeeld bij een "hot-tube" schakeling gebaseerd op een CD4009 (geloof ik maar, maakt voor nu niet zoveel uit).
De CD4009 is een chip uit de (CD)4000 familie. Allemaal chips met Cmos technologie. CD4000, 4001, 4002 etc. CD45xx etc. allemaal Cmos.
Maar ook andere IC's kunnen uit Cmos bestaan.

Het is een gezonde gewoonte om dit in de gaten te houden. Lees de datasheet als je die kunt vinden.