PDA

View Full Version : kleine jazz-er gezocht - help....



marc_olly
26 februari 2007, 22:12
Hey guyz en girlz...

Ik ben op zoek naar een jazz gitaar voor opnames thuis.
Het moet niet een enorme bak zijn, ben zelf niet zo groot, dus ik wil wel een handelbaar gitaartje. Ik ben op zoek naar het geluid van, lach niet..., George Benson! Ik vind hem geniaal, zolang hij niet zingt :-)

Ik begrijp dat er modellen zijn die niet het formaat hebben van bijv. een ES335 o.i.d., maar kan er maar weinig over vinden.

Heeft iemand een leuke suggestie? Wil er niet heel veel aan uitgeven, want hij gaat toch door mijn PodXT heen, en dat maakt de gitaar wat vlakker qua geluid, dus het verschil tussen een dure of goedkope gitaar wordt door de pod altijd wat te niet gedaan.

Thanks !

Dirkdewaard
26 februari 2007, 22:41
Hey guyz en girlz...

Ik ben op zoek naar een jazz gitaar voor opnames thuis.
Het moet niet een enorme bak zijn, ben zelf niet zo groot, dus ik wil wel een handelbaar gitaartje. Ik ben op zoek naar het geluid van, lach niet..., George Benson! Ik vind hem geniaal, zolang hij niet zingt :-)

Ik begrijp dat er modellen zijn die niet het formaat hebben van bijv. een ES335 o.i.d., maar kan er maar weinig over vinden.

Heeft iemand een leuke suggestie? Wil er niet heel veel aan uitgeven, want hij gaat toch door mijn PodXT heen, en dat maakt de gitaar wat vlakker qua geluid, dus het verschil tussen een dure of goedkope gitaar wordt door de pod altijd wat te niet gedaan.

Thanks !

Ik zal de eerste zijn die zegt: probeer er een paar. Ik zou ook zeker de grotere jazzers proberen, wie weet vast het mee.
Ik heb een 335 en het is even wennen, maar het is het waard.
Alle ibanez en stagg experts kunnen je meer vertellen denk ik.

GuitarMaster
26 februari 2007, 22:44
Ik ben ook vrij klein (1,74) en kan prima overweg met een fullsize jazzgitaar hoor. Kijk eens naar de Ibanez artcore series, betaalbaar en klinken behoorlijk goed.

LaurentB
26 februari 2007, 22:48
Nou ja, ooit maakte Ibanez de George Benson modellen, de GB10 en de GB20. Dat waren compacte hollowbodies. Ik zie net dat Kees Dee in Amersfoort een GB20 heeft: http://www.keesdee.nl/occ.htm (even zelf in de lijst zoeken, ik krijg de voorbeeldpagina van die gitaar niet direct gelinkt)

sebass
26 februari 2007, 22:55
Ik weet niet wat je klein noemt maar ik ben 1,75 en heb totaal geen problemen met de dikke jazzbakken. Misschien moet je even naar wat ibanez en epi modellen kijken. Is dat ding van Pat Metheny niet iets voor jou? Volgens mij is die niet zo heel dik. Overigens is er niets mis met George Benson ik vind hem ook geniaal.

In wat voor prijscategorie zoek je eigenlijk want die George Benson en PM modellen zijn niet goedkoop.

steph
26 februari 2007, 22:56
Mischien een ES336?

GuitarMaster
26 februari 2007, 22:56
Nou ja, ooit maakte Ibanez de George Benson modellen, de GB10 en de GB20. Dat waren compacte hollowbodies. Ik zie net dat Kees Dee in Amersfoort een GB20 heeft: http://www.keesdee.nl/occ.htm (even zelf in de lijst zoeken, ik krijg de voorbeeldpagina van die gitaar niet direct gelinkt)

Ibanez maakt ze nog steeds, zijn wel vrij duur, >1500 euro dacht ik.

LaurentB
27 februari 2007, 00:23
Ibanez maakt ze nog steeds, zijn wel vrij duur, >1500 euro dacht ik.

Oh, dat wist ik niet! Die GB20 kost 2750 euro, zag ik. En dat is een occasion. Maar de GB10 was altijd wel wat goedkoper.

vulvasonic
27 februari 2007, 00:56
Ik ben zelf ook maar een klein manneke, maar mijn ES 347 is juist erg plezierig om te bespelen. Je arm hangt helemaal over de body heen, zodat ie volledige steun heeft. Je kunt overal goed bij. En die dingen zijn niet zo dik als de holle bakken als de 175.

Bovendien zijn ze veelzijdiger ook, want je kunt er een perfect jazzgeluid uit halen, maar je kunt er ook enorm op rocken!

En anders, al eerder voorgesteld, zou je ook nog eens kunnen kijken naar de 336, da's de kleinere variant op de 335.

Hamer, niet goedkoop maar wel erg goed, maakt ook een mooie reeks semi-hollows die een stuk kleiner zijn.
En anders kan ik je ook nog aanraden te kijken op de site van Godin. Afwijkend, maar zeer interessant!

frekie
27 februari 2007, 13:20
Ibanez maakte vroeger ook compacte ES335 klonen, AM100, AM200. Worden helaas ook al weer gehypt. Als een fullsize ES335 kloon ook mag zijn er meer mogelijkheden: Epiphone, Richwood, Washburn , Ibanez Artcore.

dunnoaname
27 februari 2007, 18:44
De armond is ook een leuk en veelzijdig merk, de starfire special bijv. Heb ik zelf ook. Als ik jou was zou ik naar de gieterwinkel gaan en alles uitproberen, ook gitaren die niet speciaal voor jazz zijn.

marc_olly
28 februari 2007, 01:00
Ok, ik ga op pad. Superbedankt voor jullie antwoorden.

Ik heb (15 jaar terug...) op een ES335 kloon van Vantage gespeeld, met flatwound snaren en dat gaf me wel de sound die ik zocht, maar toen viel het spelen me zwaar door de enorme kast. Die GB serie van ibanez zijn wel degelijk wat kleiner.

Enneh, ik hoor iedereen hier over een lengte van 1.74, maar daar zit ik nog wel een stukkie vanaf hoor....

Thanks again ! Ik laat het weten als ik iets gevonden heb.

Marc

rammybully
28 februari 2007, 09:24
Ik heb een Epiphone Del Rey gekocht, is ook gepost.

Eerst denk je misschien, BAH!! Niks voor Jazz, omdat hij voor sommigen PRS-achtig aandoet. Het is ook een gewone solid body. Maar hij heeft een SUPERSOUND!!! Vooral voor Jazz & Fusion, echt super. Mooie warme sound.
Ik heb hem ook een beetje gekocht als alternatief voor mijn ES335. De Del Rey is iets veelzijdiger.

Owjah!! het belangrijkst uit jou vraag. De gitaar is ECHT klein. Body is nog kleiner als een Strat.

Succes met de zoektocht naar je ideale gitaar!!

:strat: