PDA

View Full Version : help:Helix board 12 firewire, opneem methodes



RavenJinn
27 februari 2007, 10:08
Hallowa,

Ik heb met behulp van de mensen hier, en in feedback een helix board gekocht,
om precies te zijn een phonic helix board 12 firwire.

http://www.michenaud.com/upimg/produit/vignette/SPCHELIXBRD12.jpg

Ik ben al bezig geweest met opnemen, en inderdaad, het is vrij lastig.
Ik ben wat daagjes bezig geweest met de eventuele opneem methodes die ik wil gaan gebruiken voor het opnemen van demo's voor mijn band.

Ik vroeg me af welke jullie het best zien zitten, en/of jullie betere methodes kennen.
:speed:
methode 1:

Eerst de drums en bas opnemen door 3 mics bij de drum te zetten, en 1 bij de bas vertsterker.

en daarna de gitarist met headphone(daarin spoor drum/bas te horen) zijn gitaar slagwerk/solo inspelen.

en later apart de zang+ overgie effecten inspelen.

Eventuele minpunten: Timing is erg lastig denk ik, dus ik weet niet of alles goed gaat lopen, vast een kwestie van uitproberen.

pluspunten: Aangezen in maar 4 mics inputs heb, is dit gunstig omdat je op deze manier niet alles tegelijk hoeft op te nemen.
:speed:
methode 2

De gitaar van de gitarist direkt(via een effect paneeltje) in de helix board pluggen, en de bas, en drums opnemen met de 4 mic's.
en dan dus allemaal direkt opnemen.

in de toekomst zou het handig zijn als we allemaal headphones op hebben, aangezien je dan de zuiverste sporen krijgt.

minpunten: misschien kwijg ik problemen met de aantal inputs, ik heb er nog weinig verstand van, klinkt een gitaar netzo goed als het via een helix board naar een versterker gaat ?

pluspunten: Timing gaat nu vast beter aangezien we nu met zun alle spelen.


ik vroeg me af of er ng betere methodes zijn? ik kan er wel een paar verzinnen, alleen ben ik bang dat ik te weinig inputs heb,

:speed:
en weet iemand hoe het komt dat in cubase het programma alleen spoor 1 en 2 afzonderlijk kan opnemen, en dat hij spoor 3 en 4 als spoor 1 en 2 ziet?
komt dit door de lite versie die ik erbij kreeg ? in het boekje stond dat ik max 4 sporen kan opnemen, en nu zijn dat er geloof ik maar 2.

alvast bedankt!

mvanroermund
27 februari 2007, 10:37
Wij gebruiken hem als volgt:

Overhead mics drum op XLR 1 en 2
Stem via zanginstallatie op jack ingang 3
Gitaar2 via DI uitgang met jack in ingang 4 (om hem af te kunnen zwakken)
Snare en Toms op jack ingangen 5 en 6
Bass en Gitaar via DI op 7 en 8

Gitaren vervormen enorm, als je via DI opneemt. Maar je neemt zo wel retesnel een hele oefensessie op. Als je een demo opneemt kun je denk ik het beste eerst de drums en bass doen, en daarna de gitaren afmicen en opnemen. Als laatste de zang. Het past gewoonweg niet allemaal in het board.

Nog een advies: koop DIRECT een firewire kaart met een Texas instruments chip erop. Anders ga je constant conflicten met je geluidskaart krijgen, vage opstartprocedures moeten volgen etc etc. Vaak zijn we superlang bezig dat ding aan de gang te krijgen.

Het feit dat Cubase 1 en 2 allen afzonderlijk opneemt heeft te maken met het feit dat de Multirecord aan moet vinken. Dat kan alleen als je bij inputs alle 8 de kanalen open gooit. Vervolgens dien je iedere track aan het juiste kanaal toe te kennen. Ik geloof:
1 = 1R
2 = 1L
3 = 2R
4 = 2L
Etc.

Succes, we nemen er nu al een tijdje mee op, dus mocht je vragen hebben, post maar, de meeste kuren hebben we nu wel onder de knie. En....effe een cursusje ademtechnieken volgen kan ook geen kwaad. Geduld, geduld.

Groeten,
Martijn

RavenJinn
1 maart 2007, 09:21
Bedankt!
Zondag gaan we opnemen, als ik vragen heb hoor je ze nog wel,

Brammibal
4 maart 2007, 13:54
Maar ik begrijp dus dat je ook microfonen kan aansluiten op kanaal 5,6,7 en 8 als ze geen fantoomvoeding nodig hebben?

Martien
4 maart 2007, 13:56
Nee, ze hebben sowieso microfoon versterking nodig, tenzij je ze met een losse microfoon versterker versterkt, dit heeft te maken met de spannings verschillen van een 'line in' en een 'mic in'

mvanroermund
6 maart 2007, 16:51
He Martien,

Volgens mij is dat niet helemaal waar wat je daar zegt. De condensator microfoons hebben fantoomvoeding nodig en die komt alleen op kanaal 1,2,3 en 4 binnen. De dynamische microfoons die we voor de snare en base gebruiken gaan inderdaad direct kanaal 5,6,7 of 8 in. We gebruiken dan ook XLR-jack snoeren voor die mics. Overigens gaat de zang via een xlr-xlr de versterker in en met een line-out via jack-jack kanaal 3 in.

Groeten,
Martijn

Martien
6 maart 2007, 18:32
Volgens mij (?) mis je wel een bepaalde versterking als je microfoons direct in de line in gooit, je mist een gain waarmee je het niveau van versterking instelt,

En als de microfoon direct de versterker ingaat, waarom gaat hij daarna nog naar kanaal 3? je kan hem dan beter op een line in - ingang gooien, hij is toch al voorversterkt en zo kun je nog een andere microfoon gebruiken voor kanaal 3.

Een microfoon via line zal wel werken. maar het volume zal denk ik zacht zijn en het zal wel wat missen.

Brammibal
7 maart 2007, 11:08
Okee, je hebt wel een goed punt over dat je dan een gain knopje mist :satisfie:. Zouden apparte pre-amps goedkoop te krijgen zijn? Is het de moeite waard wordt om de helixboard 12 te kopen plus 4 preamps in plaats van de helixboard 18 ?

intGod
7 maart 2007, 11:44
Wij nemen meestal eerst de drums op.

Pod XT live aangesloten op keyboard. Vanuit keyboard koptelefoon naar drummer. Daarop drumt hij zijn partijen in.

Vervolgens alles min of meer gelijk zetten.

Bas en gitaar nemen altijd thuis op. Maar zou in oefenruimte ook kunnen via line-out van de Pod en DI van de bas. Zang in de oefenruimte als laatste.

X-Rated
12 juli 2007, 12:57
Ik kaap even dit topic voor ik dat van mezelf open met meer informatie en vragen:

Ik wil recorden en live repeteren met dit apparaat:

http://www.musiciansfriend.com/product/Alesis-MultiMix-16-FireWire-16Channel-Analog-Mixer-?sku=630169

Is het wat? Hoe zit het met naversterking? Wat moet ik doen met microfoon pre-amps?

Tell me all about it!