PDA

View Full Version : Sja... wat is het ?



Dude
27 februari 2007, 11:01
nou nou nou ?? (http://www.youtube.com/watch?v=4hfRidDuwDQ&mode=related&search=)




nee ok... het gaat me om de scheur gitaar die het riedeltje speelt, ik vind dat ERG mooi en ben zelf een tijdje bezig geweest om zelf wat dingen te schrijven, beetje spacy achtige hardrock, stevige riffs en simpele harde drums, en mijn idee was dus vaak een scheur gefreak erdoorheen wat ERG veel op dit lijkt, alleen nooit 'dat' geluid kunnen vinden. Iemand een idee wat voor effecten hier worden gebruikt ?

dunnoaname
27 februari 2007, 11:10
EHX big muff ofzo? Verder zit zijn geluid in zijn vingers ( vibrato en bends) en hij gebruikt de volumeknop op zijn gitaar om die swells te maken lijkt mij. Mooie uitvoering van het nummer trouwens.

AutoStatic
27 februari 2007, 11:12
Smashing Pumpkins (Billy Corgan) gebruikt ook vaak zo'n geluidje. Volgens mij is het een distortion pedaaltje in een oversturende amp steken. Met mijn JCM-900 en een distortion pedaaltje kwam ik ook al aardig in de buurt. Het is eigenlijk gewoon een zwaar overstuurd geluid.

Edit: een vette fuzz zou natuurlijk ook kunnen, een Big Muff zou een goeie kandidaat zijn.

peter_heijnen
27 februari 2007, 11:16
Meest typerende aan het geluid is delay VOOR de scheur en dan idd de boel behoorlijk in de hens jagen.

the feable
27 februari 2007, 11:50
Volgens mij gebruikt hij ook een wah pedaal! Die hij in een stand laat staan!

TiLT
28 februari 2007, 13:30
Epiphone dot>> SiB Echodrive (digitale buizen delay en overdrive) >> Maesto parametric filter ( parametrisch filter en distortion en zo zeldzaam als wat) >> ampeg v4 / vt22.

Als hij een wah gebruikt is dat een Fulltone clyde.

Hij heeft er nog veel meer tussen hangen maar ik denk dat ie dit gebruikt voor dit nummer.

Wat een waanzinnig goede uitvoering trouwens.

Dude
28 februari 2007, 22:29
bizar he ??


hoe zit dat met die mark lannegan ? is die af en toe bij de qotsa ofzo ?

nielsduursma
28 februari 2007, 22:36
Is het niet een soort octave-fuzz ofzoiets? Er was hier ooit eens een topic over de sound uit het nummer "Little Sister" en dat klonk ook ongeveer zo, en daar zag ik volgens mij iets van een octave-fuzz voorbij komen. Een matchless volgens mij... (ik kan er compleet naast zitten hoor)

drap
28 februari 2007, 23:02
De distortion is volgens mij puur z'n ouwe Ampeg bastop. En volgens mij gebruikt hij een Boss SD-1 voor extra gainboost. Die swells doet ie met z'n Ernie Ball volume pedaal en ik weet niet of ie 'm hier ook gebruikt, maar hij heeft ook een Fulltone Ultimate Octave. En verder heel veel delay, maar wel een vrij korte.Heb ik opgezocht en het schijnt dat ie daar 2 SIB! Echodrives voor gebruikt.

Mark Lannegan is die zanger? Die zie je zo nu en dan wel eens opdraven, maar is geen vast bandlid. Op Songs For The Deaf heeft ie nog een nummer gezongen.

schizo910
28 februari 2007, 23:07
Josh Homme gebruikt ook vaak een volumepedaal voor die swells. Verder doet hij altijd vrij vaag en mysterieus over zijn gear. Maar het zijn i.d.d. vooral fuzzes in combinatie met overstuurde vertserkers en weirde gitaren....

schizo910
28 februari 2007, 23:15
Did you use your infamous Ovation electric on the record?

Homme: I didn’t use that guitar at all on this record, but you should know me well enough by now to realize that I don’t divulge gear secrets. People always ask me about my rig, but that’s not what’s important. The real beauty of guitar playing is the act of finding things out for yourself. The best gear advice I can offer is to play through an amp with one volume knob and one tone knob and see if you can make that sound good. You’ll learn more from doing that than from knowing the details of my rig.

Van Leeuwen: With sound, you’ve got to find your own way. Try different things until you come across the sounds you’re hearing in your head. Try using equipment “wrong.” You can get cool sounds from plugging into a wah pedal backwards.


