PDA

View Full Version : Strat hals niet gelijk aan halspocket



D3nnis
27 februari 2007, 14:56
Hallo,

Binnenkort wil ik gaan starten met een strat in elkaar gooi project, maar kennelijk is het in elkaar gooien toch niet zo letterlijk te nemen! ;-)

http://home.planet.nl/~dennis.stoots/DSC00539.JPG

Zoals te zien is op de foto, is de halspocket in de body groter dan de hals zelf. Nameten heeft opgeleverd dat de hals volgens spec. is, maar de uitsparing in de body is ongeveer 3mm te groot. Tevens is de radius van de hals anders dan de radius van de neckpocket, wat nog een keer een extra gapend gat oplevert. Deze laatste zie je door een slagplaat later natuurlijk niks van, maar toch zit het me niet lekker.
Die andere kier is wel iets waar ik een beetje mee zit.

Ik zat zelf te denken om de halspocket nog iets verder uit te frezen, er een blokje hout in te lijmen, en daarna de juiste uitsparing weer te frezen, zodat de hals wel mooi strak in de body zit.

Heeft iemand nog een beter idee?

En ik maar denken dat die strat-cutouts allemaal hetzelfde waren, dus toch niet :-)

Mattia
27 februari 2007, 15:51
solid kleurtje, of doorzichtig? Je zou ook wat stroken fineer (0.6mm) kunnen verlijmen, kom je ook een heel eind mee.

D3nnis
27 februari 2007, 15:59
Ik denk dat ik hem een dekkende kleur ga geven, dus dat scheelt alweer!

Als je fineer verlijmt, krijg je dat wel netjes na het schuren? Of blijft het toch zichtbaar, door de opeenhoping van lijmnaden?

D3nnis
27 februari 2007, 18:04
Heeft iemand trouwens enig idee welke tuners corresponderen met dit gatenpatroon?

http://home.planet.nl/~dennis.stoots/DSC00533.JPG

Het komt mij namelijk niet bijster bekend voor, het zal in de vintage hoek zitten, maar het is niet het patroon van die Kluson-style mechanieken geloof ik!

G.G.
27 februari 2007, 18:05
Ik denk dat ik hem een dekkende kleur ga geven, dus dat scheelt alweer!

Als je fineer verlijmt, krijg je dat wel netjes na het schuren? Of blijft het toch zichtbaar, door de opeenhoping van lijmnaden?

Gaat prima met fineer, gewoon niet teveel lijm gebruiken.

Mattia
27 februari 2007, 18:35
Gaat prima met fineer, gewoon niet teveel lijm gebruiken.

Yep. beetje goed klemmen, beetje houtlijm, niet overdreven veel, en het moet prima lukken. Vlak schrapen, en hup.

AvU
27 februari 2007, 18:41
Heeft iemand trouwens enig idee welke tuners corresponderen met dit gatenpatroon?

Het komt mij namelijk niet bijster bekend voor, het zal in de vintage hoek zitten, maar het is niet het patroon van die Kluson-style mechanieken geloof ik!

volgens mij zijn het wel klusons, er zitten 2 gaatjes per stemmechaniek, lijkt me klusons.

grt. Arjan

D3nnis
27 februari 2007, 19:05
Ik ken alleen deze typen Kluson:

http://www.kluson.com/Parts/Sd9005mn.jpg, maar die zijn het dus niet, maar ja, welke dan wel...

oknarb180
28 februari 2007, 00:06
Volgens mij is het gatenpatroon van een moderne standard USA strat, die hebben dacht ik ook 2 pootjes. Zag gisteren nog een setje Fender-tuners op Marktplaats voor ik geloof 40 euro.

vr.gr.

Branko

D3nnis
28 februari 2007, 00:44
Ik heb ze nooit eerder gezien met 2 pootjes, had al op de site van schaller, vox humana en tonefactory zitten kijken, maar heb daar ook geen tuners kunnen vinden met 2 pootjes.
Vreemd dat er dus kennelijk geen vervangende tuners zijn die dit gatenpatroon hebben.

Kan de gaten wel dichtstoppen en een nieuw gat boren voor bv. sperzels, maar mijn voorkeur ging stiekem toch uit naar het gebruik van dit gatenpatroon :-)

Renoud
28 februari 2007, 10:11
Volgens mij zijn die gaten van fender tuners die je erin moet 'drukken'. Ik heb ze zelf ook op mijn strat zitten.

Plaatje van de tuners op een tele:
http://www1.istockphoto.com/file_thumbview_approve/505843/2/istockphoto_505843_telecaster_machines.jpg

D3nnis
28 februari 2007, 16:06
Ja inderdaad,
in de tuner zit dan een spanstift welke in dat gat gedrukt wordt.
Het gekke is dat ik ze nog niet gevonden heb met dubbele spanstift...
Sperzel heeft bv. een enkele spanstift, en de parts die ik op de site van Schaller vind zijn allemaal met een extra schroefje, ipv spanstift....

Misschien maar eens een keer navraag doen bij een Fender dealer ofzo, misschien dat ik via de fender onderdelen catalogus (als die al bestaat) dan wat verder kom!

Renoud
2 maart 2007, 09:08
Ja inderdaad,
in de tuner zit dan een spanstift welke in dat gat gedrukt wordt.
Het gekke is dat ik ze nog niet gevonden heb met dubbele spanstift...
Sperzel heeft bv. een enkele spanstift, en de parts die ik op de site van Schaller vind zijn allemaal met een extra schroefje, ipv spanstift....

Misschien maar eens een keer navraag doen bij een Fender dealer ofzo, misschien dat ik via de fender onderdelen catalogus (als die al bestaat) dan wat verder kom!
Ik heb ze via ebay besteld, bij reliablefender. Misschien heb je er wat aan.