PDA

View Full Version : stoptail & sound



jimihattricks
27 februari 2007, 13:59
Wie heeft hier wel eens van stoptail gewisseld op zijn/haar gitaar?
Wat gebeurt er bv. als ik een lichtgewicht aluminium stoptail op mijn les paul zou gooien? Gaat hij dan meer open, helder klinken? Of is dit verwaarloosbaar?

Luke-wannabe
27 februari 2007, 19:43
:seriousf: Ik denk dat het wel zal meevallen :p

Brammibal
27 februari 2007, 20:34
Een andere vraag, als je de stoptail omhoogschroeft (zoals jamhammer_71 had gedaan) dan wordt de snaarspanning lager. moet je dan alles overnieuw intoneren ? Ik heb het over de stoptail niet de brug!

Orpheo
27 februari 2007, 21:00
Een andere vraag, als je de stoptail omhoogschroeft (zoals jamhammer_71 had gedaan) dan wordt de snaarspanning lager. moet je dan alles overnieuw intoneren ? Ik heb het over de stoptail niet de brug!

nee. intonatie gaat over snaarlengte goed maken; dat het midden van de snaar ook precies het midden van de mensuur word.

jimihattricks
27 februari 2007, 22:30
:seriousf: Ik denk dat het wel zal meevallen :p

lijkt mij ook wel meevallen, het schijnt puristen en bouwers echter bezig te houden..

Orpheo
27 februari 2007, 22:45
lijkt mij ook wel meevallen, het schijnt puristen en bouwers echter bezig te houden..

ik hoor het verschil wel. het is gewoon een detail. Ik heb het liefst een zware stoptail en een zwaar body met een (ver)zwaard headstock. meer sustain en t maakt t net iets strakker. maar ja. IK hoor en voel t. anderen waarschijnlijk niet.

Luke-wannabe
28 februari 2007, 07:38
Ik vind het altijd wel apart dat mensen elke scheet die anders is aan hun gitaar 'horen'.

Mattia
28 februari 2007, 08:31
Zal het iets verschil maken? Tuurlijk. De moeite om het dan ook te veranderen? Dat weet ik niet zo. Vooral bij clean/lichte overdrive zul je dit soort details merken, denk ik zo. Verder: stoptail, headstock angle, hoek, etc. etc. heeft allemaal nul komma nul invloed op snaarspanning en intonatie. Het enige dat daar invloed op heeft is snaarlengte, stemming, en snaardikte/snaarmateriaal. Een andere kophoek/stoptailhoek/etc. kan wel de 'feel' veranderen van een snaar, maar de spanning blijft ongewijzigd.

LP_CL
28 februari 2007, 08:42
Verder: stoptail, headstock angle, hoek, etc. etc. heeft allemaal nul komma nul invloed op snaarspanning en intonatie.
Headstock angle, neck joint, tailpiece hebben wel een grote invloed op je sustain...

Dirkdewaard
28 februari 2007, 08:48
Wie heeft hier wel eens van stoptail gewisseld op zijn/haar gitaar?
Wat gebeurt er bv. als ik een lichtgewicht aluminium stoptail op mijn les paul zou gooien? Gaat hij dan meer open, helder klinken? Of is dit verwaarloosbaar?

Ik hoorde het verschil niet echt, andere mensen zeggen het wel duidelijk te horen en soms wordt het geluid er alleen maar minder om. Voor mij dat dit een waardeloze "upgrade" en hij was nog prijzig ook.
Het leven gaat gelukkig door. :dance:

Agent_Smith
28 februari 2007, 12:44
stoptail, headstock angle, hoek, etc. etc. heeft allemaal nul komma nul invloed op snaarspanning en intonatie.

Nou, dat heeft dus wel invloed. Ik heb naast mijn Norlins nog maar één jongere LP (2005) (de rest is gone). Ik kan je verzekeren: de verschillen in snaarspanning door de andere neck- en headstockangle zijn huge! Ik heb m ge-topwrapped om dat enigzins (en naar tevredenheid) op te vangen.

