PDA

View Full Version : gitaar valt uit



Rormo
27 februari 2007, 13:39
Ik bezit 4 gitaren, 2 Gibson LP's een Fender American strat en een Ibanez Gio. Nu heb ik de laatste tijd het probleem dat de Fender en Ibanez af en toe uitvallen, de Gibsons hebben nergens last van. Het ligt hem duidelijk aan het contact bij de jack, want als ik een beetje rommel en morrel aan de plug, dan krijg ik het contact weer terug.
Nu heb ik het gevoel dat dit probleem er pas is sinds ik een nieuwe kabel heb gekocht. Heb de kabel al omgeruild voor een ander exemplaar, maar zonder resultaat. De kabel die ik gekocht had was een kabel van het zustermerk van Planet Waves, optisch bijna geen verschil in waarneembaar (wel slechts half zo duur).

Hoe kom ik er nu achter of het probleem hem zit in de kabel (combinatie van kabel en die 2 gitaren om precies te zijn), of dat er toch iets mis is met de jacks van m'n gitaren? Ik kan natuurlijk gewoon een nieuwe kabel kopen, maar ja die dingen zijn toch vrij prijzig en dat wil ik niet zomaar proberen als het niet nodig is. Als ik toch een kabel moet kopen zat ik te denken aan een Klotz kabel van 6 meter.

bedankt!

almarvk
27 februari 2007, 13:41
Je geeft aan dat het probleem zit in de jacks van je 2 gitaren, maar waarom doen je daar niets aan? Stuk goedkoper dan nieuwe kabels!

Rormo
27 februari 2007, 13:42
omdat ik het a. nogal toevallig vindt dat bij beide gitaren opeens hetzelfde probleem tegelijk ontstaat, en b. omdat ik niet zou weten wat ik aan mijn jacks kan doen (afgezien van naar de winkel gaan en vragen om ze na te kijken).

almarvk
27 februari 2007, 13:47
Je kan ze gewoon vervangen, niets spannends aan.

timbo
27 februari 2007, 13:51
Je kan ze gewoon vervangen, niets spannends aan.

maar niet iedereen is zo handig als jij

almarvk
27 februari 2007, 13:58
Zo handig ben ik echt niet ;)

Beetje slim nadenken en gewoon goed kijken is al het halve werk.

Fenndangoband
27 februari 2007, 14:05
Je kan ook misschien even checken of de input van je gitaar niet wat losjes zit... zo ja zeer gemakkelijk aan te draaien... is het dat niet dan moet je de slagplaat voorzichtig van je body halen en kijken of alles nog goed is gesoldeerd binnenin aan de input. Ik heb dit ook gehad bij mijn Danelectro en bij een kopie van een LP... was eenvoudig op te lossen. Natuurlijk is het bij zo een LP veel makkelijker... enkel het afdekplaatje op achterkant van body verwijderen.

bert k
27 februari 2007, 14:29
Als je het aandurft om de output van de gitaar los te schroeven... is makkelijk, twee schroefjes.

De output bestaat uit twee gebogen veren die contact maken met de jackplug. Als je die veren met een klein tangetje voorzichtig ietsje naar binnen buigt, maken ze beter contact.

Rormo
27 februari 2007, 14:41
Je kan ze gewoon vervangen, niets spannends aan.

Lijkt me dat 2 inputs vervangen duurder is dan een andere kabel kopen. Zeker gezien het feit dat ik dit toch zelf niet echt aandurf. Bovendien leef ik nog in de overtuiging dat Fenders niet kapot gaan, maar misschien is dat een illusie.

almarvk
27 februari 2007, 14:46
Lijkt me dat 2 inputs vervangen duurder is dan een andere kabel kopen. Zeker gezien het feit dat ik dit toch zelf niet echt aandurf.

Tussen de 2 en 4 euro ben je kwijt voor zo'n input. Als je hetzelf niet aan durft kan je altijd naar je lokale gitaarboer gaan. En probeer de tip van Bert.


Bovendien leef ik nog in de overtuiging dat Fenders niet kapot gaan, maar misschien is dat een illusie.

Dat ís een illusie! ;)

Ic3gl0vE
27 februari 2007, 15:02
en als je al 4 euro voor een input uitgeeft, wordt je zwaar afgezet. Waarschijnlijk zijn je inputs nog wel goed maar moet je ze iets terugbuigen aan de binnenkant. Mogelijk ook even het draadje opnieuw solderen maar ook dat is heel makkelijk en je hoeft er echt niet goed voor te kunnen solderen.

Kim Wilson
27 februari 2007, 15:05
Er zitten maar weinig dingen aan een input die echt kapot kunnen gaan. Zoals hier al vaker gezegd is, zijn alle problemen waarschijnlijk op te lossen door een beetje bijbuigen van de contacten of het opnieuw solderen van de verbindingen. Lijkt me sterk dat zo'n ding echt stuk is...

a darker shade of grey
27 februari 2007, 15:38
@ TS: Ik heb al een tijdje datzelfde probleem man!!!! Ik dacht ik eerst dat het aan mn elementen lag (actief ---> batterij leeg? - dat leek een logische redenering). Was het dus niet. Toen ik aan mn kabel begon te morren krege ik ook opeens mn geluid terug. Ik ben nog steeds niet naar de gitarenman geweest, gewoon omdat ik te lui ben om daar een uur naartoe te fietsen. Maar mijn kabels heb ik al heel lang, kutkwaliteit, maar ze hebben het altijd gedaan.
Nu ben ik ook een beetje huiverig om mn gitaar open te schroeven en te gaan morren...maar is het echt zo makkelijk? Gewoon de achterplaat erafhalen en met twee veertjes kloten? Kan iemand beschrijven wat ik zie en wat ik moet zien? En wat gebeurt er als je die veertjes te ver naar binnen buigt? Kortsluiting? En is het anders met actieve elementen?

Kim Wilson
27 februari 2007, 15:41
Dit is een input:

http://www.tonefactory.nl/shop2/images/-J0018.jpg

bert k
27 februari 2007, 15:43
Een Strat heeft normaal gesproken geen achterplaat, daar zit alles van voren achter de slagplaat. Alleen de output zit apart in de bekende schuine houder. Schroefjes kan je zo losmaken, dan kan je de output er een eindje uittrekken, er zitten twee draadjes aan.


Die Ibbie weet ik niet, maar als ie een achterplaat heeft is het alleen maar makkelijker.

Als je begint met de kleine schroefjes aan de rand van de plaat gaat alles goed, je kan niks stukmaken. Maar rustig werken, en geen kracht zetten als het niet los wil.

vulvasonic
27 februari 2007, 15:49
Dit is een input:

http://www.tonefactory.nl/shop2/images/-J0018.jpg

Feitelijk is het een output.

Kim Wilson
27 februari 2007, 15:51
Klopt. Maar men wil het graag een input noemen, dus dan doe ik dat ook maar...

Rutger
27 februari 2007, 15:51
En je plectrum de input

bert k
27 februari 2007, 19:36
Het is een output. Er gaat niks in.

d'oh
27 februari 2007, 20:00
zie het als een vagina, daar gaat wat in!

dus input

Kim Wilson
27 februari 2007, 21:58
Zie het als een anus. Daar komt wat uit. Dus output.

FruscianteFan
27 februari 2007, 22:46
zie het als een vagina, daar gaat wat in!

dus inputMaar er gaat ook een plug in de output van bijvoorbeeld effecten, en toch noemt men dat niet input.