The quintessential Josh Homme rig
I've decided to take matters into my own hands and write down for you all what equipment Josh Homme of Queens of the Stone Age uses. Here we go. I'm probally gonna miss alot.


GUITARS:
- Ovation Ultra GP
- Maton Mastersound guitars (Fill in the model #, I forget)

AMPS:
- Matchess Hotbox
- Assorted bass cabs

EFFECTS:
- SIB! Echodrive (2x)
- Ernie Ball Volume pedal
- Fulltone Ultimate Octave
- Fulltone Clyde wah
- Maestro Phaser
- Boss SD-1
- Lovetone Meatball
- A floor tuner (I've seen him using a Korg, so, yeah)

http://www.eqmag.com/story.asp?storyCode=9390



.............

TiLT
1 maart 2007, 00:05
Ik maak hem even af.

GUITARS:
- Ovation Ultra GP
- Maton Mastersound guitars (Fill in the model #, I forget) (ms500, ms502, ms503, bb1200)
- Motor ave Bel Aire
- Epiphone dot
AMPS:
- Matchess Hotbox < is alleen te zien in de little sister video te zien maar gebruikt hij niet in de studio of tijdens gigs)
- Heeft vroeger (Kyuss tijd) ook tube works versterkers gebruikt maar tegenwoordig alleen maar ampeg (v4 vt22 vt40)
EFFECTS:
- SIB! Echodrive (2x)
- Ernie Ball Volume pedal
- Fulltone Ultimate Octave
- Fulltone Clyde wah
- Maestro Phaser gebruikt hij niet meer
- Boss SD-1 (is omgewissled met een maestro parametrisch filter/ overdrive)
- Lovetone Meatball (is omgewisseld voor een envelope filter van . . . weet ik niet meer, iets dat lijkt op een EH Qtron)
- A floor tuner (I've seen him using a Korg, so, yeah)
- fulltone fat boost
- boss GE-7

Dude
2 maart 2007, 09:51
Ik heb op youtube toch wel aardig wat filmpjes gezien waatbij er matchless versterkers op het podium stonden hoor ?


Anyway... vette band ! en youtube is echt waanzinnig !

drap
2 maart 2007, 13:42
Die Matchless gebruikt ie niet meer hoor Dude. Ik heb een DVD met alleen maar redelijk recent live materiaal en heb ze ook een aantal keer live op tv gezien. Het zijn alleen de ouwe Ampegs. Wellicht dat die Troy van Leeuwen Matchless versterkers gebruikt en dat je dat hebt gezien.

TiLT
2 maart 2007, 16:50
... Wellicht dat die Troy van Leeuwen Matchless versterkers gebruikt en dat je dat hebt gezien.
idd Troy gebruikt veel matchless en badcat amps. Een echte tone freak :)

morroow
2 maart 2007, 17:17
Troy gebruikt tegenwoordig ook gewoon Ampeg's bij live optredens.
In het verleden gebruikte hij ook een Bad Cat Black Cat maar hij heeft nooit matchless versterkers bij QOTSA gebruikt.

Josh Homme gebruikt Ampeg. Ik heb boven zijn pedalenbord gestaan met een fototoestel maar heb geen foto gemaakt omdat ik zijn geheimen niet zomaar vrij wil geven. Ook veranderd hij veel in zijn setup. Ik kan wel zeggen dat er 1 pedaal is dat hij altijd aan heeft staan en die staat bovenop of achter zijn versterker. Let maar eens op als hij clean speelt (wat weinig voorkomt in zijn nummers alleen live heb je wel eens van die jam-stukjes) dat hij geen pedaal intrapt maar met het volumepedaal speelt.

In zijn setup zitten 2 volumepedalen (1tje in het midden van het signaalpad en eentje aan het eind) 2 delays, een fuzz (maestro of fulltone) , een dunlop q-zone, fulltone wah, en in Amsterdam had hij ook een H&K Rotosphere (dat modulatie effect met een buis van H&K) en nog wel wat dingetjes. Hij gebruikt ook een Boss EQ btw.

Bij autopilot (dat videofragment) worden er denk ik een fuzz en een overdrive tegelijk aangezet zodat het geluid lekker zingt en dan wat delay erover en spelen met je volumepedaal.

Owja en aangezien Josh Homme nogal vaak van Fuzz/Overdrive veranderd kun je denk ik wel begrijpen dat die gast een bepaalde toon in zn vingers heeft zitten.

Om uit te vogelen wat ze in de studio gebruiken is onbegonnen werk want dat gaat van modern tot vintage en er zitten geen grenzen aan.