Fenndangoband
28 februari 2007, 14:49
Wat is ge-topwrapped????

Rutger
28 februari 2007, 14:54
Ik vind het altijd wel apart dat mensen elke scheet die anders is aan hun gitaar 'horen'.
Tja, als je veel met je sound bezig bent ga je die nuances vanzelf opmerken. Die nuances hebben namelijk ook invloed op je speelcomfort (zowel in t gehoor als in de vingers).

En sommige scheten ruiken best lekker!

Agent_Smith
28 februari 2007, 19:05
Wat is ge-topwrapped????

http://img177.imageshack.us/img177/6430/november06006dq6.jpg

Mattia
28 februari 2007, 19:46
Nou, dat heeft dus wel invloed. Ik heb naast mijn Norlins nog maar één jongere LP (2005) (de rest is gone). Ik kan je verzekeren: de verschillen in snaarspanning door de andere neck- en headstockangle zijn huge! Ik heb m ge-topwrapped om dat enigzins (en naar tevredenheid) op te vangen.

Nee, het voelt alleen anders aan.

Ofschoon je leeft in een ander universum, waar de wetten der natuurkunde anders gelden, natuurlijk. Snaarspanning wordt ALLEEN beinvloed door de lengte van de snaar, de snaareigenschappen (materiaal, dikte, stijfheid), en hoe deze is gestemd.

Halshoek maakt geen moer uit. Kophoek maakt geen moer uit. Tailpiece soort maakt ook absoluut geen enkele moer uit. De spanning blijft gelijk, onveranderd.

Wat er wel veranderd is de 'compliantie' van het systeem; de lengte van de snaar achter de nut en achter de brug (niet ertussenin), en dan met name hoe deze verloopt, heeft een effect op de feel. Geen hoek = een snaar die makkelijk zal meebewegen bij een bend (de bend wordt verdeeld over de hele lengte bij een non-double-locking systeem), grotere hoek en je heb meer neerwaartse spanning op de nut/brige om overheen te komen, dus dat voelt strammer/stijver aan. Maar de snaarspanning, die verandert niet over het traject tussen nut en saddle.

Het schoolvoorbeeld hiervan is een gitaar met een floyd. Je stemt dat ding, bespeel 'm eens zonder de locknut vast de draain. Heeft een bepaalde feel. Draai de locknut vast: de feel veranderdt wel degelijk. Zet de trem vast, je feel verandert weer. Maar de snaarspanning verandert geen iota. Ookal zou je de kop kunnen kantelen, etc.

LP_CL: Kophoek heeft in mijn ervaring ook geen belangrijk effect op sustain ('sustain' is weer zo vreselijk vaag, eigenlijk quasi nietszeggend begrip, en niet essentieel voor een goede tone. Je kan uren sustain hebben en een belabberde tone), type halsverbinding ook niet per se (ik heb een mahonie strat die eigenlijk langer sustaind dan mijn neck throughs en set necks, die flink lang sustain hebben. Nul kophoek, en geen string trees. M'n headless gitaar heeft ook flink sustain, en hey, geen kop!), type hardware (massa, met name) wel, maar ook beperkt. Die 'harde regels', zo van 'neck through = sustain' of 'set neck = sustain' zijn aardige generalisaties, maar goede tone is een optelsom van factoren die slecht is te omschrijven, en erg persoonlijk blijkt; scale length is IMO belangrijker dan halshoek of kophoek als het aankomt op feel en 'tone', om maar een voorbeeld te noemen. Maargoed, vanuit mijn bouwersperspectief vind ik veel discussies over tone geweldig slecht onderbouwd, en meestal veeeeeel te stellig. Je moet gewoon goed, solide bouwen, en, ja, een Strat zal nooit als een Les Paul klinken, maar da's juist goed.